صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۷۶۱۲
بررسی نقش رویداد اربعین در تقویت محور مقاومت

مانور اقتدار

پایگاه بصیرت / محمدرضا کلهر

مراسم پیاده‌روی از نجف تا کربلا در اربعین حسینی(ع)، که هر سال با استقبال بیشتری از سوی شیعیان و مسلمانان جهان روبه‌رو می‌شود، تبدیل به نوعی قدرت‌نمایی از جانب محور مقاومت شده است که در شرایط کنونی در اوج اتحاد و انسجام قرار دارد. ایران به‌منزله پرچمدار محور مقاومت در سال‌های اخیر توانسته شکست سیاست‌های ضد آمریکایی را بیش از هر زمان دیگری نمایش می‌دهد. آخرین حربه آمریکا علیه ایران راهبرد فشار حداکثری بوده که با «مقاومت فعال» ایران با شکست مواجه شده است. علاوه بر ایران، دیگر اعضای محور مقاومت در اوج اقتدار خود هستند. انصارالله یمن توانسته معادلات نبرد با عربستان را بر هم بزند و با حمله به آرامکوی عربستان، ستون فقرات اقتصاد این کشور را بشکند و 50 درصد از تولید نفت آل‌سعود را متوقف کند؛ به گونه‌ای که زمزمه تمایل عربستان برای پذیرش طرح صلح انصارالله به گوش می‌رسد. حزب‌الله لبنان نیز به‌تازگی پس از تعرض رژیم صهیونیستی به خاک لبنان توانست برای نخستین بار از خطوط قرمز این رژیم غاصب رد شود و مواضع این رژیم را هدف قرار دهد. همچنین جنبش حماس در فلسطین هم با حملات خود به رژیم صهیونیستی در سال 1397 این رژیم را در بن‌بستی انتخاباتی وارد کرده و از زمان این حملات در سرزمین‌های اشغالی دو بار انتخابات زودهنگام برگزار شده است؛ اما همچنان بدون کابینه و پارلمان به سر برده و اکنون نیز تلاش‌های نتانیاهو برای تشکیل کابینه با شکست مواجه شده است. سوریه نیز پس از هشت سال موفق به گذار از توطئه طراحی شده برای ساقط شدن نظام این کشور شد. در همین راستا، حشدالشعبی عراق هم با شکست دادن داعش، موفق شده خود را به عنوان یک گروه مردمی و کارآمد اثبات کند؛ در حالی که تلاش‌های آمریکا و عربستان برای حذف این گروه از ساختار سیاسی عراق ناکام مانده است. در واقع مجموع تحولات به خوبی گویای اقتدار محور مقاومت است. پس از ناکامی‌های مختلف عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با محور مقاومت اکنون در حربه‌ای جدید، این بازیگران سعی در ایجاد آشوب در کشورهای محور مقاومت دارند؛ البته این حربه برای ایران جدید نبوده و ایران در چند برهه با آن مواجه شده است. به‌تازگی این حربه در عراق اجرا شده که البته با شکست مواجه شد.

در این میان دشمنان محور مقاومت برگزاری مراسم اربعین را عاملی مهم در تقویت اتحاد و انسجام محور مقاومت می‌دانند. مراسم پیاده‌روی اربعین به وجه بارز قدرت نرم شیعیان تبدیل شده است. اتحاد و انسجامی که در این مراسم تبلور می‌یابد سبب شده تا طرح‌های تفرقه‌افکنانه در میان شیعیان با شکست مواجه شود؛ به ‌همین دلیل هر ساله با فرارسیدن این مقطع، توطئه‌هایی با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن این مراسم صورت می‌گیرد. اوج این توطئه‌ها نیز تحولات و ناآرامی‌های عراق بود که اسناد موجود نشان‌دهنده طراحی این توطئه از سوی محور عبری، غربی و سعودی است.

بی‌تردید پیاده‌روی اربعین در درجه اول سبب تحکیم همبستگی شیعیان در کشورهای گوناگون می‌شود؛ مسئله‌ای که در هیچ پدیده بشری مشاهده نمی‌شود. علاوه بر این، اتحاد شیعیان در مراسم اربعین قدرت نرم محور مقاومت را افزایش می‌دهد. اکنون که زمان از هم پاشیدن ائتلاف‌های منطقه‌ای و خیانت کشورهایی مانند آمریکا به متحدان خود در بحران‌های مختلف است، اتحاد شیعیان در اربعین، بزرگ‌ترین اتحاد و ائتلاف تنها منطقه‌ای و جهانی را ایجاد می‌کند

در واقع پیاده‌روی اربعین حسینی، که هر ساله با استقبال بیشتری مواجه می‌شود، ظرفیت‌های موجه و قابل قبولی دارد که باید با به کارگیری پتانسیل‌های دیپلماتیک، از آن در راستای دستیابی به اهداف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی استفاده کرد. خلاصه اینکه راه‌پیمایی اربعین مانور جبهه مقاومت است. این راهپیمایی یک مراسم مذهبی صرف نیست، بلکه یک راهپیمایی ضد آمریکایی و نماد پشتیبانی از مقاومت و اعلام مقابله با ظلم و ستم است. پیاده‌روی اربعین نشانه شکل‌گیری تمدن و اقتدار جهانی نوین بر اساس کنش عقلانی معطوف به ارزش است؛ اقتداری که آغازگاه آن، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و امتداد آن در اربعین حسینی قابل مشاهده است. اربعین حسینی تبلور یک همزیستی زیبا از نژادها و زبان‌ها و قومیت‌ها در یک سرزمین است که لازمه پدید آمدن یک تمدن جهانی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات