صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۱۷۱۷۷

اتاق بازرگانی ایران

«اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران» مؤسسه غیرانتفاعی است که به منظور هماهنگی و همکاری بین بازرگانان، صاحبان صنایع و معادن، با نهاد‌های دولتی فعالیت می‌کند. در جلسات این اتاق، نمایندگان دولت و بخش خصوصی شرکت می‌کنند. همکاری با سازمان‌های دولتی و مؤسسات وابسته یا تحت نظارت دولت و نیز شهرداری‌ها، از جمله ارائه مشاوره در زمان تهیه لوایح و مقرراتی که با امور بازرگانی و صنایع و معادن ارتباط دارد، از وظایف این نهاد به‌شمار می‌رود. اتاق ایران، مدیریت دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را بر عهده دارد. این اتاق ۶۰ نماینده دارد که ۴۰ نماینده آن از بخش خصوصی و ۲۰ نماینده آن از سوی دولت انتخاب می‌شوند.
طبق ماده ۵، وظایف و اختیارات اتاق ایران عبارت است از:
ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع، معادن و کشاورزی در اجرای قوانین مربوطه و مقررات جاری مملکتی، ارائه نظر مشورتی در زمینه مسائل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی، صنعتی و معدنی و مانند آن به قوای سه‌گانه، همکاری با دستگاه‌های اجرایی و سایر مراجع ذی‌ربط به منظور اجرای قوانین و مقررات مربوط به اتاق، ارتباط با اتاق دیگر کشور‌ها و تشکیل اتاق‌های مشترک و کمیته‌های مشترک با آن‌ها بر اساس سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی با کسب مجوز از وزارت بازرگانی و شرکت در سمینار‌ها و نشست‌های مربوط به فعالیت‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و کشاورزی اتاق در چارچوب سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، کوشش در راه شناسایی بازار کالا‌های صادراتی ایران در خارج از کشور و تشویق و کمک به مؤسسه‌های مربوطه برای شرکت در نمایشگاه‌های بازرگانی داخلی و خارجی، تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاری داخلی در امور تولیدی به ویژه تولید کالا‌های صادراتی که مزیت نسبی داشته باشند، تلاش برای بررسی و حکمیت در زمینه مسائل بازرگانی داخلی و خارجی اعضا و دیگر متقاضیان از طریق تشکیل مرکز داوری اتاق ایران طبق اساسنامه‌ای که از سوی دستگاه قضا تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید، ایجاد و اداره مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی به منظور انجام وظایف و فعالیت‌های اتاق، صدور کارت عضویت طبق آیین‌نامه اتاق ایران برای تکمیل مدارک صدور کارت بازرگانی، تشکیل اتحادیه‌های صادراتی و وارداتی و اتحادیه‌های تولیدی در زمینه فعالیت‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدماتی طبق مقررات مربوط، دایر کردن دوره‌های کاربردی در رشته‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدماتی متناسب با نیاز کشور، تهیه، صدور تفریغ و تأیید اسنادی که طبق مقررات بین‌المللی به عهده اتاق ایران است با هماهنگی وزارت بازرگانی، تشکیل اتاق‌های مشترک با کشور‌های دوست با هماهنگی وزارت بازرگانی و امور خارجه.
شورای عالی نظارت بر اتاق ایران از اشخاص زیر تشکیل می‌شود:
وزرای امور اقتصادی و دارایی، صمت، کشاورزی، رئیس مؤسسه استاندارد و رئیس و دو نایب رئیس اتاق ایران که ریاست این شورا به عهده وزیر صنعت، معدن و تجارت است.
در حال حاضر، ۱۸۵ تشکل ملی و ۱۷۲ تشکل استانی عضو اتاق‌ها، در عرصه تولید، خدمات، صادرات و واردات و خدمات مهندسی در قالب حدود پانزده هزار بنگاه اقتصادی فعالیت می‌کنند.
همچنین اتاق‌های فکر، متشکل از اعضای داوطلب و مجرب هیئت نمایندگان، موضوعات و تنگنا‌های تخصصی فعالان اقتصادی را در قالب ۱۹ کمیسیون تخصصی مورد رایزنی و آسیب‌شنا سی قرار می‌دهند و راهکار‌های اصلاحی پیشنهاد می‌کنند.
اتاق ایران همچنین با همکاری اتاق‌های اصناف و تعاون، دبیرخانه اتاق‌های بخش خصوصی را تشکیل داده است که نقش مهمی در همگرایی اقتصاد غیر دولتی و پیشنهاد راهکار‌های مناسب برای غلبه بر مشکلات اقتصادی ایفا می‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات