صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۱۹
شکستی دیگر برای عربستان در منطقه

روی ریل ناکامی‌ها

پایگاه بصیرت / رسول کبیری

شکست عربستان از انصارالله یمن موضوعی است که نه تنها طرفداران محور مقاومت، بلکه گروه‌ها و دولت‌های همسو با عربستان نیز به آن اذعان می‌کنند. در همین راستا و در ادامه شکست‌های آل‌سعود، روزنامه لبنانی «الاخبار» به ناکامی دیگری از این رژیم اشاره می‌کند. این نشریه به اسنادی با عنوان سعودی لیکس دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد عربستان در چهار محور سعی در تضعیف حزب‌الله در لبنان داشته است. به نوشته نشریه «الاخبار» آل‌سعود در محورهای سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای و نظامی تلاش کرده است حزب‌الله لبنان را محدود کند. طبق این اسناد تروریستی نامیدن حزب‌الله لبنان در سال 2016 در واقع تلاش جدیدی از جانب عربستان بود که بازوان جبهه مقاومت را یکی پس از دیگری تضعیف کند و کارایی آنها را از بین ببرد. صدور قطعنامه‌های تند علیه حزب‌الله در نشست‌های شورای همکاری خلیج‌فارس با عنوان تروریست نامیدن حزب‌الله، تداعی‌کننده این موضوع بود که عربستان درحال پیگیری مطالبات رژیم صهیونیستی است؛ البته در محور سیاسی عربستان جدا از تروریستی نامیدن حزب‌الله، سعی داشته در داخل گروه‌های شیعه نیز تأثیرگذار باشد. جذب جوانان شیعه لبنانی و فرماندهان جوان در داخل حزب‌الله و در نتیجه به دست آوردن اکثریت پارلمان لبنان از برنامه‌های عربستان بود که در این زمینه نیز ناکام ماند. در محور اقتصادی نیز طبق اسناد سعودی لیکس «بن‌سلمان» سعی کرده منابع مالی حزب‌الله را از بین ببرد. در همین راستا «تشدید نظارت بر حواله‌های بانکی در لبنان» مطرح می‌شود. عملاً از سال ۲۰۱۶ تحویل حواله‌های بانکی از سعودی به لبنان متوقف شد و ریاض از سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت در صورت ارائه اسناد مالی به این کشور کمک مالی کند. از طرف دیگر نیز آمریکا درصدد تحریم بانک‌هایی است که شائبه ارائه خدمات به حزب‌الله را دارد. در حوزه رسانه‌ای نیز عربستان برای مقابله با سیاست‌های حزب‌الله حمایت‌هایی را از رسانه‌های میانه‌رو در داخل لبنان انجام داده بود. در آخرین محور اسناد منتشر شده توسط «الاخبار» تلاش عربستان در راستای محدودسازی بخش نظامی حزب‌الله بوده است.

اکنون این پرسش مطرح است که با وجود همه تلاش‌های عربستان سعودی، جایگاه محور مقاومت به ویژه حزب‌الله لبنان به چه صورت است؟

پاسخ به این پرسش را باید با اشاره به جایگاه امروزی عربستان سعودی و ناکامی‌های که آل‌سعود در یمن، سوریه، عراق و لبنان متحمل شد داد. پیروزی‌هایی که حزب‌الله لبنان از نظر سیاسی با کسب اکثریت پارلمان لبنان به دست آورد و ضربه‌ای که رژیم صهیونیستی در حوزه نظامی چند وقت پیش از حزب‌الله خورد و محبوبیتی که حزب‌الله در میان مردم لبنان علی‌رغم هجمه‌های رسانه‌ای دارد، همگی نشان می‌دهد محور عربی‌ـ عبری علی‌رغم هزینه‌کرد میلیاردها دلار توان مقابله با محور مقاومت را ندارند؛ بنابراین ناکامی‌هایی که عربستان و همپیمانانش از سال 2017 تا به امروز با آنها مواجه شده‌اند، حاکی از در پیش بودن روزهای تلخ برای آنهاست. امروز بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان، دچار همان وضعیتی شده است که نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی و ترامپ در آمریکا با آن مواجه شده‌اند. جامعه نخبگانی عربستان به همراه سایر شاهزاده‌های عربستان به شدت به سیاست‌های بن‌سلمان معترضند و ناکامی‌های او در منطقه ممکن است حیات او را در فضای سیاسی برای همیشه از بین ببرد.

در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که سیاست‌های جاه‌طلبانه ولی‌عهد جوان که با رویاهای خام وی باعث هزینه‌های هنگفت و خسارت‌ها و جنایت‌های زیادی در سرزمین‌های اسلامی عراق،‌ سوریه، یمن، لبنان و... همراه بود، به پایان خود نزدیک شده و علاوه بر این شکست سنگینی را متوجه حکومت سعودی و هم‌پیمانانش در منطقه خواهد کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات