سیاسی >>  امام و رهبری >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۷۲۸۶
مروري بر دستاوردهاي دفاع مقدس

نعمت دفاع مقدس

ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ ايم، ما مظلوميت خويش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ‏ايم، ما در جنگ، پرده از چهره تزوير جهانخواران كنار زديم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ ايم،

قريب به چهار دهه از آغاز جنگي که با حمايت قدرتهاي بزرگ عليه جمهوري اسلامي و با ميدان داري رژيم بعثي کليد خورد، مي‌گذرد. جنگي که کسي گمان نمي کرد هشت سال به طول بينجامد و به يکي از طولاني ترين جنگهاي تاريخ معاصر بدل گردد. جنگ هرچند همواره به مثابه يک تهديد و خسران به حساب مي‌آيد، اما همين جنگ آنگاه که مبتني بر الگويي مقدس و انساني به پيش برده شود مي تواند دستاوردهاي بزرگي نيز براي يک ملت داشته باشد که هشت سال دفاع مقدس ملت ايران نمونه بارز آن است.
حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در مراسم شب خاطره دفاع مقدس مي‌فرمايند: «به اعتقاد بنده، اين جنگ - اين دفاع مقدّس- در کنار خساراتي که براي ما داشت، فوائد و منافع بزرگي هم داشت؛ اين منافع، بمراتب بزرگ‌تر و بيشتر از آن خسارات است. خسارتهاي ما در آنجا عبارت بود از خسارتهاي انساني و مادّي، يعني جوان‌هايي را از دست داديم، خانواده‌هايي عزيزانشان را از دست دادند، همه‌مان براي جوان‌ها داغدار شديم و خسارات مادّي پيش آمد، کشور از لحاظ ظواهر سازندگي يک مقداري در يک برهه‌اي عقب افتادگي پيدا کرد؛ اينها خسارات جنگ بود. همه‌ي جنگها اين‌جور خساراتي دارد. لکن منافع جنگ، منافع بلند مدّت بود؛ منافع ماندگار بود. البتّه منافع کوتاه مدّت و منافع نزديک هم داشت.» (3/3/96)
معظم له از تعبير «نعمت جنگ» استفاده کرده و می‌فرمایند: «اين جنگ براي شما نعمت بسيار بزرگي بود؛ شما را با صفا، و جوهرهاي وجودتان را آشكار كرد. اگر جنگ اتفاق نمي‌افتاد، معلوم نبود كه ما چگونه باشيم و در چه وضعيتي بسر ببريم.» (19/4/68)
حضرت امام (ره) نیز در پیام تاریخی "منشور روحانیت" به بخشی از شبهات مدعیان بزدل و معاندین کوردل و مخالفان و منتقدان بی‌انصاف هشت سال دفاع مقدس که آن روزهای پس از پایان جنگ، با طعن ها و کلام تلخ شان بر زخم‌های رزمندگان و خانواده های شهدا نمک می‌پاشیدند، از برکات جنگ چنین تعریف می کنند:
«هر روز ما در جنگ بركتي داشته‏ايم كه در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ايم.
ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ايم،
ما مظلوميت خويش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‏ايم،
ما در جنگ، پرده از چهره تزوير جهانخواران كنار زديم،
ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ايم،
ما در جنگ به اين نتيجه رسيده‏ايم كه بايد روي پاي خودمان بايستيم،
ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شكستيم،
ما در جنگ ريشه‏هاي انقلاب پر بار اسلامي‏مان را محكم كرديم،
ما در جنگ حس برادري و وطن دوستي را در نهاد يكايك مردمان بارور كرديم،
ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان داديم كه عليه تمامي قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها ساليان سال مي‏توان مبارزه كرد،
جنگ ما كمك به افغانستان را به دنبال داشت،
جنگ ما فتح فلسطين را به دنبال خواهد داشت،
جنگ ما موجب شد كه تمامي سردمداران نظامهاي فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت كنند،
جنگ ما بيداري پاكستان و هندوستان را به دنبال داشت،
تنها در جنگ بود كه صنايع نظامي ما از رشد آنچناني برخوردار شد و از همه اينها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابي در پرتو جنگ تحقق يافت.
همه اينها از بركت خونهاي پاك شهداي عزيز هشت سال نبرد بود، همه اينها از تلاش مادران و پدران و مردم عزيز ايران در ده سال مبارزه با امريكا و غرب و شوروي و شرق نشأت گرفت.
... چه كوته نظرند آنهايي كه خيال مي‌كنند چون ما در جبهه به آرمان نهايي نرسيده‏ايم، پس شهادت و رشادت و ايثار و از خودگذشتگي و صلابت بيفايده است! در حالي كه صداي اسلام‌خواهي افريقا از جنگ هشت ساله ماست، علاقه به اسلام شناسي مردم در امريكا و اروپا و آسيا و افريقا يعني در كل جهان از جنگ هشت ساله ماست . (صحيفه امام، ج‏21، ص: 283، 3/12/67)
 
هفته دفاع مقدس فرصت مناسبي است تا اين دستاوردها و منافع جنگ مورد بررسي قرار گيرد که در اين زمينه توجه به زاويه ديد حضرت امام خميني(ره) و حضرت امام خامنه اي(مدظله العالي) رهبران بزرگ نهضت اسلامي ملت ايران، مي‌تواند قابل توجه و تامل باشد.
 
1.      استقلال و عزّت ايران
«امروز استقلال و عزّت ايران رهين آن مجاهدت‌ها است. پس ياد اين عزيزان بايد همواره سرلوحه همه افتخارات جمهوري اسلامي ‌ثبت و ضبط باشد. هيچ ملّتي و كشوري، بدون مجاهدت بهترين فرزندانش، نتوانسته است از شر سلطة بيگانگان، كه زشت‏ترين خفّت و خواري براي يك ملّت است، خود را نجات دهد.» (بيانات در ديدار با خانواده‏هاي شهداي شهر بيرجند، 7/6/78)
 
2.      تجربه عيني نصرت الهي در حل مشکلات جامعه اسلامي
يک فايده‌ي ديگر اين بود که ما اين فکر و انديشه‌ي دفاعِ از هويت ملّي و هويت ديني و انقلابي را - که بارها گفته‌ايم و شنيده‌ايم و نقل کرده‌ايم که خداي متعال کمک مي‌کند و انسانها را در [برابر] عوائق و موانعي که در راه حق وجود دارد، پيروز مي‌کند - يک بار ديگر خودمان تجربه کرديم؛ اين خيلي مهم است. يک جامعه‌اي که در جهت پيشرفت به سمت اهداف والا دارد حرکت مي‌کند، به‌طور طبيعي مواجه مي‌شود با موانع بسياري؛ بخصوص در دنياي مادّي امروز؛ و اگر آن آرمان‌ها، آرمان‌هاي معنوي و ضدّقدرت‌طلبي و ضدّدنيا‌طلبي و مانند اينها باشد، بديهي است که موانعي به وجود مي‌آيد. اينکه يک ملّتي احساس بکند که مي‌تواند بر موانع پيروز بشود، خيلي چيز مهمّي است. بله، در روايات و آيات، توکّل به خدا و «وَ مَن يتَوَکَّل عَلَي اللّهِ فَهُوَ حَسبُه» (طلاق: 3) و مانند اينها را مي‌خوانيم و مي‌گوييم و عقيده هم داريم، لکن اينکه در عمل«وَ مَن يتَوَکَّل عَلَي اللّهِ فَهُوَ حَسبُه» را آدم ببيند، خيلي فرق مي‌کند. حضرت ابراهيمِ با آن عظمت، به خداي متعال عرض مي‌کند که مي‌خواهم زنده شدن مرده‌ها را ببينم. خداوند مي‌فرمايد: «اَ وَلَم تُؤمِن»؛ مگر قبول نداري؟ جواب مي‌دهد: قالَ بَليٰ؛‌ چرا، قبول دارم؛ ‌وَ لکِن لِيطمَئِنَّ قَلبي.(بقره: 260) اين آرامش دل، اين پذيرشِ از اعماق باور و جان انسان نسبت به يک حقيقت، خيلي چيز مهمّي است؛ اين را جنگ - دفاع هشت‌ساله - به ما نشان داد. ما الان مي‌توانيم با همه‌ي توان ادّعا بکنيم که جمهوري اسلامي با همه‌ي چالش‌هايي که در مقابل او به وجود مي‌آورند، مي‌تواند پنجه بيندازد و بر همه‌ي آنها مي‌تواند غالب بشود؛ چون اين را تجربه کرده‌ايم. وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحزَنُوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنين؛(آل عمران: 139) اگر ايمان در دل و در عمل وجود داشته باشد، کوه‌ها در مقابل يک جامعه، يک مجموعه، يک انسان قوي، هموار خواهد شد و قدرت مقاومت نخواهد داشت. يکي از فوايد جنگ براي ما اين بود. خب، اينها حقايقي است. (بيانات در مراسم شب خاطره دفاع مقدس، 3/3/96)
 
3.      تحقق شعار «ما مي‌توانيم»
جنگ چيز تلخي است، جنگ هشت‌ساله واقعاً تلخ بود، خسارت‌بار بود، براي ما خيلي زحمات درست کرد؛ بنده در متن کار حضور داشتم؛ خيلي تلخ بود، خيلي سخت بود، خيلي غصّه‌دار بود، بارها اشکهاي ما را درمي‌آورد و انسان را خسته ميکرد امّا با همه‌ي اين سختي‌ها اين حُسن بزرگ را داشت که به جوان ايراني نشان داد که قادر است، که مي‌تواند، اگر اراده بکند و در يک ميداني وارد بشود، خواهد توانست بر رقيب و حريف خودش فائق بيايد؛ کمااينکه ما فائق آمديم. جوان ايراني وارد ميدان جنگ شد، اگر جنگ نبود، اين اتّفاق به اين شکل نمي‌افتاد. جنگ مثل يک آتش‌سوزي است؛ وقتي آتش‌سوزي مي‌شود، همه کارهاي ديگر را کنار ميگذارند و ميروند آتش را خاموش کنند؛ همه متوجّه جنگ شدند. استعدادها بُروز کرد، نشان داده شد که جوان ايراني مي‌تواند؛ اين حضور در جنگ و حضور جوان‌ها و غلبه‌ي بر دشمن، آن هم نه دشمني که فقط يک کشور باشد [بلکه‌] دشمني که پشتش همه‌ي قدرت‌هاي جهاني حضور داشتند، موجب رشد خودباوري شد. پس انقلاب [موجب‌] برافراشتن قدِ خودباوري و سينه سپر کردن خودباوري در مقابل روحيه‌ي وابستگي و ورشکستگي قبلي شد؛ اين اتّفاق افتاد. (بيانات در ديدار نخبگان علمي جوان، 28/7/95)
 
4.      قوي‌تر شدن جمهوري اسلامي پس از جنگ هشت ساله
هشت سال همه‌ي قدرت‌هاي سياسي و نظامي و مالي بزرگ دنيا پشت سر رژيم بعثي عراق ايستادند، با ايران اسلامي جنگيدند، همه‌ي توان خودشان را به ميدان آوردند تا جمهوري اسلامي را شكست بدهند يا تضعيف كنند؛ نتيجه چه شد؟ وقتي كه اين هشت سال تمام شد، دنيا با كمال حيرت، ناظر به پا خاستن جمهوري اسلامي با يك قدرت دفاعي و نظامي بمراتب قوي‌تر و عظيم‌تر از هنگام جنگ شد. قدرت جمهوري اسلامي بعد از جنگ آنچنان در دنيا طلوع كرد كه چشم‌ها را خيره كرد. (خطبه‌هاي نماز جمعه‌ي تهران در حرم امام خميني(ره)، 14/3/89)
 
5.      نعمت امنيت
آن روز به نفع عراق كه با ما وارد جنگ شده بود تا مرزهاي ما را ناامن كند، همه‌ي قدرت‌هايي كه در دنيا مي‌توانستند در اين زمينه كاري بكنند، وارد شدند. عدّه‌اي ـ يا ناخردمندانه و يا خائنانه ـ مي‌خواهند از ياد اين ملت ببرند كه دشمني رژيم آمريکا با ملت ايران، چقدر براي اين ملت خسارت ايجاد كرده است و هنوز هم خسارت ايجاد مي‌كند؛ مي‌خواهند اين را انكار كنند! همين رژيم آمريکا ـ كه آن روز ما به‌صورت تحليل مي‌گفتيم و بعد از جنگ، اخبار و آمار و اطلاعات ريز آن منتشر شد ـ به عراق كمك كرد؛ كمك الكترونيكي، كمك تسليحاتي، كمك در روش‌هاي جنگيدن، كمك مالي، كمك مستقيم و غيرمستقيم! ناتو هم كمك كرد؛ بسياري از كشورهاي عربي هم كمك كردند؛ براي اين‌كه بتوانند با فشار ناامني، نظام انقلابي را از پا بيندازند و يا به زانو درآورند. باز هم همّت جوانان اين مملكت، دل‌هاي پاك و با ايمان اين كشور، همين بسيج، همين سپاه، همين ارتش، همين انسان‌هاي مؤمن و پاك‌نهادي كه در پشت جبهه‌ها كانونِ همّت را گرم نگه مي‌داشتند، توانست بر تمام توطئه‌هاي دشمن فائق آيد و به رژيم مهاجم و به همه‌ي پشتيبانانش ـ از آمريکا و شوروي آن روز و ديگران ـ تودهني بزند و ملت ايران را به‌عنوان قهرمان اين برهه، در مقابل چشم جهانيان قرار دهد و امنيت را به‌عنوان بزرگ‌ترين نعمت به اين مملكت برگرداند؛ مرزها را آرام كند و براي شهرهايي كه زير بمباران بودند ـ كه در دوران جنگ، تقريباً نيمي از جغرافياي اين كشور در زير بمباران بود ـ اعاده‌ي امنيت كند؛ براي زن و مرد، براي كاسب، براي عالم، براي دانشجو، براي كارگر، براي سياستمدار، براي رئيس، براي مرؤوس و براي همه‌ي كساني‌كه به امنيت نياز دارند، امنيت ايجاد كند؛ حتي براي آن‌هايي كه ناشكرانه اين امنيت را انكار مي‌كنند. بنابراين، دل‌هاي با ايمان و عزم ايماني و راسخ اين جوانان، امنيت را براي همه‌ي مردم به‌وجود آورد. (بيانات در مراسم ديدار گروه کثيري از سپاهيان و بسيجيان در مشهد10/6/78)
 
6.      تبديل شدن ملت ايران به الگوي ملت‌هاي مسلمان
در دوران جنگ تحميلي هشت ساله، كه نيروهاي مسلح و ملت ايران آن دفاع جانانه و فراموش نشدني را از خود نشان دادند، بسياري از ملت‌هاي مسلمان، آيين شما، مذهب شما، افكار شما و عقايد شما را به بركت همان دفاع جانانه و ايستادگي در مقابل زورگويي و تجاوزگري، بدون هيچ تبليغي پذيرفتند؛ اينها واقعيت است. آرمانهاي جمهوري اسلامي آرمانهايي است كه در عمق جانِ همه‌ي ملت‌ها وجود دارد. (بيانات در مراسم تحليف و اعطاي سردوشي در دانشگاه افسري امام علي(ع) 2/10/83)
 
7.      شکوفايي استعدادها
جنگ توانست از يك مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي جوان، مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي از عناصر كارآمد و بااستعداد درست كند و تحويل بدهد؛ چون استعدادها در اين‌ها شكوفا شد. جنگ مظهر اين ارزش‌هاست. اين‌ها چيزهائي نيست كه هيچ ملتي از اين‌ها خود را بي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نياز بداند. (بيانات در ديدار فعالان عرصه‌ي هنر دفاع مقدس، 24/6/88)
 
8.      محفلي براي تربيت انسان
جبهه‌ها جايي بود که انسانهاي متعارف و معمولي وقتي مي‌رفتند آنجا، حقيقتاً در وادي صفا و نورانيتِ عرفان وارد مي‌شدند، [آن‌هم] به‌طور قهري! اين خصوصيات رزمندگان ما بود. لذا خود اين جنگ، انسان‌ساز شد. يعني دفاع مقدّس موجب شد که هرکدام از جوانان معمولي و عادي ما -حالا يا دانش‌آموز يا دانشجو يا کاسب يا روستايي يا کارگر يا کشاورز، باسواد، بي‌سواد- که در اين بوته‌ي آزمايش، بيشتر حرکت کردند و پيشرفت کردند، در مقامات انساني و علوّ مرتبه‌ي انساني بالاتر بروند. (بيانات در ديدار نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در کاروان‌هاي راهيان نور، 19/12/96)
 
9.      فرصتي براي تبديل شدن جوانان به اسطوره
 اين شخصيت‌هاي برجسته و مهم، همّت‌ها، خرّازي‌ها، شما خيال مي‌کنيد [چگونه بودند؟] شهيد همّت که واقعاً يک اسطوره است يا شهيد خرّازي که يک اسطوره است، جوان‌هاي معمولي بودند؛ جنگ [بود که] اينها را تبديل کرد به اين شخصيت‌هاي برجسته و بزرگ و حقيقتاً ماندگار؛ [يا کساني مانند] باکري‌ها، برونسي‌ها.
اوستا عبدالحسينِ بنّاي درس‌نخوانده، در ميدان جنگ در بين رزمندگان وقتي مي‌ايستاد و حرف ميزد -آن کساني که پاي صحبت او بوده‌اند و شنيده‌اند، [مي‌دانند]- مثل يک حکيم، مثل يک داناي خردمند حرف ميزد و قانع ميکرد طرف مقابلش را؛ جنگ، انسان‌ساز است. اين دفاع مقدّس با اين خصوصياتي که من گفتم، يک چنين انسانهايي تربيت مي‌کند. چيت‌سازيان، يک پسر هفده هجده ساله [بود که] وارد ميدان جنگ مي‌شود، تبديل مي‌شود به يک چهره‌ي ماندگار، يک ستاره‌ي درخشان که از حرفهاي او بنده و امثال بنده و شما و همه بايد استفاده کنيم، و استفاده مي‌کنيم. هزاران جوان از اين ‌قبيل در ميدان جنگ ساخته شدند. (بيانات در ديدار نوجوانان و  جوانان شرکت‌کننده در کاروان‌هاي راهيان نور، 19/12/96)
 
10.  پرورش هنرمندان متعهد انقلابی 
«در هنر پس از انقلاب، دو خصوصيت بزرگ يعني قرارگرفتن در خدمت انقلاب و بروز و گسترش استعدادهاي هنري را مي‌‏توان مشاهده كرد. و يقيناً در اين زمينه جنگ داراي يك نقش اساسي است، زيرا بسياري از هنرمندان نوظهور نظير عكاسان، فيلم‌برداران، شعرا، نويسندگان و بازيگران هنرهاي نمايشي توانستند، به مناسبت اين پديدة عظيم، استعداد هنري خود را بروز دهند و آن را در خدمت حقيقت به كار گيرند.» (بيانات در ديدار با جمعي از هنرمندان و مسئولان تبليغاتي جنگ، 20/1/79)
 
11.  تجلي ابتکار و نوآوري
ابتکار؛ يکي از خصوصيات [ديگر] دفاع مقدّس، روحيه‌ي ابتکار و کارهاي نو بود -که اگر ملاحظه کرده باشيد، خواهيد ديد - از سنّت‌هاي متعارفِ خيلي از ارتش‌هاي دنيا که مثلاً تجربه و آزمون هم پشت سرش هست عبور کردن، راه‌هاي نو را به وجود آوردن و راه‌هاي نو را کشف کردن. حقيقتاً اين‌جور بود؛ يکي از مهم‌ترين مسائل رزمندگان ما ابتکار بود. (بيانات در ديدار نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در کاروان‌هاي راهيان نور، 19/12/96)
 
12.  تربيت جوانان مومن و انقلابي
 لذا امام در يکي از آن بياناتِ بسيار عميقِ خود بعد از يکي از اين فتوحاتِ اوّل کار پيام دادند - سال ۶۰ يک فتحي شد، فتح بستان که خيلي مهم بود؛ بعد از مدّتي عقب‌نشيني و شکست‌هاي گوناگون، فتح بستان يک پيروزي بزرگي محسوب مي‌شد؛ [البتّه اين] مضمونِ حرف ايشان است، عبارت ايشان در کتاب هست - گفتند که فتح‌الفتوح، فتح فلان شهر نيست؛ فتح‌الفتوح، تربيت و توليد يک چنين جوان‌هايي است؛ اين فتح‌الفتوح است، واقعش هم همين است. فتح‌الفتوح براي يک کشور اين است که جوان‌هاي اين کشور، هم خردمند باشند، هم باتدبير باشند، هم مؤمن باشند، هم پارسا باشند، هم اهل تضرّع و گريه و عبادت باشند، هم اهل ايستادگي در مقابل دشمن باشند، هم داراي بصيرت باشند که با اين‌همه تبليغاتي که دشمن و ايادي دشمن در همه‌ي زمانها کرده‌اند و امروز هم دارند مي‌کنند، فريب نخورند. يک چنين جوان‌هايي وقتي در کشور وجود داشته باشند، آن کشور مصونيت پيدا مي‌کند. (بيانات در ديدار نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در کاروان‌هاي راهيان نور، 19/12/96)
 
13.  دفاع مقدس؛ عامل بسيج ملت ايران
شما ببينيد كه در اين جنگي كه به ايران تحميل كردند و اشخاص خائن به اسلام، مخالف سرسخت با اسلام، اين جنگ را بپا كردند، ايران چه جور باز زنده شد، يكپارچه ايران دوباره انقلاب كرد و توجه كرد به يك مقصد؛ سرتاسر ايران. كدام كار ممكن بود كه اينطور مردم را بسيج كند؟ اين جنگ بود كه بسيج كرد. پس [در] جنگ چيزهايي است كه ما خيال مي‌كنيم بد است، بعد خوب از كار درمي‏آيد. البته جوان‌هايي ما از دست داديم. اين اسلام از اين جوان‌ها خيلي از دست داده، و ما در اين جنگ بيشتر از جنگ صفين تا حالا از دست نداديم؛ خيلي هم كمتر از اوست، لكن براي اسلام است‏ (صحيفه امام، ج‏13، ص: 330، 14/8/59)
 
14.  دفاع مقدس؛ عامل تقويت روح اعتماد به نفس ملي
دفاع مقدس جهاد بزرگ ديني و ملي ملت ايران بود. ملت ايران روح اعتماد به نفس ملي را به‌وسيله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي هشت سال دفاع قدرتمندانه توانست در خود تقويت كند، توانست استعدادها را در خود شكوفا كند، توانست ظرفيت‌هاي ناشناخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي خود را بشناسد. جوان‌هاي ما در جنگ تحميلي، چه در نيروهاي مسلح ـ ارتش و سپاه ـ و چه در بسيج عظيم مردمي ـ بسيج مستضعفان ـ توانستند چهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي را از ايران نشان بدهند كه ده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سال بود ـ شايد بشود گفت دويست سيصد سال بود ـ كه از ايران چنين چهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي ديده نشده بود. اگر شما مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بينيد امروز ملت ما و جوانان ما با ظرفيت عظيم استعداد خود در ميدان‌هاي دانش و فناوري حضور دارند، بخش عمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي از اين مرهون دفاع مقدس است. آن‌جا بود كه ملت ايران آگاه شدند، دانستند كه چه ظرفيتي دارند، چه قدرتي دارند. آن‌هائي كه به جمهوري اسلامي حمله كردند، به خودشان وعده دادند كه سه روز ديگر، يك هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي ديگر، يك ماه ديگر، تهران را فتح خواهند كرد(!) امروز از آن روزها نزديك به سي سال گذشته است؛ ملت ايران روزبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز مقتدرتر و قوي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شده است؛ اين درخت روزبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز تناورتر و ريشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارتر شده است و آن مفلوك‌هائي كه آن خيال‌هاي باطل را كردند، هر كدامشان در كنجي به زباله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دان افتادند و نابود شدند. بعد از اين هم همين‌جور خواهد بود. (خطبه‌هاي نماز عيد سعيد فطر، 29/6/88)
 
15.  دفاع مقدس؛ عاملي براي پيشرفت
جنگ تحميلي هشت‌ساله، ملت ما را عزيزتر كرد. اگرچه طراحان اين توطئه مي‌خواستند به جمهوري اسلامي ضربه بزنند؛ اما ملت بزرگ ما با ايستادگي و مقاومت خود در راه خدا، اين توطئه را به وسيله و نردباني به سمت قله‌ي آرزوها و ارزشهاي اسلامي و وسيله‌يي براي پيشرفت تبديل كرد. (بيانات در ديدار با گروه کثيري از آزادگان 1/6/69)
 
16.  دفاع مقدس؛ عامل رشد و بالندگي کشور و ملت
همه‌ي دنيا در مقابل شما آمدند، تا شما را از مرزهايتان يك قدم عقب بنشانند. ميلياردها صرف كردند، مجهزترين وسايل جنگي را آوردند، قدرتمندترين قدرت‌ها با هم همدست شدند، از شرق و غرب كمك گرفتند، وسايل تبليغاتي را با قوّتِ هرچه تمامتر وارد كردند، هشت سال هم جنگيدند، بعدش دو سال هم چك‌وچانه زدند، آخرش نشد.
كدام كشور و ملتي، براي قدرت و پيروزي خود، نشانه‌يي بالاتر از اين مي‌تواند داشته باشد؟ جنگ‌هاي دنيا، دوروزه و پنج‌روزه و ده‌روزه است. جنگ بين‌الملل، چهارساله و پنجساله است. تازه، تمام نقشه‌ي جغرافياي عالم، در جنگ‌هاي بين‌الملل تغيير و تبديل پيدا مي‌كند. در آن قسمت خليج فارس، چند ساعت زدوخورد شد، نقشه‌ي جغرافياي دنيا الان تغيير پيدا كرده و همه‌ي دنيا به خليج فارس لشكر كشيده‌اند. اينها را با هشت سال جنگ همه‌جانبه با كشور ما مقايسه كنيد. بعد از آن‌كه همه‌ي زورهايشان را زدند، تازه ملت ايران از آنها با نشاط‌تر، شاداب‌تر، كشور دست‌نخورده‌تر است و نيروهاي نظامي منظم‌تري دارد. (بيانات در ديدار با گروه کثيري از آزادگان 26/6/69)
 
17.  دفاع مقدس؛ عامل حفظ و تقويت روحيه انقلابي
 يکي از بزرگ‌ترين فوائد اين جنگ هشت ساله و دفاع هشت‌ساله، حفظ و تقويت روحيه‌ي انقلاب و حرکت، در نسل جوان ما و در جامعه‌ي ما بود. اگرچنانچه اين حرکت جهادي و فداکارانه به وجود نمي‌آمد، روحيه‌ي انقلابي در آن اوايل که هنوز عمق زيادي هم پيدا نکرده بود، در معرض تطاول قرار ميگرفت. بله، امام بزرگوار حضور داشت و شخصيت ايشان يک شخصيتي بود که خيلي از چيزها را تضمين ميکرد؛ لکن خطرات، خطرات سنگيني بود؛ روحيه‌ي انقلابي قطعاً در معرض تهديد قرار مي‌گرفت. انقلاب با حضور در صحنه‌ي دفاع مقدّس، ماندگار شد. (بيانات در مراسم شب خاطره دفاع مقدس، 3/3/96)
 
18.  دفاع مقدس؛ يکي از سرچشمه هاي غنا بخشي به فرهنگ کشور
 اگر چنانچه ما در زمينه‌ي دفاع مقدّس‌‌، کار فرهنگي کرديم، توليد فرهنگي کرديم، اين توليد، کشور را غني خواهد کرد، نيروهاي انساني ما را غني و قوي خواهد کرد و در مقابل توطئه‌هاي دشمنان قوي مي‌شوند. ما براي اقتصاد هم نيرو بخواهيم بايد قوي باشد، براي فرهنگ هم نيرو بخواهيم بايد قوي باشد، براي مسائل مديريتي کشور هم نيروي خوب بخواهيم بايد قوي باشد؛ اين فرهنگ است که انسانها را تقويت مي‌کند و انسانهاي قوي به ‌وجود مي‌آورد. سرچشمه‌ي قوّت فرهنگي، از جمله همين سرچشمه‌ي فياض نيروهاي دفاع مقدّس است. اگر توانستيم از اين استفاده کنيم، فرهنگِ کشور قوي خواهد [شد]؛ اين توليد فرهنگي است. (بيانات در ديدار دست‌اندرکاران راهيان نور، 16/12/95)
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
0
1
یکی از برکات جنگ از دید امام خمینی ره ان بود که انسان را از کسلی خارج می کند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات