صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۷۱۸۵

تجربه نسل اول پیشران گام دوم

پایگاه بصیرت / فتح الله پریشان

بيانيه گام دوم انقلاب فرداي جشن 22 بهمن چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي از سوي رهبر حكيم انقلاب صادر، كليدي‌ترين نقش در آن براي برداشتن دومين گام بزرگ انقلاب به جوانان سپرده شد. در واقع، با صدور اين بيانيه، زمينه پيوستن توان و ظرفيت جديدي به انقلابيون نسل اول و دوم فراهم مي‌شود و چوب دو امدادي و ماراتن محقق‌سازي آرمان‌ها و اهداف غايي انقلاب اسلامي از نسل اول و دوم انقلاب به دست جواناني داده مي‌شود كه برخي از آنها همزاد انقلابند و در بستر جامعه انقلابي و اسلامي تربيت يافته‌اند و با اكتساب تخصص‌هاي مورد نياز براي اداره كشور رشده كرده‌اند. شايد در اينجا اين پرسش مطرح شود كه آيا نسل اول و دوم انقلاب با كوله‌باري از تجارب گرانقدر در عملي‌سازي بيانيه نقش و تعهدي ندارند؟!

مسلماً، موفقيت جوانان عزيز امروز در نقشي تازه، در گرو بهره‌گيري از سرمايه‌اي مهم به نام «تجربه» جوانان قديم و نسل‌هاي پيشين انقلاب است. به عبارت ديگر، تأكيد ويژه بر نام جوانان در تحقق گام دوم انقلاب، نبايد اين تلقي اشتباه را به ذهن متبادر كند كه به نسل اول و دوم انقلاب ديگر نيازي نيست. برعكس، جوانان به هدايت‌ها، رهنمودها و مشاوره‌هاي عملي نسل اول انقلاب نياز مبرمي ‌دارند و لازم است با تقويت و شارژ روحي و قطب‌نماي اعتمادآفرين نسلي حركت كند كه اين همه موفقيت را رقم زده و نظام را به جايگاه رفيع امروز در حوزه‌هاي مختلف رسانده است.

مسلماً بالاترين لايه‌اي كه جوانان براي تحقق گام دوم بايد براي آن برنامه‌ريزي كنند، ايجاد تحول در برخي سياست‌ها و راهبردهاي كلان در تراز بيانيه و خواسته‌هاي راهبردي آن است. در اين بخش، جوانان بيشترين نياز را به هم‌فكري و هم‌انديشي با نسل‌هاي گذشته انقلاب دارند كه سرشار از تجارب گرانقدر و نكات طلايي براي عبور از بحران‌ها و تنگناها در طول گام اول انقلاب بوده‌اند. به اعتقاد برخي‌ها مخاطب اين بيانيه جوانان هستند؛ جواناني كه بايد 40 سال دوم را در دست بگيرند؛ زيرا اين نيروي جوان است كه دهه آتي را رقم مي‌زند و فرماندار و سكاندار مناسبات اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي در چهار دهه آينده خواهد بود و بايد در 40 سال دوم انقلاب به بحث علمي با شدت بيشتري پرداخته شود؛ اما بايد راه ميان‌بر را از گذشتگان و آنهايي كه اين راه پر سنگلاخ و دشوار را با دشمني‌هاي متنوع و متعدد آمده‌اند ياد گرفت و نواقصي را كه پيش از اين وجود داشته، به كمك آنها شناخت و پس از برطرف كردن نقاط قوت‌ها را تقويت كرد. در واقع اين بيانيه راهكاري براي آينده با توجه به تجارب گذشته بود. نسل اول و دوم انقلاب مطمئن‌ترين افراد براي انتقال سرمايه گرانقدر تجربه به جوانان براي پيمودن گام بزرگ دوم انقلاب هستند. با وجود نقش ويژه به جوانان در بيانيه كه به دليل انگيزه، ابتكار و خلاقيت جوانانه بوده و اساساً موتور حركت و پيشران هر جامعه‌اي به جوانان آن منوط مي‌شود، مخاطب بيانيه گام دوم انقلاب كل جامعه است و هر كسي بايد وظيفه خود را انجام دهد و مردم ايران عملاً مورد خطاب بيانيه هستند و هر قشري مي‌تواند وظايف خود را در قالب اين بيانيه به ‌نحو احسن انجام دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات