صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 14 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این نگاه وسیعِ جغرافیای مقاومت را از دست ندهید؛ این حرف معصوم است: «کسانی که در خانه نشستند تا به آنها حمله شود دچار ذلت شدند».(1398/7/10) *فرا رسیدن شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز
عراق به عقب بر نمی‌گردد!
عراق در پنجمین روز از دور جدید ناآرامی‌ها که از بغداد آغاز شد و با انتخابی دقیق دومینووار شهرهای جنوبی عمدتاً شیعه‌نشین این کشور را درنوردید و تلفات جانی و خسارات مادی زیادی به دنبال داشت، شاهد آرامش نسبی است و به اعتقاد مسئولان امنیتی و انتظامی عراق، وضعیت کشور رو به ثبات بوده و اغتشاشات و آشوب‌آفرینی‌ها مدیریت شده است. اینکه در کشوری چون عراق با چند ده میلیون نفر جمعیت که تازه از مبارزه با بحران تروریستی جهانی بیرون آمده و میراث‌دار مشکلات عدیده‌ای است، چند هزار نفری از وضعیت ناراضی باشند و اعتراض کنند، مسئله‌ای غیرعادی در دنیای امروز نیست. آنچه در عراق مایه نگرانی است، علل و عواملی است که در نگاه به صحنه اعتراض‌ها در این کشور و آنالیز وضعیت عراق مشاهده می‌شود. مردم عراق در حالی آماده می‌شوند با افتخار تجمع میلیونی و جهانی مهمانان اربعین حسینی را میزبانی کنند، که ناگهان اعتراض‌هایی از مرکز کشور شروع شده و به شهرهای جنوبی تسری می‌یابد و در اندک زمانی به ناآرامی‌های خونین و آشوب‌های کور اجتماعی خسارت‌بار با ده‌ها کشته و زخمی تبدیل می‌شود. سبک و الگوی مدیریت صحنه آشوب‌ها در عراق امروز که همانند حوادث و اغتشاشات دی ماه 1396 ایران است، گویای مداخله بیرونی در عراق است. مطالعه شواهد و قراین مستدل و مستند نشان می‌دهد مثلث شوم آمریکایی‌ـ صهیونیستی‌ـ سعودی بازیگرانی هستند که بیشترین انگیزه‌ها و منافع را برای مداخله در امور عراق جدید داشته و دارند. هزینه‌های گزاف آنها با انتخاب مردم عراق دود شد و هوا رفت؛ از این رو، امروز بیشترین کینه را آنها نسبت به بیداری ملت عراق دارند و منافع و زحمات گذشته خود برای تغییر جغرافیای منطقه را با جغرافیای جدید مقاومت در چالش و خطر می‌بینند و می‌خواهند عراق را بار دیگر به عقب و به زیر یوغ سلطه و نفوذ خود برگردانند؛ بنابراین از بیرون مرزها اغتشاشات را مدیریت کرده و با طراحی و تقسیم نقش و وظیفه بین معاندان و شکست‌خوردگان بعثی، منافقین و باقیمانده‌ها و هواداران گروه‌های ترویستی، مانند داعش در داخل عراق وضعیت اخیر را ایجاد کردند. اما مردم و مسئولان عراقی با هدایت‌های مرجعیت دینی، هوشمندانه وضعیت را کنترل و چشم فتنه غربی، عربی و عبری را کور کردند تا از استقلال و عزت خود صیانت کنند و این پیام حسین(ع) است که مردم عراق اربعینش را سال‌هاست گرامی می‌دارند.

 

▼ گزارش روز

آن‌سوی استیضاح!
هفته‌نامه «اشپیگل» در مطلبی آورده است: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریانات مربوط به اوکراین برای بقای سیاسی خود مبارزه می‌کند. به ندرت تا به حال دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود تا این حد تحت فشار قرار داشت و حالا این پرسش مطرح است که آیا او می‌تواند از این پرونده استیضاح پیروز و سربلند بیرون آید.» روزنامه «واشنگتن‌پست» نیز حدس و گمان‌هایی درباره ریاست‌جمهوری «مایک پنس»، معاون دونالد ترامپ زده است. گفته شده است، در صورتی که دونالد ترامپ و معاونش مایک پنس هر دو به دلیل مسئله اوکراین برکنار شوند، «نانسی پلوسی» رئیس نمایندگان آمریکا قدم به کاخ سفید خواهد گذاشت. بررسی اوضاع آمریکا نشان می‌دهد، این کشور از نظر سیاسی اوضاع چندان مناسبی ندارد و ناتوانی ترامپ در حوزه روابط بین‌الملل برای وی دردسرساز شده است. دموکرات‌ها نیز از این فرصت استفاده کرده و درصددند افکار عمومی جامعه آمریکا را به نفع خود تغییر دهند؛ اما یک موضوع اساسی در دل استیضاح ترامپ نهفته است که برخی آن را رویکرد سوم می‌دانند. به این صورت که ترامپ اگر بتواند از بحران اوکراین گیت رهایی یابد و مجلس نمایندگان یا سنا رأی کافی به استیضاح وی ندهند، او با قدرت وارد انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری خواهد شد؛ به گونه‌ای که رقبای وی (دموکرات‌ها) حرفی برای گفتن نخواهند داشت. ترامپ که در پرونده ایران، چین و ونزوئلا به شدت تحت فشار بوده است با میان کشیدن اوکراین گیت، تنها درگیر یک موضوع شده است. بنابراین آن‌سوی استیضاح می‌تواند به نفع ترامپ باشد که در صورت عدم استیضاح دوباره رقیب خود را به چالش بکشد. اما در صورت انجام استیضاح و رأی‌آوری مجدد ترامپ افول آمریکا تسهیل خواهد شد. البته انجام استیضاح ترامپ نیز ممکن است اوضاع داخلی آمریکا را بهم بریزد؛ به گونه‌ای که وی اعلام کرده است، در صورت رأی‌آوری استیضاحش، جنگ داخلی رخ خواهد داد.


▼ اخبار ویژه

هزینه 440 میلیون تومانی دولت برای ایجاد یک شغل!
مطابق آمارها، در سه ماهه اول سال 1398 حدود 5950 فقره جواز تأسیس با پیش‌بینی اشتغال 138/822 نفر در کل کشور از سوی وزارت صمت صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 26/6 درصدی در تعداد و 28/7 درصدی در پیش‌بینی اشتغال را نشان می‌دهد. برای تعداد 5950 فقره جواز تأسیس، سرمایه 613735/1 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که بر اساس این، برای ایجاد هر یک شغل بیش از 440 میلیون تومان هزینه پیش بینی شده است. در ضمن استان‌های سمنان، یزد و خراسان رضوی به ترتیب به 586، 657 و 466 فقره بیشترین تعداد جواز صادره را به خود اختصاص داده‌اند. جالب توجه است که استان سمنان با 17602 اشتغال پیش‌بینی شده (سهم 12/7 درصد از کل کشور)، بالاترین اشتغال پیش‌بینی شده را به خود اختصاص داده است.

در حالی که شش ماه از ارائه گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس درباره رونق تولید به هیئت رئیسه مجلس می‌گذرد؛ اما هنوز خبری از قرائت این گزارش در مجلس نیست. «حمیدرضا فولادگر» رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس در این رابطه گفته است: شش ماه از سال 98 می‌گذرد، اما همچنان گزارش رونق تولید مجلس در هیئت‌رئیسه مجلس معطل قرائت است، ما نیز نسبت به این موضوع گله‌مند هستیم و اعتراض خود را به هیئت‌رئیسه ارسال کرده‌ایم.

 

▼ اخبار
1ـ فرار گسترده نیروهای سعودی از مناطق نبرد با یمن
«مجتهد» افشاگر معروف عربستانی در صفحه توئیتر خود نوشت، بن‌سلمان متهم شده است که به ارتش سعودی بی‌توجه است و از این رو قصد دارد از مناطقی که فاصله زیادی با مرز یمن دارند، بازدید کند و سپس چنین وانمود شود که او در خط مقدم نبرد حضور یافته است. به گفته این افشاگر عربستانی، نیروهای نظامی در مناطق نزدیک به یمن به مدت دو هفته است که در وضعیت آماده‌باش به سر می‌برند و از این رو بسیار عصبانی هستند؛ آنها می‌گویند مدت زیادی است که سر پا ایستاده‌ایم؛ اما خبری از ولی‌عهد نیست. با وجود این، بن‌سلمان همچنان تردید دارد و می‌ترسد که یمنی‌ها مکان حضورش را کشف کرده و او را هدف قرار دهند. مجتهد همچنین خبر داد، روحیه نیروهای ارتش سعودی به ویژه پس از عملیات نجران و حمله به تأسیسات نفتی، بسیار کاهش یافته و آنها معتقدند، جنگ یمن بیهوده است و برای دفاع از وطن نیست. پیش از این، منابع داخلی عربستان از فرار گسترده نیروهای سعودی از مناطق نبرد خبر داده بودند.


2ـ اسناد دخالت آمریکا، انگلیس، امارات و عربستان در حوادث عراق
اطلاعات به دست آمده از دست داشتن آمریکا، انگلیس، امارات متحده عربی و عربستان در ناآرامی‌های اخیر عراق حکایت دارد. تیم‌های میدانی و عملیاتی وابسته به این کشورها که برخی از آنها عناصر امنیتی نفوذ کرده در مؤسسات امنیتی و نظامی هستند، به کار گرفته شده‌اند تا افزون بر افزایش تلفات، خشم عمومی مردم نسبت به مؤسسات نظامی و به ویژه نیروهای حشدالشعبی را افزایش دهند. این اطلاعات نشان می‌دهد، بالغ بر 5 هزار مؤسسه و سازمان مردم‌نهادی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از سوی آمریکایی‌ها تأسیس یا حمایت می‌شوند، نقش قابل توجهی در افزایش دامنه اعتراضات ضد دولتی داشته و شعارهای معیشتی مردم را به سمت شعارهای براندازانه در دولت سوق داده است. نکته قابل توجه این است که همزمان با این آشوب‌ها «ماتیو تولر» نماینده رسمی آمریکا در عراق به دولت این کشور هشدار داده که به جای آمریکایی‌ها نباید به کشورهای شرقی تکیه کند!


3ـ تغییر لحن بن‌سلمان و هم‌پیمان آمریکایی او
پایگاه شبکه «المیادین» نوشت: احساس شکستی که پس از غرق شدن در باتلاق یمن، همراه ولی‌عهد سعودی است، وی را به ناچار به سمت اعلام راه‌حل مذاکره‌ای با ایران سوق داد، حالا دیگر بن‌سلمان برخلاف گذشته تصریح می‌کند پاسخ به ایران، سیاسی خواهد بود. آنچه رسانه‌های جهان درباره تحرکات آمریکایی‌ـ سعودی برای مذاکره با ایران افشا می‌کنند، نشان‌دهنده تغییر لحن بن‌سلمان و هم‌پیمان آمریکایی اوست. شاهزاده جوان سعودی، امید خود برای ایستادن رئیس‌جمهور آمریکا در کنار خود، در جریان حمله به ایران را به کلی از دست داده است؛ از این رو تلاش می‌کند به راه‌حل‌های سیاسی متوسل شود تا بتواند خود را نجات دهد.


4ـ عزم مدیران شرکت‌های فناوری اطلاعات برای کمک به دولت
مدیران ‌عامل و نمایندگان یازده شرکت فعال و مؤثر بخش خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات گردهم آمدند تا راه‌های کمک به ایجاد رونق اقتصادی از طریق توجه بیشتر به توانمندی‌های این حوزه را بررسی کنند. نکته مهم این جلسه، عزم جدی مدیران این شرکت‌ها برای کمک به دولت با هدف برون‌رفت از مشکلات فعلی و با تکیه بر توان نیروی انسانی متخصص و ماهر در حوزه ICT بود. شرکت‌کنندگان در این نشست تأکید کردند، بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارائه خدمات و سرویس‌های یکپارچه و پیشرفته در حوزه‌های سلامت، اقتصاد و آموزش در ردیف اهداف آنهاست.


▼ اخبار کوتاه
رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند، «اسرائیل کاتص»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به تازگی در نیویورک از طرح خود برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی خبر داده است. بر اساس این گزارش، کاتص به هنگام حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با نمایندگان این کشورها در حاشیه مجمع دیدار کرده و پیشنهاد خود را به آنها داده است. «خالدبن‌احمد» وزیر خارجه بحرین از جمله شخصیت‌هایی بود که در حاشیه نشست مجمع عمومی با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد.
«کوین بارت» نویسنده و تحلیلگر آمریکایی اظهار داشت: «سرلشکر قاسم سلیمانی موفق‌ترین چهره نظامی دنیا در زمینه مبارزه با تروریسم است. مبارزه سردار سلیمانی با داعش مبارزه‌ای متعهدانه است، برخلاف مبارزه دو چهره آمریکا با داعش که همزمان حمایت مخفیانه از تروریست‌هایی را که با آنها مبارزه می‌کند، هم شامل می‌شود.» وی در ادامه گفت: «سردار سلیمانی برخلاف آمریکایی‌ها هدایت نیروهایی را به عهده گرفته که بومی همان منطقه هستند. نیروهای او به شکست داعش تعهد راستین دارند.»
«میخائیل علیانف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با اعلام این خبر که تاکنون هشت کشور اروپایی به نظام پرداخت اینستکس پیوسته‌اند، اظهار داشت: بسیاری در ایران نسبت به این نظام پرداخت بدبین هستند و برای آن نیز دلیل دارند؛ اما با این حال، برای ناامید شدن از این سازوکار زود است. نماینده روسیه با بیان این موضوع که امکان دارد این سازوکار به سختی بتواند انتظارات را برآورده کند، تأکید کرد: همچنان جای امیدواری است.
«منوچهر رزمجو» معاون سرمایه‌گذاری معاونت توسعه روستایی مناطق محروم کشور گفت: 16/5 درصد از تسهیلات پرداخت شده برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری با انحراف همراه است. وی هزینه ایجاد هر طرح اشتغال در مناطق روستایی را 90 میلیون تومان و هزینه ایجاد هر اشتغال را 40 میلیون تومان اعلام کرد.
کسری تجاری آمریکا در ماه آگوست با 1/6 درصد رشد به ۵۴ میلیارد دلار رسید و واردات کالاهای مصرفی رکورد زد و به بالاترین سطح تاریخ رسید. اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده بودند، پیش‌بینی کرده بودند کسری تجاری ماه آگوست به 54/5 میلیارد دلار خواهد رسید.

شماره 916 صبح صادق
به همراه پرونده ویژه «مجمع بیست‌وسوم» منتشر شد
در این شماره می‌خوانید؛
حصارها در برابر سپاه کارایی ندارند/ فتنه سعودی‌ـ آمریکایی در عراق/ سکولارها چه می‌گویند و گفت‌و‌گو با معاون آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی سپاه: گروه‌های صادقین جایگزین نور مبین می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات