صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۷۲۱۸

 شفافیت آراء در مجلس

مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانونگذاری ها و برنامه ریزی ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و مظهر اراده ملی است

 شفافیت آراء در مجلس

مجلس در راس امور است. جمله ای که بارها و بارها شنیده ایم و قطعا تصدیق می کنید مهم ترین رکن هر اجتماعی قانون گذاری آن است، جایی که اصول یک اجتماع پی ریزی می شود و اگر این اصول اشتباه و لغزان باشند هرگز امیدی به بهبود وضع آن جامعه نمیتوان داشت.
در روزهای اخیر طرح شفافیت آراء در مجلس دوباره در جامعه دوباره رونق پیدا کرده است مبنی بر اینکه آرای نمایندگان به صورت شفاف به مردم عرضه شود. اینکه کدام نماینده به چه طرح هایی رای مثبت به چه طرح هایی رای منفی و به چه طرح هایی اصلا رای نداده است. اینکه نماینده ی شهر شما چقدر در مجلس فعال بوده است و این فعالیت در چه راستایی بوده است. آیا به طرح های مثبت و سازنده رای مثبت داده است یا منفی یا اساسا در مجلس حضور داشته است یا خیر؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد این طرح گفت: وقتی شفافیت آرای نمایندگان وجود داشته باشد قطعاً به نفع کشور و مردم خواهد شد و مردم بیشتر می‌توانند نماینده خود را ارزیابی کنند. به حول و قوه الهی تا نفس دارم پیگیر موضوع هستم تا بحث شفافیت آراء در مجلس تصویب شود.به حول و قوه الهی تا نفس دارم برای تصویب شفافیت آرای نمایندگان در مجلس تلاش خواهم کرد
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح، باید در کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس مجددا مورد بررسی قرار گیرد و به دلیل اینکه کمیسیون موضوعات زیادی در نوبت بررسی ندارد امیدواریم به سرعت به صحن علنی ارسال شود.وی با بیان اینکه افرادی که مخالف شفافیت آرای نمایندگان هستند به دو گروه تقسیم می‌شوند، بیان داشت: با اینکه دو گروه مخالف این طرح هستند، اما نتیجه یکی است.

ما در جدول ذیل به بررسی طرح شفایفت آرا در ده کشور پرداخته ایم و قضاوت را به مخاطب می گذاریم که با توجه به جدول ذیل موافق یا مخالف این طرح باشد.

 
«میزان شفافیت آرای نمایندگان در پارلمان ۱۰ کشور از چهار قاره آمریکا شمالی، لاتین، اروپا و آسیا»                                                     

اسامی کشورها

روش و میزان شفافیت آرای نمایندگان برای مردم

 اسپانیا

«مجلس نمایندگان» اسپانیا نتایج آرای احزاب را در وبسایت خود قرار می‌دهد با این حال اکنون نمایندگان در حالی تدوین طرحی هستند تا از این پس مردم بتوانند به آرای هر نماینده نیز دسترسی داشته باشند.

 اوگاندا

در پارلمان این کشور روندهای اخذ رای تقریبا غیرشفاف هستند و  آرای نمایندگان برای عموم منتشر نمی‌شوند، با این حال در برخی موارد جلسات به طور علنی برگزار می‌شوند.

 برزیل

در این کشور نیز پس از جنجال‌های فراوان، اکنون علاوه‌بر آرای نمایندگان، درآمد آن‌ها نیز شفاف شده است

 بریتانیا

 

شاید مجلس عوام بریتانیا را بتوان شفاف‌ترین مجلس در جهان لقب داد؛ مجلسی که علاوه بر آرای نمایندگان آن، جزئیات گفت‌وگو ها و جنجال‌های نمایندگانی که بر کرسی‌های سبز رنگ تکیه داده‌اند توسط شبکه بی‌بی‌سی به‌طور زنده پخش می‌شود

 بلژیک

«مجلس فدرال» بلژیک تمامی آرای نمایندگان را در یک گزارش ثبت و منتشر می‌کند با این حال در آن دسته از آرایی که به شیوه قیام نمایندگان انجام می‌شوند نمی توان به‌درستی رای هر فرد را مشخص کرد.

 ترکیه

در «مجلس ملی کبیر» ترکیه تنها زمانی آرای نمایندگان برای مردم شفاف است که یک جلسه رای‌گیری علنی برگزار شود. آرای نمایندگان در لیست صورت جلسه علنی ثبت می‌شود و در دسترس است، با این حال در مواقعی که رای‌گیری با بالا بردن دست باشد یا جلسه غیرعلنی برگزار شود نمی‌توان به آرای نمایندگان دسترسی داشت.

 قبرس

در مجلس قبرس نیز، تمامی جلسات به‌طور علنی برگزار می‌شود و هر فردی می‌تواند در آن حضور یابد با این حال رای‌گیری به شیوه بالا بردن دست انجام می‌گیرد و رای هر نماینده ثبت نمی‌شود.

 کانادا

مردم از طریق وبسایت «مجلس عوام» کانادا می توانند به پروفایل تمامی نماینده ها دسترسی داشته باشند و سابقه آرای آن‌ها را مشاهده کنند.

 کنیا

در این کشور نیز تلویزیون عموم مردم را در جریان جزئیات آرای نمایندگان قرار می دهد.

 مالزی

تلویزیون رسمی مالزی، تمامی نشست‌ها و آرای نمایندگان مردم را پخش می‌کند

 هند

در این کشور آسیایی، یک شبکه تلویزیونی وظیفه رصد زنده نشست‌های مجلس و جزئیات تصویب لوایح ازجمله آرای نمایندگان را بر عهده‌ دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات