تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۷۲۴۱

عربستان می توانست پهپادهای یمنی را شناسایی کند؟!

بدلیل نگاه به قدرت و توان داخلی و تجربیات چند ساله جنگ، سطح فناوری‌های نظامی ارتش و نیرو‌های مردمی یمن به سطحی رسیده است که سامانه‌های عربستانی که اتکای صد در صدی به تکنولوژی و توان رزمی وارداتی دارد از رقابت در میدان مبارزه با حریف عقب ماند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ رضا زین العابدین
شنبه هفته گذشته ارتش یمن بوسیله تعدادی از پهپاد‌های خود چند نقطه از پالایشگاه تولیدات نفتی عربستان (آرامکو) را مورد اصابت موشک‌های خود قرار داد که این حملات خسارات زیادی را به این شرکت و بدنبال آن به صادرات نفت عربستان وارد ساخت. خسارت‌ها به اندازه‌ای بود که تولید نزدیک به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت عربستان یعنی بیش از ۵۰ درصد از تولیدات این کشور متوقف شد و به دنبال آن قیمت نفت در یک روز بیش از ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد.
این وضعیت در شرایطی برای سعودی‌ها اتفاق افتاده است که عربستان برای برقراری امنیت پالایشگاه‌های خود هزینه هنگفتی را صرف واردات سیستم‌های پدافندی از امریکا کرده است تا در مواقع ضروری بتواند از این سیستم برای محافظت از خود استفاده کند، اما در زمان حمله پهپاد‌های یمنی، این سیستم‌های دفاعی آمریکایی‌ها نتوانست از مناطق حساس و استراتژیک عربستان و در واقع قلب تپنده اقتصاد عربستان (پالایشگاه‌های نفتی) محافظت کند؛ لذا هنوز در افکار عمومی این سوال مطرح است که که چرا با توجه به چنین سیستم‌های به روز دفاعی، سعودی‌ها نتوانستند از مواضع خود محافظت کنند؟! در پاسخ به این سوال چند فرضیه از سوی کارشناسان عموماً غربی مطرح است؛
۱- ممکن است سعودی‌ها فقط سیستم‌های دفاعی و پدافندی را از آمریکا خریداری کرده باشند، اما کارشناسان و متخصصان نظامی آمریکایی طریقه استفاده از آن را به آن‌ها آموزش نداده باشند و همین امر باعث شده تا سعودی‌ها نتوانند در برابر حملات پهپادی یمنی‌ها از خود محافظت کنند. به بیان دیگر شاید عربستان از در عرصه پدافندی از تکنیک به روز و پیشرفته‌ای برخوردار باشد، ولی تاکتیک لازم را در عرصه میدانی ندارد و این نقص نظامیگری به عدم انتقال آموزش‌های کامل در موقع انتقال این تجهیزات به عربستان از سوی امریکا برمی گردد.
۲- گفته می‌شود در قرارداد‌های تسلیحاتی امریکا با عربستان همواره بند‌هایی با عنوان اعزام نیروی نظامی متخصص با هدف بکارگیری این تسلیحات، نگهداری و آموزش به نیرو‌های عربستانی آورده می‌شود. در خصوص سامانه‌های پدافندی نیز امریکا اجازه استفاده از آن را به نیرو‌های عربستانی نداده است و این نیرو‌های امریکایی بوده اند که می‌بایست به موقع عکس العمل لازم را نشان می‌دادند؛ از این رو، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در مقابل حملات پهپادی یمنی‌ها عمداً از خود عکس العملی نشان نداده اند تا پالایشگاه نفتی عربستان مورد هدف موشک‌ها قرار گیرد و از این طریق دوباره ترامپ در مصاحبه‌ای اعلام کند که اگر سعودی‌ها نیاز به برقراری امنیت از سوی نیرو‌های آمریکایی دارند، باید هزینه بیشتری را بپردازند. همانطور که اخیراً سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز اشاره کرد و گفت؛ ترامپ به دنبال پول است تا جنگ؛ البته با ایجاد تنش و جنگ در منطقه به دنبال به دست آوردن پول‌های هنگفت از کشور‌های منطقه است. در همین راستا نیز چند روز پیش اعلام شد که آمریکایی‌ها تعدادی از نیرو‌های خود را جهت برقراری امنیت به عربستان اعزام کرده اند؛ بنابراین از این اقدام اینگونه برداشت می‌شود که ممکن است سعودی‌ها هزینه‌هایی را به آمریکا پرداخت کرده اند و دوباره گاو شیرده عربستان از سوی آمریکایی‌ها دوشیده شده است.
۳- احتمالاً آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده اند که تحریم‌های حداکثری علیه ایران نتایجی را در بر نداشته است، لذا با این سناریو تلاش می‌کنند تا دوباره ایران را مورد اتهام قرار دهند که حملات پهپادی یمنی‌ها از سوی ایران صورت گرفته است و از این طریق بتوانند دوباره تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال نمایند. در این رابطه نیز ترامپ اخیراً تحریم‌های جدیدی از جمله تحریم مجدد بانک مرکزی ایران را در دستور کار خود قرار داد که این اقدام بیشتر نشان از استیصال و درماندگی آمریکایی‌ها در تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بود و نشان داد که دست آمریکایی‌ها برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران خالی شده است.
در کنار فرضیه‌های ذکر شده فوق سناریوی نزدیک به واقعیت از سوی کارشناسان نظامی این است که حملات پهپادی و موشکی یمنی¬ها به مواضع استراتژیک عربستان سعودی در حالی این روز‌ها با موفقیت انجام می‌شود که آن‌ها یک دوره گذار در این حوزه و در مقابله با تجاوزات عربستان داشته اند و در آن دوره سامانه‌های پدافندی عربستان بسیاری از موشک‌های یمنی را شناسایی و منهدم کر ده اند، ولی این که امروز چرا قادر به چنین مقابله‌ای نیستند، به واقعیت میدانی داشته‌های طرفین برمی گردد. امروز بدلیل نگاه به قدرت و توان داخلی و تجربیات چند ساله جنگ، سطح فناوری‌های نظامی ارتش و نیرو‌های مردمی یمن به سطحی رسیده است که سامانه‌های عربستانی که اتکای صد در صدی به تکنولوژی و توان رزمی وارداتی دارد از رقابت در میدان مبارزه با حریف عقب ماند و نتواند موشک‌ها و پهپاد‌های یمنی را رهگیری و منهدم سازد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات