صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۸۵

از سیاست دولت تا گزینه اصلاح‌طلبان

1ـ حملات ۱۴ سپتامبر یک بیدارباش برای عربستان بود

شبکه «الجزیره» نوشت: حملات اخیر به تأسیسات نفتی آرامکو می‌تواند در طولانی‌مدت به اقتصاد عربستان و جایگاهش در بازار جهانی صدمه جدی وارد کند. این شبکه به نقل از «نیکولا کوزنف» محقق ارشد مؤسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل در مسکو گفت: «تشدید بحران در خلیج‌فارس و ترس از حملات دیگر می‌تواند بار دیگر سبب افزایش بهای نفت شود. این مسائل سبب می‌شود برخی خریداران مجبور به کاهش میزان خرید نفت از عربستان سعودی و منطقه شده و در همین حال آنان را تشویق کند که به دنبال تأمین منابع جایگزین برآیند. درک این خطر می‌تواند تأثیرات جدی بر مشتریان آسیایی عربستان همانند چین، هند، کره شمالی و ژاپن که بین ۱۶ تا ۳۶ درصد از نفت خود را از این کشور حوزه خلیج‌فارس تأمین می‌کنند، داشته باشد. حملات ۱۴ سپتامبر یک بیدارباش برای عربستان بود؛ چرا که می‌تواند در طولانی‌مدت تأثیر جدی بر اقتصاد این کشور داشته باشد.» باید دید رژیم سعودی از این حوادث عبرت گرفته و سیاست‌هایش را در زمینه تحولات منطقه تغییر می‌دهد یا نه!

2ـ اصلاح‌طلبان راهی جز حضور مشروط در انتخابات ندارند!

«احمد خرم» وزیر راه دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه «شرق» گفت: «سه حالت برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌توان متصور بود: نخست، شرکت‌نکردن‌؛ دوم، حضور بی‌قیدوشرط و سوم، حضور مشروط در انتخابات. حالت اول از دید اصلاح‌طلبان مردود است. در واقع هیچ‌گاه هیچ اصلاح‌طلبی به دنبال تحریم انتخابات نبوده و نیست. انتخابات بلاشرط هم نمی‌تواند باشد، زیرا همواره در انتخابات‌های گذشته کاندیدای سرشناس و رده یک این جریان از سوی شورای نگهبان ردّ صلاحیت و در نهایت کاندیدای رده چهارم‌ـ پنجم از میان جریان اصلاح‌طلب انتخاب شدند و به مجلس راه یافتند. به همین دلیل اصلاح‌طلبان هیچ راهی جز حضور مشروط در انتخابات ندارند.» خرم در حالی تنها گزینه اصلاح‌طلبان را حضور مشروط نامیده است که پیش از این،‌ فعالان اصلاح‌طلب این رویکرد را رد کرده بودند.

3ـ دولت سیاست روشنی در اقتصاد ندارد

«حیدر مستخدمین حسینی» کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «ابتکار» گفت: «ما در دو سال گذشته شاهد بودیم که کارکردهای بانک مرکزی در دوره ریاست قبل و اتخاذی که دولت درخصوص ارز 4200 تومان داشت، سازوکار اقتصاد را به طور کامل برهم ریخت و موجب شد ارز تا حد 19 هزار تومان هم پیش برود. آیا این اشکال از سوی مردم یا مخالفان دولت بود؟ خیر، این اقدام را دولت سیاست‌گذاری کرده بود... دولت ارز 4200 تومان را اعلام کرد و هیچ مسئولیتی را پیرامون آن نپذیرفت و تاکنون هم به این اشتباه اذعان نکرده است... بنابراین با توجه به مسائلی که ذکر کردم، این را که گفته می‌شود ارزش پول ملی 40 درصد ترمیم پیدا کرده است‏، نباید به حساب یک سیاست روشن دولت گذاشت.»

4ـ ائتلاف ضد ایرانی درگیر بحران‌های داخلی

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی به متزلزل شدن ائتلاف ضد ایرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی اشاره کرد. این روزنامه نوشت، در حال حاضر، هم نتانیاهو و هم ترامپ و بن‌سلمان بر روی شرایط نامساعد خود متمرکز شده و توجه خود بر روی ایران را از دست داده‌اند. این سه رهبر که طی سالیان اخیر سیاست‌های ضد ایرانی را به پیش می‌بردند، طی روزهای اخیر با بحران‌های داخلی مواجه بودند. ترامپ در زمینه استیضاح، بنیامین نتانیاهو در زمینه سه مورد اتهام فساد و بن‌سلمان به دلیل قتل اسرارآمیز محافظ شخصی خود در سالگرد قتل «جمال خاشقجی» و باتلاق یمن درگیر هستند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات