صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۱۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 31 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آنچه موجب شوق به پیشرفت و حرکت در ملت‌ها می‌شود، آرمان‌ها هستند و هر چه این آرمان‌ها والاتر، مجرب‌تر و نورانی‌تر باشند، حرکت صحیح‌تر خواهد بود.(1396/9/12) ‌ *آغاز هفته دفاع مقدس گرامی باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

دفاع مقدس در جبهه جهانی

در تقویم رسمی کشور آغاز جنگ تحمیلی یا به عبارت دقیق‌تر دفاع مقدس هشت ساله 31 شهریور ماه درج شده است. اگرچه به عبارت دقیق‌تر موضوع دفاع مقدس دقیقاً از روز 23 بهمن 1357 و با ایجاد ناامنی‌های مرزی رقم خورد و حتی بعد از قبول قطعنامه 598 تا اواخر تیر ماه سال 1367 هم ادامه داشت؛ اما برهه هشت ساله شروع رسمی تجاوز عراق تا قبول قطعنامه به سبب قرار گرفتن مردم و کشور در ابتلا و تنگنا بسیار اهمیت دارد. تنگنایی که خروج از آن خود یک تولد دوباره برای انقلاب اسلامی بود. اثبات حقانیت جمهوری اسلامی، صدور انقلاب اسلامی، شکستن ابهت ابرقدرت‌ها و... همه و همه دستاوردهایی بود که از دل همین جنگ به دست آمد.
دفاع مقدس یک مسئله تاریخی نیست که بتوان گفت پس از گذشت سه دهه از آن می‌توان در کتب تاریخی اثرات آن را دید. دفاع مقدس جاری شده در طول تمام دوران انقلاب اسلامی است و اگر بخواهیم انقلاب اسلامی ادامه پیدا کند، رمز تداوم را باید در جاری و ساری کردن دفاع مقدس در طول همه دوران‌های انقلاب جست. اما یکی از خطرهای جدی در به انحراف کشیدن انقلاب این است که دفاع مقدس را در قالب کلیشه پاسداشت هشت سال دفاع خلاصه کرد؛ در حالی که این عرصه و این بزنگاه تاریخی ریشه و تقویت‌کننده همه داشته‌های انقلاب اسلامی است.
بازتولید فرهنگ عاشورا، جامعه‌سازی مهدوی در جبهه‌ها، مدیریت جهادی و انقلابی، مقاومت و... همه داشته‌های انقلاب اسلامی است که یا در دفاع مقدس تولید شده یا در این بازه زمانی قوام یافته است. با این اوصاف، به طور حتم دشمن هم متوجه این مهم است که باید هویت انقلاب اسلامی را از بین ببرد و برای این هدف،‌ وارونه‌انگاری از دفاع مقدس و زدودن فرهنگ آن را در دستور قرار داده و با سلاح شبهه وارد میدان شده و سعی در غلط جلوه دادن دفاع مقدس دارد؛ اما نکته اینجاست که دفاع مقدس از جنس عاشوراست و نمی‌توان در واقعیت آن خللی وارد کرد.
همچنین جریان‌هایی در کشور چون مبانی خود را مبتنی بر تفکرات لیبرالیستی تنظیم کرده‌اند عمدتاً تفکراتی در تضاد با مبانی انقلاب و دفاع مقدس داشته و به دنبال کم‌رنگ کردن یا تاریخی کردن این جریان هستند؛ در حالی که از این حقیقت غافلند که دفاع مقدس امروز وارد جبهه جهانی مقاومت شده است.

 

▼ گزارش روز

آمریکا اخاذی می‌کند

پس از پاسخ پهپادی انصارالله به متجاوزان سعودی، نشریه «نیویورک‌تایمز» میزان خسارتی را که انصارالله به آل سعود و آمریکا وارد کرده، چنین تحلیل کرد: «موشک‌هایی که به خاک عربستان اصابت کرد نه فقط مخازن نفتی را از بین برد، بلکه ضربه نهایی را به دکترینی وارد کرد که طی سال‌های اخیر به‌تدریج کمرنگ می‌شد؛ این باور که آمریکا چتر امنیتی است که می‌تواند از دولت‌های ثروتمند نفتی خلیج‌فارس‌ـ به‌ ویژه در برابر ایران‌ـ محافظت کند.» حداقل از اواسط دهه ۱۹۷۰ همکاری ضمنی بین دولت‌های عرب خلیج‌فارس و غرب، از جمله آمریکا وجود داشته است. اساس این همکاری درک این موضوع بوده است که در ازای چتر امنیتی آمریکا، دولت‌های عرب حوزه خلیج‌فارس همکاری بیشتری در مسائل اقتصادی و مالی، به ویژه در موضوع نفت با آمریکا داشته باشند. در واقع، طی دهه‌های اخیر آمریکا با ایجاد ایران‌هراسی در بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، توانسته بود میلیاردها دلار از دارای این کشورها را یغما ببرد؛ به گونه‌ای که کارشناسان معتقدند، آمریکا پولی که در قبال امنیت از کشورهای عربی، به ویژه عربستان می‌گیرد، بیشتر از دلاری است که کشورهای غربی در ازای خرید نفت به عربستان پرداخت می‌کنند. حال که سپر امنیتی آمریکا نتوانسته است در مقابل انصارالله یمن از عربستان دفاع کند، حاکمان مرتجع عربستان در حال باز تعریف امنیت خود هستند؛ چرا که تأمین امنیت منطقه از طریق آمریکا محقق نمی‌شود؛ بلکه امنیت امری درونزاست. اینکه دوباره عربستان سیاست اتهام‌زنی آمریکا به ایران برای ایران‌هراسی را تکرار می‌کند، به نوعی عزت، امنیت و توسعه پایدار خود را فدای حمایت کورکورانه از سیاست‌های ایالات متحده می‌کند. یادآوری وضعیت حاکمان کشورهای لیبی، مصر، عراق،تونس، سودان و... که همواره مطیع سیاست‌های آمریکا بوده‌اند، باید عبرتی برای آل‌سعود باشد که ادامه سیاست‌های اشتباه گذشته، این بار با پاسخ قاطع انصارالله خواهد بود.

 

▼ اخبار ویژه

تحریم انتخابات احمقانه است

«بهزاد نبوی» فعال چپ و از اعضای ستادی اردوگاه اصلاحات درباره پروژه تحریم انتخابات که برخی اصلاح‌طلبان از جمله «سعید حجاریان» پیگیری می‌کنند، گفته است: «کسانی که شعار و پیشنهاد تحریم را می‌دهند، باید بدانند تحریم هرچقدر گسترده باشد، حداقل ۵۰ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت می‌کنند لذا هرکس اپوزیسیون نظام هم هست نمی‌تواند با تحریم انتخابات مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرد. در بسیاری از کشورها مشارکت ۵۰ درصدی رقم خیلی خوبی تلقی می‌شود. البته برای من به عنوان یک اصلاح‌طلب تحریم انتخابات احمقانه است؛ چون تنها وسیله تغییر وضع موجود به وضع مطلوب صندوق رأی است.»

دغدغه رهبری نسبت به قوم بلوچ

«امیر دریادار حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هنگامی که در خصوص همایش «اقتدار دریایی و توسعه سواحل مکران» خدمت فرمانده معظم کل قوا رسیدیم، ایشان فرمودند بررسی کرده‌اید که قوم عزیز بلوچ ما حساسیتی نسبت به این واژه تاریخی(مکران) نداشته باشند؟ دریادار سیاری خاطرنشان کرد: پس از بررسی ستادی، گفت‌وگو با مولوی‌ها و اطمینان از کاربرد کلمه مکران در مناطق جنوبی سیستان‌وبلوچستان و گزارش محضر امام خامنه‌ای، ایشان فرمودند خیالم راحت شد، نکند که قوم عزیز بلوچ ما نسبت به این کلمه موضعی داشته باشند.

 

▼ اخبار

بحران سوخت در عربستان جدی است

«مجتهد» فعال رسانه‌ای و توئیتری که به افشاگر اسرار خاندان سعودی معروف است، پرده از واقعیت بحران سوخت در عربستان سعودی بعد از حمله تلافی‌جویانه یمن علیه این کشور برداشت. او در حساب توئیتری خود کمبود بنزین و وجود بحران سوخت در عربستان سعودی را تأیید کرد و نوشت، پیامدهای حمله یمنی‌ها در برخی از شهرهای عربستان سعودی مشهود است. مجتهد نوشت، محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی دستور داده طی روزهای آینده، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی بر مصرف بنزین در داخل اولویت داده شود تا از این طریق، این ادعای کذب خود را که توانسته‌ است خرابی وارده بر پالایشگاه‌های نفت سعودی به دنبال حمله یمنی‌ها برطرف کند، به اثبات برساند. او در ادامه نوشت، مطابق این دستورات، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده، بنزین در ایستگاه‌های سوخت کمیاب شود؛ مسئله‌ای که در برخی از شهرها مشهود است.

2ـ باید منتظر قیمت‌های نفت 80 تا 90 دلار در هر شبکه باشیم

«طلال البذالی» کارشناس مهندسی نفت و عضو دانشگاه کویت پس از بازدیدی که از پالایشگاه نفت آرامکو داشته، درباره تأثیر بلندمدت حمله انصارالله به منابع نفتی عربستان تأکید کرده است عملاً نمی‌توان زمان کوتاهی را برای بازسازی این پالایشگاه متصور بود؛ زیرا این حادثه فاجعه‌بارتر از آن‌ چیزی است که عربستانی‌ها اعلام کرده بودند؛ به همین دلیل تأمین یک باره بیش از 5 میلیون بشکه نفت برای بازار جهانی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست؛ از سوی دیگر تحریم نفت ایران و ونزوئلا هم وضعیت را بدتر خواهد کرد. به گفته این استاد دانشگاه، ذخایر استراتژیک آمریکا نیز حدود 680 میلیون بشکه است، به این معنا که برای جبران کاهش تولید نفت عربستان کفاف نمی‌دهد؛ به همین دلیل اگر در ظرف مدت یک یا دو هفته آینده منبع مطمئن نفت جایگزین عربستان یافت نشود، باید منتظر قیمت‌های نفت حدود 80 تا 90 دلار در هر بشکه بود.

3ـ حملات بعدی شدیدتر و دردناک‌تر خواهد بود

رهبر جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب این کشور در سال ۲۰۱۴ هشدار داد که «اگر حملات متجاوزان علیه یمن متوقف نشود، هیچ خط قرمزی را برای هدف قرار دادن به رسمیت نخواهیم شناخت.» وی تأکید کرد: «آنچه مردم یمن برای دفاع از خود و سرزمین‌شان و استقلال این کشور انجام داده‌اند، بر اساس مواضع حق و عادلانه و مظلومیتی است که نظیری برایش نیست.» رهبر انصارالله یمن به متجاوزان توصیه کرد: «اکنون پس از متحمل شدن شکست، دست از حملات و تجاوزات خود به یمن بردارند و در صورت ادامه تجاوزات و محاصره ملت یمن، حملات یمنی‌ها به عمق خاک متجاوزان، شدیدتر و دردناک‌تر خواهد شد.» او در بیانیه خود به حمله آرامکو اشاره کرد و به شهروندان عربستانی هشدار داد مراقب باشند و از تأسیسات حیاتی دوری کنند.

4ـ داعش چقدر ثروت دارد؟

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی «فارین پالیسی»، دارایی داعش در سال ۲۰۱۵ که تحت حمایت آمریکا و آل سعود به جنایت در عراق و سوریه مشغول بود، به ۶ میلیارد دلار می‌رسید؛ اما در حال حاضر میزان دارایی این گروهک تروریستی به ۲ میلیارد دلار رسیده است. قبل از این بیشتر درآمد این گروهک تروریستی از طریق فروش نفت و گاز تأمین می‌شد؛ چنانکه بر اساس آخرین گزارش‌ها در سال ۲۰۱۵ این گروهک تروریستی توانست ۵۰۰ میلیون دلار از طریق فروش نفت و گاز به دست آورد. منبع درآمدی بعدی این گروه اخاذی و گرفتن مالیات از مردم است. گفتنی است، تنها در سال ۲۰۱۵ این گروهک نزدیک به ۳۶۰ میلیون دلار از این محل درآمد داشت.

 

▼ اخبار کوتاه

روزنامه «واشنگتن‌پست» تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای اعزام تجهیزات و نیروی نظامی بیشتر به عربستان سعودی را بررسی کرده و نوشته است رژیم «محمدبن‌سلمان» لیاقت به خطر افتادن جان سربازان آمریکایی را ندارد. واشنگتن‌پست با بیان اینکه آمریکا دیگر به نفت عربستان سعودی نیازمند نیست، نوشت: «علی‌رغم افزایش کم بهای نفت بعد از حمله هفته گذشته، شوک آن‌چنانی به بازار جهانی وارد نشد. دفاع از نفت برای خود سلطنت سعودی مشکل بزرگی است و برای آمریکا نیز دیگر از الزام استراتژیک پیشین برخوردار نیست.»

«سرلشکر محمد باقری» در نشست کمیته هماهنگی و پشتیبانی قرارگاه اربعین نیروهای مسلح با اشاره به همکاری سال گذشته نیروهای مسلح و حشدالشعبی برای برقراری امنیت راه‌پیمایی اربعین، گفت: امسال سپاه پاسداران با همکاری و هماهنگی حشدالشعبی با تمامی توان در این رابطه وارد عمل شده و در خاک عراق مسئولیت مهمی را در راستای برقراری نظم و امنیت و اسکان و بهداشت و تغذیه زائران بر عهده دارد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: ارتش جمهوری اسلامی و وزارت دفاع نیز در برگزاری باشکوه این مراسم در کنار برادران عراقی هستند.

فرمانده کل سپاه گفت: دشمن گاهی سخن از گزینه‌های نظامی می‌گوید، اما از چهل سال پیش و ماجرای طبس و خاکستر شدن نیروهای متجاوز دلتا به این طرف ما می‌گوییم اهل پاسخ هستیم و مقتدرانه پاسخ می‌دهیم، هرکس می‌خواهد سرزمینش میدان اصلی جنگ شود، بسم‌الله، هرگز اجازه نمی‌دهیم جنگ به سرزمین ما کشیده شود؛ تهاجم محدود باقی نمی‌ماند، ما اهل تعقیب هستیم و تا نابودی متجاوز از پا فرونمی‌نشینیم و هیچ نقطه امنی باقی نمی‌گذاریم، حساب کار دست‌تان باشد.

«دیلی‌تلگراف» در گزارشی با اشاره به ناکامی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات هفته پیش نوشت: در پی نمایش ضعیف حزب لیکود، وزیران کابینه «بنیامین نتانیاهو» تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند تا نخست‌وزیر را برکنار کرده و مسیر را برای تشکیل آنچه کابینه وحدت ملی خوانده شده، هموار کنند. گفتنی است، «بنی گانتس» رهبر حزب «آبی و سفید» که بیشترین میزان کرسی را در انتخابات پارلمان به دست آورده، بخت نخست تشکیل کابینه است.

 

شماره 914 صبح صادق به همراه پرونده ویژه «گام دوم انقلاب» منتشر شد

آنچه در این شماره می‌خوانید: گفت‌وگوی اختصاصی با فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس؛ مدیریت انقلابی گم شده امروز کشور است/ امتناع سیاست‌ورزی به سبک اصلاح‌طلبان/ نگاهی به بسترها و زمینه‌های اعتراضات کارگران هپکو/ قدرت‌یابی انصارالله ادامه دارد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات