صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۷۶۰۹

ترامپ را فریب داده بودند؟!

 آمریکا برای رسیدن هدف خود، شدیدترین تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد، تحریم در زمینه‌های انرژی، بانکی، حمل و نقل و صنایع کشتی سازی، سپاه پاسدارن، سازمان های قضائی، صنایع فولاد، آهن، مس و آلومینیوم و تلاش در جهت به صفر رساندن صادرات نفتی ایران، تنها بخشی از رفتارهای تروریستی آمریکا در بخش اقتصادی بود.
ترامپ را فریب داده بودند؟!
آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخیرا پرده از التماس حداکثری آمریکا برای مذاکره با ایران برداشت و گفت: ترامپ به یکی از مقامات گفته بود، بولتون و بقیه به ما گفتند اگر نفت و بانک ایران را قطع کنید زود نتیجه می‌گیرید. ما فهمیدیم که امکان‌پذیر نیست و شما کمک کنید که ما برگردیم.
این سخنان حکایت از آن دارد که ترامپ در تلاش هایش برای براندازی ایران به سد آهنین مقاومت ملت ایران برخورد کرده است.
 ترامپ همواره برجام را بدترین توافق آمریکا توصیف می‌کرد؛ وی برجام را دارای سه ایراد اساسی می دانست: اولا بند "غروب برجام" و وجود جداول زمانی که محدودیت‌ 10 ساله برای استفاده از سانتریفیوژهای جدید را برای ایران درنظر گرفته بود.
ثانیا توافق هسته‌ای برنامه‌های موشکی ایران را دربر نگرفته، محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های موشکی ایران قائل نشده بود.
 ثالثا برجام ورود به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نداشت و ترامپ معتقد بود که باید قدرت مقاومت را به وسیله برجام محدود کرد.
هدف آمریکا در خروج از برجام: ترامپ در 18 اردیبهشت 1397 از برجام خارج شد. مقامات آمریکایی در زمان خروج از برجام دو چشم انداز ترسیم کردند:
1-    تغییر رژیم ایران: «جان بولتون»، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد و مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس گفت: "نتیجه تصمیم فعلی دولت ترامپ برای بازبینی‌ سیاست‌هایش در قبال ایران بایستی این باشد که این کشور نتواند پیروزی چهل سالگی انقلابش را جشن بگیرد."
 بنابراین تغییر رژیم ایران را می توان به عنوان اولین هدف ترامپ برای خروج از برجام نام برد. در این خصوص مقام معظم رهبری با اشاره به اظهارات مقامات آمریكایی مبنی بر اینكه جمهوری اسلامی «چهل سالگی» خود را نخواهد دید، فرمودند: ملت ایران با استحكام تمام ایستاده است و به توفیق الهی در ۲۲ بهمن، چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را با شكوه بسیار بیشتر از سالهای قبل برگزار خواهد كرد
2.  شروط وزیر خارجه آمریکا: مایک پمپئو طی اظهاراتی در بنیاد هریتیج راهبرد و استراتژی جدید آمریکا را در دوازده شرط برای ایران مطرح کرد و اگر توافق جدیدی صورت بگیرد ایران باید این موارد را رعایت کند. مواردی همچون: کنار گذاری کامل غنی سازی اورانیوم، دسترسی آزاد به تمامی سایت های کشور، توقف برنامه های موشک های بالستیک، آزادی تمام شهروندان آمریکایی و متحدانش، توقف حمایت از گروههای حزب الله، جهاد اسلامی، حماس و حوثی‌های یمن، خلع سلاح حشدالشعبی، خروج از سوریه، عدم تهدید متحدان آمریکا
 آمریکا برای رسیدن هدف خود، شدیدترین تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد، تحریم در زمینه‌های انرژی، بانکی، حمل و نقل و صنایع کشتی سازی، سپاه پاسدارن، سازمان های قضائی، صنایع فولاد، آهن، مس و آلومینیوم و تلاش در جهت به صفر رساندن صادرات نفتی ایران، تنها بخشی از رفتارهای تروریستی آمریکا در بخش اقتصادی بود.
شدت و عجله آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران با هدف رسیدن به مقصود سبب شد تا آمریکایی ها تنها سلاح خود برای اعمال فشار بر ایران را در بازه زمانی یک ساله به طور کامل به کار ببرند و بعد از آن هیچ گزینه روی میز آنها باقی نماند و بعد از آن به  برنامه های تبلیغاتی و جنگ روانی روی بیاورند. به عنوان مثال در روز جمعه ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۹ ( ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ ) آمریکا تحریم های جدیدی علیه بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی ایران و شرکت اعتماد تجارت پارس وضع کرد. این در حالیست که تحریم علیه بانک مرکزی ایران از یک سال پیش شروع شده و این یک تحریم مجدد بود.
مشخص شدن ناکارآمدی تحریم علیه جمهوری اسلامی و اقدامات ایران در خصوص کاهش تعهدات برجامی سبب شد تا ترامپ به جای تاکید به فشار حداکثری به سیاست التماس حداکثری برای مذاکره روی آورد. ترامپ از سوئیس، فرانسه، ژاپن، ترکیه، انگلیس، پاکستان کمک گرفت و حتی  در چندین نوبت درخواست مذاکره و حضور در ایران را مطرح کرد اما ایران به درخواست های مذاکره وی پاسخ منفی داد.
 شکست طرح ترامپ برای اسقاط و براندازی ایران در حالی است که مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده بودند که با اعمال مقاومت در اقتصاد و سیاست پیروزی های چشم گیری نصیب ملت ایران خواهد شد. ایشان در دیدار مجمع عالی فرماندهان سپاه با فرمانده کل قوا با اشاره به شکست بی‌تردید سیاست فشار حداکثری آمریکا و تسلیم نشدن ایران در مقابل نظام سلطه گفتند: در سیاست فشار حدّاکثری هم که سیاست آمریکا بود، در آن هم تا حالا شکست خوردند. اینها خیال میکردند که اگر فشار حدّاکثری روی ایران در زمینه‌ی مسائل اقتصادی  -عمدتاً‌ اقتصادی- و بعضی از حواشی مسائل دیگر متمرکز بشود، ایران به زانو درمی‌آید، جمهوری اسلامی مجبور میشود یک ‌جوری نرمش نشان بدهد. تا این ساعت به توفیق الهی، به فضل الهی، به حول‌ و قوّه‌ی الهی فهمیدند که این فشار حداکثری خودشان را دچار دردسر و زحمت و مشکل کرده. این اواخر آنها برای اینکه تظاهر کنند، یک حالت نمادینی برای تسلیم ایران درست کنند و رئیس‌جمهور کشورمان را وادار به ملاقات کنند، به التماس هم افتادند، رفقای اروپایی‌شان هم واسطه قرار دادند، همه‌‌ی آنها هم آمدند و رفتند، تا آخر هم موفق نشدند. پس بنابراین تا این ساعت فشار حدّاکثری شکست خورده و من به طور قاطع به شما عرض کنم که این فشار حداکثری تا آخر هم شکست خواهد خورد.
 
 فرهاد کوچک زاده
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات