صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۱۷۰۹۰

از خط اعتباری گمراه‌کننده تا شکست تکنولوژیک بزرگ

1ـ رئیس‌جمهور آمریکا به اشتباه خود اعتراف کند
وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در مطلبی با تأکید بر اینکه وقت آن رسیده که رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کند که در زمینه خروج از توافق هسته‌ای اشتباه کرده است، نوشت: دولت ترامپ تا به امروز از نبود یک استراتژی عقلایی درباره ایران ضربه خورده است. این شبکه آمریکایی در ادامه اضافه کرد: ایران با مقاومت خود در برابر کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ، در پی وادار کردن ایالات متحده به لغو تحریم‌هاست و طی ماه‌های اخیر فعالیت‌های منطقه‌ای خود را گسترش داده است. ترامپ با اتخاذ سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای و هسته‌ای علیه ایران سبب شده، کارشناسان امنیت ملی آمریکا با نگرانی مضاعف فعالیت‌های ایران را دنبال کنند؛ زیرا توانمندی‌های منطقه‌ای ایران در سراسر خاورمیانه، می‌تواند برای آمریکا چالش‌زا باشد که رفع هر یک از این تنش‌ها، باید ابتدا با حل و فصل موضوع هسته‌ای آغاز شود.


2ـ صادرات و واردات عمده پنج ماهه به کدام کشورها بود؟
در پنج ماه نخست سال 1398 بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشور چین با رقمی بالغ بر ۴ میلیارد و 435 میلیون دلار و سهم 24/91 درصد، عراق با ۳ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار و سهم 21/95 درصد، ترکیه با دو میلیارد و 470 میلیون دلار و سهم 13/88 درصد، امارات متحده عربی با یک میلیارد و 667 میلیون دلار و سهم 9/36 درصد و کشور افغانستان با ۸۹۸ میلیون دلار و سهم 5/04 درصد بوده است. همچنین کشورهای عمده طرف واردات در این پنج ماهه چین با اختصاص رقم ۴ میلیارد و ۲۸۶ میلیون دلار در جایگاه نخست قرار دارد. کشور امارات نیز با ۳ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار و ترکیه با ۲ میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم هستند و در ادامه هند با یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار و آلمان با ۸۶۵ میلیون دلار جزء کشورهای عمده طرف معامله واردات بودند.


3ـ حمله به آرامکو شکست تکنولوژیک بزرگ برای جهان بود
وبگاه شبکه «الجزیره» با اشاره به حمله پهپادی مبارزان یمنی به پالایشگاه نفت آرامکو عربستان، نوشت: اجرای عملیات با این دقت، نشان می‌دهد حوثی‌ها[انصارالله] عکس‌ها و اطلاعات دقیق و کافی درباره مناطق حساس هدف گرفته شده در عربستان سعودی دارند و به همین دلیل، از این پس، تأسیسات شهری و نظامی در عربستان نیز در امان نیستند که این چالش بزرگی برای رهبران سعودی محسوب می‌شود. این شبکه همچنین در ادامه نوشت: حمله حوثی‌ها به تأسیسات سعودی، کار آسانی نیست؛ اما اینکه چرا عربستان نتوانست با این پهپادها مقابله کند، تنها به سختی و پیچیدگی این مقابله برای عربستان سعودی مربوط نمی‌شود؛ بلکه این موضوع، یک شکست تکنولوژیک بزرگ برای جهان محسوب می‌شود.


4ـ خط اعتباری 15 میلیارد دلاری اروپا گمراه‌کننده است
«سرگئی استورچاک» معاون وزیر دارایی روسیه در حاشیه دیدار با وزیر نیروی کشورمان برای امضای پروتکل تمدید وام دولتی روسیه برای احداث نیروگاه 1400 مگاواتی «سیریک، هرمزگان» در زمینه خط اعتباری 15 میلیارد دلاری اروپا گفت: «در عرف ما از خطوط اعتباری استفاده نمی‌شود. این سازوکار پیشنهادی تا حدودی گمراه‌کننده است؛ چون مبلغ هنگفتی است که زیر آن قراردادی وجود ندارد. معاون وزیر دارایی روسیه افزود: قرارداد باید با منافع طویل‌المدت ایران و کسانی که آن را تأمین می‌کنند، مطابقت داشته باشد. پس این خط اعتباری 15 میلیارد دلاری نه زیاد است و نه کم و نه بد است و نه خوب.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات