صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۷۱۸۰

حقارت گاوچران و گاو شیرده اش

سرنگونی پهپاد جاسوسی امریکا و حمله پهپاد‌های انصارالله یمن به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان همگی نشانه‌های افول امریکا و شکست هژمونی غرب به سرکردگی امریکا هستند. در این زمینه حتی رسانه‌های امریکایی از تحقیر امریکا، ترامپ و عربستان سعودی سخن گفته اند.
«رائول مارک گرشت» افسر سابق سازمان سیا پس از حمله عظیم و غافلگیرکننده هفته پیش جنبش مقاومت انصارالله یمن به تأسیسات نفتی سعودی و از کارشناسان اندیشکده صهیونیستی دفاع از دموکراسی ها، با فارین‌پالیسی در مورد افزایش تنش میان آمریکا و ایران صحبت کرده است. وی در ابتدای این گفتگو و در پاسخ به این سؤال جهت‌دار فارین‌پالیسی مبنی بر اینکه «آیا این حمله اقدامی پرخاشگرانه از سوی ایران و در پاسخ به ضعف آمریکاست؟» مدعی شده است: «بله، البته! ایرانی‌ها همواره تنش‌ها را به تدریج افزایش داده‌اند و از آنجا که هر بار ما اقدامی انجام ندادیم، آن‌ها ریسک را تا گزینه نظامی بالا بردند. آن‌ها ریسک را تا خط مقدم هسته‌ای هم پیش خواهند برد. با این حمله ایرانی‌ها در دو جبهه پیروز شدند، هم آمریکا را تحقیر کردند و هم به عربستان که از آن نفرت دارند، ضربه‌زدند.»
در این زمینه «سیمون تیسدال» روزنامه نگار روزنامه "گاردین" چاپ انگلیس می‌نویسد: «سیاست‌های ترامپ در منطقه خاور میانه، امریکا را تحقیر و ضعیف نموده است و ایران قوی‌تر شده است و دونالد ترامپ شبیه یک دلقک شده است. دونالد ترامپ حملات به این تاسیسات نفتی را کوچک توصیف کرده است و حتی گفته است که امریکا دیگر به انرژی خاورمیانه نیاز ندارد در حالی که این مطلب درست نیست و امریکا در سال ۲۰۱۸، ۴۸ میلیون بشکه نفت و محصولات نفتی از خلیج فارس وارد کرده است.»
همه این شواهد حاکی از این است که عربستان سعودی به پشتوانه سلاح‌های امریکایی نتوانسته بر مقاومت مردم یمن غلبه کند. حسنین هیکل نویسنده معروف مصری در زمان حیات خویش پیش بینی شکست عربستان در جنگ یمن را کرده بود. علاوه بر این اکثر کارشناسان و سیاستمداران مطلع از اوضاع منطقه استیصال امروز عربستان را پیش بینی می‌کردند. بنابر این امروز عربستان در باتلاق یمن گیر افتاده است و تنها راه ممکن برای جلوگیری از هزینه‌های بیشتر، توقف حملات این کشور به ملت یمن است.
نویسنده: اسماعیل احمدی
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات