صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 8 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر ظرفیت کشورهای اسلامی مجتمع بشود، اگر ایران و عراق و دیگر کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا به هم برسند و این دستها در هم گره شود، آن وقت امت اسلامی، تمدن اسلامی را به جوامع دنیا نشان خواهد داد. راه‌پیمایی اربعین می‌تواند یک وسیله برای تحقق این هدف باشد.(1398/6/27)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

دستاوردهای عملیات نصر من‌الله

جنبش انصارالله بار دیگر جهانیان را شگفت‌زده کرد. ارتش یمن در عملیات «نصر من‌الله» که بزرگ‌ترین عملیات نظامی علیه متجاوزان از زمان آغاز جنگ ظالمانه علیه یمن بوده، دشمن را در مدت زمانی کوتاه متحمل خسارت‌ها و تلفات سنگین کرد. در این عملیات خسارات ذیل به مزدوران سعودی وارد شد:
اول، سه تیپ نظامی نیروهای دشمن با همه تجهیزات نظامی و بیشتر افراد و فرماندهانش سقوط کرد. دوم، هزاران نفر از نیروهای دشمن که بیشترشان از خائنان و فریب‌خوردگان هستند، به ‌اسارت درآمدند و صدها نفر هم کشته یا زخمی شدند. گفتنی است، میان اسیران، شمار زیادی فرمانده و افسر و سرباز ارتش سعودی به چشم می‌خورد. سوم، در این عملیات، نیروهای یمنی در حدود 72 ساعت نیروهای دشمن را در مساحت جغرافیایی 350 کیلومتر مربع به ‌طور کامل در محاصره خود قرار دادند و صدها کیلومتر مربع در این عملیات آزاد شد. پیروزی‌های وسیع ارتش یمن در دفاع هوایی و زمینی ضمن اینکه نشان‌دهنده عمق‌بخشی قدرت مقاومت یمن در مقابل ائتلاف عربی، عبری و غربی است، از دست برتر آنها در عملیات‌های سیاسی و روانی حکایت دارد. همچنین این پیروزی‌ها دستاوردهای دیگری نیز به دنبال دارد:
۱‌ـ پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب درباره شکست عربستان در آینده محقق شده است. ایشان چهار سال پیش فرمودند: «قطعاً بینی سعودی‌ها به خاک مالیده خواهد شد.» که عملیات پهپادها در آرامکو و از دست رفتن صادرات 5 میلیون بشکه نفت در روز و موفقیت‌های عظیم عملیات نصر من‌الله همگی بر صدق بشارت پیروزی حکایت دارد. ۲‌ـ عملیات نصر من‌الله، جهانیان را با ماهیت سعودی و امارات به عنوان «ببرهایی کاغذی» که به شدت در چنگال «رزمندگان» سبک سلاح یمنی اسیرند، آشنا کرد. ۳ـ با انتشار اسناد تصویری عملیات «نصر من‌الله» اکنون هم جهانیان و هم عربستان و امارات به این جمع‌بندی رسیده‌اند که تحولات اخیر و به ویژه حمله به آرامکو چنانکه مکرر گفته شد کار نیروهای یمنی است و بدون دخالت ایران بوده است. ۴ـ در واقع این بار انصارالله بن سلمان و حکومت سلمانی را بر روی «اره‌ای» نشانده است که نه راه پس دارد و نه راه پیش؛ او چاره‌ای ندارد که در مقابل رسانه‌ها اعلام کند در حمله به یمن اشتباه کرده و همه خسارت‌های این جنگ پنج ساله را می‌پردازد.

 

▼ گزارش روز

بازی نخ‌نما!

«بهزاد نبوی» در مصاحبه با وبگاه «الف» مواضعی را اتخاذ کرده که نشان می‌دهد مهم‌ترین رویکرد و سناریوی اصلاح‌طلبان در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس رفع تکلیف از خود است! همان بازی نخ‌نمای «محدود بودن» اختیارات که سیدمحمد خاتمی در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری‌اش با تدارکاتچی دانستن رئیس‌جمهور به راه انداخت، حالا با ادبیات دیگر از زبان بهزاد نبوی تکرار می‌شود! او در آستانه انتخابات مجلس یازدهم می‌گوید: «در کشور ما چهار نهاد هستند که ۶۰ درصد ثروت ملی را در اختیار دارند؛ ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم، آستان قدس و بنیاد مستضعفان که هیچ یک از اینها ارتباطی با دولت و مجلس ندارند.» وی از این سخنان چنین نتیجه می‌گیرد که اعتراضات و نارضایتی‌های مردم بیش از آنکه به جناح‌های سیاسی باشد به کلیت نظام است که مدیریت و اداره اصلی آن در دست نهادها و افراد انتصابی است. او حتی در این مسیر سعی می‌کند از میان اصولگرایان هم یارگیری کند و می‌گوید: «اینکه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان موجب نابسامانی‌های امروز هستند، آدرس غلط دادن است.»
اما درباره اظهارات نبوی باید گفت: اولاً، اعلام آمار 60 درصد براساس کدام کار کارشناسی و محاسبه دقیق مطرح شده است؟ در حالی او از 60 درصد سخن می‌گوید که آمارهای رسمی کاملاً با این آمار در تناقض هستند و نشان از حضور حداکثری دولت در اقتصاد دارند و فراتر از این هر چهار نهادی که نبوی از آنها نام ‌برده است، در مسیر ریل‌گذاری و قانونی حرکت می‌کنند که دولت و مجلس تنظیم و تصویب و تعیین می‌کنند!
ثانیاً، اگر این اظهارات واقعی و از سر خیرخواهی است؛ چرا زمانی که دولت در دست جریان رقیب اصلاح‌طلبان قرار داشت، سخنان مشابه آن بیان نمی‌شد و سخت‌ترین حمله‌ها به دولت به دلیل مدیریت اقتصادی مطرح می‌شد و چهره‌ها و رسانه‌های جریان اصلاحات دولت را بزرگ‌ترین متصدی اقتصاد و مسبب همه مشکلات می‌خواندند؟
ثالثاً، ساختن دوگانه نهادهای انتخابی و انتصابی یک دوگانه دروغین برای ایجاد دوقطبی و دو دستگی در جامعه و قرار دادن مردم در مقابل مردم و فتنه‌سازی است!

 

▼ خبر ویژه

صبح صادق دنبال رشد جامعیت‌ها باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه در مراسم پاسداشت آغاز بیستمین سال انتشار «صبح صادق» گفت: خداوند را شکر می‌کنم برای توفیقی که نصیب دوستان گردید و صبح صادق 20 ساله شد. این کار را مصداق جهاد در راه خدا می‌دانم و از همه عزیزانی که هم فکر صبح صادق و هم عمل آن را آغاز کردند، تشکر می‌کنم که در برابر سختی‌ها و مشکلات استقامت کردند. وی با بیان اینکه این هفته‌نامه تا امروز خیلی خوب بوده است؛ اما نباید به آنچه هستیم راضی باشیم و باید مراحل کامل‌تر را ببینیم، خاطرنشان کرد: صبح صادق به دنبال این باشد که مبانی تفکر اسلام سیاسی قوی شود، چرا که بسیاری از شبهات سیاسی و لغزش‌های سیاسیون به دلیل مشکل‌دار بودن مبانی اعتقاد سیاسی آنهاست. نماینده ولی‌فقیه در سپاه تصریح کرد: صبح صادق را به سراغ جهان اسلام ببریم و گسترش دهیم و جوانان دنیای امروز را مورد خطاب قرار دهیم. یکی از مهم‌ترین عوامل لغزش‌های ما مسلمان‌ها و ادیان‌های مختلف یک بعدی شدن است. در صبح صادق دنبال رشد جامعیت‌ها باشید و سراغ استادان اخلاقی و مباحث تربیتی بروید. همچنین صبح صادق باید در راستای قدرشناسی از نعمت ولی امر و نسبت به تدابیر و مطالبات ایشان به رسانه‌های دیگر هم کمک محتوایی کند.

 

▼ اخبار

1ـ «گاندو» هم به قدرت ایران اعتراف کرد

«جیسون رضاییان» جاسوس خبرنگار آمریکایی که مدتی در ایران بازداشت بود، در مقاله‌ای در روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: تمام هدف سیاست فشار حداکثری این است که رهبران ایران آنقدر در تنگنا قرار بگیرند که خودشان بیایند و التماس کنند مذاکرات مجدد انجام بشود، اما گویا هیچ نیشی بر جمهوری اسلامی کارگر نیست. وی افزود: تمام این استدلال‌ها ثابت می‌کند، رهبران جمهوری اسلامی خاطرشان آسوده است و ما نباید چندان به ارزیابی‌های دولت ترامپ در مورد قوت یا ضعف این رژیم اعتماد کنیم. رهبری جمهوری اسلامی می‌گوید تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود، مذاکره به‌طور مطلق اتفاق نخواهد افتاد. دولت ترامپ هم هدفش این است که با فشار حداکثری و به درد آوردن اقتصاد ایران، جمهوری اسلامی را به‌پای میز مذاکره بکشاند؛ اما پاسخ جمهوری اسلامی به فشار حداکثری، «مقاومت حداکثری»‌ است. وی در پایان مقاله خود نوشت: ما امروز هیچ مقام رسمی در کشور ایران نداریم. در طول ۴۰ سال گذشته هم نداشتیم؛ به همین دلیل درک کاملاً‌ صحیحی از آنچه در کشور می‌گذرد، نداریم.

2ـ رژیم سرکوبگر بحرین به دنبال برجام جدید!

وزیر خارجه بحرین در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، همسو با مقامات دولت آل‌سعود مواضع ضد ایرانی خود را تکرار کرد و خواستار توافق جدید هسته‌ای با ایران شد. «شیخ خالد بن‌احمد بن‌آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین در گفت‌وگو با پایگاه «المانیتور» گفت: باید برجام دیگری در کار باشد که کارآمد بوده، برای همه قابل قبول باشد و منفعت همه را تأمین کند، جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرد، برنامه موشکی ایران را تحت پوشش قرار دهد و به سیاست‌های مخرب ایران در منطقه بپردازد، این چیزی است که ما از یک برجام جدید می‌خواهیم! گفتنی است، وزیر خارجه بحرین چندی قبل در مصاحبه با رسانه‌های صهیونیستی به صراحت گفته بود، منامه به دنبال عادی‌سازی روابط با تل‌آویو است، همچنین بحرین میزبان اولین اجلاس معامله قرن(خیانت) بود!

3ـ اتهام‌زنی نماینده رژیم دیکتاتور به جمهوری اسلامی ایران

«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی باز هم به اتهام‌زنی علیه ایران روی آورد و در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» از جامعه جهانی خواست برای مهار رفتار تهاجمی ایران (به زعم وی) تلاشی فراگیر انجام دهند. وی در ادامه ادعاهای خود گفت: تنها راه تغییر رفتار ایران، پایان دادن به مماشات با این کشور است. باید برای ایران مشخص کرد چنانچه توقع دارند به چشم یک ملت با جایگاهی خوب دیده شوند، باید شبیه ملتی رفتار کنند که قوانین و هنجارهای بین‎المللی را رعایت می‎کند. «الجبیر» نماینده رژیمی دیکتاتوری و پادشاه است که جنایات جنگی‌اش در یمن همچنان ادامه دارد و در کارنامه ولی‌عهدش قتل فجیع جمال خاشقجی و به تازگی قتل یکی از نیرو‌های گارد این کشور وجود دارد.

4ـ پدرخوانده‌ها مشکل اصلی امروز اصلاحات هستند

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات گفت: «مشکل ما در شرایط کنونی فقط در این محدود نمی‌شود که آن کسانی که به نام جریان اصلاح‌طلبی در نهادهای قدرت قرار گرفتند، آن نکردند که باید می‌کردند و آن کردند که نمی‌باید می‌کردند، این تنها مشکل ما نیست. افزون بر این، مشکل تنها این نیست که اصلاح‌طلبان در عمل ناکارآمد بودند و کژراهه و بیراهه رفتند و باز مشکل ما این نیست که بسیاری از اصلاح‌طلبان در قدرت، همان چیزی را تولید و بازتولید کردند که نافی و عدویش بودند. مشکل امروز اصلاحات، پدرخوانده‌هایی هستند که فقط برای چینش قدرت نمایان می‌شوند و جریان مسلطی است که همه اهداف و آمالش، بودن و ماندن و بالیدن در بازی قدرت است.»

 

▼ اخبار کوتاه

روزنامه «ایندیپندنت» با بیان اینکه اوراسیا و شرق آسیا «برنامه ب» ایران برای مقابله با تحریم‌هاست، نوشت: با توجه به حمایت‌های روسیه و چین، تهران این اطمینان را دارد که حتی اگر ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ نیز به پیروزی برسد، می‌تواند آمریکا را کنار بزند. اوراسیا اگر چه نخواهد توانست به صورت فوری چالش‌های ایران را حل کند، اما پدیده‌ای است که به رهبران ایران این اطمینان را می‌دهد که می‌توانند منتظر رفتن ترامپ باشند. دیپلمات‌های غربی اعتقاد دارند ایرانی‌ها در طراحی کردن سازوکارهای مالی از مکان‌هایی، نظیر ترکیه و عراق برای دور زدن محدودیت‌های آمریکا متخصص شده‌اند.

«سردار علی فدوی» با اشاره به ماجرای بازداشت تفنگداران آمریکایی چند سال قبل در خلیج‌فارس، اظهار داشت: از جریان عملیات توقیف شناور آمریکایی و بازداشت تفنگداران این کشور، ۳۰ تا ۴۰ ساعت فیلم وجود دارد که هنوز منتشر نشده است. جانشین فرمانده کل سپاه گفت: سربازان آمریکایی در این عملیات آنقدر مقهور اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده بودند که ما به جای آمریکایی‌ها خجالت می‌کشیم تصاویر موجود را پخش کنیم یا حتی در اختیار خود آنها قرار دهیم.

«علی‌اکبر ناطق‌نوری» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مذاکره با آمریکا و بازگشت به برجام، گفت: مذاکره با آمریکا تا زمانی که تحریم‌ها پابرجا باشد، معنا ندارد. بی‌معناست که بخواهیم با کشور قلدری که می‌خواهد با زور یک کشور را پای میز مذاکره بکشاند و تحریم‌ها را نیز برای آن کشور لغو نکند، مذاکره کنیم. آمریکا اگر توبه کرده و به پیمان‌های پیشین خود با ایران عمل کند و همچنین تحریم‌ها را لغو کند، می‌توانیم با این کشور مذاکره کنیم.

یک منبع آگاه در بانک ملی گفت: اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی که وزیر امور اقتصادی و دارایی از بانک ملی برای پرداخت حقوق کارکنان هپکو درخواست کرده بود، تأمین و به اداره امور شعب بانک ملی استان مرکزی تخصیص داده شده است. کارکنان کارخانه هپکو می‌توانند هفته آینده برای دریافت حقوق خود به شعب مذکور مراجعه و نسبت به دریافت حقوق معوقه خود اقدام کنند.

«محمدرضا باهنر» گفت: «اين حرف، حرف بسيار سبكي است كه نماينده‌ها گفته‌اند ما نمي‌خواهيم مجلس بياييم، چون كه فلان شده... بنده امروز خدمت شما مي‌گويم كه از نمايندگان موجود در مجلس، 95 درصدشان ثبت‌نام مي‌كنند و هيچ ترديدي نكنيد و متأسفانه بايد بگويم 70 تا 80 درصدشان رأي نمي‌آورند. اصلاً اين تحليل، تحليل سياسي و جناحي نيست.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات