صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 16 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمنی آمریکا که آشکار است؛ اروپایی‌ها هم امروز خدعه می‌کنند. مسئولان مواظب باشند فریب نخورند. به ‌نام اینکه حالا یک کاری بکنیم، کشور را دچار مشکل نکنند؛ بدانند دست خدا بالای دست‌هاست. (1397/11/29)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

اعتراف به شکست

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به بهانه پایان داعش در سوریه، خروج آمریکا از این کشور را اعلام کرد. خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه نشان‌دهنده تغییر تاکتیک آمریکا برای رسیدن به راهبرد اصلی خود، یعنی همان تغییر نظام موجود در سوریه است. از سوی دیگر، تصمیم آمریکا در پی تغییر تاکتیک خود به نوعی اعتراف به شکستی است که آنها در مقابل محور مقاومت متحمل شده‌اند؛ از این ‌رو باید توجه داشت:
1ـ خروج آمریکا از شمال سوریه در مرحله اول بار دیگر قابل اطمینان نبودن آمریکا را ثابت کرد. ایالات متحده که رابطه استراتژیکی را با کردهای سوریه تعریف کرده بود، نشان داد اعتماد به آمریکا، اقدامی دور از منطق و عقلانیت است و آمریکا در این مدت نسبت به کردهای سوریه نگاه ابزاری داشته و از آنها به مثابه وسیله‌ای برای فشار به دولت قانونی بشار اسد استفاده کرده بود. بنابراین بذر بی‌اعتمادی به آمریکا در منطقه بیش از گذشته در حال تقویت است.
2ـ بررسی میدانی سوریه بیانگر این نکته است که آمریکا صحنه بازی را به جریان مقاومت با محوریت حاج‌قاسم سلیمانی باخته است. تصور کاخ سفید در آغاز راه‌اندازی جنگ تحمیلی داخلی در سوریه به این صورت بود که آنها ظرف یک ماه نظام سیاسی سوریه را تغییر می‌دهند. حال که در این شش سال نتوانستند به اهداف خود برسند، خودشان نیز متوجه شده‌اند که هیچ‌گونه ابتکار و تأثیری در تحولات میدانی سوریه نخواهند داشت. این در حالی است که جبهه مقاومت بازیگر اصلی در تحولات میدانی سوریه است و شکست داعش با وجود تلاش‌های آمریکا برای تقویت تروریست‌ها در منطقه، به وسیله محور مقاومت محقق شد.
3ـ رفتارشناسی آمریکا از تصمیم این کشور مبنی بر خروج از شمال سوریه نشان می‌دهد، آنها همچنان به دنبال تحقق راهبرد خودشان(ساقط کردن نظام سوریه) هستند. از این به بعد تلاش آمریکایی‌ها این خواهد بود که برای رسیدن به اهداف‌شان از طریق دخالت در انتخابات و قانون اساسی این کشور وارد عمل شوند. در این زمینه آنها تلاش‌های فراوانی انجام می‌دهند. جلوگیری از بازگشت آوارگان سوریه از طریق بسته‌های تشویقی که در اختیار آنها می‌گذارند، تلاشی است که به وسیله آن سعی در مهندسی انتخابات و قانون سوریه دارند. در واقع همه اقدامات آمریکا به سمتی خواهد رفت که قانون و فرد مدنظر خودشان را در سوریه حاکم کنند؛ در حالی که رویکرد منطقه فرصت تحقق آرزوی آنها را نخواهد داد.

 

▼ گزارش روز

خیال باطل!

بازخوانی و بررسی مطالب منتشر شده در رسانه‌های اپوزیسیون از ابتدای سال 1398 تا به امروز نشان می‌دهد، این رسانه‌ها بیش از هر موضوع دیگری به مسئله قوه قضائیه پرداخته‌اند! البته پرداختی نه برای بازتاب آنچه از سوی دستگاه قضا در حال انجام است، بلکه ساختن تصویری کاملاً دگرگون از واقعیت! اما دلیل این توجه ویژه رسانه‌های ضد انقلاب به عملکرد قوه قضائیه چیست؟ در این قوه چه اتفاقی در حال رخ دادن است که این جریان تا این حد به آن حساس شده و تلاش می‌کند روایت و دیدگاه خود از آن را به افکار عمومی القا کند؟!
برای درک این مسئله می‌توان به اظهارات «حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی» اشاره کرد، آنجایی که در آیین افتتاحیه بیست‌وسومین مجمع فرماندهان سپاه می‌گوید: «دست کسانی را که به بیت‌المال دست‌درازی کرده‌اند نه از مچ، بلکه از بازو قطع می‌کنیم.» یا به اظهارات دیگر او در ماه‌های اخیر که به صراحت اعلام کرده است: «مبارزه با فساد مقطعی و موسمی نیست؛ امواجی است که همه فساد را از بین خواهد برد.» اظهاراتی که تنها در سخنرانی و حرف باقی نمانده و عملکرد قوه قضائیه مؤید این مسئله است. رسانه‌ها و جریان اپوزیسیون که به واسطه فسادها و اختلاس‌های رخ داده در کشور جولان می‌دادند، از تخلفات عده خاصی در درون کشور سوءاستفاده کرده و تلاش می‌کردند این فسادها را به کلیت نظام تعمیم داده و با خلق واژگانی، چون فساد سیستمی علیه نظام سیاه‌نمایی کنند، اکنون با فسادستیزی قاطعانه دستگاه قضا دچار یأس و استیصال شده‌اند و همه هم و غم خود را برای وارونه‌نمایی از اقدامات دستگاه قضا به کار گرفته‌اند! نگاهی به یادداشت‌ها، گزارش‌ها، برنامه‌ها و خبرسازی‌های این رسانه‌ها در هفت ماه ابتدای سال جاری کاملاً مشخص می‌کند که آنها تلاش می‌کنند با طرح مسائل انحرافی، زائد و ساختن دروغ‌ها و پشت پرده‌های خیالی مسیر کوتاه شدن دست‌های دراز شده به بیت‌المال را مسدود و محدود کنند! اما زهی خیال باطل.

 

▼ اخبار ویژه

توافقات پشت پرده آمریکایی‌ها و طالبان

گفته می‌شود آمریکایی‌ها و طالبان در پشت پرده توافقات مهمی با یکدیگر داشته‌اند و اختلاف‌نظرهای مطرح شده در رسانه‌ها صرفاً یک شوی سیاسی است. برآوردها این است که آمریکایی‌ها در توافق با طالبان از آنان تضمین حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را گرفته‌ا‌ند و طالبان هم تضمین حضور در دولت را گرفته است. انتشار این اطلاعات برای هر دو طرف هزینه‌های سنگینی خواهد داشت؛ از این رو آنان نسبت به حفظ این اطلاعات تقلا می‌کنند. کارشناسان از توافق پشت پرده آمریکایی‌ها و طالبان ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند آمریکایی‌ها کنترل طالبان را به دست می‌گیرند.

«اسپوتنیک» روسیه نوشت: در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اسرائیلی، اطلاعاتی منتشر شده که گفته می‌شود از جلسه دیروز کابینه نظامی‌ـ سیاسی اسرائیل درز کرده است. براساس این اطلاع، اسرائیل آماده نیست راکت‌های کروز ایران را رهگیری کند. گفته شده است، از آن بیم می‌رود که ایران راکت‌های با دقت بالایی را در اختیار دارد که می‌تواند رآکتور هسته‌ای در «دیمون» یا دیگر تأسیسات مهم ملی این کشور را هدف قرار دهد. گفتنی است، «کوهل یون‌بن‌مناحم» گزارشگر صهیونیست نیز پیش از این نوشته بود: «اسرائیل برای دفع حمله موشکی ایران آمادگی ندارد.»

 

▼ اخبار

1ـ آمریکا از سوریه عقب‌نشینی نکرده، بلکه جابه‌جا شده؟!

یک منبع ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با «رویترز» با بیان اینکه «آمریکا از سوریه عقب‌نشینی نکرده؛ بلکه جابه‌جا شده» اعلام کرد: «نیروهای آمریکایی در مناطق دیگری از سوریه مستقر خواهند شد و ما هیچ چراغ سبزی به ترکیه برای عملیات در شمال سوریه نشان نداده‌ایم و فقط تلاش می‌کنیم جان سربازان‌مان را حفظ کنیم.» وی افزود: «ما در جایگاهی نیستیم که بخواهیم با ترکیه در زمینه تصمیم‌گیری‌هایش درباره سوریه دربیفتیم.»
گفتنی است، روز گذشته یک منبع بلندپایه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «الحره» اعلام کرده بود، پنتاگون دستوراتی از دولت آمریکا برای عقب‌نشینی کامل از سوریه براساس یک جدول زمانی کوتاه‌مدت دریافت کرده است. همچنین اعلام شد، پس از توئیت ترامپ درباره خروج آمریکا از سوریه، نیروهای آمریکایی، دو مقر نظامی در «سری کانیه» و «کری سبی» در شهر «تل ابیض» و «رأس‌العین» در شمال سوریه را تخلیه کرده‌اند!

2ـ گزینه مقاومت و اقتدار به خوبی جواب داده است

«حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی» مقاومت را تنها راهبرد و نسخه موفق در مقابل دشمنان کینه‌توز نظام و ملت ایران دانست و اظهار داشت: «شش سال نرمش نشان دادیم و مذاکره کردیم چه اتفاقی افتاد، شش ماه نگذشته که ادبیات و رویکرد مقاومت را در پیش گرفته‌ایم، ببینید اوضاع چقدر تغییر کرده است.» نماینده ولی‌فقیه در سپاه افزود: «تحلیل قطعی آمریکایی‌ها این بود که ایران قدرت عمل را از دست داده و هر کاری بکنیم ایران نمی‌تواند پاسخی بدهد، اما امروز مشاهده می‌کنید آن کسی که ابتکار عمل را از دست داده، آمریکاست نه ایران.» وی با بیان اینکه گزینه مقاومت و اقتدار به خوبی جواب داده و امروز هراس از جنگ دامان رژیم غاصب صهیونیستی و عربستان سعودی را گرفته است، تصریح کرد: «امروز بازدارندگی به جایی رسیده که رژیم غاصب صهیونیستی و عربستان نگران هستند نکند اتفاقی بیفتد و اثری از آنها نماند.»

3ـ فشار حداکثری در برابر ایران شکست خورده است

پایگاه خبری‌ـ تحلیلی «واشنگتن اگزماینر» در توصیف شکست راهبرد آمریکا علیه ایران می‌نویسد: «دولت ترامپ با امید رسیدن به توافقی بهتر با ایران از برجام خارج شده و سیاست فشار حداکثری را برای تحقق این هدف به کار گرفته است؛ اما اکنون یک سال پس از خروج از برجام همه شواهد حاکی از شکست این راهبرد است. فشار حداکثری در اصلاح همه رفتارهای ناخوشایند ایران شکست خورده و حتی نتوانسته هیچ‌گونه دیپلماسی مفیدی را به همراه داشته باشد. این در واقع شکستی تمام‌عیار است که جنگی اجتناب‌پذیر را بیش از پیش محتمل کرده است، جنگی که آمریکا قطعاً باید از آن پرهیز کند. واشنگتن اگزماینر در ادامه به مقامات آمریکایی توصیه می‌کند: اکنون وظیفه اصلی دولت آمریکا این است که از وخیم‌تر شدن اوضاع و کشاندن ایالات متحده به جنگ پیشگیری کند و به عبارتی اجتناب از جنگ باید اولویت آمریکا باشد.

4ـ عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس و شوراي شهر قابل قبول نیست

«محمد اشرفی‌اصفهانی» از چهره‌های اصلاح‌طلب گفت: بنده نسبت به عملکرد دولت آقاي روحاني انتقاداتي را وارد مي‌دانم. متأسفانه نظارت کافي روي دستگاه‌هاي اجرايي وجود ندارد و از طرف ديگر نظارت مجلس نيز روي عملکرد دولت به اندازه کافي نيست. به هر حال، جريان‌هاي سياسي در انتخابات گذشته با شعارها و وعده‌هاي بزرگي مردم را به حضور در پاي صندوق‌هاي رأي دعوت کردند. اين وضعيت به‌خصوص درباره جريان اصلاحات وجود داشت، اين در حالي است که عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس شوراي اسلامي و همچنين شوراي شهر قابل قبول نبوده و به همين دليل مردم نسبت به ادامه حمايت خود از جريان‌هاي سياسي با ترديدهايي مواجه هستند.

 

▼ اخبار کوتاه

«مصطفی هاشمی‌طبا» با اذعان به اختلافات درون جبهه اصلاحات گفت: اینکه برخی اصلاح‌طلبان ایده تشکیل پارلمان را مطرح می‌کنند، قابل قبول نیست، چون پارلمان هم همان عملکرد شورا را دارد؛ از این‌رو بهتر است این جریان به فکر تشکیل یک حزب با مانیفست قوی باشد تا پارلمان اصلاحات. وی درباره شورای عالی اصلاح‌طلبان نیز اظهار داشت: خیلی نمی‌توان انتظار داشت که این شورا اقدام خاصی برای انتخابات مجلس آینده با توجه به دامنه برخی اختلاف‌نظرها انجام دهد، مگر اینکه چهره‌های برجسته جریان اصلاحات دست به کار شوند و اقدام خاصی انجام دهند.

«فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد گفت: در 18 ماه گذشته صادرات غیر نفتی ما حدود 61 میلیارد دلار بوده که عدد بسیار خوبی است؛ ولی براساس آخرین آمار تنها 27 میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازگشته است، این یعنی حدود 45 درصد ارز صادراتی به چرخه اقتصادی بازگشته است. فرهاد دژپسند خاطرنشان کرد: ما اطمینان داریم که صادرکنندگان سابقه‌دار و ریشه‌دار تمام هم و غم خود را برای بازگشت ارز صادراتی خود به کار گرفته‌اند و از همین رو تلاش داریم با همکاری بخش خصوصی‌ ارز بیشتری به کشور بازگردد.

«حسین امیرعبداللهیان» معاون اسبق وزارت خارجه و مشاور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به بحران سوریه، درباره توصیه رهبر معظم انقلاب به بشار اسد در روزهای آغازین این بحران گفت: از اولین توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به آقای بشار اسد که سردار سلیمانی به ایشان ابلاغ کرد، این بود که می‌روید به آقای بشار اسد می‌گویید مردم خط‌قرمز ما هستند. اگر چنین اتفاقی بخواهد در سوریه بیفتد و نسبت به کشتار مردم بی‌تفاوت باشید، روی حمایت ما حساب نکنید.

صدها حساب کاربری ضد ایرانی و ضد قطری در فضای مجازی فعالیت‌شان متوقف شده است. پایگاه خبری «BuzzFeed» در تحقیقی شبکه‌ای از پایگاه‌ها و حساب‌هایی را که در شبکه‌های اجتماعی، نظیر فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی علیه ایران و قطر فعالیت می‌کردند، فاش کرد. به نظر می‌رسد این حساب‌ها که در حال حاضر تعلیق شده‌اند، در مکانی از غرب آسیا یا آفریقا هدایت می‌شوند.

بیش از 90 مأمور اطلاعاتی سابق ایالات متحده آمریکا از هر دو گرایش جمهوریخواه و دموکرات، در نامه‌ای سرگشاده از افشاگری که از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین شکایت کرده، حمایت کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات