صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۱۷۱۳۳
نتایج نهایی انتخابات اسرائیل اعلام شد

بن بست سیاسی در سرزمین های ‌اشغالی

نتایج قطعی انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های‌ اشغالی نشان می‌دهد که هیچ کدام از احزاب موفق به کسب اکثریت لازم برای تشکیل کابینه نشده‌اند و به نوشته خبرگزاری فرانسه، این رژیم را در یک « بن بست سیاسی» نگه داشته است.
بن بست سیاسی در سرزمین های ‌اشغالی
بیست و دومین انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی در حالی روز سه شنبه برگزار شد که قرار بود این رژیم را از یک بن بست سیاسی خارج کند، اما این طور نشد. بنابر اعلام کمیسیون انتخابات رژیم صهیونیستی، حزب «آبی-سفید» بنی گانتس ۳۳ کرسی و حزب راستگرای «لیکود» تحت هدایت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، ۳۲ کرسی را به دست آورده‌اند. برای تشکیل کابینه، ۶۱ کرسی لازم است و تعداد کرسی‌های پارلمان این رژیم ۱۲۰ کرسی است.
نتانیاهو در این انتخابات شکست بدی خورده، اما تلاش دو حزب برای ائتلاف با احزاب دیگر شدت گرفته است. طبق قانون حزبی که بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست بیاورد از سوی رئیس‌رژیم صهیونیستی مامور تشکیل دولت خواهد شد که در شرایط کنونی بنی گانتس این فرصت را دارد. البته اگر نتانیاهو بتواند از همین الان با احزاب دیگر ائتلاف و ۶۱ کرسی خود را مسجل کند مامور تشکیل کابینه خواهد شد. اما شرایط به گونه‌ای در حال رقم خوردن است که به نظر می‌رسد این رژیم در «بن بستی دیگر» گرفتار شده و امکان ائتلاف هم بسیار سخت شده است. همین مسئله می‌تواند بار دیگر این رژیم را وادار به برگزاری انتخاباتی دیگر که سومین انتخابات در چند ماه اخیر خواهد بود، کند!
خبرگزاری فرانسه در این باره نوشته، نتایج تقریبا قطعی انتخابات پارلمانی این رژیم که روز جمعه از سوی کمیسیون انتخاباتی منتشر شد و بر اساس آن هیچ یک از دو حزب در صدر نمی‌توانند ائتلاف تشکیل دهند، بن بست سیاسی رژیم صهیونیستی را تأیید می‌کند.
کسی با نتانیاهو ائتلاف نمی‌کند
علاوه‌بر این نتانیاهو نیز در حالی به سمت ائتلاف با دیگر احزاب رقیب خود در تلاش است که به نظر نمی‌رسد موفق باشد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند، «بنیامین نتانیاهو»، بعد از شکست در انتخابات، به یکی از احزاب پیشنهاد داده تا برای تشکیل کابینه به حزب او ملحق شود، ولی این پیشنهاد مورد قبول واقع نشده است. کانال تلویزیونی ۱۳ رژیم صهیونیستی هم گزارش داده که نتانیاهو به «امیر پرتز»، رهبر حزب «کار» پیشنهاد داده در صورت پیوستن به حزب لیکود، وزارت دارایی و دو وزارت‌خانه دیگر در کابینه را به این حزب (کار) واگذار خواهد کرد. نتانیاهو همچنین به پرتز پیشنهاد داده، کارمزد را از حداقل به ۶ هزار شِکِل (واحد پول در سرزمین‌های‌اشغالی) افزایش خواهد داد. بر اساس این گزارش، رهبر حزب کار رژیم صهیونیستی به شدت پیشنهاد‌های اغواکننده نتانیاهو را رد کرده و گفته حاضر به ورود به مذاکره با حزب لیکود برای تشکیل کابینه نیست. امیر پرتز حتی حاضر نشده جواب تلفن شخص نخست‌وزیر را بدهد. نتانیاهو اگر نتواند در پست نخست‌وزیر بماند، مصونیت خود را از دست داده و مستقیم وارد زندان خواهد شد چرا که دارای چند پرونده فساد است.
درخواست نتانیاهو از رقیبش
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حتی از بنی گانتس، رقیب اصلی خود در انتخابات هم خواسته تا برای تشکیل «دولت وحدت فراگیر» به او بپیوندد. اما حزب آبی سفید گانتس اعلام کرده اگر قرار باشد نتانیاهو نخست‌وزیر بماند ائتلاف نمی‌کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده پس از انتخاباتی که در اسرائیل به بن بست رسید، شانسی برای وی جهت تشکیل دولت راست‌گرا وجود ندارد. نتانیاهو از بنی‌گانتس، رئیس‌حزب «آبی سفید» و رقیب اصلی‌اش در انتخابات پارلمانی خواست تا برای تشکیل دولت وحدت فراگیر به او بپیوندد. بنیامین نتانیاهو همچنین به احتمال توافق «نخست‌وزیری گردشی» با بنی گانتس‌اشاره کرده است. نتانیاهو در جریان سخنرانی خود در مقابل جمعی از هوادارانش در حزب لیکود از کلمه پیروزی استفاده نکرد و در عین حال به شکست هم اقرار نکرد. وی خاطرنشان کرد که به دنبال تشکیل دولت با تمامی جریان‌های صهیونیستی در اراضی‌اشغالی و مذاکره با احزاب راست‌گرا به منظور تشکیل دولت است. این در حالی است که آویگدور لیبرمن، رهبر حزب بیت نو نیز گفته از یک ائتلاف گسترده با مشارکت لیکود و حزب آبی سفید حمایت می‌کند.
 اما براساس گزارش اسکای نیوز، بنی گانتس پیشنهاد نتانیاهو را برای نخست‌وزیری گردشی را رد کرده و گفته در دولت وحدت فراگیر خودش باید به عنوان نخست‌وزیر جانشین نتانیاهو باشد. حزب آبی سفید نیز گفته: «این پیشنهاد یک مانور رسانه‌ای ضعیف است. نتانیاهو مرد خطرناکی است که نتایج انتخابات را نمی‌پذیرد از چه زمانی بازندگان برندگان را دعوت می‌کنند؟ هر زمان که ما دولت ائتلافی بخواهیم درخواستش را مطرح خواهیم کرد. وقت آن است که نتانیاهو بیدار شده و نتایج انتخابات را بپذیرد... اگر اتهامی متوجه نتانیاهو نباشد می‌تواند در دولت آتی گانتس حضور داشته باشد. اما ائتلاف با دولتی که نتانیاهو نخست‌وزیر باشد نه.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات