صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۵۲۵

نیویورک تایمز: بدعهدی آمریکا؛ زنگ خطری برای اسرائیل!

اسرائیلی‌ها نظاره‌گر رها شدن کُردها توسط آمریکا هستند و نگران می‌پرسند: مورد بعدی کیست؟ مسأله این است که آیا آمریکا در تجاوز نظامی اسرائیل به ایران، اسرائیل را تنها می گذارد یا نه؟
نیویورک تایمز: بدعهدی آمریکا؛ زنگ خطری برای اسرائیل!
 نشریه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در مقاله‌ای نگرانی اسرائیل به وفادار بودن بزرگترین حامی‌اش آمریکا را بررسی کرده است.
«اسرائیلی‌ها نظاره‌گر رها شدن کُردها توسط آمریکا هستند و نگران می‌پرسند: بعدی کیست؟»
رفتار رئیس‌جمهور آمریکا با کردهای سوریه و قطع حمایت از آنها موجب این نگرانی در میان مقام‌های اسرائیلی شده که او قصد حمایت از متحدانش را ندارد.
«نگرانی فوری تیم امنیت ملی آمریکا این نیست که چه کسی مرز ترکیه و شمال سوریه را کنترل می‌کند، اما دستور فوری ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا و رها کردن نیروهای کرد که متحدان قابل اتکای آمریکا در مبارزه با داعش بوده‌اند زنگ خطر را در میان مقام‌ها در اورشلیم (بیت‌المقدس) و تل‌آویو به صدا در آورده است.»
«دلیل آن ساده است: وقتی چنین خیانتی می‌تواند برای کردها اتفاق بیفتد، اسرائیلی‌ها از همه طیف‌های سیاسی ناگهان می‌پرسند، چه چیزی مانع از آن خواهد شد که آمریکا یکی دیگر از متحدان سرسختش را رها نکند.»
روزنامه یدیعوت آحارونوت به عنوان بزرگترین روزنامه جریان اصلی اسرائیل، در تیتر سرمقاله خود نوشته است: «خنجر به پشت ما.»
یدیعوت آحارونوت در این سرمقاله می‌نویسد: «نتیجه‌ای که می‌گیریم باید صریح و بدون ابهام باشد: ترامپ برای اسرائیل غیرقابل‌اتکا شده است. دیگر نمی‌توان به او اعتماد کرد.»
دونالد ترامپ اصرار دارد که خروج نیروهای آمریکا به منزله خیانت نیست.
او صبح روز سه‌شنبه در توئیتر نوشت: «ما شاید در فرایند خروج از سوریه باشیم، ولی به هیچ وجه کردها را رها نکرده‌ایم.»
اما «عده بسیار زیادی از اسرائیلی‌ها خروج آمریکا از مناطق مذکور که می‌تواند کردها را در معرض حمله قرار دهد نوعی گریز از مسئولیت می‌بینند.»
دور گلد، سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای به نیویورک تایمز گفته است: «من امروز احساس یک کرد را دارم.»
هراس‌های اسرائیلی‌ها البته ارتباطی به ترکیه ندارد و تماماً به ایران مربوط است.
اسرائیل در دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور به شدت به دولت ترامپ وابسته بوده است.
برای اسرائیلی‌ها آمریکا تا وقتی که علیه ایران تحریم‌های اقتصادی اعمال می‌کرد و این کشور را به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید می‌کرد، متحدی قابل‌اتکا تصور می‌شد، اما اسرائیلی‌ها اکنون می‌گویند کاخ سفید چندان قابل‌اتکا به نظر نمی‌رسد.
پذیرا بودن ترامپ در برابر گفت‌وگو با ایران این ایده را تقویت کرده که او از بروز درگیری جدید در منطقه اکراه دارد.
اقدام او در خروج نیروهای آمریکایی از مناطق تحت کنترل نیروهای کّرد سوری هم این برداشت گسترده‌تر در میان اسرائیلی‌ها را به همره داشته که او خواستار خروج از خاورمیانه است. امیلی لندو، کارشناس مسائل کنترل تسلیحات در مرکز مطالعات امنیتی داخلی در تل‌آویو گفت: «برداشت رو به گسترش این است که ترامپ در حال عقب‌نشینی از تعهدات خود نسبت به متحدانش است.»


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات