صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۲۱

ترامپ استیضاح می‌شود؟

پایگاه بصیرت / رضا صارمی‌راد

طی روزهای اخیر، بار دیگر پروژه استیضاح «ترامپ» در مجلس نمایندگان کلید خورد. ماجرا از اینجا آغاز می‌شود که یک افسر اطلاعاتی سازمان سیا فایل صوتی را منتشر کرد که در آن ترامپ از «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین درخواست کرده است اطلاعاتی را درباره پسر «جو بایدن» رقیب انتخاباتی ترامپ در انتخابات 2020 جمع‌آوری کرده و در اختیار وی قرار دهد تا در رقابت انتخاباتی علیه بایدن استفاده کند.

البته این دومین بار است که پروژه استیضاح ترامپ مطرح می‌شود. بار اول شائبه دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 به نفع ترامپ مطرح بود که چون گزارش تحقیقاتی مولر در این زمینه مستنداتی قوی نداشت و دموکرات‌ها درباره آن اتفاق نظر نداشتند، استیضاح به نتیجه نرسید. در تاریخ 243 ساله آمریکا برای سه رئیس‌جمهور این کشور استیضاح رخ داده است؛ مورد اول درباره «اندرو جکسون» در سال 1867 بر سر تعیین وزیر دفاع رخ داده که استیضاح رأی نیاورد؛ مورد دوم در سال 1973 درباره جاسوسی نیکسون از رقیب انتخاباتی‌اش مطرح شد که قبل از انجام استیضاح نیکسون استعفا داد و مورد سوم استیضاح کلینتون در سال 1999 درباره مسائل اخلاقی وی بود که این استیضاح هم رأی نیاورد. گروهی از کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند، با توجه به اینکه برای انجام استیضاح ترامپ رأی 67 سناتور از 100 سناتور مجلس سنا لازم است و دموکرات‌ها هم در سنا اکثریت را ندارند، پس استیضاح به نتیجه نمی‌رسد. گروه دیگر معتقدند، استیضاح به نتیجه می‌رسد؛ زیرا درباره نیکسون که علت استیضاحش شبیه ترامپ بود، او یک اقدام داخلی را انجام داد؛ ولی ترامپ پای یک کشور خارجی را به این موضوع کشانده است و این تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا به شمار می‌آید؛ زیرا دولت‌های خارجی از طریق ایجاد یک ارتباط ناسالم با رئیس‌جمهور از کمک‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی دولت آمریکا بهره‌مند می‌شوند. در این داستان پای افراد دیگری هم به وسط کشیده شده؛ مانند «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا که ترامپ در تماس تلفنی خود از زلنسکی خواسته است با دادستان کل آمریکا برای تحقیق علیه بایدن همکاری کند و حتی به رهبر اوکراین گفته است ویلیام بار خودش با او تماس خواهد گرفت. همچنین گفته می‌شود «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در زمان این مکالمه تلفنی در محل حضور داشته است.

ترامپ در واکنش به مطرح شدن موضوع استیضاح به هوادارانش گفت، «دموکرات‌ها می‌خواهند اسلحه شما را بگیرند، پوشش سلامتی شما را بگیرند و می‌خواهند آزادی شما را بگیرند و می‌خواهند رأی شما را بگیرند هیچ گاه ما اجازه نخواهیم داد که این اتفاق بیفتد.» در ادامه ترامپ در توئیتی «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان را که مسئول پیگیری روند استیضاح است، «شیاد» خوانده و افسر اطلاعاتی که این اطلاعات را لو داده «خائن» خوانده و گفته به دنبال شناسایی اوست.

در جامعه آمریکا این اعتقاد به وجود آمده است که یک جایی باید جلوی رفتارهای ترامپ گرفته شود. او در دو سال‌ونیم گذشته به خوبی تمایلش را برای پایمال کردن دموکراسی از طریق حمله به رسانه‌ها، استفاده از قدرت برای منفعت شخصی، انتخاب افراد منتسب به خود در دادگاه‌های فدرال، حملات لفظی به قضات و انتقاد از بانک مرکزی، هزینه در محورهایی که کنگره مجاز نمی‌داند، به نمایش گذاشته و اقدام اخیر وی تضعیف و تحلیل منتسب به ریاست‌جمهوری است که اعتماد عمومی را به رئیس‌جمهور از بین می‌برد؛ البته باید منتظر بود و دید که آیا مجلس سنا با این خواست عمومی همراهی می‌کند یا خیر؟

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات