صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۳۱
گفت‌وگوی تفصیلی با دکتر یدالله جوانی در 20 سالگی هفته‌نامه صبح صادق

ضرورت انتشار امروز هم پا برجاست

پایگاه بصیرت / علیرضا بیرانوند
هفته‌نامه «صبح ‌صادق» در حالی 20 سالگی خود را گرامی می‌دارد که از چالش‌ها و فراز و فرودهای گوناگونی عبور کرده و حالا مانند جوان رعنایی شده که سرشار از تجربه و کمال است. نشریه‌ای که همواره بر اصول و ارزش‌های خود مبتنی بر رویکردهای انقلابی پایبند بوده و در گذر زمان هیچ گاه از ارزش‌ها و باورهای انقلابی خود دست نکشیده است. هفته‌نامه‌ای که به دلیل روشنگری‌ها و بصیرت‌افزایی در دل تاریکی‌ها، طی سال‌های نونهالی مورد هجمه‌های فراوان دشمن داخلی که سرمنشأ خارجی داشتند، قرار گرفت؛ اما از پای ننشست و آن را استوارتر از قبل کرد و حالا تحلیل‌ها و محتواهای آن در رسانه‌ها و نشریات خارجی بازتاب‌ها و بازخوردهای فراوانی دارد. به مناسبت بیستمین سال انتشار هفته‌نامه صبح صادق با سردار دکتر یدالله جوانی، مدیر مسئول این نشریه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

‌ چرا 20 سال پیش معاونت سیاسی با وجود نشریات داخلی و خبرنامه‌ها، به فکر انتشار هفته‌نامه صبح صادق افتاد؟
از همان ابتدای تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بر مبنای نقش رسانه در شکل‌دهی به افکار عمومی در سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی برای اطلاع‌رسانی، جهت‌دهی، تعیین خط مشی‌ها و آگاه شدن نسبت به آنها و با توجه به اهمیت این موضوع، دفتر سیاسی در سپاه به وجود آمد که وظیفه اصلی آن، این است که اطلاعات و اخبار را جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل کند و اخبار و تحلیل‌های مناسب را به موقع در اختیار فرماندهان و پاسداران قرار دهد. دفتر سیاسی سپاه از ابتدا با همین نشریات شناخته می‌شد، نشریاتی که اخبار مهم را جمع‌آوری و منعکس یا بعضاً تجزیه و تحلیل می‌کرد. در جامعه رسانه‌های گوناگون نسبت به پدیده‌های سیاسی، رویدادها و وقایع، تحلیل‌های خود را دارند و تکثر این رسانه‌ها، سپاه را از اینکه در داخل مجموعه، رسانه خود را داشته باشد، بی‌نیاز نمی‌کند و بر همین مبنا از ابتدای تشکیل سپاه این موضوع مورد توجه بود.
در گذر زمان شاهد تحولات گوناگون بودیم و بعد از جریان دوم خرداد در دهه هفتاد در حوزه رسانه بیشتر از گذشته با پدیده تنوع و تکثر در رسانه‌های مکتوب و مطبوعات مواجه شدیم؛ به گونه‌ای که در آن مقطع زمانی با عنوان جدیدی به اسم «روزنامه‌های زنجیره‌ای» روبه‌رو شدیم. در واقع، این روزنامه‌ها به اقتضای تحولات سیاسی با یک ادبیات و رویکرد خاص، طرح موضوع می‌کردند و هر روز یک مسئله، حادثه یا اتفاقی رخ می‌داد و با توجه به تکثر، تنوع و شتاب تحولات، لازم بود اطلاع‌رسانی‌ها در داخل سپاه با سرعت بیشتری انجام گیرد. اگر نشریات قبل از صبح صادق را مورد توجه قرار دهیم، متوجه می‌شویم این نشریات دو دسته هستند؛ یکی نشریاتی که برای افراد خاص منتشر می‌شدند،‌ مانند بولتن‌ها که اخبارهای با طبقه‌بندی را در اختیار فرماندهان و مسئولان تا یک سطح قرار می‌دادند و یک نشریه بولتن تحلیل‌ها که به شکل مجله بود و ماهیانه در اختیار عموم پاسدارها قرار می‌گرفت. نحوه آماده‌سازی و انتشار این نشریه و مجله به گونه‌ای بود که تا زمان رسیدن به دست مخاطب گاهی دو ماه زمان می‌برد. بنابراین در زمانی که حوادث و تحولات پرشتاب بودند، لازم بود پدیده‌ها، موضوع‌ها و رخدادهای سیاسی و رویکردها با سرعت بیشتری در سازمان سپاه تحلیل و ارائه شود. اینطور می‌توان گفت، نشریات موجود به لحاظ دوره، زمان، کیفیت و کمیت انتشار پاسخگوی نیاز جدید نبود و در دوره دوم خرداد با نیازهای جدیدی مواجه شدیم؛ چرا که حوادثی اتفاق افتاد و رخدادهایی به وجود آمد. آن زمان نشریاتی منتشر می‌شدند که هر یک تحلیل‌های خود را داشتند؛ به ویژه در مقطعی که به انقلاب حمله و گذشته آن به چالش کشیده شد، ارزش‌ها زیر سؤال رفت و پیام‌های جدیدی در جامعه منتشر شد. در آن مقطع با شعارهایی مانند جامعه مدنی، توسعه سیاسی و اصلاحات مواجه شدیم و همه این موارد به تحلیل نیاز داشت تا پاسدارها و بسیجی‌ها در جریان تحلیل‌های صحیح و مناسب قرار بگیرند. در مقطع زمانی سال 1379 بنده که معاون سیاسی نیروی زمینی سپاه بودم، به اداره سیاسی سپاه آمدم، قبل از آمدن بنده موضوع شکل‌گیری نشریه مطرح بود که با آمدن من شتاب بیشتری پیدا کرد و مطالعات اولیه و جمع‌بندی انجام گرفت و نتیجه این شد که به جای نشریه «رویدادها و تحلیل‌ها»ی ماهیانه، یک هفته‌نامه داشته باشیم و انتشار هم به نوعی باشد که پس از چاپ در عرض 24 ساعت و حداکثر 48 ساعت در دورترین نقاط به دست مخاطب برسد. پس از آن درباره اسم هفته‌نامه مشورت‌های بسیاری انجام شد و دوستان نظرهای گوناگونی پیشنهاد دادند؛ اما با توجه به فضای سال 1379 که بعد از فتنه سال 78 بود و مجلس ششم هم به وجود آمده و همچنین بعد از اجلاس برلین در آن فضای غبارآلود و فتنه‌گون بود، قرار شد هفته‌نامه نقش روشنگری و بصیرت‌افزایی داشته باشد و همان‌طور که صبح با طلوع خورشید همه جا را روشن و نورانی می‌کند و تشخیص‌ها نسبت به شب ظلمانی آسان‌تر می‌شود، اسم هفته‌نامه «صبح صادق» باشد.
‌ در واقع صبح صادق، اسم با مسمایی است و هفته‌نامه صبح صادق تحلیل‌ها و رویدادها را صادقانه و به دور از نگاه‌های سیاسی، حزبی و منافع رسانه‌ای بیان می‌کند.
این موضوع به مبانی، اصول، چارچوب‌ها و قواعدی که ما در بحث رسانه در سپاه پذیرفته‌ایم، برمی‌گردد؛ چرا که سپاه یک رسالت تعریف شده دارد و مولود انقلاب اسلامی است و پاسدارها از متن جامعه آمده و این نهاد انقلابی را شکل داده‌اند تا انقلاب کاملاً مردمی، مکتبی، دینی و اسلامی را پاسداری کنند. بنابراین رویکردهای سپاه به منفعت معطوف نیست و پاسدارها نیز رویکردهای منفعت‌گرایانه ندارند، رویکردهای سپاه و پاسدارها معطوف به ارزش‌هاست و سپاه با این نگاه از انقلاب پاسداری می‌کند؛ از این‌رو وقتی در مجموعه سپاه نشریاتی، مانند صبح صادق مطرح می‌شود باید با مسما باشد. به عبارتی وقتی صبح صادق صادقانه، منصفانه و عالمانه اطلاع‌رسانی می‌کند و تحلیل‌های مناسب در اختیار پاسدارها، بسیجی‌‌ها و مخاطبان خود قرار می‌دهد، یک حزب سیاسی، گروه سیاسی و تشکل سیاسی نیست که در بازی‌های قدرت به دنبال منافع خود از وقایع باشد و رویدادها را با منافع شخصی خود تحلیل کند. سپاه از حقیقت و حقانیت انقلاب، پاسداری می‌کند؛ بنابراین رسانه‌اش باید صادقانه عمل کند و وقایع را آن‌گونه که هستند، تحلیل کند. در واقع رویکرد سپاه بصیرت‌افزایی و ایجاد شناخت صحیح و عمق‌بخشی به شناخت صحیح است و برای رسیدن به این نکته باید ملاک‌ها، قواعد و اصول‌مان درست باشد که ما اینها را از آموزه‌های دینی، قرآن، روایات، منظومه فکری امام(ره) و رهبر معظم انقلاب می‌گیریم. امروز ما همه اینها را در مجموعه‌ای به نام «دکترین رفتار سیاسی» تجمیع کرده‌ایم که این دکترین بر نشریات ما هم حاکم است. در زمانی که روزنامه‌های زنجیره‌ای دروغ می‌گفتند و دستاوردهای انقلاب را سیاه‌نمایی می‌کردند و به دنبال ایجاد بدبینی نسبت به امام(ره)، ارزش‌ها و انقلاب بودند و رویکردهای عوام‌فریبانه داشتند، اسم نشریه «صبح صادق» شد.
‌ آیا انتشار صبح صادق از سوی معاونت سیاسی سپاه، بازتاب و واکنشی از سوی جریان‌های سیاسی کشور داشته است؟
در فضای سال 1379 که هفته‌نامه «صبح صادق» منتشر شد، با توجه به رویکردها و جهت‌گیری‌ها و اینکه به سرعت در مجموعه سپاه و بسیج منتشر می‌شد و روی دکه نمی‌رفت، (به نوعی به دست برخی از خواص، مسئولان، ائمه جمعه و روحانیون می‌رسید) باعث شد از طرف کسانی که تاریکی و فضای غبارآلود را می‌پسندیدند، مورد چالش واقع شود. در واقع صبح صادق در فضای سیاسی روشنگری، شفافیت و نقد منصفانه می‌کند و جریان‌هایی را که با پوشش و ظاهر حق‌طلبانه به دنبال تأثیر بر افکار عمومی و حتی نیروهای ارزشی هستند، نقد و اشکالات‌شان را مشخص می‌کند و طبیعی است مخالفانی پیدا می‌کند؛ از این‌رو در سال 1380 و 1381 سر و صداهایی بلند شد که امیدی برای نیروهای ارزشی و حزب‌اللهی بود. در آن مقطع از طرف پایگاه‌های بسیج درخواست افزایش شمارگان نشریه را داشتیم و در خارج از سپاه، نخبگان و شخصیت‌‌ها نشریه را مطالبه می‌کردند که ما محدودیت داشتیم و نشریه روی دکه نمی‌رفت و موردی در اختیار افراد در بیرون قرار می‌گرفت. در این مقطع افرادی که با گرایش اصلاح‌طلبی در مجلس ششم به میدان آمده بودند، به رغم اینکه شعار «دانستن حق مردم است» را سر می‌دادند، به همه چیز حمله‌ور می‌شدند. در این هنگام به نشریه صبح صادق معترض شدند و گفتند صبح صادق جناحی و سیاسی رفتار می‌کند و از کجا مجوز گرفته است؟ عناصر فعال و برجسته جریان اصلاحات و دوم خرداد که در مجلس حضور داشتند، هفته‌نامه صبح صادق را برنتابیدند که بعدها این افراد، مانند «رجبعلی مزروعی» یا به خارج از کشور رفتند یا در داخل کشور از اصحاب فتنه سال 88 شدند.
‌ سردار داستان مجلس ششم و دفاع آقای شمخانی و شما از ادامه انتشار هفته‌نامه چیست؟ چرا اصلاح‌طلبان مجلس اصرار داشتند یک نشریه سازمانی و داخلی مجوز ارشاد بگیرد؟
وزارت ارشاد در آن زمان گفت نشریه شما مجوز ندارد که پاسخ دادیم این نشریه کاملاً داخلی است و به عنوان یک وظیفه سازمانی مانند دیگر نشریات است. به ما خیلی اصرار کردند به شما مجوز می‌دهیم که بعد از آن هر هفته به نوعی ما را کنترل کنند و تحت ضوابط قرار دهند. وقتی این مسیر جواب نداد، جمعی از نمایندگان مجلس از آقای شمخانی، وزیر دفاع وقت این موضوع را طرح سؤال کردند و وزیر برای پاسخ به پرسش آنها قرار شد در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شرکت کند. اکثریت نمایندگان مجلس ششم از اصلاحات بودند و «میردامادی» از فعالان فتنه سال 88 رئیس کمیسیون سیاست‌ خارجی و امنیت ملی آن مجلس بود و طبعاً بیشتر اعضای این کمیسیون چهره‌های فعال جریان دوم خرداد بودند. در آن جلسه که بنده هم حضور داشتم، مشخص شد آنها از محتوای هفته‌نامه و جهت‌گیری‌ها و تحلیل‌های روشن‌گرایانه آن به شدت نگران هستند و به دنبال این بودند که این نشریه ادامه حیات نداشته باشد. بنده در آن جلسه متوجه شدم این افراد با بصیرت پیدا کردن پاسدارها مخالف هستند.
آنها مدعی حقوق و منافع مردم بودند و با ادعای ادامه دادن راه امام(ره) می‌گفتند، نباید در این فضا که بحث‌ها سیاسی و جناحی است، ورود پیدا کنید؛ زیرا امام(ره) فرموده‌اند سپاه وارد بازی‌های سیاسی و دعواهای سیاسی نشود. آقای میردامادی در همان جلسه خطاب به بنده با صراحت گفت: «هفته‌نامه صبح صادق شما مثل یک روزنامه جریان اصلاحات، نسبت به موضوعات موضع‌گیری و جهت‌گیری دارد و این خلاف مقررات است.» بنده به وی گفتم وقتی هفته‌نامه درباره پدیده‌های سیاسی می‌خواهد تحلیل کند، بدون جهت‌گیری نمی‌تواند باشد. در واقع هفته‌نامه یک نوع جهت‌گیری و سمت‌وسویی دارد، شما زمانی می‌توانید خلاف قانون بودن آن را اثبات کنید که تحلیل‌های هفته‌نامه مغایر با رویکردها و جهت‌گیری‌های رهبری نظام باشد. بنده در ادامه پاسخ‌های خود به میردامادی گفتم اساساً هفته‌نامه صبح صادق متولد نشده است که یک نشریه خنثی باشد، بلکه متولد شده تا در این فضای غبارآلود که تحلیل‌های گوناگون وجود دارد، تحلیل درست را ارائه دهد و ما طبق قانون و اساسنامه سپاه موظف هستیم مواضع امام(ره) و رهبر معظم انقلاب را تبیین و تشریح کنیم. آن هنگام یک مثالی آوردم که آقای میردامادی به نوعی پاسخی نداشت و گفتم چندی پیش رهبر معظم انقلاب در مصلای تهران فرمودند برخی از مطبوعات ما پایگاه دشمن شده و مثل توپخانه دشمن عمل می‌کنند که من در دفتر سیاسی معاونت سیاسی سپاه باید با هفته‌نامه صبح صادق این حرف رهبر معظم انقلاب را تشریح کنم، قطعاً وقتی این حرف رهبری در هفته‌نامه مورد توجه واقع شود، به هفته‌نامه‌ها و نشریاتی که پایگاه‌های دشمن شده‌اند، برمی‌خورد و می‌گویند نشریه سپاه، سیاسی و جناحی عمل می‌کند؛ اما این جناحی رفتار کردن نیست؛ بلکه در حوزه دفاع و پاسداری از جریان انقلاب است که باید پاسدارهای ما بصیرت داشته باشند.
در همان مقطع در چند نوبت این موضوع در صحن علنی و رسانه‌ها مطرح شد، اما چون این هفته‌نامه از پایگاه و استحکام قانونی برخوردار بود و متناسب با مأموریت‌های سپاه در حوزه بصیرت‌افزایی برای صیانت آگاهانه از انقلاب و دستاوردهای نظام اسلامی این کار دنبال می‌شد، راه خود را ادامه داد. در آن دوران سعی عده‌ای در تضعیف حرکت بصیرت‌افزایی و روشن‌گرایانه نتیجه عکس داد و این هفته‌نامه در داخل کشور بین نیروهای انقلابی و ارزشی که در سپاه و بسیج بودند، بیشتر مورد توجه واقع شد و افراد بیشتری خواهان دسترسی به تحلیل‌های صبح صادق شدند. به اقتضای هر مقطعی افرادی سعی در به چالش کشاندن این نشریه داشتند؛ اما بیشترین چالش ما در داخل کشور در مقطع زمانی مجلس اصلاحات بود.
‌ به نظر شما در دوره کنونی این هفته‌نامه با چه موقعیت‌های چالشی مواجه است؟ آیا فشارهای سیاسی و جناحی امروز هم مانند گذشته است؟
با توجه به وجود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین تکثر رسانه‌های ارزشی، فشار دیگر در یک نقطه متمرکز نمی‌شود. به نظر بنده در آن مقطع زمانی که رسانه‌ها و جریان ارزشی مورد هجوم واقع می‌شدند، تنوعی که امروز در حوزه رسانه ارزشی داریم، وجود نداشت. برای نمونه، در آن زمان روزنامه «جوان» و خبرگزاری‌های ارزشی و همچنین شبکه‌های اجتماعی طرفدار جدی انقلاب را نداشتیم و از این‌رو صبح صادق در فضایی غبارآلود متولد شد. آنها پیش‌برد خود را در تاریکی می‌دیدند؛ چرا که به نوعی می‌خواستند عوام‌فریبی کنند و صبح صادق شمعی بود که در تاریکی روشن شد و نورافشانی کرد و کم‌کم راه را به لحاظ تحلیلی برای نیروهای انقلابی شفاف‌تر کرد. همین موضوع تلاش آنها برای خاموش شدن این شمع را مضاعف می‌کرد که به نظر بنده نه تنها موفق نشدند؛ بلکه آن شمع امروز به یک پروژکتور تبدیل شده و نورافشانی آن روز به روز بیشتر شده است. امروز در جبهه نیروهای انقلاب، رسانه‌های خوب، فعال و متنوعی داریم که این هجمه‌ها به نوعی روی همه اینها توزیع می‌شود.
صبح صادق در طول این مدت چقدر توانسته موضع صحیح سیاسی سپاه را در میان خانواده پاسدارها و بسیجی‌ها تبیین کند؟
ما در شرایط جنگ نرم قرار داریم و هجمه سنگین و رسانه‌ای علیه ملت ایران وجود دارد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، امروز ملت ایران و انقلاب اسلامی در نوعی محاصره تبلیغاتی هستند. اگر در گذشته در عرصه کتاب، سینما، موسیقی، تئاتر و گاهی مطبوعات، دنباله‌های بیگانگان تحرکاتی داشتند؛ اما امروزه شبکه‌های ماهواره‌ای وجود دارند که سرمایه‌گذاری سنگینی در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. در حال حاضر که در عصر تنوع ابزارها و فناوری‌ اطلاعاتی و ارتباطی مختلف واقع شده‌ایم، پیام‌ها تا دورترین مناطق روستایی هم می‌رسد. افتخار برخی از دولتمردان ما این است که پهنای باند و دامنه‌ها را گسترده‌تر کرده، سرعت اینترنت را بالا برده‌اند و از این نظر در جایگاه بالایی در دنیا قرار گرفته‌ایم. گوشی هوشمند از یک جهت خوب است؛ اما از جهتی دیگر دشمن از این ابزار برای تأثیرگذاری بر افکار بهره می‌گیرد و مقاصد خود در جنگ نرم را دنبال می‌کند. قطعاً کار ما در چنین فضایی سنگین‌تر می‌شود که البته امروز مجموعه معاونت سیاسی در فضای مجازی فعالیت دارد؛ برای نمونه سایت صبح صادق و بصیرت و کانال‌ها و تولیداتی در فضای مجازی داریم.
از همان ابتدا سعی ما بر این بود که این هفته‌نامه به نوعی شکل بگیرد و طراحی شود که بتوانیم با تنوع در پردازش‌ها برای خانواده‌ها هم جاذبه داشته باشیم. در واقع دوستان ما از ابتدا به گونه‌ای هفته‌نامه را طراحی کردند که از نظر تحلیل‌ها و تنوع، هم برای مسئولان و عموم پاسدارها و هم برای خانواده‌ها و حتی فرزندان آنها قابل استفاده باشد. این نکته در نشریات قبلی ما نبوده است؛ یعنی اگر بولتن‌های رویدادها و تحلیل‌های سابق را بررسی کنیم، متوجه این تفاوت می‌شویم. موضوع آن نشریات مسائل صرفاً سیاسی و تحلیل‌های طولانی بود؛ اما این هفته‌نامه متنوع است و موضوع‌های گوناگون سیاسی، بین‌الملل، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، شعر، نقد فیلم، سریال و معرفی کتاب را دارد. دلیل تنوع این هفته‌نامه فراگیر شدن نیازهاست و اینکه خانواده‌ها به تحلیل‌های درست و انتشار اخبار به شکل صحیح نیاز دارند که همه اینها باید در یک بسته قرار گیرد و جاذبه داشته باشد.
بنده معتقدم هفته‌نامه «صبح صادق» یک طرف کار است و در طرف دیگر دوستان باید برای برطرف کردن این نیاز تلاش کنند و به اقتضای هجمه‌هایی که وجود دارد، مطالب درست را انتخاب و پردازش کنند. از طرف دیگر و در وهله اول، برادران پاسدار باید خودشان هفته‌نامه را بخوانند و سپس برای خانواده‌ها ببرند و به همسر و فرزندان معرفی کنند تا فرهنگ مطالعه هم تقویت شود؛ البته ما محدودیت‌های خود را داریم و با توجه به شرایط اقتصادی، وضعیت ما به گونه‌ای نیست که هفته‌نامه را در اختیار تک تک پاسدارها و خانواده‌های‌شان قرار دهیم و عمدتاً پاسدارهایی که بیشتر علاقه‌مند هستند به سراغ آن می‌آیند. همچنین تلاش ما این است که با متنوع‌سازی مطالب و ورود به حوزه‌های گوناگون، مجموعه‌ای را در هفته‌نامه صبح ‌صادق ارائه کنیم که از حیث شکلی جذاب و مهم‌تر اینکه از نظر محتوایی متناسب با نیازها باشد و نیروهای انقلاب را با تحلیل صحیح آماده ورود به عرصه‌های مختلف دفاع از انقلاب کند.
‌ در نمایشگاه مطبوعات سال قبل، بسیاری از مخاطبان خواهان هفته‌نامه بودند؛ اما می‌گفتند به دست آنها نمی‌رسد. چرا بر تیراژ نشریه اضافه نمی‌کنید تا مجموعه بیشتری از طالبان هفته‌نامه به آن دسترسی پیدا کنند؟
با توجه به شرایط اقتصادی که کشور ما در آن قرار دارد، شمارگان نشریه نسبت به گذشته کمتر و تعداد علاقه‌مندان هم بیشتر شده است. بر همین اساس علاقه‌مندان می‌توانند از سایت صبح صادق استفاده کنند. برخی مطالب هم در سایت بصیرت بارگذاری می‌شود که می‌توانند مطالعه کنند. از طرفی چون یک نشریه داخلی هستیم و با روی دکه رفتن نمی‌توانیم به این نیاز پاسخ دهیم، علاقه‌مندان می‌‌توانند از چاپ الکترونیکی یا همان سایت استفاده کنند.
‌ دلیل تغییرات در اندازه و قطع هفته‌نامه صبح صادق و مطالب ارائه‌شده چیست؟
ما اموری ثابت در هفته‌نامه داریم که هرگز تغییر نمی‌کند و اموری تغییرپذیر داریم که باید به اقتضای شرایط تغییر کند؛ اما هیچ گاه به ذهنمان هم خطور نمی‌کند که در ارزش‌های‌مان تغییر ایجاد کنیم؛ برای نمونه رویکرد استکبارستیزی ما اصلاً تغییر نخواهد کرد و ما مثل نشریه‌هایی نیستیم که یک روز طرفدار آمریکا، شوروی و ضد اسلام، روز دیگر طرفدار اسلام باشیم. ما نشریه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستیم و باید از ارزش‌های‌مان دفاع کنیم. ارزش‌های ما مثل آزادی‌خواهی، عدالت‌خواهی، استقلال‌طلبی، دفاع از محرومان و مستضعفان، ایستادن در مقابل ظالمان و ستمگران ثابت است که مبانی محکم قرآنی دارد و این اصول ثابت جهت‌گیری‌های ما را مشخص می‌کند؛ اما چگونگی انتشار، دوره، زمان و شکل انتشار و قطع و شکل نشریه از نظر طول و عرض، صفحه‌بندی، نوع عکس‌ها و ستون‌ها همگی قابل تغییر هستند و در اینجا اگر کسی تغییر را نپذیرد، عقب می‌ماند.
آنچه برای ما اهمیت دارد این است که پیام‌های خود را مبتنی بر مبانی و اصول ارزشی با چه قالب، شکل و شیوه و روشی منتشر کنیم که برای مخاطب جذابیت بیشتری داشته باشد و فهم را آسان‌تر کند. هفته‌نامه صبح ‌صادق در بیست سال گذشته از نظر کیفیت انتشار و اندازه هر چند وقت یکبار تغییراتی داشته است؛ برای نمونه شماره‌های اولیه ما سیاه و سفید بود که بعد چهار رنگ شد و لوگو و صفحات تغییراتی کرد. دوستان ما پس از مطالعات و بررسی‌های بسیار و استفاده از نظر نخبگان و صاحب‌نظران، به این جمع‌بندی رسیدند که نشریه در جشن بیست سالگی با یک نما، قطع، صفحه‌آرایی و پردازش جدید به حیات خود در دهه سوم ادامه دهد که امیدوارم این بررسی‌های دوستان با نیازهای مخاطبان منطبق باشد و وقتی نشریه با مشخصات جدید در اختیار مخاطبان گرانقدر قرار می‌گیرد به آنها این احساس دست دهد که نشریه صبح صادق، شیوه‌ها، روش‌ها و سبک‌های خود را مدرن‌تر و جدیدتر کرده است؛ اما محتوا، جهت‌گیری‌ها و رویکردهای ما معطوف به ارزش‌هاست و هیچ‌گاه تغییری نمی‌کند.
‌ اگر در آخر نکته‌ای باقی‌مانده بفرمایید.
به همه پاسدارهای عزیز؛ از فرماندهان ارزشمند سپاه که از یادگاران دفاع مقدس هستند تا کسانی که پس از دفاع مقدس وارد سپاه شده‌اند و امروز در جایگاه فرماندهی قرار دارند یا به تازگی به سپاه آمده‌اند، عرض می‌کنم هفته‌نامه صبح صادق را نشریه خودشان بدانند و به رشد و پیشرفت آن کمک کرده و ارزیابی، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را منعکس کنند. پاسدارهایی هم که اهل قلم هستند می‌توانند در تولید این نشریه سهمی داشته باشند؛ چرا که همه مطالب هفته‌نامه جنبه تولیدی دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات