بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۷۵۶۸

دلایل حضور 3000نظامی آمریکا درعربستان چیست؟

پذیرش نیروهای آمریکایی چندان تغییر و تحولی در منطقه ایجاد نخواهد کرد؛ اما یک سیگنال منفی از سوی ریاض تلقی می‌شود چرا که نه به کارآمدی عربستان چیزی اضافه می‌کند و نه ترس و رعبی در تهران ایجاد خواهد کرد
پایگاه بصیرت / محمد حسینی

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی( واس) روز شنبه اعلام کرد که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و «محمد بن‌سلمان» ولیعهد این کشور با ورود نیروهای تازه‌نفس و تجهیزات نظامی آمریکا به این کشور موافقت کرده‌اند.
این در حالی است که ترامپ پیش از این دستور خروج نیروهای نظامی آمریکا در سوریه افغانستان را داده بود.ترامپ گفت: به فرماندهان نظامی اطلاع دادم باید نیروهای ما که ۱۹ سال است در افغانستان باقی ماندند، بازگردند.ترامپ اضافه کرد: بسیاری از سربازان ما را بی هیچ فایده ای در عراق از دست دادیم و آنجا تریلیاردها دلار هزینه کردیم.وی درخصوص تصمیمش برای خروج نیروهای آمریکا از خاک سوریه نیز گفت: ما باید سربازان ما را از جنگ هایی که پایانی ندارد خارج کنیم. ما ۱۰ سال در سوریه باقی ماندیم.
اهداف حضور نظامیان آمریکا در عربستان
1. یک منبع رسمی در وزارت دفاع عربستان سعودی گفته است :حکومت سعودی «به منظور حفظ امنیت منطقه و مقابله با هرگونه تلاش برای تهدید ثبات در منطقه و اقتصاد جهانی، با استقرار تجهیزات نظامی و دفاعی آمریکا موافقت می‌کند».وزارت دفاع آمریکا، جمعه‌شب از اعزام 3000 نیروی نظامی و سامانه‌های دفاع موشکی «پاتریوت» و «تاد» به عربستان سعودی خبر داد و اعلام کرد در ماه‌های اخیر آمریکا تجهیزات و نیروهای زیادی را برای مقابله با آنچه «اقدامات تحریک‌آمیز ایران در منطقه» خواند، به خاورمیانه اعزام کرده است.

دلایل حضور 3000نظامی آمریکا در افغانستان چیست؟
2. آمريکا نیز با اعزام 3 هزار نيرو به عربستان مدعي شده که با حضور اين نيروها به دنبال بازدارندگي در برابر ايران است. وزير دفاع ايالات متحده نيز در مصاحبه خود صراحتا چنين ادعايي را مطرح نمود. آمريکايي‌ها طي توافقي که با سعودي‌ها امضا کرده‌اند واشنگتن پذيرفته تا امنيت رياض را تامين نمايد. در واقع چنين رويکردي يک تجارت ميان آمريکا و عربستان سعودي است ؛ روحیه تاجر پیشگی ترامپ نیز به این موضوع دامن می زند که نیروهایش از جایی که منابع اقتصادی دیربازده دارد به جایی کوچ دهد که زود بازده است.
3. یکی دیگر از دلایل اعزام نیروها برای مهندسی مدیریت پروژه‌های الکترونیک این کشور هم در بحث پهپادها، رادار یا نیروهای پاتریوت می‌تواند باشد که اگر این نیروها اعزام شوند به این معنی خواهد بود که عربستان کارآمدی کافی را برای استفاده از این ابزارها ندارد و این نیروهای آمریکایی خواهند بود که این تسلیحات را هدایت می‌کنند.
4. ترامپ که این روزها با چالش‌های داخلی جدی مواجه و نگران وضعیت خود در انتخابات ریاست جمهوری 2020 است، می‌کوشد چهره‌ای صلح‌طلب و گریزان از جنگ به نمایش بگذارد تا دست کم بهره انتخاباتی لازم را ببرد. او چندی پیش در یک سخنرانی انتخاباتی از تمایلش به بازگرداندن سربازان امریکایی به کشور خبر داد و گفت که دوست دارد حضور نظامی امریکا در خاورمیانه کاهش یابد. به عقیده برخی از تحلیلگران، در حال حاضر اختلاف نظرها در کاخ سفید و در داخل دولت ترامپ بر سر حضور نظامی امریکا در دیگر کشورها بالا گرفته است. گواه این ادعا هم واکنش پنتاگون و وزارت خارجه امریکا به تصمیم ناگهانی ترامپ درباره خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه است. در حالی که ترامپ با این کار به ترکیه چراغ سبز نشان داد و باعث شد ترکیه به شمال سوریه حمله کند، پنتاگون حملات ترکیه را محکوم می‌کند. درباره افغانستان هم این اختلاف مشهود بود و در حالی که ترامپ می‌کوشید با طالبان به توافق برسد و نیروهای امریکایی را از این کشور خارج کند، بولتون، مشاور امنیت ملی سابق او تمام تلاشش را کرد که چنین توافقی حاصل نشود. بولتون موفق شد و بهای این موفقیت را با اخراج شدن از کاخ سفید پرداخت. مجموع این اتفاق‌ها به این معنا نیست که ترامپ یک رئیس جمهوری جمهوریخواه صلح‌طلب و بیزار از جنگ است بلکه گواهی دیگر بر تاجر بودن او است و در جایی نیروهای نظامی راش را می برد که هم هزینه آنها پرداخت شود و هم بتواند سلاح هایش را بفروشد.

دلایل حضور 3000نظامی آمریکا در افغانستان چیست؟

5.تضعیف یا تقویت مذاکره ایران و عربستان یکی دیگر از دلایل این اقدام است؛ گفته می شود آمریکا می خواهد با این لشکر کشی مانع از نزدیک شدن ایران و یا عربستان باشد.برخلاف این دیدگاه لقاء مکی، پژوهشگر برجسته مرکز مطالعات الجزیره تصریح کرد: اعلام آمریکا در مورد اعزام نیروهایی به عربستان، با هدف تقویت موضع مذاکره ای سعودیها بود؛ چرا که شرایط در میدان به نفع عربستان نیست؛ در غیر این صورت، خواستار وساطت پاکستان نمی شد.

نکته پایانی: پذیرش نیروهای آمریکایی چندان تغییر و تحولی در منطقه ایجاد نخواهد کرد؛ اما یک سیگنال منفی از سوی ریاض تلقی می‌شود چرا که نه به کارآمدی عربستان چیزی اضافه می‌کند و نه ترس و رعبی در تهران ایجاد خواهد کرد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات