صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۷۲۳۰

از ترس اصلاح‌طلبان تا نسخه‌های نولیبرالی

1ـ هپکو ترجمه نسخه‌های نولیبرالی جریان غرب شیفته است

روزنامه «صدای اصلاحات» در گزارشی با عنوان «هپکو را حلقه نیاوران زمین زد» نوشت: «از اوایل دهه 80 شمسی، همزمان با دولت دوم اصلاحات، مجموعه‌های مطبوعاتی وابسته به جریان کارگزاران در روندی هدفمند شروع به تبلیغ مبانی اقتصاد نولیبرالی در ایران کردند. چهره‌هایی از قبیل موسی غنی‌نژاد، سعید لیلاز، مسعود نیلی، عباس آخوندی و محمود سریع‌القلم، هیچ‌کدام تحصیلات اقتصادی پیوسته ندارند؛ البته نیلی فارغ‌التحصیل مهندسی عمران بود که در تحصیلات تکمیلی وارد رشته اقتصاد شد. این افراد تبدیل به مهمان‌های ثابت نشریاتی به سردبیری محمد قوچانی (عضو کنونی شورای مرکزی حزب کارگزاران) شدند تا از آنچه «اقتصاد دولتی» می‌خواندند، هیولا و از آنچه به عنوان «اقتصاد آزاد» یاد می‌کردند، فرشته بسازند.» این روزنامه در ادامه نوشت: «اکنون نیز شاکله اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم را کسانی تشکیل داده‌اند که جزء محفل موسوم به «حلقه نیاوران» بودند. ماجرای هپکو ترجمه نسخه‌های نولیبرالی اقتصاد و برنامه خزنده جریان غرب شیفته چه ضربات مهلکی به صنعت بومی و اقتصاد ملی وارد کرده است.»

2ـ رفع مشکلات هپکو با خرید ۲۴۰۰ دستگاه

«کریم یاوری» مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر مخالفت وزارت کار با بازداشت کارگران هپکو، از دستور رئیس‌جمهوری برای تعیین تکلیف مالکیت هپکو خبر داد و گفت: در مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصمیم گرفته‌اند تا وزارت راه و شهرسازی با تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه نسبت به عقد قرارداد خرید ۲۴۰۰ دستگاه ماشین‌آلات هپکو اقدام کند. یاوری همچنین پرداخت ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک ملی را از دیگر مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ذکر کرد و گفت: مقرر شد بانک ملی نسبت به پرداخت پنجاه میلیارد تومان تسهیلات برای حل مشکلات هپکو اقدام کند که در صورت تحقق، پرداخت معوقات کارگران در اولویت قرار دارد و با توجه به تعیین مدیر عامل جدید از سوی سازمان خصوصی‌سازی، مدیر عامل باید برنامه تولید و کار را اعلام کند.

3ـ ترس اصلاح‌طلبان از تغییر شرایط آمریکا و ایران!

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: «آنچه مشخص است تحریم‌ها تاکنون نتوانسته‌اند ما را پای میز مذاکره بکشانند؛ بنابراین به جای رفتن به سمت‌وسوی گزینه نظامی، ترامپ ترجیح می‌دهد بر فشار تحریم‌ها بیفزاید.» وی در ادامه نوشت: «با این حال معلوم نیست چنین وضعیتی تا کجا تداوم داشته باشد. اگر اتفاقات بزرگ‌تری در منطقه بیفتد یا ترامپ از بابت انتخابات سال آینده اطمینان بیشتری پیدا کند یا اساساً احساس کند تحریم‌ها و فشار اقتصادی چندان ایران را به پای میز مذاکره نمی‌کشاند، در آن صورت ممکن است شرایط فعلی میان دو کشور تغییر کند و وارد فضاهای جدیدتری شود.» در حالی‌ که ناکامی‌های آمریکا در منطقه به سریالی تمام نشدنی تبدیل شده، اصلاح‌طلبان، آمریکای «مستأصل و درمانده» را آمریکای «قدرتمند و صبور» جا می‌زنند!

4ـ تنها راه پایان تنش و درگیری در خلیج‌فارس

پایگاه «رادیو آلمان» در مطلبی نوشت: تنها یک راه برای پایان دادن به درگیری‌ها و تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس وجود دارد و آن، این است که سیاست ناکام آمریکا در منطقه خاورمیانه باید اصلاح شود. این سیاست‌ها نقش مهمی در اختلافات و تنش‌ها بین ریاض و تهران دارد. واشنگتن ادعا می‌کند، جمهوری اسلامی را با سخت‌ترین تحریم‌ها مجازات می‌کند، با این حال تهران می‌تواند قدرت بزرگ، یعنی آمریکا را بازی دهد. حدود چهل سال تلاش شده است تا ایران منزوی شود، اما این تلاش‌ها نتیجه‌ای نداشته و ایران قدرتمندتر از همیشه است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات