بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۷۲

پیام های خروج آمریکا از سوریه

اسراییل بی تردید، شاهد بربادرفتن آخرین رویاهایش در زمینه نابودی محور مقاومت خواهد بود و روزگار سخت این رژیم آغاز خواهد شد.

در سالهای اخیر آمریکا خیلی سریع به دوستان خود پشت می کند و آنها را تنها می گذارد؛ امروز هم کردهای سوریه که روزی به او اعتماد کرده بودند را تنها گذاشت.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توییتری در واکنش به آغاز خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه تصریح کرد زمان آن رسیده که آمریکا از جنگ‌های بی‌پایان مضحک در منطقه غرب آسیا رها شود.
واشنگتن بعد از آنکه روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که در عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه مشارکت نمی‌کند، روز (دوشنبه)، خروج نظامیان آمریکایی از یک منطقه راهبردی در سوریه را آغاز کرد.
ترامپ در پیام توییتری خود ضمن حمایت از خروج نظامیان آمریکایی از منطقه نوشت: «قرار بود آمریکا ۳۰ روز در سوریه باشد، این به سالها پیش مربوط می‌شود. ما ماندیم و در نبردی که هدفی پیش رو نداشت، درگیرتر و درگیرتر شدیم. وقتی (بعنوان رئیس‌جمهور) وارد واشنگتن شدم، داعش در منطقه حکمرانی می‌کرد. ما به سرعت ۱۰۰ درصد خلافت داعش را شکست دادیم که (این عملیات) شامل بازداشت هزاران جنگجوی داعش می‌شد که اکثراً از اروپا بودند».
وی سپس به بی‌اعتنایی اروپا در پذیرش شهروندان عضو داعش خود ادامه داد: «اما اروپا، خواستار بازگشت آنها نیست. آنها گفته‌اند که (اعضای داعش) در آمریکا نگه دارید! من گفتم: "نه". ما به شما خیلی لطف کردیم و هم‌اکنون شما از ما می‌خواهید، آنها را با هزینه‌های گزاف در زندانهای آمریکا نگه داریم. آنها برای محاکمه متعلق به خودتان هستند».
ترامپ تصریح کرد: «آنها (کشورهای اروپایی) باز هم گفتند: "نه". طبق معمول فکر می‌کنند، آمریکا همیشه در ناتو، در تجارت یا هرچیز دیگری، "احمق" است. کردها در کنار ما مبارزه کردند اما مبالغ زیادی پول و تجهیزات برای این کار دریافت کردند».
وی درباره حمایت از کردها گفت: «آنها (کردها) چندین دهه است که با ترکیه مبارزه می‌کنند. من سه سال این نبرد را به تعویق انداختم. اما هم‌اکنون زمان آن رسیده که ما از این جنگ‌های بی‌پایان مزخرف رهایی یابیم که بسیاری از آن (نبردها) قبیله‌ای است. و (وقت آن است) سربازان خود را به خانه بازگردانیم».
رئیس‌جمهور آمریکا با تأکید بر اهمیت منافع آمریکا تصریح کرد: «ما هر آنجا که به نفعمان باشد مبارزه خواهیم کردیم و فقط برای پیروزی مبارزه می‌کنیم. ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، روسیه و کردها، هم‌اکنون باید اوضاع و هرآنچه که می خواهند با جنجگویان بازداشت‌ شده داعش در «همسایگی» خود انجام دهند، بسنجند. همگی آنها از داعش نفرت دارند و سالهاست که با آن دشمن هستند. ما ۷۰۰۰ مایل (با سوریه) فاصله داریم و اگر آنها (داعش) هرکجا در نزدیکی ما پیدا شوند، آنها را نابود می‌کنیم».
پیام های خروج آمریکا از سوریه
1. خروج نظامیان امریکایی از سوریه از نظر کارشناسان مسایل خاور میانه، حاوی پیام های زیادی است که یکی از قدرتمندترین آنها شکست پروژه خاور میانه جدید است. امریکا در سوریه ناکام ماند و نتوانست با استفاده از تروریست های بین المللی، یکی از مهم ترین موانع جدی در مسیر تحقق پروژه خاور میانه جدید را به سرانجام برساند.
2. اکنون که روسیه و ایران و متحدان شان در کنار ارتش و دولت سوریه، در حال سپری کردن آخرین مراحل پیروزی کامل در بزرگ ترین نبرد ضد تروریستی جهان هستند، جایی برای امریکا و غرب در سوریه باقی نمی ماند و ترامپ که به مأموریت نظامیان امریکایی در جهان، عمدتا نگاهی اقتصادی و سودمحور دارد، احساس می کند که ادامه حضور این نیروها جز هزینه های اضافی برای مالیات دهندگان امریکایی و بودجه نظامی کشورش، هیچ ثمر دیگری ندارد و آنها باید خاک سوریه را ترک کنند.
3. ترک سوریه از سوی امریکا، شکست بزرگی برای اردوگاه غرب و متحدان منطقه ای آن مانند رژيم های عربی و به ویژه اسراییل خواهد بود؛ کشورهایی که با تمام توان، تلاش کردند تا با حمایت همه جانبه از تروریست های وحشی و جنایتکار و به بهای نابودی کامل زیرساخت های سوریه و قتل و آوارگی فجیع میلیون ها نفر از ساکنان آن، یکی از اضلاع پایدار محور مقاومت اسلامی در منطقه را درهم بشکنند و از این طریق، زمینه را برای محاصره، تضعیف و در نهایت نابودی دیگر محورهای آن از جمله حزب الله لبنان، فراهم کنند.
4. یکی دیگر از پیامدهای تلخ تصمیم ترامپ به خروج فوری نظامیان امریکایی از سوریه، آینده مبهم رژيم اسراییل است؛ رژيمی که پیشتر با تجاوزهای مکرر هوایی، تلاش می کرد جای خالی تروریست های شکست خورده مورد حمایت خود در سوریه را پر کند و اجازه ندهد که سوریه و متحدانش، شاهد پیروزی شکوهمند شان در برابر تروریزم باشند.
5. اسراییل بی تردید، شاهد بربادرفتن آخرین رویاهایش در زمینه نابودی محور مقاومت خواهد بود و روزگار سخت این رژیم آغاز خواهد شد. این در حالی بود که یکی از مهم ترین اهداف پروژه خاور میانه جدید، برتری بلامنازع اسراییل و سیطره همه جانبه آن بر سراسر خاور میانه بود که با توجه به تسلیم و سرسپردگی رژيم های دست نشانده عرب به امریکا و اسراییل، تنها موانع تحقق آن، سوریه و دیگر اضلاع محور مقاومت هستند.
6. وبگاه آمریکایی آتلانتیک در یادداشتی تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از خاک سوریه را تقدیم پیروزی به ایران دانست. در این مطلب آمده است: تصمیم رییس جمهور (ترامپ) برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه تمامی تلاش های دولت(ایالات متحده) برای محصور کردن جمهوری اسلامی را از بین برد. اگر شما فکر کنید که چه کسی در منطقه پیروز این تصمیم است (رژیم روحانیت در ایران، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، بشار اسد، حزب الله لبنان، شیعیان عراق یا رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه) و چه کسی بازنده است (اردن، اسرائیل، کردهای سوری و عراقی یا اعراب سنی، هر کسی در لبنان که در کنار حزب الله است، اکثریت شیعه عراق یا کشورهای حوزه خلیج فارس)، روشن است که منافع ایالات متحده در این میان حضور ندارد. پیش از اینکه ترامپ تصمیمی برای خروج نیروها از سوریه بگیرد، محور لفاظی های سیاسی رییس جمهور در مورد ایران «استراتژی ایران نوین» بود که در سخنرانی ۲۱ مه ۲۰۱۸ مایک پومپئو وزیر خارجه وی مطرح گردید.
7. روزنامه «الشروق» هم در تحلیلی نوشت:دولت ترامپ به زودی خواسته های خود را دوباره تکرار خواهد کرد و از کشورهای خلیج فارس خواهد خواست که برای حمایت از آنها پول بیشتری به خزانه آمریکا بریزند.بنابراین دولت های خلیج فارس باید از رویای خود مبنی بر اینکه آمریکا علیه ایران وارد جنگ می شود، دست بردارند. اگر آمریکا تحت فشار دوستان و شرکای تجاری خود در شرق و جنوب شرق آسیا از برخی تحریم های اقتصادی علیه ایران عقب نشینی می کند، پس آیا واقع گرایانه است که حکومت های عربی تصور کنند که آمریکاپس از خروج دو هزار سرباز از سوریه و هزاران سرباز دیگر از افغانستان، برای وادار کردن ایران به دست کشیدن از برنامه هسته ای مسالمت آمیزش و حمایت از متحدان خود در سوریه، لبنان و یمن با توسل به سربازان بیشتری ماجراجویی کند؟ از این حکومت ها خواسته می شود که برای مبارزه با ایران، به فکر راههای دیگری نظیر گشودن پل های ارتباطی با این کشور باشند.

نکته پایانی

اکنون کردهای سوریه پس از آمریکا یکی از متضررترین گروه ها هستند و ممکن است که به یاد آن جمله سید حسن نصرالله بیافتند که 2 سال پیش از آنها خواسته بود که به آمریکا اعتماد نکنند،در این روزها که ترکیه آنها را مورد هجوم قرار داده است و بی پناه شده اند ، احتمال اینکه از ایران و دولت مرکزی سوریه خواهان حمایت باشند نیزوجود دارد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات