صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۷۶۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 22 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز سپاه بحمدالله هم در داخل، هم در خارج از کشور دارای عزت است. اتفاقاً دشمنان هم به این عزت کمک کردند. آمریکایی‌ها با چهره‌ خشن و عبوس‌شان و با رفتار خصمانه‌ای که با سپاه نشان دادند، عزت سپاه را بیشتر کردند.(1398/7/21)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

عزت سپاه
خاک را بر آفتاب پاشیدن از دیوانگی است؛ از ابتدای طلوع سپاه پاسداران جریان‌های ضد انقلاب و استکباری که از شعاع انوار و درخشندگی سپاه در نشان دادن جریان حق و باطل و سرکوب آنها در هراس بودند، به توطئه‌های گوناگون برای مقابله با آن روی آوردند. این توطئه‌ها سبب شکست، انفعال و عقب‌گرد سپاه نشد؛ بلکه به تعبیر فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) امروز سپاه بحمدالله هم در داخل، هم در خارج از کشور دارای عزت است و اتفاقاً دشمنان هم به این عزت کمک کرده‌اند.
تاریخ پرافتخار سپاه نشان داده است، در مقابل توطئه‌های دشمنان همواره یک منهج قرآنی مشتمل بر موارد ذیل داشته است:
1ـ‌ توکل به خداوند: مهم‌ترین ویژگی سپاه پاسداران این بوده است که توکل او از تجهیزاتش بیشتر بوده و در شرایطی که با دستان خالی به میدان آمده، توانسته است پیروزی‌های سرنوشت‌سازی را برای انقلاب کسب کند.
2ـ انتصاب پیروزی به خداوند: موفقیت‌های سپاه در عرصه‌های دشوار همواره به نام خدا مزین شده است؛ «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، «مهران را هم خدا آزاد کرد»؛ در زمانی که همه می‌کوشند در کنار اقدامات خود نام خود را جاودانه کنند، سپاه می‌کوشد با نگاه توحیدی در همه عرصه‌های اقتصادی، امنیتی، نظامی و فرهنگی وارد شود.
3ـ دشمن‌شناسی: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سپاه «بصیرت» و «دشمن‌شناسی» آن است؛ زیرا به فرموده امام خامنه‌ای، بصیرت قطب‌نمای حرکت صحیح در اوضاع اجتماعی پیچیده امروز است و به همین دلیل است که سپاه پاسداران در طول 40 سال گذشته هیچ‌گاه درباره شناخت دشمنان انقلاب به خطا نرفته و در این شرایط نیز همین‌گونه است.
4ـ روزآمدی در عرصه تجهیزات نظامی: یکی از ارکان قدرت نظامی و رزم نیروهای نظامی تجهیزات آفندی و پدافندی است و سابقه سپاه پاسداران نیز نشان داده است، اگرچه در ابتدا ورود به دفاع با ساده‌ترین و کمترین سلاح می‌جنگید، اکنون همین اقتدار نظامی را برای بازدارندگی به کار گرفته است. رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با دانش‌آموختگان تأکید کردند: «سپاه روزبه‌روز باید آمادگی‌های خودش را بیشتر کند. باید کاری کنید که دشمن از هیبت مردان جوان مؤمن فداکار پرانگیزه احساس بیم بکند؛ و خودِ این مهم‌ترین بخشِ بازدارنده است.»

 

▼ گزارش روز

شواهد یک شکست
«دونالد ترامپ» در توئیتر خود نوشت، نظامیان آمریکا باید از غرب آسیا خارج شوند و ما باید به جنگ‌های بی‌پایان، پایان دهیم و به این ترتیب دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را صادر کرد. رئیس‌جمهور ایالات متحده خود اذعان کرد: «اوضاع غرب آسیا از زمان حمله آمریکا به عراق بدتر شده و حضور آمریکا کمکی به حل مسائل نکرده است!» اکنون وزیر دفاع آمریکا در برابر این سؤال که چرا پنتاگون وارد درگیری‌های شمال سوریه نمی‌شود، می‌گوید: «آنهایی که ما را به اشتباه وارد جنگ‌های خاورمیانه کردند هنوز برای جنگ فشار می‌آورند. آنها اصلاً از غلط بودن تصمیم خود خبر ندارند. چرا خواهان اعلان جنگ هستند؟» اما چرا آمریکایی‌ها تصمیم به خروج از منطقه گرفته‌اند؟
اولین علت را باید شکست ایالات متحده در منطقه دانست، زمانی که بوش پسر، پنتاگون را به بهانه داعش به افغانستان و به بهانه سلاح‌های کشتار جمعی به عراق فرستاد، هدفش این بود که نظم نوین منطقه‌ای را ایجاد کند، نظمی که ایران را منزوی و از معادلات منطقه حذف می‌کرد و رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آمریکا را بر منطقه مسلط! اما حالا پس از گذشت دو دهه از آن همه آتش‌افروزی و جنایت و هزینه تیلیاردها دلاری چه اتفاقی رخ داده است! جمهوری اسلامی ایران به بازیگر اصلی منطقه تبدیل شده است و تفکر انقلاب اسلامی از یمن تا شام و بیروت گسترده شده است! اکنون نیز در ماجرای حمله نظامی ترکیه به سوریه شاهد انزوا، استیصال و فقدان راهبرد در کاخ سفید و هم‌پیمانانش هستیم! دلیل دوم یا به عبارت بهتر شکست دوم که زمینه‌ساز خروج آمریکا از منطقه است، شکست در برابر منطق جمهوری اسلامی و شکست در تقابل رسانه‌ای با گفتمان مقاومت است. آمریکا با همه غول‌های رسانه‌ای و شگردهای تبلیغاتی‌اش نتوانست در برابر این منطق که چرا آمریکا هزاران کیلومتر دورتر از مرزهایش باید در سوریه، افغانستان و عراق حضور داشته باشد، راه فراری بیندیشد. این منطق حتی در درون جامعه آمریکا به یک مطالبه عمومی بدل شد و امروز ترامپ برای بهبود اوضاع نابسامان خود در افکار عمومی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 اعلام می‌کند که ما چرا در سوریه که هزاران کیلومتر دورتر از آمریکاست، حضور داریم!

 

▼ خبر ویژه

حسین فریدون را به زودی به زندان می‌برند
«سرتیپی» وکیل حسین فریدون از انجام مقدمات دستگیری و انتقال موکلش به زندان خبر داد و گفت: فریدون به زودی روانه زندان می‌شود. حکم پرونده آقای فریدون مبنی بر پنج سال حبس در دادگاه تجدید نظر قطعی شده و تشریفات قانونی برای اجرای حکم در حال انجام است. گفتنی است، ۲۵ تیر ماه سال گذشته «محسنی‌اژه‌ای» معاون اول قوه قضائیه در نشست خبری خود با رسانه‌ها خبر بازداشت حسین فریدون را درباره پرونده مالی اعلام کرد. یک روز بعد فریدون با تودیع وثیقه ۳۵ میلیارد تومانی از زندان آزاد شد. با صدور کیفرخواست پرونده در نهایت ۳۰ بهمن ماه سال گذشته اولین جلسه دادگاه حسین فریدون و چهار نفر از مرتبطان پرونده در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه ویژه کارکنان دولت به ریاست «قاضی عالیشاه» به صورت غیر علنی برگزار شد؛ اما جزئیاتی از محتوای دادگاه منتشر نشد. ۹ مهر ماه «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود اعلام کرد، حسین فریدون به جرم دریافت رشوه به پرداخت مبلغ ۳۱ میلیارد تومان و همچنین پنج سال حبس محکوم شده است.

 

▼ اخبار
1ـ اصلاح ساختار بودجه باید در مجلس مصوب شود
«جعفر قادری» نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در برخی موارد دولت از جلسات سران قوا برای پیشبرد اهداف خود سوءاستفاده می‌کند،‌ گفت:‌ اصلاح ساختار بودجه باید در مجلس مصوب شود. وی تأکید دارد: همان‌طور که از اسم این شورا مشخص است «شورای هماهنگی سه قوه» است و به این مفهوم نیست که ساختارهای قانونی و تعریف شده در کشور تعطیل شود. هدف این بود که شورا برای هماهنگی ایجاد شود تا اگر کاری قرار است صورت بگیرد، با سرعت مصوب و پیگیری شود. رئیس مجلس نمی‌تواند برای کل نمایندگان تصمیم بگیرد. قادری در ادامه بیان کرد:‌ متأسفانه به نظر می‌آید دولت در برخی موارد زرنگی می‌کند و از ساختار ایجاد شده سران قوا به جای استفاده، سوءاستفاده می‌کند. این مسیر درست نیست و مجموعه حاکمیت را زیر سؤال می‌برد. اموری که با قید فوریت و ضرورت و با ضرب‌الاجل همراه است، باید در جلسات سران قوا مطرح و نهایی شود. برخی امور به جای آنکه از مسیر عادی و اداری برود، در جلسات شورای هماهنگی سران مطرح می‌شود.


2ـ ابلاغ ممنوعیت خرید تجهیزات نیروگاهی از خارج
«محسن طرزطلب» در آیین رونمایی از دو طرح دانش‌بنیان با اشاره به اینکه در ساخت عمده پره‌های ثابت و متحرک توربین‌های گازی به خودکفایی رسیده‌ایم، گفت: به تمامی نیروگاه‌های کشور ابلاغ کرده‌ایم که هیچ نیروگاهی در تأمین تجهیزات مورد نیاز خود اجازه خرید خارج از کشور را ندارد، مگر آنکه نیاز خود را به شرکت برق حرارتی اعلام کند و مشابه آن در داخل کشور تولید نشود و با مجوز شرکت برق حرارتی، اقدام به خرید خارجی کند. وی با اشاره به اینکه در 18 ماهه گذشته برای تأمین تجهیزات نیروگاهی 700 میلیارد تومان قرارداد داخلی با شرکت‌های ایرانی بسته شد، اظهار داشت: اگر این مقدار تجهیزات از خارج کشور تأمین می‌شد، باید 1100 میلیارد تومان هزینه می‌شد. طرزطلب به راه‌اندازی سامانه‌ای یکپارچه برای طرح‌های تحقیقاتی برق حرارتی هم اشاره کرد و گفت: فقط در شش ماهه نخست امسال، 121 طرح تحقیقاتی در این سامانه ثبت شده که از این تعداد، 85 طرح تأیید شده و برای اجرایی شدن آنها 7 میلیارد تومان هزینه شده است.


3ـ صحبتی درباره محرمانه بودن اموال نمایندگان نشده است
«اسدالله عباسی» سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس مدعی شد، رئیس مجلس خواستار کدگذاری و رمزگذاری اطلاعات مالی نمایندگان مجلس شده است. ادعایی که روابط عمومی مجلس به سرعت آن را رد کرد. بهروز نعمتی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس در این باره گفت: چنین خبری نمی‌تواند صحت داشته باشد. اعضای هیئت‌رئیسه با محمدرضا شهریاری، سرپرست روابط عمومی قوه قضائیه درباره استقرار سامانه ثبت اموال در مجلس جلسه‌ای داشتند که درباره چند و چون این شیوه موضوعاتی مطرح شد؛ البته در این جلسه آقای عباسی حضور نداشتند؛ اما به هیچ ‌عنوان صحبتی درباره محرمانه ماندن جزئیات اموال نمایندگان مطرح نشد. اگر آقای لاریجانی چنین نظری داشته باشد، طبیعی است که این نظر باید در جلسه دیروز هم مطرح می‌شد که چنین بحثی اصلاً وجود نداشت.


4ـ آمریکایی‌ها جرئت شلیک یک تیر هم به سمت ایران ندارند
«سردار فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه دشمن بر قدرت جمهوری اسلامی ایران اعتراف و اذعان دارد، گفت: امروز انقلاب اسلامی ایران به الگوی موفق برای همه آزادی‌خواهان دنیا و مسلمانان جهان تبدیل شده و این موضوعی است که دیگران نیز به آن اعتراف می‌کنند که این بیانگر عظمت و شکوه انقلاب اسلامی است. فدوی ادامه داد: دشمنان بدانند در برابر هر تعدی یا کوچک‌ترین حرکتی علیه کشور و انقلاب اسلامی، جوابی سخت، محکم و قاطع دریافت می‌کنند؛ این در حالی است که با گذشت بیش از 30 سال از پایان جنگ کشوری جرئت شلیک حتی یک گلوله و تیر به سمت ما را ندارد که نشان می‌دهد دشمن به قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران به خوبی واقف است.


▼ اخبار کوتاه
«حسن عابدی‌جعفری» وزیر بازرگانی دوران جنگ گفت: برای اتخاذ تصمیمات کلان اقتصادی در دوران تحریم حتماً باید از ژنرال‌های اقتصادی استفاده کنیم تا بعداً با مخالفت سربازان اقتصادی کشور با مصوبات اتاق جنگ مواجه نشویم. در کشورهایی که وضعیت آنها خوب است، یکی از دلایل خوب بودن وضع‌شان وجود زیرساخت قانون‌گرایی در کشور است. این در حالی است که یکی از گرفتاری‌های بزرگ ما در حوزه بازرگانی این است که قانون و آیین‌نامه بسیاری داریم؛ اما شما پاسخ بدهید اینها همه اجرا می‌شوند؟!
«قاضی‌زاده هاشمی» نماینده فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایطی که در انتخابات فدراسیون والیبال ایجاد شده، قانونی نبوده و قابل اعتراض و بازنگری است، گفت: اینکه اگر می‌خواهند داورزنی را از معاونت وزارت ورزش جابه‌جا کنند باید حتماً یک فدراسیون برایش هماهنگ کنند تا در آنجا همچنان سر کار باشد، از نظر عمومی و مدیریتی قابل توجیه و پذیرش نیست. این شرایط موجب اعتراض بدنه جامعه والیبال هم بوده است.
«میدل‌‌ایست آنلاین» در تحلیلی نوشت: ایران یک پروژه عظیم برای دور زدن تنگه هرمز در راستای صادرات نفت آغاز کرده است که هدف از اجرای آن ایجاد یک ترمینال بزرگ نفتی در بندر جاسک در شرق تنگه هرمز است که درواقع با توسعه این ترمینال، ایران برای بخش بزرگی از صادرات نفت خود به عبور دادن نفت‌کش‌ها از تنگه هرمز نیازی نخواهد داشت؛ در حالی که همسایگان آن همچنان به این تنگه وابسته خواهند بود.
«سردار رحیمی» پس از حضور در شورای شهر به مناسبت هفته نیروی انتظامی و مذاکره با نمایندگان مردم تهران در شورای شهر یادآوری کرد، «کسانی که دیواره‌های صوتی را ربوده بودند، دستگیر شدند و باید اعلام کنم متأسفانه برخی از آنها، از پیمانکاران شهری هستند.»
سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی ذی‌صلاح جمهوری اسلامی ایران با رد برخی ادعاهای عربستان مبنی بر قصد کمک به نفت‌کش ایرانی Sabiti در زمان حادثه، تأکید کرد: هیچ مرجع دریایی منطقه‌ای به درخواست کمک نفت‌کش ایرانی در زمان حادثه پاسخ نداد.
پس از هشت سال گذرگاه مرزی «قیم» بین سوریه و عراق بازگشایی شد؛ مرزی که می‌تواند مسیر تجاری مستقیمی از ایران به سمت آب‌های مدیترانه و با گذر از عراق ایجاد کند که به نفع سه کشور است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات