صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۸۰۹
نگاهی به آثار «داود میرباقری» از مختار تا سلمان

زخم‌هایی که بی‌اجر نماند

فیلم‌های تاریخی به ویژه فیلم‌هایی که به نوعی با اعتقادات انسان مرتبط است و از ساخت خوبی نیز برخوردار است، می‌تواند ماندگاری بسیار زیادی داشته باشد و هرگز نیز بدون مخاطب نخواهد ماند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی / نسیم اسدپور

آشنایی با شخصیت سلمان فارسی کمک می‌کند تا ما نیز همچون او در جست‌وجوی شناخت بیشتر منجی عالم بشریت حضرت صاحب‌الزمان(عج) بی قرارتر از گذشته باشیم. اگر به مکه مشرف شوید، به حتم یکی از تصاویری که در ذهن‌تان از مکه در عصر جاهلیت یا از مکه و مدینه در زمان صدر اسلام تداعی خواهد شد، فیلم سینمایی محمد رسول‌اللّه(ص) است؛ فیلمی که «مصطفی عقاد» کارگردانی‌اش را بر عهده داشت و توانست جایگاه بسیار مهمی را در بین کشورهای مسلمان چه شیعه و چه سنی از آن خود کند. این فیلم سینمایی هر سال در زمان بعثت پیامبر اکرم(ص) از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود و هرگز جذابیت خود را از دست نداده است، بنابراین مخاطبان خود را نیز دارد؛ هر چند ده‌ها بار این فیلم را پیش از این دیده باشند. البته این ویژگی تنها مختص فیلم مصطفی عقاد نیست؛ بلکه سریالی مانند مختارنامه نیز هر سال در ایام عزاداری سالار شهیدان(ع) از شبکه‌های رسانه ملی پخش می‌شود و بازهم عده زیادی را به تماشای خود وا می‌دارد.

فیلم‌های تاریخی به ویژه فیلم‌هایی که به نوعی با اعتقادات انسان مرتبط است و از ساخت خوبی نیز برخوردار است، می‌تواند ماندگاری بسیار زیادی داشته باشد و هرگز نیز بدون مخاطب نخواهد ماند. امسال در پیاده‌روی اربعین برخی از زائران عراقی در مصاحبه‌های خود مطرح کرده بودند: «هرگز با برادران ایرانی خود اختلافی نخواهیم داشت؛ زیرا این چیزی است که دشمن می‌خواهد و ما با دیدن سریال مختارنامه یاد گرفتیم که از این اختلافات پرهیز کنیم.»این نشان می‌دهد، چقدر ساخت این قبیل سریال‌ها می‌تواند در فرهنگ‌سازی‌ها مهم باشد؛ زیرا بزرگ‌ترین درس برای بشر، مرور تاریخ است و این میسر نمی‌شود مگر با خواندن کتاب یا دیدن و تماشای چنین تولیداتی.اما پس از سریال مختار، متأسفانه سال‌هاست که ساخت این چنین سریال‌هایی مورد توجه مسئولان قرار نگرفته‌ است، به گونه‌ای که در رابطه با ساخت سریالی درباره سلمان فارسی به کارگردانی کارگردان توانمند مختار، موانعی ایجاد شد و تولید این پروژه را به تعویق انداخت؛ پروژه‌ای که قطعاً می‌تواند برگی از تاریخ صدر اسلام را به تصویر بکشد، آن هم با مرور زندگی یکی از عزیزترین صحابه پیامبر(ص) که تا لحظه آخر دست از حق برنداشت و پس از حضرت محمد(ص) جانشین او امام علی(ع) را هرگز رها نکرد، صحابه‌ای که ایرانی بود، اما پیامبر اکرم(ص) او را از اهل بیت(ع) می‌خواند. میرباقری درباره تولید سریال در زمینه این شخصیت بزرگ اسلام و شیعه می‌گوید: «سلمان را همان‌طوری می‌سازم که فکر می‌کردم، همان‌طوری می‌سازم که نوشتم.» اما مشکلاتی که در راه ساخت این سریال وجود داشت، سبب شده بود تا زبان گلایه میرباقری باز شود و اظهار کند، «از ساخته نشدن سریال سلمان فارسی خسته شد‌ه‌ام، چقدر باید به خاطر «سلمان» روح و زندگی‌ام زخم بخورد؟ این زخم‌ها زمانی اجر دارد كه نتیجه داشته باشد.»

اما حالا به نظر می‌رسد این زخم‌ها به اجر و نتیجه خود رسیده است؛ زیرا قرار است از اواخر آذر ماه این سریال با بازی «علیرضا شجاع نوری» در نقش سلمان فارسی در قشم کلید بخورد، دو هفته پیش بود که علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما نیز از کارگاه‌های پیش‌تولید سریال بازدید کرد. «امراللّه احمدجو» که یکی از نویسندگان سریال سلمان فارسی است، در گفت‌وگویی درباره این سریال گفته است: «فعالیت‌های سلمان، زندگی، دیانت و سرگذشت او که به نوعی قصه خواهد بود در این کار به تصویر کشیده می‌شود، مانند تعزیه که در آن قصه عاشورا را روایت می‌کنند در این پروژه نیز قصه سلمان روایت می‌شود؛ چرا که در تاریخ خیلی راجع به او گفته نشده است.» قطعاً این سریال می‌تواند نقطه عطفی در سریال‌سازی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران محسوب شود؛ زیرا به گفته میرباقری، «سلمان فارسی یک پروژه جهانی است به ویژه آنکه موضوعش جست‌وجوی خداست که همه جهانیان سال‌هاست با آن درگیرند. شخصاً به لحاظ ساختار همه بضاعتم را روی فیلم‌نامه گذاشتم تا کار جذابی شود و هم مخاطبان حرفه‌ای و هم مخاطبان عام از آن لذت ببرند.»سلمان فارسی مظهری از انسان واقعی است که در راه به دست آوردن حقیقت راه طولانی را در پیش می‌گیرد. او از دین زرتشت به مسیح، از مسیح به محمد(ص) و از محمد(ص) به علی(ع) می‌رسد و این چیزی است که او را برجسته می‌کند. میرباقری در این باره می‌گوید: «سلمان همان كسی بود كه به دنبال منجی می‌گشت و قبل از اسلام به مسیح به عنوان منجی فكر می‌كرد، اما بعد از اسلام عشق به علی(ع) است كه حالش را خوب می‌كند.»

قطعاً آشنایی با شخصیت سلمان فارسی کمک می‌کند تا ما نیز همچون او در جست‌وجوی شناخت بیشتر منجی عالم بشریت حضرت صاحب‌الزمان(عج) بی‌قرارتر از گذشته باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات