صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۳۳
هشتگ‌های سیاسی در قالب عناوین اجتماعی و طبیعی

دختری که دارند بزرگش می‌کنند!

با توجه به این اعتراف نشریه تایم، هدف از بزرگ کردن افرادی مانند «گرتا تونبرگ» یا پیش‌تر از او «ملاله یوسف‌زی» پاکستانی، که از قضا هر دو نوجوانانی گمنام بودند، تربیت کادری از افراد دارای قابلیت رهبری و وفادار به چارچوب‌های سلطه‌گری آمریکاست تا در آینده از ظرفیت رسانه‌ای آنها برای بسط و گسترش نظام سلطه در جهان بهره‌برداری شود و ...
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی / نوید کمالی

طبیعت و محیط زیست موهبتی خداوندی است و انسان در طول هزاران سال گذشته به لطف نظام و تعادل حاکم بر آن قادر به حفظ حیات و زندگی در کره زمین شده است؛ اما وقوع انقلاب صنعتی در اروپا و طمع‌ورزی تمدن غرب در گسترش صنایع آلاینده، روز به روز این تعادل را برهم زده و پیامدهای زیان بار آن از جمله تغییرات اقلیمی، خشکسالی و طوفان‌های سهمگین هر روز به شکلی در حال ظهور در گوشه و کنار جهان است.

در جهان امروز، آلودگی محیط زیست و تغییرات اقلیمی به‌دلیل تأثیر مستقیم آن بر سلامت و طول عمر انسان به دغدغه‌ای، مشروع و البته مشترک برای جوامع بشری تبدیل شده است؛ به همین دلیل هم در کشورهای مختلف از جمله ایران شاهد افزایش روزافزون فعالان محیط زیستی هستیم و جالب اینکه حتی جاسوس‌هایی مانند «کاووس سیدامامی» نیز از همین پوشش و دغدغه برای ضربه زدن به فعالیت‌های دفاعی کشورمان استفاده می‌کردند!

این روزها در میان تمام فعالان محیط زیستی جهان دختری سوئدی بیش از همه دیده، شنیده و تبلیغ می‌شود! این دختر 16 ساله که «گرتا تونبرگ» نام دارد، به دلیل دیدارهایش با مقامات مطرح جهان، از جمله باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا، همچنین سخنرانی معروفش در حاشیه مجمع سازمان ملل متحد، به ترند شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای جهان بدل شده و حتی عکس وی روی جلد بعضی نشریات ایرانی نیز چاپ شده است؛ بنابراین خیلی‌ها دوست دارند بدانند گرتا کیست!

گرتا سال گذشته هنگامی که ۱۵ سال داشت، خارج از پارلمان سوئد، تابلویی را مبنی بر درخواست اقدام شدیدتر برای مقابله با تغییرات اقلیمی در دست گرفت و به تدریج آنقدر معروف شد که امروز میلیون‌ها دانش‌آموز به تبعیت از او در شهرهای خود دست به اعتصاب و تظاهرات محیط زیستی می‌زنند.

تا اینجای ماجرا همه چیز عادی جلوه می‌کند؛ دختری نوجوان به دلیل اینکه تلاش و شجاعتش در راستای نجات زمین است، در اندک زمانی تبدیل به یک قهرمان جهانی و سلبریتی محیط زیستی شده و در مهم‌ترین رسانه‌ها و تریبون‌های جهان مانند CNN و سازمان ملل متحد به او مجال دیده شدن و شنیده شدن می‌دهند!

اما نکته اینجاست که امروز کشوری به گرتا مجال دیده شدن و بزرگ شدن می‌دهد که خود بزرگ‌ترین دشمن محیط زیست و تنها کشوری است که توافقنامه پاریس در حوزه مقابله با تغییرات اقلیمی را امضا نکرده است!

حدس درستی زدید، امروز گرتا در حالی در رسانه‌های آمریکایی در حال جلوه داده شدن به عنوان منجی زمین است که آمریکا بزرگ‌ترین ناقض معاهده کاهش گازهای گلخانه‌ای جهان به شمار می‌آید؛ پس هدف از بزرگ کردن گرتا چیزی جز حفاظت محیط زیست است و همان‌گونه که مجله «تایم» با انتشار عکس گرتا روی جلد خود او را به عنوان «رهبر نسل بعدی» معرفی کرد، قرار است او تبدیل به قهرمانی الهام‌بخش و الگو برای جوانان و رهبران آینده زمین شود!

با توجه به این اعتراف نشریه تایم، هدف از بزرگ کردن افرادی مانند «گرتا تونبرگ» یا پیش‌تر از او «ملاله یوسف‌زی» پاکستانی، که از قضا هر دو نوجوانانی گمنام بودند، تربیت کادری از افراد دارای قابلیت رهبری و وفادار به چارچوب‌های سلطه‌گری آمریکاست تا در آینده از ظرفیت رسانه‌ای آنها برای بسط و گسترش نظام سلطه در جهان بهره‌برداری شود؛ به همین دلیل نیز رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه تهران پس از مشاهده ترجمه فارسی کتاب خاطرات ملاله فرمودند: «این دختر پاکستانی را هم دارند در دنیا بزرگ می‌کنند!»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات