صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۶۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 24 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این حرکت راه‌پیمایی(اربعین) در دنیای پیچیده و پُرتبلیغات، یک فریاد رسا و یک رسانه بی‌همتاست. به درستی گفتید که الحسین یجمعنا. این حرکت باید روزبه روز گسترش و عمق بیشتری پیدا بکند.(1398/7/21) *فرا رسیدن اربعین حسینی را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

اتوبان تهران‌ـ بیت‌المقدس
اقدامات خالصانه و انقلابی فرزندان امام و رهبری در عرصه داخلی و منطقه‌ای شکست‌های متعددی را برای جبهه استکبار رقم زده است. به تازگی «توماس فریدمن» یکی از روزنامه‌نگاران برجسته آمریکایی که عمر خود را در خاورمیانه گذرانده است، در «نیویورک‌تایمز» نوشت: «جمهوری اسلامی دارد یک پل زمینی از تهران تا بیروت می‌سازد تا آن حلقه کمندی را که به دور اسرائیل بسته است، محکم‌تر کند.»
اگر چند سال به عقب برگردیم و در اینترنت جست‌وجو کنیم که مهم‌ترین و به یادماندنی‌ترین جمله‌ امام خامنه‌ای در سال ۹۴ چه بوده است، صفحات متعددی به روی ما باز می‌شود که نوشته «اسرائیل 25 سال بعد را نخواهد دید.» از آن ایام چهار سال می‌گذرد و اکنون رسانه‌ها و شخصیت‌های صهیونیستی به این نتیجه رسیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران در حال خفه کردن رژیم صهیونیستی است. در این زمینه مقامات صهیونیستی جملات زیر را به زبان آورده‌اند:
۱ـ «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «بزرگ‌ترین چالش، تلاش ایران برای محاصره ما در حالتی غافلگیرکننده است.»
۲ـ تحقیقات جدید مرکز مطالعات راهبردی بیگن‌ـ سادات رژیم اسرائیل آورده است: «محوری نظامی در طول مرزهای شمالی و جنوبی فلسطین اشغالی بنیان‌های یک روند فرسایشی بلندمدت و چندوجهی را برای اسرائیل [رژیم صهیونیستی] پایه‌ریزی می‌کند و در نتیجه می‌تواند موازنه وحشت را با تکیه بر تهدید موشکی برقرار کند.»
۳ـ نتانیاهو نیز گفته است: «ایران، اسرائیل را محاصره کرده و می‌خواهد خفه کند.»
۴ـ روزنامه «جروزالم‌پست» هم در گزارشی نوشته است: هیئتی از مقامات عربی که در روزهای اخیر با نتانیاهو دیدار کرده‌اند، گفته‌اند: ایران و عواملش بر چهار مرکز تاریخی جهان عرب، یعنی بیروت، دمشق، بغداد و صنعا مسلط شده‌اند.»
از مخاطبان عزیز «اخبار و تحلیل‌ها» که سال‌ها سابقه حضور در جبهه‌های نبرد را داشته‌اند، درخواست دارم یک بار دیگر به سال 1361 برگردید؛ جمله امام را یادتان هست: «راه قدس از کربلا می‌گذرد»؛ امروز اربعین میلیون‌ها ایرانی در کربلا هستند و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک در قدس نماز جماعت خواهیم خواند و تا قدس راهی نمانده است.

 

▼ گزارش روز

سقوط آزاد
روز گذشته شاخص کل بورس یکی از شدیدترین عقب‌نشینی‌ها را تجربه کرد و با ۱۰ هزار و ۹۸۲ واحد افت در کانال ۳۰۸ هزار و ۹۷۸ واحدی آرام گرفت. دیروز از ۳۲۵ نماد معاملاتی تنها ۹ نماد با رشد قیمت همراه بود و در مجموع شرکت‌های بزرگ پتروشیمی، فولاد و نفت و گاز بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس تهران داشتند. درست است که ذات بازار سرمایه همراه با نوسان است، اما این میزان ریزش و عقب‌نشینی یکی از موارد بسیار نادر در این بازار به شمار می‌آید. با این وضعیت این پرسش به ذهن خطور می‌کند که دلایل این عقب‌نشینی سنگین چه بوده است؟ به عبارت بهتر، چه دلایلی سبب ریزش شاخص کل بورس شده‌ است؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت، دلایل متعددی وجود دارد؛ اول ناامنی‌هایی که در اطراف کشور وجود دارد که این موضوع می‌تواند در هر بورسی در سطح جهان تأثیرات منفی بگذارد و تنها مختص به ایران نیست. فارغ از موضوع حمله به نفت‌کش‌ها، بحث جنگ ترکیه با کرد‌های سوریه و عزم سوریه به مقابله با هجوم ترکیه تا حدی تأثیرگذار بوده است. دومین دلیل ریزش، اختلاف حاشیه سود شش ماهه شرکت‌ها و صنایع نسبت به سه ماهه ابتدای سال جاری بوده است.
دلیل دیگر می‌تواند افزایش سطح عمومی قیمت‌ها طی شش ماه گذشته باشد. مهم‌ترین دلیل که تأثیر سنگینی بر بازار سرمایه داشته، بازگو کردن جبران بخشی از کسری بودجه دولت از طریق واگذاری سهام یا انتشار اوراق از سوی برخی مسئولان بوده است. دغدغه مهم این است که دولت قصد دارد برای تأمین کسری بودجه خود چه میزان سهام و اوراق منتشر کند؟ مبهم بودن این موضوع تأثیرش بسیار بیشتر است. البته ناگفته نماند که رفتار هیجانی برخی سهامداران حقیقی و حقوقی هم که وقتی نوسان‌های این‌چنینی را مشاهده می‌کنند؛ با سرعت صف فروش را تشکیل می‌دهند، بی‌تأثیر نبوده است.
در پایان باید گفت تاکنون شاهد چند ریزش بزرگ در این بازار بوده‌ایم که به نظر می‌رسد جای هیچ‌گونه نگرانی برای سهامداران نیست و با اصلاح سریع قیمت‌ها زمینه لازم برای جلب نظر فعالان بازار فراهم خواهد شد و بار دیگر شاهد افزایش شاخص‌ها خواهیم بود.



▼ اخبار ویژه

جزئیات دستگیری روح‌الله زم
منابع آگاه مدعی‌ شده‌اند، «روح‌الله زم» و چند نفر از همکارانش، از جمله ادمین کانال «آمدنیوز» به یکی از کشورهای همسایه ایران کشانده شده و دستگیر شده‌اند. بر اساس اظهارات این منابع، زم که مورد حمایت و مراقبت دستگاه اطلاعاتی فرانسه بوده، از مدت‌ها پیش در تور امنیتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داشته و در زمان مناسب دستگیر شده است. بنابر گفته این منابع، همه شبکه‌های ارتباطاتی و جمع‌آوری خبر زم و تیم آمدنیوز در داخل و خارج از کشور احصا شده و به زودی شاهد اتفاقات مهمی خواهیم بود.

تحقیقات امنیتی نشان داده است، سر نخ تحدید جمعیت در ایران به نهادهای آمریکایی باز می‌گردد، مطابق با گزارش‌ها تمام عاملان خارجی که در پرونده تحدید جمعیت ایران نقش مؤثر ایفا کرده‌اند، در پروژه‌ای با عنوان «ایده‌آلیسم توسعه» که از سوی نهادهای آمریکایی در حال اجراست، همکاری می‌کنند.

 

▼ اخبار
1ـ سرپل‌های داخلی آمدنیوز بدانند با دستگیری زم کار تمام نشده است
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه کار سپاه در دستگیری روح‌الله زم یک شاهکار بود، خاطرنشان کرد: این اقدام اشراف و برتری عملیاتی اطلاعات سپاه را در مقابل سرویس‌های غربی و نظام سلطه نشان داد. از سوی دیگر سپاه چتر ایمنی و سپرهای دفاعی آنها را در هم شکست که این مسئله برای شبکه‌های مشابه «آمدنیوز» هم ناامنی، اضطراب و تزلزل ایجاد کرد. ذوالنوری افزود: امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قادر شده است همه سرشاخه‌ها‌ و شبکه مویرگی را که دزدی اطلاعات می‌کردند و به انتشار اکاذیب و اتهامات و تفرقه‌افکنی در شبکه مجازی مرتبط با آمدنیوز می‌پرداختند، در داخل و خارج از کشور شناسایی کند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: سرپل‌های آمدنیوز در داخل کشور بدانند با دستگیری روح‌الله زم کار تمام نشده و آنها نیز تحت پیگیری خواهند بود و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.


2ـ مصاحبه‌های تشریفاتی افکار عمومی را اقناع نمی‌کند
«عبدالناصری» عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در سرمقاله «آفتاب یزد» نوشت: روحانی پس از نزدیک به دو سال، نخستین نشست خبری‌اش را برگزار کرد. روحانی در نشست خبری تلاش کرد شرایط 98 را با 97 مقایسه کرده و بر افزایش ارزش پول و بهبود اوضاع نسبت به شرایط بحرانی قبل تأکید کند؛ اما نگفت این بهبود تأثیری در قدرت خرید مردم هم داشته است؟ او اعلام کرد، حتماً ما در نیمه دوم سال جاری شرایط بسیار مطلوب‌تری از لحاظ اقتصادی خواهیم داشت؛ اما ما نمی‌دانیم روحانی بر اساس چه مستنداتی چنین نکته‌ای را مطرح کرده است. به صورت کلی باید گفت، اظهارات رئیس‌جمهور پس از بیست ماه از آخرین نشست خبری، تفاوت چندانی با نشست‌های قبلی نداشت. این مصاحبه‌های تشریفاتی که خبرنگاران تعیین می‌شوند و پرسش‌های مشخص دارند، افکار عمومی را در این شرایط چندان اقناع نمی‌کند، چون مردم تمام دغدغه‌شان آن چیزی است که به عینه در سیاست و بر سر سفره‌شان در حوزه اقتصاد می‌بینند.


3ـ سکولاریسم به نابودی جامعه آمریکا منجر شده است
دادستان کل آمریکا در سخنانی در دانشگاه «نوتردام» با انتقاد شدید از سکولاریسم درباره شرایط جامعه آمریکا، گفت: این یک فروپاشی نیست؛ بلکه این نابودی سازمان‌یافته است. سکولارها و متحدان آنها در یک حمله بی‌وقفه به دین و ارزش‌های سنتی، حوزه ارتباط جمعی، فرهنگ عامه، صنعت سرگرمی و دانشگاه‌ها را به منجلاب کشانده‌اند. «ویلیام بار» افزود: به دلیل تضعیف ارزش‌های یهودی‌ـ مسیحی در جامعه، در کنار نابود شدن کانون خانواده، شاهد رکورد افسردگی و بیماری روانی در کشور هستیم که جوانان را سرگشته می‌کند، نرخ خودکشی را افزایش می‌دهد، مردان جوان را عصبانی و بیگانه می‌کند و در نهایت به خشونت کور و گسترش مواد مخدر می‌انجامد. وی ادامه داد: من به نتایج تلخ عصر جدید سکولار نخواهم پرداخت؛ ولی کافی است بگوییم این روند به رنج و بدبختی بی‌شماری ختم شده است.


4ـ بزرگ‌ترین شکست رژیم صهیونیستی
نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه ‌با روزنامه «جروزالم‌پست» به شدت از سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر کنونی این رژیم در قبال ایران انتقاد کرد. «ایهود اولمرت» با تأکید بر اینکه نتانیاهو با تمرکز بیش از حد بر برنامه هسته‌ای ایران، از فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی از جمله گسترش حضور در سوریه غفلت کرده است؛ افزود: «بزرگ‌ترین شکست امنیتی‌ـ دفاعی اسرائیل این بوده است که به ایران اجازه داد در سوریه نفوذ کند.» وی ناکامی این رژیم در ممانعت از استقرار ایران در سوریه را یک «شکست راهبردی» برای تل‌آویو توصیف کرد و گفت: «مقصر این وضعیت شخص نتانیاهو است.»


▼ اخبار کوتاه
آخرین عملکرد بودجه مربوط به 31 شهریور امسال، نشان می‌دهد بالغ بر 65 درصد درآمدهای مصوب شش ماهه وصول شده است. گفتنی است، کمترین وصولی این بخش مربوط به درآمدهای نفت با 28 درصد و بیشترین وصولی با عملکرد بیش از 100 درصدی مربوط به واگذاری دارایی‌های مالی بوده که عمده آنها انتشار اوراق اسلامی است. همچنین، درآمدهای مالیاتی (گمرک و مالیات) در شش ماهه نخست سال 75 درصد وصول شده است.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: طرحی که نمایندگان برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تهیه کرده بودند، در هیئت دولت مطرح و به رأی گذاشته شد که اعضای هیئت دولت به آن رأی مخالف دادند. «حسینعلی امیری» درباره علت مخالفت دولت نیز گفت: در صورت اجرای این طرح بسیاری از کارخانه‌ها و ادارات تعطیل می‌شوند و بار مالی قابل توجهی برای دولت دارد؛ از این‌ رو، خلاف قانون اساسی است.
«محمدعلی اسفنانی» مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران با تأکید بر اینکه ١٧ هزار پرونده برای شرکت‌های خودروساز در سازمان تعزیرات حکومتی کشور تشکیل شده که از میان آنها برای ١٠ هزار پرونده رأی صادر شده است، افزود: با شرکت رامک‌خودرو، نگین‌خودرو و سایپا دیزل نیز توافقاتی داشته‌ایم و تعهدات خودرویی سایپا و ایران‌خودرو نیز در حال انجام است.
ظریف با بیان اینکه حمله به نفت‌کش ایرانی اقدامی دولتی بوده است، گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی حمله به نفت‌کش ایرانی از سوی یک یا چند دولت انجام شده، بررسی‌ها در حال انجام است و تا زمانی که به نتایج متقن در این باره دست نیابیم، دولتی را متهم نخواهیم کرد.
«سردار غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: با اعمال سیاست‌گذاری‌های انجام شده از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور در این حوزه، موفق به ساخت حدود ۲۰۰ محصول جدی دفاعی در فضای سایبری به دست شرکت‌های دانش‌بنیان شده‌ایم.

 

اخبار و گزارش‌های بازداشت روح‌الله زم را با «بصیرت» دنبال کنید.
چرا بازداشت زم مهم است؟/ سپاهی مقتدر و محبوب/ ۱۰ نکته درباره نحوه بازداشت روح‌الله زم؛ او که بود و چه می‌کرد؟/ بازتاب خبر دستگیری روح‌الله زم/ سردار تولایی: روح‌الله زم از دو سال پیش در تور اطلاعاتی سپاه بود/ واکنش یار غار «روح‌الله زم» به دستگیری‌اش/ مردم در انتظار معرفی عوامل داخلی آمدنیوز/ واکنش توئیتری‌ها به دستگیری «روح‌الله زم»/ آشنایی با شبکه جاسوسی روح‌الله زم/ مرتبطین با آمدنیوز در «دام عسل» سازمان اطلاعات سپاه افتادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات