صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۵۹۱

ترکیه در تله آمریکا

پایگاه بصیرت / اکبر معصومی

ارتش ترکیه در اقدامی، تمامیت ارضی سوریه را هدف قرار داده و به شمال این کشور حمله کرده است. از طرف دیگر بررسی روند چهل ساله منطقه غرب آسیا نشان می‌‌دهد آمریکایی‌ها همواره در پی ایجاد تنش در میان کشورهای منطقه بوده‌اند. جنگ میان ایران و عراق در زمان صدام، حمله آمریکا به عراق و افغانستان، حمله رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان حمایت از کردهای عراق برای اعلام خودمختاری، اختلاف میان هند و پاکستان بر سر کشمیر، ایجاد داعش و راه‌اندازی جنگ و خونریزی در عراق و سوریه، حمله وحشیانه عربستان و امارات به یمن، اختلاف میان قطر و برخی کشورهای عربی و... نشان می‌دهد‌ غربی‌ها به ویژه آمریکا پشت این اتفاقات تلخ بوده‌اند و همچنان به دنبال ناآرام‌سازی خاورمیانه هستند؛ از این رو تنها کشور ترکیه بود که با ایجاد روابط دوستانه با کشورهای همسایه خود توانست امنیت و رشد اقتصادی قابل قبولی داشته باشد؛ از زمان به وجود آمدن ناامنی در سوریه و حمایت از برخی گروه‌های تروریستی مانند جبهه النصره به روابط دوستانه با همسایه سوریه پایان داد؛ بنابراین عملیات نظامی ارتش ترکیه حاکی از اجرای سیاست‌های آمریکا در منطقه از سوی به صورت خواسته یا ناخواسته است.

نکته اساسی دیگر این است که موضع‌گیری کشورهای گوناگون همچون روسیه، کشورهای اروپایی، کشورهای شمال آفریقا و کشورهای منطقه نشان می‌دهد که این بار ترکیه بر خلاف گذشته در حمله به شمال سوریه حامی ندارد و این کشور تنهاست؛ امری که به جایگاه بین‌المللی ترکیه نیز ضربه وارد کرد.

کردهای سوریه نیز که به جای اجرای سیاست‌های دولت مرکزی‌شان، از سیاست‌های آمریکا پیروی کردند، حال خود را در صحنه نبرد تنها می‌بینند؛ بنابراین اگر کردهای سوری اجازه استقرار ارتش سوریه در شمال این کشور را در گذشته داده بودند، اکنون ترکیه جسارت حمله به سوریه را نداشت. اقدام ترکیه پیامدهای مختلفی می‌تواند داشته باشد. نخست اینکه کردها از بی‌اعتماد بودن کامل آمریکا آگاه شوند و خود را به دولت مرکزی سوریه نزدیک کنند. دوم اینکه ممکن است شمال سوریه تبدیل به باتلاقی برای ترک‌ها شود که اولاً امنیت ملی خودشان را تضعیف کند، دوم اینکه از آنجا که بسیاری از داعش‌ها در منطقه شمالی سوریه در زندان به سر می‌برند با حمله به شمال این کشور، داعش را دوباره احیا کنند و به احتمال زیاد داعش دامن خود ترکیه را فرا خواهد گرفت. موضوع بعدی کشته و آواره شدن هزاران زن و کودک بیگناه است که این امر می‌تواند چهره ترکیه را در میان افکار عمومی مخدوش کند؛ بنابراین دولت اردوغان باید نسبت به اتفاقات پیش آمده حساسیت بیشتری نشان دهد.

آمریکا در یک زمان از کردها حمایت کرد تا سوریه را ناامن و حکومت این کشور را ساقط کند. این بار نیز با نشان دادن چراغ سبز به ترکیه جهت عملیات نظامی در شمال سوریه، همچنان سیاست ناامن‌سازی منطقه را در دستور کار خود دارد. ترکیه اولین قربانی تله‌ای است که آمریکا برای ترکیه پهن کرده است. نکته اساسی دیگر این است که اگر ترکیه نگران گروه‌های تروریستی همچون پ.ک.ک است، تنها مسیر آن هماهنگی و حمایت از دولت سوریه و طرح آن در نشست‌های آستانه است؛ از این‌رو ترکیه نباید خود را گرفتار سیاست‌های ناامن‌سازی منطقه از سوی آمریکا کند. چیزی که امروز نیاز است، گفت‌وگوی درون سوری، قانون اساسی بازنویسی شده و انتخابات در سوریه است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات