تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۷۲۱۴
عربستان سعودی در شعله های آتش

تسلیحات آمریکایی شکست ناپذیرند اما فقط در هالیوود!

عملیات تلافی جویانه انصارالله یمن نشان داد که اگر محمد بن سلمان، از پذیرش مذاکره برای خروج از یکی از بدترین فجایع نظامی دوران معاصر امتناع ورزد، اتفاقات بدی برای اقتصاد عربستان رخ خواهد داد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / گلوبال ریسرچ
تسلیحات آمریکایی شکست ناپذیرند اما فقط در هالیوود!روز شنبه-14 سپتامبر(23 شهریور)- انصارالله یمن اعلام کرد که با استفاده از 10 پهپاد، حملات گسترده ای را به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی از جمله بزرگترین پالایشگاه نفت جهان در بقیق انجام داده است. در توییتر، ده ها فیلم و عکس از انفجار و شعله های آتش و خسارات ناشی از آن منتشر شد.
این اقدام بخشی از یک عملیات تلافی جویانه از سوی حوثی ها در پاسخ به بمباران غیرقانونی این کشور توسط نیروی هوایی عربستان بود. بمبارانی که بیش از 4 سال از آغاز آن سپری شده است. تخمین های سازمان ملل از بیش از 100 هزار کشته و بزرگترین بحران بشردوستانه از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون سخن می گوید.
در حال حاضر عربستان سعودی خود را در معرض موقعیت تلافی جویانه حوثی ها می بیند که می تواند با نیروهای موشکی خود صدمات شدید نظامی و اقتصادی به ریاض وارد کند.
برآوردها نشان می دهد که ریاض روزانه 300 میلیون دلار از حملات حوثی ها در منطقه خسارت می بیند. روز یکشنبه 15 سپتامبر(24 شهریور)، سخنگوی وزارت نفت عربستان با اشاره به خسارت هایی که هنوز محاسبه نشده است، اذعان کرد که تاسیسات آرامکو نیاز به هفته ها تعمیر دارد. در پی حمله انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان، تولید نفت عربستان به نصف رسیده است.
نکته قابل توجه اینجاست که انصارالله یمن با بودجه 200 هزار دلاری موفق شده است که میلیاردها دلار خسارت به عربستان وارد کند.
آل سعود در انزوا
اکنون مصر و امارات متحده عربی با هدف بهبود روابط با تهران از درگیری در یمن عقب نشینی کرده اند.آمریکا نیز اعلام کرده است که به صورت مستقیم در جنگ یمن شرکت نمی کند. موارد مذکور مشکلات مهمی را برای آل سعود ایجاد کرده است.
سازمان ملل متحد این درگیری (حمله عربستان به یمن) را بزرگترین بحران بشردوستانه در جهان می داند و ترامپ قصد ندارد که رقبای دموکرات خود در انتخابات ریاست جمهوری را مجهز کند تا به بهانه موضوع یمن به او حمله کنند. برکناری بولتون می تواند یکی از آن سیگنال های ترامپ به دولت عربستان باشد و بیان کند که وی قصد ندارد با شروع جنگ جدید، ناکامی در انتخاب دوباره خود در سال 2020 را رقم بزند.
این عدم تمایل واشنگتن به حمایت مستقیم از اسرائیل و عربستان سعودی، وضعیت ریاض را بغرنج کرده است. عربستان اکنون در مرزهای جنوبی خود با خطر مواجه است. حملات حوثی ها به عربستان سعودی اکنون به یک رویداد روزانه تبدیل شده است و تا زمانی که ریاض به ارتکاب جنایات جنگی بر علیه غیرنظامیان بی گناه یمنی ادامه دهد، اوضاع بدتر خواهد شد و پیامدهای فزاینده ای برای ثبات داخلی عربستان سعودی به همراه خواهد داشت.
عملیات تلافی جویانه انصارالله یمن نشان داد که اگر محمد بن سلمان، از پذیرش مذاکره برای خروج از یکی از بدترین فجایع نظامی دوران معاصر امتناع ورزد، اتفاقات بدی برای اقتصاد عربستان رخ خواهد داد.
شکست ناپذیری آمریکا، صرفا در هالیوود
واقعیت این است که شکست ناپذیری سیستم های تسلیحاتی آمریکا فقط در فیلم های هالیوود است.
حوثی ها در ماه های اخیر موفق شده اند دهها بار با استفاده از تجهیزات مختلف هوایی، اهداف خود در عربستان سعودی را مورد اصابت قرار دهند. این مسئله بار دیگر شکست کلی سیستمهای پدافند هوایی آمریکا در این کشور را نمایان کرد.
در مقابل، چندین سیستم ضد هوایی روسیه در سوریه با رهگیری دقیق به موفقیت صد درصد رسیده اند. این سیستم ضدهوایی از طریق جنگ الکترونیک موفق شده است تمام هواپیماهای بدون سرنشین، خمپاره و موشک هایی را که گروهک های تروریستی علیه پایگاه های روسیه در طرطوس و لاذقیه پرتاب کردند، ناکام بگذارد.
مقصر جلوه دادن ایران!
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، تهران را به خاطر حمله یمن به عربستان سعودی، مقصر جلوه می دهد، البته بدون ارائه هیچ سندی.
در حال حاضر ریاض و تل آویو به طور فزاینده ای در خاورمیانه(غرب آسیا) منزوی شده اند. واشنگتن با این بهانه که مداخله مستقیم، برای اقتصاد جهانی بسیار خطرناک است، صرفا با توئیت زدن به متحدان منطقه ای خود کمک می کند.
آمریکا از درگیری گسترده منطقه ای اجتناب می کند چون این اتفاق، انتخاب مجدد دولت فعلی را کاملا منتفی می کند.
فرضیه ای که باید دور ریخت
یک فرضیه مطرح است و آن اینکه عربستان سعودی، با پرچم دروغین به پالایشگاه های نفتی خود حمله کرده است. فرضیه ای که از یک احتمال منطقی برخوردار است و آن اینکه افزایش قیمت نفت می تواند تأثیر مثبتی بر قیمت سهم آرامکو داشته باشد. اما به دلایل ذکر شده در زیر، این فرضیه در واقع قابل قبول نیست.
حوثی ها با کمک ارتش یمن سلاح های خود را توسعه می دهند. هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شده کمتر از 20،000 دلار برای یک فروند هزینه دارند. تحریم نظامی یمن (که توسط ایالات متحده و انگلیس اعمال می شود) یک فاجعه بشردوستانه ایجاد کرده و مواد غذایی و دارو را محدود کرده است. از این رو تحویل سلاح از طریق دریا بعید به نظر می رسد. همانطور که بارها و بارها توسط محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران و همچنین نمایندگان انصارالله تاکید شده است، تهران هیچ تاثیری در کمک به حوثی ها ندارد.
پاسخ یمنی(به جنایات سعودی ها) بخشی از یک منطق نامتقارن فزاینده است. این یک مسئله بدیهی است.

 
منبع: گلوبال ریسرچ
مترجم: مسعود اکبری
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات