صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۷۵۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 20 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نگاه وسیعِ جغرافیای مقاومت را از دست ندهید؛ این حرف معصوم است: «کسانی که در خانه نشستند تا به آنها حمله شود دچار ذلت شدند.»(1398/7/10)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

راهبردی امیدوارانه

تصور کنید توانسته‌ایم زمان را به عقب باز‌گردانده و در روزهای نخست سال و زمانی که هنوز راهبرد مقاومت فعال از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام و اعمال نشده و اضلاع محور مقاومت پاسخ‌های قاطع به دشمنان خود نداده بودند، قرار گرفته‌ایم و می‌خواهیم آینده را پیش‌بینی کنیم؛ در آن زمان پیش‌بینی می‌کردیم ایران در آینده نزدیک پهپاد متجاوز آمریکایی را ساقط خواهد کرد؛ ایران در پاسخ به گستاخی انگلیس، نفت‌کش «استینا ایمپرو» را توقیف خواهد کرد؛ انصارالله با حملات خود پالایشگاه نفت آرامکو را مورد اصابت پهپادی و موشکی خود قرار می‌دهد و نیمی از ظرفیت تولید و صادرات عربستان را از دور خارج می‌کند؛ حزب‌الله لبنان به تلافی اقدامات رژیم صهیونیستی در خاک سوریه علیه حزب‌الله لبنان، برای نخستین بار تغییر راهبرد می‌دهد و اقدام صهیونیست‌ها را در سرزمین‌های اشغالی پاسخ خواهد داد؛ چندین نفت‌کش در فجیره و مدتی پس از آن چند نفت‌کش دیگر در دریای عمان مورد اقدام نظامی قرار می‌گیرد.
با ارائه این پیش‌بینی اگر از دیگران سؤال می‌پرسیدیم با چنین آینده‌ای که سرشار از تهاجم است، وضعیت آینده اقتصاد ایران و شاخص‌های اقتصادی کشور چگونه قابل تصور است؟ حق داشت که بگوید چون منطقه درگیر تنش‌های شدید نظامی است، قیمت ارز به یکباره اوج می‌گیرد و اقتصاد ایران دچار نابسامانی مضاعف خواهد شد.
حال خود را در وضعیت کنونی قرار دهیم؛ همه آن رخدادهای تنش‌آلود به وقوع پیوسته؛ اما وضعیت اقتصادی ایران حتی نسبت به دوران پیش از این التهابات، ثبات و آرامش بیشتری را تجربه می‌کند. شاخص مهم در این باره نرخ ارز است که نه تنها روند صعودی به خود نگرفت، بلکه به سمت پایین هم میل پیدا کرد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد، گمرکات کشور از نظر صادرات و واردات در شرایط پر رونقی قرار دارد و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش‌های عمرانی و زیرساختی کشور در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره زمانی گذشته وضعیت بهتری به خود گرفته است. حاصل سخن اینکه نتایج راهبرد مقاومت فعال در حال آشکار شدن است و باید با هوشمندی و قاطعیت، این مسیر را تا تحقق کامل منافع ایران ادامه داد؛ این راهبرد فرصت‌های تاریخی و متعددی را پیش روی ایران قرار داده و افق‌های آینده کشور را امیدوارانه‌تر کرده است.

 

▼ گزارش روز

خطای استراتژیک آل سعود

عربستان سعودی به خیال تأمین امنیت خود، میلیاردها دلار صرف خرید سلاح‌های پیشرفته از آمریکا کرده است. این بار نیز به گفته «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا، عربستان موافقت کرده که آمریکا نیروی نظامی به این کشور اعزام کند. وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری در سخنانی گفته است: «من امروز با مقامات سعودی گفت‌وگویی داشتم. ما به‌عنوان یک متحد عربستان سعودی می‌خواهیم به آنها کمک کنیم تا از خود در برابر تجاوز ایران دفاع کنند. در واکنش به تهدیدات مداوم منطقه، دستور ارسال دو گردان هوایی جنگی و تعدادی از نیروهای توانمندمان به عربستان سعودی را صادر کرده‌ام.» این کشور با خیال اینکه با خرید سلاح و دراز کردن دست نیاز به سوی آمریکا می‌تواند امنیت خود را خریداری کند، در برابر تحقیر و باج‌خواهی آمریکایی‌ها سر خم می‌کند؛ اما حمله به آرامکو در شرق عربستان ثابت کرد آمریکایی‌ها توان محافظت از عربستان را ندارند. اگرچه ناتوانی تجهیزات پیشرفته آمریکا در برابر پهپادهای یمنی به همگان ثابت شد؛ ولی گزاره‌ها حاکی است تنها خود عربستان واقعیت موضوع را درک نکرده است. آمریکا که چندین دهه است در منطقه حضور دارد، نه تنها نتوانسته امنیت منطقه را تأمین کند؛ بلکه رفتار آمریکا نشان می‌دهد آنها به دنبال ناامن‌سازی منطقه نیز هستند. حضور در افغانستان، عراق، سوریه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مؤید این نکته است که ایالات متحده آمریکا در تلاش است منطقه را ناامن نگه دارد؛ راهبردی که از آن با عنوان ناامنی مدیریت شده یاد می‌کنند. نگاه به گذشته کشورها نیز نشان می‌دهد، هر یک از حکام که به آمریکا تکیه زده، پس از پایان تاریخ مصرفش از صحنه قدرت کنار گذاشته شده است. صدام حسین، حسنی مبارک، معمر قذافی و... همان مسیری را پیمودند که امروز آل سعود در آن مسیر قدم نهاده است. نکته پایانی اینکه امنیت منطقه تنها از طریق کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌شود؛ از این‌رو دامن‌زدن به فضای ایران‌هراسی از سوی آمریکایی‌ها تنها به منظور ناامنی منطقه است که سود آن را غربی‌ها می‌برند و دود آن به چشم ملت‌های منطقه می‌رود.

 

▼ اخبار ویژه

جریان اصلاح‌طلبی باید تعطیل شود

«محمدرضا تاجیک» از نظریه‌پردازان جریان اصلاحات با تأکید بر اینکه «امروز نعش اصلاح‌طلبی روی دستان ماست»، گفته است: «جریان اصلاح‌طلبی نیاز به‌ نوعی تعطیلی تاریخی دارد تا خود را بیرون از ساحت قدرت ریکاوری کند.» او همچنین با افشای این مسئله که در محافل درونی این جریان به عملکرد سران فتنه انتقادات جدی وجود دارد و بسیاری عمل آنان در سال 1388 را موجب تضعیف اصلاحات می‌دانند، به طرح عبور از انتخابات که عناصر چپ مطرح می‌کنند، اشاره کرد و افزود: «شک نکنید در فردای انتخابات سروکله همین افراد پیدا خواهد شد و خواهند گفت شما بودید که جریان اصلاح‌طلبی را به دنیای دیگری پرتاب کردید.»

«حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری» نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت محصورین گفت: یک زمانی هست کسی خود را محروم می‌کند و یک زمانی سیستم و نظام و دستگاه او را محروم می‌کند. الآن اینها اگر بخواهند مسافرت بروند، تفرج و تفریح داشته باشند، اگر بخواهند سفر زیارتی بروند، اگر بخواهند دکتر بروند ممنوعیت ندارند و تحت‌الحفظ می‌توانند این سفر‌ها را بروند کما اینکه برخی رفته‌اند، ولی می‌بینیم یک نفر از اینها از همین فرصت‌ها استفاده می‌کند و یک نفر از موضع لجاجت حاضر نیست، لجبازی و لجاجت است و مقاومت می‌کند.

 

▼ اخبار

1ـ حمله ترامپ به «جو بایدن» با الفاظ رکیک

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خودش در شهر «میناپولیس» با به کار بردن الفاظ رکیک به «جو بایدن»، یکی از نامزدهای بالقوه حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا حمله کرد. ترامپ در هفته‌های گذشته به دلیل مسائل مطرح‌شده در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین به شدت تحت فشار قرار گرفته و با خطر استیضاح روبه‌رو است. ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی که روز سوم مهر ماه انجام شده، رئیس‌جمهور اوکراین را برای تحقیقات فساد از کسب‌وکار جو بایدن و پسرش، «هانتر» در اوکراین تحت فشار گذاشته است. رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی گفت: «هانتر تو چرا 1/5 میلیارد دلار گرفتی؟ ضمن اینکه پدر تو هیچ‌وقت آدم باهوشی نبود، هیچ‌ وقت سناتور خوبی نبود؛ فقط به این خاطر معاون رئیس‌جمهور خوبی بود که بلد بود... .» رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند ترامپ در این سخنرانی الفاظی را بر سر زبان آورده که در متن از قبل آماده شده وجود نداشته است.

2ـ سپاه جغرافیای مقاومت را گسترش خواهد داد

«سردار سرلشکر حسین سلامی» با بیان اینکه سپاه نهادی مردمی است و ما همیشه و در همه جا در کنار مردم خواهیم بود، گفت: اولویت سپاه کار جهادی و روحیه جهادی است و این را سرلوحه برنامه خود قرار داده‌ایم تا با حضور در عرصه‌های جهادی و اقتصاد مقاومتی و حمایت از رونق تولید چهره محرومیت از کشور زدوده شود. فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه مقاومت ملت ایران در مقابل دشمنان حد و مرز ندارد، اظهار داشت: ما اجازه ورود دشمن به خاک میهن اسلامی عزیزمان را نخواهیم داد و با حضور خود در کیلومترها دورتر از مرزهای کشور، راه دشمن را برای توطئه‌چینی‌ها و کارهای خصمانه‌شان سد خواهیم کرد. وی ادامه داد: سپاه جغرافیای مقاومت را گسترش خواهد داد و زمانی که دشمن مشاهده می‌کند جغرافیای مقاومت و تفکر گفتمان انقلاب اسلامی گسترش یافته است، باید صحنه را ترک کند و چاره‌ای جز این کار نخواهد داشت.

3ـ اصلاح‌طلبان با خودشان شرط و شروط بگذارند!

«قاسم میرزایی‌نیکو» عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به دو رویکرد مشارکت مشروط و مشارکت بی‌قید و شرط که میان اصلاح‌طلبان در زمینه انتخابات مطرح است، گفت: «من فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان در نهایت و با توجه به شرایط موجود یک راهبرد را در پیش بگیرند و نظرات دو دسته نشود. پیشنهاد من این است که این جریان سیاسی اولاً با صندوق رأی قهر نکنند و ثانیاً شرط و شروط را به جای نهادهای حاکمیتی برای خودشان بگذارند. اصلاح‌طلبان باید کسانی را انتخاب کنند که اولاً به صندوق رأی وفادار باشند، در ثانی مواضع اصلاح‌طلبانه داشته باشند و از نظرات این جریان سیاسی در مجلس شورای اسلامی حمایت قاطع داشته باشند. این طور نباشد که سینه‌شان را یک جا بزنند و بروند شام‌شان را جای دیگر بخورند.»

4ـ ادغام بانک‌های نظامی یکی از کارهای ماندگار در نظام بانکی خواهد بود

«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی درباره ادغام بانک‌های نیروهای مسلح اظهار داشت: این بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در حال طی کردن مراحل ادغام هستند. بخش عمده سهام آنها از سوی بانک سپه تملک شده و بخش کوچکی مانده که در حال انجام است. همتی با بیان اینکه دارایی‌های آنها در حال ارزش‌گذاری بوده و طبق مصوبه کمیته عالی راهبردی در حال پیشرفت است، ادامه داد: این طرح یکی از کارهای موفق و ماندگار در نظام بانکی خواهد بود، کار پیچیده و مهمی است که در مدت زمان معین انجام می‌شود. گفتنی است، بانک‌های مهر، انصار، حکمت، قوامین و مؤسسه کوثر در حال طی روند ادغام در بانک سپه هستند.

 

▼ اخبار کوتاه

«علی‌اکبر کریمی» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تشکیل دوباره وزارت بازرگانی بازگشت به عقب است، گفت: ساختمان‌های مربوط به وزارت بازرگانی سابق به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر واگذار یا فروخته شده است. وی افزود: به طورکلی در طرح «وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، به هیچ وجه به شرح وظایف وزارتخانه مزبور اشاره نشده؛ بلکه تنها بر بازگشت به شرایط قبل تأکید شده است.

«عبدالله گنجی» مدیرمسئول روزنامه «جوان» با اشاره به حادثه‌ای که برای نفت‌کش ایرانی رخ داده، نوشت: «نفت‌کش ایرانی در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان دچار انفجار در برخی مخازن شد. زحمت برای کشتی‌های ما در این نقطه دو بار دیگر هم اتفاق افتاده است. باید دید سه کشور اروپایی در محکومیت سعودی بیانیه می‌دهند؟ آمریکا متحدانش را متهم می‌داند؟ سناریوی ایران و آرامکو اکنون چه جهتی خواهد داشت؟»

«برایان هوک» نماینده دولت آمریکا در امور ایران مدعی شد، واشنگتن به دنبال رسیدن به توافق جامع با ایران است. او با اشاره به قصد دولت آمریکا برای اعزام هزاران نیرو به عربستان سعودی، گفت: هدف از این اقدام جلوگیری از تهدیدهای ایران است و آمریکا به دنبال درگیری نیست. این مقام آمریکایی در ادامه خواستار مقابله با برنامه موشکی ایران شد و گفت: «برنامه موشکی ایران باید مهار شود.»

«علی ربیعی» سخنگوی دولت درباره میانجی‌گری «عمران‌خان» میان ایران و عربستان گفت: کشورهای متعددی با حسن نیت کوشیده‌‌اند میانجی تنش‌‌زدایی تهران‌ـ ریاض شوند و برخی از آنها حامل پیام سعودی‌ها هم بوده‌‌اند. وی افزود: در سطح رسانه‌‌ای، حداقل نخست‌‌وزیر پاکستان به ‌طور رسمی اعلام کرد، ولی‌عهد عربستان از وی خواسته است تا با رئیس‌‌جمهور ایران درباره سعودی‌ها مذاکره کند.

«علی صحرایی» مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: امسال 400 هزار سرمایه‌گذار جدید برای اولین بار در بورس تهران حضور پیدا کرده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وی با بیان اینکه بازارهای رقیب، مانند مسکن، سکه و ارز در رکود به سر می‌برند، گفت: توجه سرمایه‌گذاران به حضور در بازار بورس بیشتر شده است.

به گزارش «رویترز»، منابع صنعتی می‌گویند از آنجایی که شرکت‌ها می‌ترسند تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا را نقض کنند، نزدیک به 300 نفت‌کش در جهان با محدودیت مواجه شده‌اند و هزینه حمل نفت اکنون به رکورد جدیدی رسیده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات