صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۷۲۲۷

حرف روز/ نمایشی به نام «توافق جدید»!

همزمان با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک، تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای مشترک خواهان توافق جدید با ایران در حوزه هسته‌ای و موشکی شده‌اند[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی

یادداشت: همزمان با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک، تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای مشترک خواهان توافق جدید با ایران در حوزه هسته‌ای و موشکی شده‌اند. این در حالی است که پس از خروج آمریکا از برجام و همزمانی تمایل دولت به ادامه برجام با اروپایی‌ها، رهبر معظم انقلاب به ناتوانی آنها در مقابل آمریکا و قابل اعتماد نبودن اروپا هشدار دادند و تأکید کردند: «این سه کشور اروپایی نشان داده‌اند در حساس‌ترین مواقع، با آمریکا حرکت می‌کنند؛ اروپایی‌ها حرف‌هایی می‌زنند، اما تاکنون ندیده‌ایم که به ‌معنی واقعی کلمه در مقابل آمریکا ایستاده باشند.» اروپا در طول 40 سال گذشته نشان داده است! همواره مانعی بزرگ در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی بوده و به نوعی از توسعه نظام اسلامی احساس خطر کرده است؛ از این‌رو توقف‌ صنعت هسته‌ای ایران برای اروپا اولویت اصلی است. حال که با برجام بخش‌هایی از صنعت هسته‌ای ایران تعطیل و توسعه بخش‌هایی را با کندی مواجه کرد، تروئیکای اروپایی با مطرح کردن توافق مجدد خواستار برچیده شدن صنعت نوین هسته‌ای هستند.
پس از شروع گام‌های هسته‌ای برای کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در برجام، وجهه غرب در نظام بین‌الملل به عنوان قدرت حاکم در جامعه کنونی تا حدودی زیر سؤال رفت و نشان داد، جمهوری اسلامی خواهان نظام بین‌المللی بر مبنای گفتمان برابری است و هیچ‌گاه نابرابری و زورگویی کشورهای غرب را برنخواهد تابید. از این‌رو مطرح شدن توافق جدید بهانه‌ای است تا اجازه تحقق گفتمان عدالت را در جامعه جهانی ندهند. استحکام محور مقاومت در منطقه که حمله پهپادی انصارالله به متجاوزان سعودی گوشه‌ای از توان آن بود و توانست خود را تثبیت کند و رزمایش نظامی بین ایران، چین و روسیه در خلیج‌فارس، به طور شفاف گویای این موضوع است که بعد از این کشورهای اروپایی و آمریکا در منطقه برای حضور خود باید هزینه‌های سنگینی را پرداخت کنند و آمریکا امروز در غرب آسیا برخلاف گذشته هیچ گونه ابتکار عملی ندارد؛ از این‌رو سه کشور اروپایی با مطرح کردن مجدد مذاکره هسته‌ای و موشکی به دنبال کاهش هزینه حضور خود در منطقه و محدود کردن کانون محور مقاومت یا همان نظام اسلامی هستند. البته ماه‌ها قبل رهبر حکیم انقلاب با درایت تمام سناریوها و برنامه‌های اروپایی‌ها را تشخیص و نظام جمهوری اسلامی را نسبت به آن حساس کرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات