صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۱۳

شوق حضور در راهپیمایی اربعین حسینی(ع) امسال بیشتر از همیشه

شواهد و قرائن نشان می‌دهد تیر فرصت‌طلبان و فتنه‌انگیزانی که سعی داشتند با سوار شدن بر موج اعتراضات اخیر در عراق، حماسه اربعین را به حاشیه برانند، به سنگ خورده است.
شوق حضور در راهپیمایی اربعین حسینی(ع) امسال بیشتر از همیشه
عراق طی روزهای گذشته درگیر اعتراضات مردمی بود که به دلایل اقتصادی شکل گرفت اما به سرعت تبدیل به آب گل‌آلودی برای ماهیگیری عناصری فرصت‌طلب شد و بلافاصله ارتش رسانه‌ای عبری،عربی،غربی به خط شدند تا بلکه بتوانند دامنه اعتراضات را گسترده‌تر و شدت آنها را بیشتر کنند.
اعتراض طبیعی برخی اقشار به برخی مشکلات که می‌توانست به شکل مسالمت‌آمیز وآرام برگزار شود، بلافاصله به تحرکاتی توام با خشونت، آتش افروزی، حمله و تخریب مراکز دولتی و حتی اقدامات تروریستی تبدیل شد و کسانی تلاش کردند شگرد همیشگی کشته سازی و رادیکالیزه کردن اعتراض را به اجرا بگذارند.
در یک طرف جمعیت میلیونی زائران امام حسین علیه‌السلام همچون سال‌های گذشته خود را برای حماسه‌ای دیگر آماده می‎‌کرد و در طرف دیگر اتاق‌های فکر استکباری، عصبانی از این راهپیمایی به دنبال ضربه زدن به آن برآمده بودند. گرچه ایجاد رعب و واهمه بین زائران و کاشتن بذر کینه و نفرت بین مردم ایران و عراق برای کمرنگ کردن این حماسه بزرگ در دستور کار قرار گرفته بود اما چند روزی بیشتر دوام نیاورد و نقاب از چهره طراحان این سناریو افتاد.
سیاست بازانی که چند سالی استراتژی بایکوت خبری را برای این راهپیمایی بی‌نظیر در رسانه‌های رسمی جهان به کار گرفته بودند، کم‌کم به این نتیجه رسیدند که نمی‌توان این اجتماع بزرگ را نادیده گرفت. پس چاره‌ای نیست و باید به این موضوع هم پرداخت؛ البته با روایتی مخدوش و وارونه ! البته ترفندهای به کار رفته در این رسانه‌ها برای ما ایرانی‌ها چیز جدیدی نیست. انگار باز هم یک ماجرای تکراری در حال وقوع بود. بازیگران داخلی این نوع اغتشاشات و موج سواری‌ها نیز مشخص بودند. عناصر متعدد داخلی همچون بعثی‌ها، عناصر تندرو اهل سنت، فعالین سیاسی شیعه لیبرال و غرب گرا، برخی فعالین مذهبی شیعه انحرافی و قدرت طلب و در چند سال اخیر سلبریتی‌های عراقی! نیز در این موضوع و بزنگاه‌ها همواره نقش‌آفرین بوده‌اند.
بردگانی در خدمت به خیانتکاران
گرچه یکی از تفاوتهای اعتراضات عراق این بار حمایت سلبریتی‌های غیر عراقی (بحرینی، کویتی، لبنانی و مصری) بود، اما ایران یا عراق و مصر، فرقی نمی‌کند، سلبریتی، سلبریتی است. به کمک رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های جدید، باد می‌شود و به چشم می‌آید، غالبا فاقد سواد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی اما با این وجود، چون دیده می‌شوند اغلب مورد طمع سیاست بازان قرار می‌گیرند. به خدمت گرفته می‌شوند و سر بزنگاه، افکار عمومی را به میل خریداران سیاسی و امنیتی، خط و جهت می‌دهند.
کارکرد بدتر آنها خدمت به دشمنان ملت هاست، وقتی که بخواهند فضا را غبار آلود، و تشخیص را دشوار کنند، تا آنها بتوانند از آب گل‌آلود ناآرامی، ماهی خود را بگیرند.مردم ما، بالغ بر دو دهه، تجارب تلخی را از قِبَل همین عوام فریبی سلبریتی‌ها، چه در حوزه انتخابات و چه در زمینه آشوب و بی‌ثباتی کشور، از سر گذراندند تا به تدریج بتوانند در برابر این بیماری خطرناک، واکسینه شوند.
نقش اتاق عملیات فضای مجازی سعودی
نکته قابل تامل اینکه در داخل عراق هیچ گروهی مسئولیت اعتراضات را بر عهده نگرفت و جریان‌های داخلی عراق نیز مردم را دعوت به آرامش کردند. با این وجود فراخوان‌ها در شبکه‌های اجتماعی و سازماندهی و مانور رسانه‌ای به شکل قابل توجهی انجام شد. تجزیه و تحلیل فعالیت‌های رسانه‌ای در این کشور آمار جالبی را نشان می‌دهد که بزرگی عملیات رسانه‌ای دولت سعودی را نمایش می‌دهد.   در همین چند روز، ۵۸ هزار اکانت سعودی، در ترند کردن هشتگ آشوب‌های عراق مشارکت کرده و ۲۰۰ ربات، ۱۳هزار توئیت را برای ترند کردن استفاده کرده‌اند. تاکنون مشخص شده که ۷۹ درصد توییت‌هایی که با موضوع ناآرامی‌های عراق منتشر شده، از مبدأ عربستان صورت گرفته و تنها ۶ درصد سهم خود عراقی‌ها بوده است. تحلیل‌گران در فضای مجازی نیز به نتایج جالب‌تری در این خصوص رسیده‌اند.
به عنوان نمونه مدت زمان ترندشدن هشتگ اصلی طراحی‌شده سعودی‌ها برای پوشش دادن به اعتراضات عراق در کشورهای عربی نشان داده است که در کشور لبنان هشتگ‌ ضدعراقی تنها چهار ساعت ترند بوده و در بحرین که به طور کامل توسط سعودی‌ها کنترل می‌شود 24 ساعت ترند باشد. این آمار میزان توان سایبری رژیم سعودی را در منطقه به خوبی نمایش می‌دهد. آنالیزها نشان می‌دهد غیر عربستان، کویت، امارات، بحرین، مصر و آمریکا تلاش‌های فراوانی برای تقویت این هجوم رسانه‌ای انجام داده‌اند که در مجموع 94 درصد هشتگ‌ها از خارج از عراق مدیریت می‌شود. نکته دیگر نقش «مرکز اعتدال» سعودی‌ها در ناآرامی‌های عراق بود که تقریبا در بیشتر پویش‌ها و کمپین‌های فضای مجازی در کشورهای منطقه و حتی غیر عربی می‌توان نقش و تاثیر این مرکز را ردیابی کرد.
«مرکز اعتدال» بنا به ادعای مسئولان سعودی به صورت تخصصی در سه حوزه مربوط به فناوری اطلاعات، تحلیل و داده کاوی فعالیت می‌کند و عمده فعالیت این مرکز به منظور ترند کردن هشتگ‌های خاص و هدفمند در توئیتر بوده است. این مرکز سایبری که سال 96 با حضور ترامپ افتتاح شد، در ناآرامی‌های دی ماه همان سال (96) در ایران به وسیله ارتش سایبری و رباتیک خود هشتگ «یحدث_الان_فی_ایران» را ترند جهانی توئیتر کرد.
تلاش صهیونیستها برای دامن زدن به آشوب
از سوی دیگر صهیونیست‌ها نیز تلاش مشابهی را به کار بستند، بلکه آنها بودند که اتاق عملیات روانی سعودی‌ها را فرماندهی می‌کردند. به گفته فهمی هویدی روزنامه نگار سعودی، 10 سال قبل هم منشا هزاران توییت برای تحریک به آشوب و القای جنبش در ایران، اسرائیل (فلسطین‌اشغالی) بود. اینکه چرا سعودی‌ها و صهیونیست‌ها در کنار سفارت آمریکا در بغداد، این قدر در تحریک و بزرگ‌نمایی موجی که ظرف دو روز فروکش کرد، دچار بیش فعالی شده بودند، علل مختلفی می‌تواند داشته باشد. طبعا عراق به عنوان حلقه اتصال سوریه و لبنان به ایران و تکمیل محور مقاومت، جایگاه ویژه‌ای دارد. اما علت را باید در موضوع آنی تری جست و جو کرد. جنجال در عراق باید روند سلسله اتفاقات مهم در منطقه را از ذهن ناظران دور می‌ساخت.
یک هدف مهم و آنی، این بود که ضربات راهبردی و تحقیر آمیز جبهه مقاومت به آمریکا و اسرائیل و عربستان ظرف چند ماه اخیر را که در کانون تحلیل‌های مهم جهانی قرار گرفت، تحت‌الشعاع قرار دهند. حمله به آرامکو آنقدر پیچیده و مهیب بود که روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت «تحلیل‌گران در اسرائیل، نگران تکرار عملیات به آرامکو، علیه رآکتور اتمی دیمونا هستند».
این حمله نه تنها رژیم عربستان را بی‌حیثیت کرد، بلکه توان شناسایی و بازدارندگی سیستم‌های نظامی آمریکا را هم به چالش کشید. حتی گفته شد امکان حملات پهپادی ناگهانی از انحصار آمریکا بیرون آمده و این آغاز دورانی تازه است.آشوب در عراق باید چنان پر هیاهو می‌بود که بتواند ماجرای حمله برق آسا و بدون رد پا به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو را بشوید و ببرد. همچنین ضربات اخیر حزب‌الله و مقاومت فلسطین به اسرائیل را که موجب زلزله سیاسی در تل‌آویو شد؛ وزیر دفاع را کله پا کرد و نتانیاهو را بر لبه سقوط قرار داد.
دروغ‌ها و شایعات دوجانبه علیه دو ملت
نکته دیگر اینکه یکی از شایع‌ترین ترفندهای رسانه‌ای دشمن انتشار دروغ‌ها و شایعات دوجانبه میان دوملت ایران و عراق بوده است. از جمله ابتدایی‌ترین آنکه رسانه‌های بیگانه در هردو کشور مطرح کرده‌اند، این است که مگر شما دو ملت 8 سال با همدیگر نجنگیده‌اید و بسیاری از عزیزان‌تان را در این مسیر از دست نداده‌اید؟ پس چرا باید یکدیگر ارتباط داشته باشید؟
آن‌ها بیان نمی‌کنند که دشمنی ایران با بعثی‌هایی بود که یک دنیا را در حمایت خود داشتند، و نه این افرادی که جانانه از زائران اربعین میزبانی می‌کنند و «‌الحسین_یجمعنا» را معنا می‌کنند. حتی در همان زمان جنگ هم بسیاری از عراقی‌ها به صف جبهه‌های ایرانی پیوستند و با حزب بعث جنگیدند. از سوی دیگر در میانه اعتراضات عراق، شایعه‌ای مبنی بر حضور نیروهای ایرانی برای سرکوب اعتراضات در برخی رسانه‌‌ها منتشر شد. این شایعات، در حجم گسترده توسط رسانه‌های ضدانقلاب پوشش داده شد. درست مشابه همین شایعه در فتنه ۸۸ وجود داشت، در آن زمان رسانه‌های ضدانقلاب شایعه می‌کردند که سربازان سیاه‌پوش لبنانی، با معترضان ایرانی برخورد می‌کنند.
آن‌ها حتی امسال و در زمان سیل که نیروهای جهادی عراق برای کمک به مناطق سیل‌زده آمدند، شایعاتی را علیه آنان منتشر کردند و هر اتفاقی را به آنان منتسب کردند. یکی از جنجال‌ترین فیلم‌های آن ایام، مربوط به یک جوان اهوازی می‌شد که به دختر بی‌حجاب تذکر داده بود اما رسانه‌های بیگانه وی را عضو نیروهای الحشدالشعبی معرفی کردند تا وانمود کنند عراقی‌ها برای امدادرسانی به ایران نیامده‌اند.
بر همین مبنا برداشت‌هایی که گاهی اوقات برخی از عراقی‌ها نسبت به اقدامات جمهوری اسلامی دارند ناشی از عدم اطلاع کامل آنان از یک رویداد است. اتفاقی که بارها به‌شکل تعمدی از سوی برخی رسانه‌‌های ضدانقلاب هدایت می‌شود. وگرنه بارها مسئولان عراقی صراحتا تاکید کرده‌اند که در ماجرای فتنه داعش جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که بنا به درخواست ما برای مبارزه با تروریسم به عراق کمک‌های مستشاری و بشردوستانه کرد.
شایعه کثیف حیثیتی،برای برانگیختن تعصب دینی
همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین شایعات و حربه‌هایی که بارها و بارها برای نفرت‌افکنی بین مردم ایران و عراق منتشر شده، دروغ سوءاستفاده جنسی بوده است. این رسانه‌ها که می‌دانند این موضوعات جزو خطوط قرمز شیعیان محسوب می‌شود، مدام روی این موضوع خبرسازی می‌کنند. مثلا سال گذشته مدعی شدند زنان مشهدی به مردان عراقی خدمات جنسی ارائه می‌‌دهند؛ شایعه‌ای که سروصدای زیادی به پا کرد اما خیلی زود دروغ بودن آن معلوم شد.
در اقدامی مشابه و همزمان، روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» در ایام اربعین سال‌های گذشته برای ایجاد اختلاف بین ملت‌های ایران و عراق، خطر تعرض جنسی به زنان عراقی توسط ایرانی را مطرح می‌کرد.
 بی‌بی‌سی رسانه سلطنتی انگلیس هم به تازگی سعی کرده با یک مطلب موهن، ضربه خودش را در آستانه اربعین به شیعیان بزند و نشان دهد که مشکل اصلی‌اش نه مردم ایران و نه مردم عراق بلکه تمام شیعیان است؛ این رسانه متعلق به ملکه انگلیس به‌منظور برانگیختن احساسات مردم، ادعا کرده که روحانیون شیعه ،دختران نوجوان حتی ۹ ساله را در ازای پول به صیغه مردان درمی‌آورند.
هوشیاری مرجعیت و ملت عراق، در برابر ماهیت فتنه
این رخدادها باعث شد تا مرجعیت عراق به فتنه‌انگیزی و رادیکال شدن اتفاقات واکنش نشان بدهد.
حجت‌الاسلام و المسلمین احمد صافی، نماینده آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی در کربلای معلی، در خطبه نماز جمعه در حرم مطهر امام حسین(ع) با قرائت بیانیه‌ای، دیدگاه مرجع عالیقدر شیعیان عراق در قبال تحولات اخیر این کشور را تشریح و حوادث خشونت‌آمیز را محکوم کرد. در این بیانیه ضمن لزوم پیگیری مطالبات به‌حق مردم آمده است: «طی روزهای گذشته حملات غیر قابل قبول و محکوم به تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز، نیروهای امنیتی و اموال عمومی و خصوصی در بغداد و شماری از استان‌های عراق روی داده و تظاهرات در بسیاری از موارد و در صحنه‌های بسیار دردناک و تاسف‌بار مشابه آنچه در برخی سال‌های گذشته به وقوع پیوست، به آشوب و برخوردهای خونین کشیده شد که ده‌ها قربانی، شمار زیادی زخمی و مجروح و خسارت‌های زیادی به نهادهای دولتی و غیره به دنبال داشت.»
 این بیانیه با استقبال عادل عبدالمهدی نیز روبه‌رو شده بود. نخست‌وزیر عراق گفت: مرجعیت دینی بار دیگر ثابت کرد که سوپاپ اطمینان و شعله‌ای است که مسیر هدایتگری را در روزهای دشوار روشن می‌کند. وی همچنین دستور لغو ممنوعیت آمد و شد در بغداد را از صبح روز شنبه پنج اکتبر صادر کرد.  همزمان با این موضع‌گیری‌ها بود که دولت عراق یک تیم تروریستی که درصدد ترور آیت‌الله سیستانی بود را دستگیر کرد. در این خصوص شبکه المیادین به نقل از استاندار نجف از بازداشت گروهی در این استان خبر داد که قصد داشتند مرجعیت دینی در عراق را ترور کنند. شبکه المیادین به نقل از لؤی الیاسری، استاندار نجف اعلام کرد: گروهی برای ترور آیت‌الله‌العظمی سیدعلی سیستانی، مرجعیت دینی در عراق وارد بخش قدیمی شهر نجف شدند که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
این رخدادها باعث شد تا کم کم غبارها فروبنشیند و ماهیت فتنه اخیر در عراق مشخص گردد. حالا خبرها حکایت از بازگشت کامل امنیت به بغداد، نجف، بصره، ذی‌قار و... دارد. همچنین با وجود بعضی تحریکات و اعتراضات در عراق، شهر کربلا و جاده‌های منتهی به آن در فاصله دو هفته به اربعین حسینی از امنیت و آرامش کافی برخوردار است و عزاداری‌ها در بین‌الحرمین آغاز شده است.
 اختلاف‌افکنی بین شیعیان در آستانه اربعین حسینی با موج سواری بر روی مطالبات قانونی مردم که می‌رفت تا به فتنه‌ای بزرگ‌ تبدیل شود کم کم به حاشیه رفته و بار دیگر آرامش در عراق حاکم شده است و مردم عراق خود را آماده استقبال از زائران حسینی از سراسر عالم می‌کنند.
شوق حضور ایرانی‌ها، امسال بیشتر از همیشه
در کشورمان نیز فارغ از خبرسازی‌ها در داخل و خارج عراق، شور و ‌اشتیاق ملت ایران برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین، این بزرگترین کنگره جهانی شیعه در عالم بیش از سال‌های دیگر موج می‌زند. فقط همین دو سه روز گذشته بیش از یکصدهزار نفر مشتاق زیارت عتبات عالیات در عراق اسم‌شان را در سامانه سماح ثبت کرده‌اند و بنابر اعلام کمیته اطلاع‌رسانی مرکزی اربعین دو هفته مانده به این حماسه بزرگ حسینی ثبت‌نام اربعینیان از مرز 2 میلیون نفر گذشته است.  فضای مجازی هم که برگرفته از فضای واقعی است از همین‌اشتیاق زائران اربعین برای خلق یک حماسه دیگر خبر می‌دهد. در شرایطی که غول‌های رسانه‌ای دنیا حاضر نیستند حتی خبر خام حماسه اربعین را رسا‌نه‌ای کنند، هشتگ‌ها و پست‌های مجازی «اربعین» را به صدر آورده‌اند. عبارت‌هایی نظیر «حب‌الحسین یجمعنا»، «حب‌الحسین هویتنا» و «ایران والعراق لا یمکن الفراق»، بار‌ها و بار‌ها بازنشر شده‌اند. به عبارت بهتر برخی اتفاقات در داخل عراق نه تنها نتوانسته‌اند از حجم زائران امسال بکاهند که برعکس، بر عظمت حماسه اربعین 98 هم افزوده است.
از مرزها و پایانه‌های مرزی، مهران، شلمچه و چزابه خبر می‌رسد که تردد زائران اربعین حسینی به صورت پرحجم و روان بدون مشکل در حال انجام است. همچنین محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین هم اعلام کرد که روز گذشته از سه مرز مهران ،چذابه و شلمچه ۸۰ هزار زائر اربعین حسینی عبور کردند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۸ تا ۱۰ برابری را شاهد بوده‌ایم.
به هر ترتیب ترسیم کاریکاتور پر سر و صدای آشوب در عراق که قرار بود پرونده تحلیل روند این حادثه مهم را ببندد؛ اما آشوب «مجازی بنیان»، دروغ‌تر و بی‌فروغ‌تر از آن بود که بتواند زلزله در نظم پیشین جهانی و شروع نظم و نظام تازه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات