تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۷۲۸۷
نگاهی به بن بست انتخاباتی رژیم صهیونیستی

ماموریت غیرممکن نتانیاهو

نتانیاهو با وجود همه ترفندها در رقابت با بنی گانتز شکست سنگینی متحمل شده و به لطف ائتلاف با سایر احزاب تنها موفق به کسب اعتماد ریولین رئیس رژیم صهیونیستی شده و در فرصت 4 هفته ای باید بتواند 55 کرسی کنونی را به 61 برساند تا بتواند دولت آینده را تشکیل دهد امری که بسیار سخت و پیچیده بوده و کارشناسان پایان حیات سیاسی نتانیاهو را نزدیک می دانند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری
ماموریت غیرممکن نتانیاهوانتخابات زودهنگام پارلمانی رژیم صهیونیستی 26 شهریور ماه برگزار شد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم تلاش زیادی داشت تا در این انتخابات به پیروزی برسد. اما نتایج انتخابات اخیر نشان داد که نتانیاهو از رقیب خود یعنی بنی گانتس شکست خورده است. البته رئیس رژیم صهیونیستی در نهایت نتانیاهو را بار دیگر مامور تشکیل کابینه کرده است. اما شواهد و قرائن شنان دهنده این است که نتانیاهو این بار نیز نتواند کابینه تشکیل دهد.
جزئیات نتایج انتخابات
در این دوره، که دومین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی برای انتخاب ۱۲۰ نماینده کنست طی سال جاری بود، شش میلیون و چهارصد هزار نفر از ساکنان واجد شروط رأی دادن در سرزمین‌های اشغالی، روز سه‌شنبه به پای صندوق‌ها رفتند. طبق آمار رسمی، مشارکت در این دوره ۶۵.۸۸ درصد گزارش شده است. در بیست و دومین انتخابات پارلمانی اسرائیل،  ائتلاف «آبی و سفید» به رهبری «بنی گانتز» توانست با مجموع ۲۵.۸۱ درصد کل آراء، تعداد ۳۳ کرسی از پارلمان را به خود اختصاص دهد. حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نیز با مجموع ۲۵.۰۹ درصد آراء توانست ۳۲ کرسی را در کنست کسب کند. بعد از این دو، حزب «لیست مشترک» اعراب به رهبری «أیمن عودة» با ۱۲ کرسی، حزب «شاس» به رهبری «آریه درعی» با ۹ کرسی، حزب «اسرائیل بیتونا» به رهبری «آویگدور لیبرمن» با ۸ کرسی، حزب «اتحاد یهودیان توراتی» با ۸ کرسی، حزب «یامینا» به رهبری «آیلت شاکد» با ۷ کرسی، حزب کار به رهبری «عمیر پرتص» با ۶ کرسی و حزب اتحاد دموکراتیک به رهبری «ایهود باراک» با ۵ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
سیلی به نتانیاهو                
هرچند نتانیاهو موفق شده تا اعتماد رئیس رژیم صهیونیستی را بار دیگر کسب کند اما نتایج انتخابات برای وی یک شکست بود. لیبرمن به عنوان متد نتانایهو از وی جدا شده و نتانیاهو نسبت به دور پیش کرسی های کمتری کسب کرده است. حتی وی از بنی گانتز یک کرسی کمتر کسب کرده و تنها به لطف ائتلاف توانسته ماموریت تشکیل کابنیه را بارد  گر به دست بگیرد. احمد الطیبی، یکی از نامزد‌های فهرست مشترک عربی در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، نتایج انتخابات پارلمانی این رژیم را به منزله پایان دوره نخست وزیری بنیامین نتانیاهو و نیز پایان توطئه جدید آمریکا و صهیونیست‌ها علیه آرمان فلسطین موسوم به «معامله قرن» دانست. او گفت، نتایج انتخابات اسرائیل به منزله سیلی به بنیامین نتانیاهو و طرح معامله قرن بود. این عضو عربی پارلمان رژیم صهیونیستی افزود: «مهم‌ترین سرفصل سیاسی این است که دوره بنیامین نتانیاهو پایان یافت. با پایان یافتن دوره نتانیاهو، معامله قرن هم پایان می‌یابد. ما به گروه‌های خود افتخار می‌کنیم. این هدیه‌ای به کسانی است که ما را انتخاب کردند و نیز هدیه‌ای به همه است. نتایج انتخابات به منزله سیلی به نتانیاهو و دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) است.»
زندان، مقر بعدی نتانیاهو
نتانیاهو در چهار پرونده فساد شامل ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۴۰۰۰ متهم به دریافت رشوه، سوء استفاده از قدرت و خیانت است. نخست وزیر اسرائیل در پرونده نخست متهم است که حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه داران یهودی دریافت کرده است. در پرونده دوم نیز متهم به زد و بند با ارنون موزس صاحب امتیاز روزنامه معروف یدیعوت آحارونوت است تا پوشش مثبتی از او و فعالیت هایش در این روزنامه منعکس شود و روزنامه خصوصی اسرائیل هیوم (اسرائیل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت توسط دولت زیر فشار قرار گیرد.
پر سر و صداترین پرونده نتانیاهو پرونده ۳۰۰۰ مربوط به خرید سه زیر دریایی از آلمان است و در سال ۱۳۹۵ جنجال زیادی به راه انداخت و برخی نمایندگان کنست (پارلمان) و سیاستمداران اسرائیلی، به شدت از نتانیاهو انتقاد کردند. پرونده موسوم به ۴۰۰۰ نیز مربوط به زد و بند نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مالک شرکت بزک که خود صاحب امتیاز پایگاه خبری واللا است که بر اساس گزارش دادستانی رژیم اسرائیل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است. نتانیاهو در این پرونده متهم است که میلیون ها دلار تسهیلات مالی در اختیار شاؤول الویچ مالک این شرکت قرار داده است تا پایگاه خبری واللا رسانه زیر نظر این شرکت از نخست وزیر و خانواده اش حمایت رسانه ای کند. در صورتی که نتانیاهو نتواند دولت تشکیل دهد و از پست نخست وزیری کنار برود وی به صورت جدی تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و احتمالا همانند اولمرت نخست وزیر پیشین اسرائیل راهی زندان خواهد شد.
بن بست سیاسی در سرزمین های اشغالی
بیست و دومین انتخابات پارلمانی اسرائیل در حالی روز سه شنبه 26 شهریور برگزار شد که بار دیگر این رژیم به سمت بن بستی دیگر در حرکت است. برای تشکیل دولت نیاز به داشتن 61 کرسی از 120 کرسی پارلمان رژیم صهیونیستی است. اما طبق قانون حزبی که بیشترین کرسی های پارلمان را به دست بیاورد از سوی رئیس رژیم صهیونیستی مامور تشکیل دولت خواهد شد که در شرایط کنونی بنی گانتز این فرصت را داشت. اما نتانیاهو توانست با احزاب دیگر ائتلاف و 55 کرسی را در ائتلاف خود وارد کند در حالی که بنی گانتز 54 کرسی را توانست با خود همراه کند. این مسئله باعث شد تا ریولین رئیس رژیم صهیونیستی نتانیاهو را مامور تشکل کابینه کند.  البته شرایط به گونه ای در حال رقم خوردن است که به نظر می رسد که این رژیم در بن بستی دیگر گرفتار شده و احتمال ائتلاف بسیار سخت شده است. همین مسئله می تواند بار دیگر این رژیم را وادار به برگزاری انتخاباتی دیگر که سومین انتخابات در چند ماه اخیر خواهد بود، کند. در این راستا خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، نتایج تقریبا قطعی انتخابات پارلمانی در اسرائیل منتشر شد و بر اساس آن هیچ یک از دو حزب در صدر نمی‌توانند ائتلاف تشکیل دهند، بن بست سیاسی رژیم صهیونیستی را تأیید می‌کند.
بحران سیاسی
در واقع مقامات اسرائیل در چند دهه گذشته سعی کرده اند که شرایط سیاسی را به نوعی باثبات نشان دهند و بر روی مسئله نظامی- امنیتی متمرکز شوند. اما در سال های اخیر علاوه بر بحران های امنیتی مسائل دیگری مانند فقر، تبعیض، مهاجرت معکوس، فساد و... نیز به بحران های اسرائیل افزوده شده است. در شرایط کنونی و با شکست نتانیاهو در انتخابات، بحران سیاسی نیز به سایر بحران ها اضافه شده است. دی ماه 97 نتانیاهو مجبور به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات پارلمانی شد. کابینه نتانیاهو از زمانی دچار تزلزل شد که آویگدور لیبرمن، از ائتلاف دولتی بیرون کشید و استعفا داد و دولت را با اکثریت شکننده در پارلمان تنها گذاشت. مقاومت فلسطین 21 آبان ماه 97 با شلیک 470 موشک و راکت به سرزمین‌های اشغالی بار دیگر صهیونیست‌ها را در بن‌بستی امنیتی- سیاسی قرار داد. این مسئله باعث شد تا نتانیاهو به‌سرعت و تنها در مدت دو روز درخواست آتش‌بس کند. این مسئله برای نتانیاهو بسیار گران آمد و لیبرمن از وزارت جنگ اسرائیل استعفا و کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی قرار گرفت. پس از گذشت 40 روز از استعفای آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، سران احزاب صهیونیستی در خصوص انحلال پارلمان و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام توافق کردند. پس از استعفای لیبرمن، نتانیاهو و برخی از خاخام های یهودی تلاش کردند که این رخداد، یک پیروزی سیاسی دیگر برای مقاومت به نظر نرسد و درباره تاخیر در فروپاشی دولت توافق کردند تا این مسئله، یک مسئله داخلی سیاسی و نه فروپاشی در برابر مقاومت به نظر برسد. اما انحلال پارلمان 6 هفته پس از پیروزی حماس در عملیات موشکی نشان داد که اسرائیل متحمل شکست سنگینی شده است. فروردین ماه انتخابات زودهنگام پارلمانی اسرائیل برگزار شد و نتانیاهو موفق به کسب 36 کرسی شد. نتانیاهو برای تشکیل کابینه باید از 120 کرسی حداقل 61 کرسی را کسب می کرد و این امر تنها با تشکیل دولت ائتلافی میسر بود. در فرصتی که رئیس رژیم صهیونیستی به نتانیاهو برای تکشیل کابینه داد وی با احزاب مختلفی مذاکره کرد. اما در این میان یک مشکل بزرگ سد راه نتانیاهو شد.  اردیبهشت ماه 97 نتانیاهو برای کسب آرای تندروهای صهیونیست اقدام به حمله به نوار غزه کرد. اما در این حمله شکست سختی را متحمل شد. مقاومت فلسطین با شلیک 690 موشک به سرزمین های اشغالی باعث شدند تا نتانیاهو سراسیمه پس از گذشت تنها 2 روز از آغاز جنگ با آتش بس و عقب نشینی موافقت کند. این مسئله باعث تضعیف جایگاه نتانیاهو شد و در نهایت باعث شد وی در تشکیل دولت ائتلافی و کابینه ناکام بماند و شکستی دیگر را متحمل شد و بار دیگر وی به انتخابات زودهنگام پارلمانی پناه برد.  در شرایط کنونی نیز با برگزاری انتخابات زودهنگام نتانیاهو از رقیب خود شکست خورد. در واقع ضربه ای که مقاومت فلسطین در آبان ماه 97 به نتانیاهو وارد کرد باعث شده که پس از گذشت 10 ماه همچنان اسرائیل را در بن بست نگه دارد و این بار نیز کارشناسان معتقدند که در درجه اول نتانیاهو از میدان سیاست به زندان خواهد رفت و در درجه دوم هیچ کدام از احزاب موفق به تشکیل کابینه نشوند و بن بست اسرائیل همچنان ادامه داشته باشد که این مسئله به معنای برگزاری سومین انتخابات زودهنگام در کمتر از 6 ماه خواهد بود.  
نتیجه
بیست و دومین انتخابات پارلمانی رژیم اسرائیل در حالی برگزار شد که بنیامین نتانیاهو بیش از همه از سیاست خارجی برای پیروزی در انتخابات بهره گرفت، اما هیچکدام نتوانست زمینه‌ساز پیشتازی‌اش شود. شاید نتانیاهو این حقیقت تلخ را از پیش پیش‌بینی کرده بود و برای آن که در رقابت‌ها دست بالا را داشته باشد، جنگ‌های کوتاه مدتی علیه غزه، حشد الشعبی عراق، سوریه، حزب‌الله لبنان به راه انداخت، اما این تاکتیک برایش نتیجه‌ای معکوس داشت. رسانه‌های اسرائیلی هفته گذشته گزارش دادند که نتانیاهو برای به تعویق انداختن انتخابات قصد داشت در نواز غزه دست به عملیات نظامی بزند تا بدین طریق فرصت بیشتری برای کسب آرا داشته باشد. اعضای کابینه با او هم‌صدا بودند، با این حال نتانیاهو نتوانست مقام‌های امنیتی و فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی را با خود هم‌صدا کند. تحلیلگران بر این باورند که انتخابات انجام‌شده بیش از آن که کارزاری برای آینده سیاسی قلمداد شود، نوعی همه‌پرسی برای نتانیاهو بود.
البته اینکه چه جریانی در انتخابات اسرائیل پیروز شود برای محور مقاومت تفاوت چندانی نکرده و در درجه نخست ماهیت نامشروع این رژیم برای گروه های مقاومت مسئله اصلی است. اما با این حال شکست نتانیاهو به معنای شکست دونالد ترامپ نیز به شمار می رود. چرا که آمریکا تلاش زیادی برای پیروزی نتانیاهو به کار گرفت که بی فایده بود. معروف ترین طرح آمریکا در راستای کمک به نتانیاهو طرح معامله قرن بوده که اکنون با شکست نتانیاهو می توان به این نتیجه رسید که این طرح نیز به زباله دان تاریخ سپرده خواهد شد. البته اسرائیل همچنان سعی خواهد کرد تا آن را اجرا کند اما با شکست نتانیاهو به عنوان نماد این طرح ، معامله قرن نیز خواهد رفت. در واقع پیروزی های مقاومت در مقابل اسرائیل از حزب الله لبنان تا حماس باعث شد تا نتانیاهو در انتخابات پارلمانی، شکست سنگینی را متحمل شود. نتایج انتخابات اخیر اسرائیل به معنای این است که احتمال تشکیل دولت بسیار ضعیف بوده و بن بست سیاسی این رژیم همچنان تداوم خواهد داشت و هیچ کدام از احزاب قادر به تشکیل دولت نخواهد بود. این مسئله گویای ضعف سیاسی رژیم صهیونیستی است. هرچند نتانیاهو مامور تشکل کابینه شده اما کارشناسان معتقدند این مسئله یک ماموریت غیر ممکن بوده و شانس وی بسیار پایین است. وی در انتخابات چند ماه پیش در حالی که آرای بیشتری داشت نتوانست دلت تشکیل دهد در شرایط کنونی نیز تمامی موانع دور قبل همچنان پابرجا هستند.  نتانیاهو با وجود همه ترفندها در رقابت با بنی گانتز شکست سنگینی متحمل شده و به لطف ائتلاف با سایر احزاب تنها موفق به کسب اعتماد ریولین رئیس رژیم صهیونیستی شده و در فرصت 4 هفته ای باید بتواند 55 کرسی کنونی را به 61 برساند تا بتواند دولت آینده را تشکیل دهد امری که بسیار سخت و پیچیده بوده و کارشناسان پایان حیات سیاسی نتانیاهو را نزدیک می دانند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات