صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۷۸۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 30 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نگذارید سپاه پیر، محافظه‌کار و به وضع موجود قانع بشود؛ روزبه‌روز باید جلو بروید و بهتر بشوید در جهت انقلابی شدن، در جهت دینی شدن، در جهت کارآمد شدن.(1398/7/10)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مراقب توطئه‌های جدید باشید!
پیروزی‌های محور مقاومت پس از هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز آمریکایی‌ها به دست جمهوری اسلامی ایران، ملموس‌تر و عینی‌تر شده است. در آن طرف میدان نیز شکست‌های محور شیطانی غربی‌ـ عربی‌ـ عبری بیشتر نمایان شده است. ناتوانی ضلع عربی محور شیطانی در مقابل انصارالله یمن و شکست طرح‌های ضلع غربی‌ـ عبری در سوریه و عراق، همه معادلات مدنظر آمریکا و هم‌پیمانان‌شان را به هم ریخته است. ترامپ نیز نسبت به اعمال سیاست‌های تحریمی علیه ایران تحت عنوان فشار حداکثری به شدت سردرگم است؛ به گونه‌ای که برای مذاکره با مسئولان نظام اسلامی التماس می‌کند. بنابراین امروز تابوت استراتژی‌ غرب در مقابل محور مقاومت به ویژه ایران، روی دست صاحبانش مانده است.
از این رو جریان مقابل محور مقاومت، همچون ماری زخم‌خورده است که در مخمصه افتاده و به هر سمتی حمله می‌کند تا خود را نجات دهد. وقتی آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی دچار شکست‌های پی‌درپی شده‌اند؛ بدون شک رفتار آنها نیز هیچ وقت از روی منطق و عرف بین‌المللی نخواهد بود و تنها به فکر رهایی از وضعیت ایجاد شده خواهند بود. به هم زدن آرامش نسبی در عراق، لبنان و انتقال داعش از سوریه به کردستان عراق و تهدید ایران به جنگ از سوی ترامپ تنها بخشی از رویکرد نمایان شده محور شیطانی در منطقه است. البته باید مراقب توطئه‌های جدیدی بود که در اتاق عملیات‌های آنها طراحی می‌شود. خط‌دهی رسانه‌های مورد حمایت محور غربی‌ـ عربی‌‌ـ عبری برای ایجاد تفرقه و اختلاف در منطقه در وضعیت فعلی شدت بیشتری به خود گرفته است که تنها به دلیل دور کردن افکار عمومی از وضعیت به هم ریخته خودشان است. تمایل عربستان سعودی به مذاکره از یک طرف و اقدامات و اظهار نظرهای تفرقه‌افکنانه آنها از سوی دیگر نشان از سردرگمی و ناکارآمدی راهبردهای منطقه‌ای آل‌سعود بوده است. به گونه‌ای که نتایج یک ارزیابی نشان می‌دهد، این رژیم حتی نفوذ نرم خود در منطقه را نیز از دست داده است. رژیم شکست‌خورده صهیونیسم هم که یک زمان سگ نگهبان غرب در منطقه بود، در حال حاضر حفظ موجودیتش وجهه همت آمریکایی‌ها شده است. با توجه به تحولات منطقه شکی نیست که ایران و محور مقاومت روز به روز قدرتمندتر می‌شود و تمام توطئه‌های آنها را خنثی خواهند کرد.


▼ گزارش روز

آیا عربستان تغییر کرده است؟
«محمدجواد ظریف» در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» گفته است، تهران از هر ابتکار عملی برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کند و برای پایان جنگ یمن همکاری خواهد کرد. وزیر امور خارجه کشورمان گفته است: «اگر شرایط مناسب فراهم شود، من آماده سفر به ریاض برای حل اختلافات خواهم بود.» این جملات روزهای گذشته نیز از سوی مسئولان سیاست خارجی کشورمان بارها تکرار شده است و خود آقای ظریف همین هفته گذشته و پس از سفر عمران‌خان به تهران گفته بود، با واسطه یا بی‌واسطه آماده گفت‌وگو با ریاض هستیم! اما سؤال اینجاست که این اظهارات بر چه مبنا و اصولی بیان می‌شود؟ آیا چرخشی در مواضع سران سعودی صورت گرفته است؟ آیا ارتش سعودی از حمله به یمن پشیمان است؟ آیا عربستان از همکاری خود با آمریکا علیه محور مقاومت در منطقه و تلاش برای رسمیت بخشیدن به حضور آمریکا در منطقه و رسمیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی دست کشیده است! شواهد و قراین هیچ یک از این موارد را نشان نمی‌دهد و جز در چند مورد نادر، موضع‌گیری‌های ضد ایرانی و دروغ‌سازی‌های ریاض علیه کشورمان ادامه دارد. در جدیدترین نمونه وزیر مشاور در امور خارجه عربستان مدعی شد، طبق شواهد به دست آمده، ایران به طور قطعی در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو دخیل بوده است. «الجبیر» افزود: «سلاحی که از آن در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو استفاده شده، ایرانی است و ما آماده پاسخ به آن هستیم.» همچنین رسانه‌ها از احتمال برگزاری رزمایش مشترک عربستان سعودی و کشورهای دیگر با محوریت آمریکایی‌ها در دریای عمان و خلیج‌فارس خبر داده‌اند و «منامه» پایتخت بحرین نیز این روزها میزبان نشستی با حضور عربستان سعودی و... است؛ نشستی با هدف ادعایی تأمین امنیت منطقه و طرح این دروغ بزرگ که ایران عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه است!


▼ اخبار ویژه

تغییرات تأمل‌برانگیز در مدیریت استان‌ها!
از سال 1396 تاکنون 28 استاندار، 27 معاون سیاسی استاندار، 24 مدیرکل انتخابات در استانداری‌ها، 300 فرماندار و 200 معاون سیاسی فرماندار تغییر کرده‌اند که اعداد تأمل‌برانگیزی هستند. آماری که نشان از تغییر 90 درصدی استانداران و معاونان سیاسی آنها، تغییر نزدیک به 80 درصدی مدیرکل‌های انتخابات استانداری‌ها و 70 درصدی فرمانداران کشور دارد. نکته قابل تأمل آن است که سابقه سیاسی بیشتر نیروهای تازه منتصب شده نشان می‌دهد، به جریان اصلاحات وابستگی دارند و حرف و حدیث‌ها درباره بسیاری از نیروهای تازه منصوب وجود دارد. در میان آنها چهره‌هایی هستند که صلاحیت آنها برای شرکت در انتخابات از سوی شورای نگهبان رد شده است؛ اما اکنون در جایگاه مجری انتخابات قرار گرفته‌اند.


پنج یا شش شرکت و حدود ۵۰۰ حساب بانکی دارم!
«شبنم نعمت‌زاده» در آخرین دفاعیاتش در دادگاه با بیان اینکه من آبروی خود و خانواده‌ام را نمی‌برم، گفت: پدر من پدر خوبی نبود، ولی برای مملکت مدیر خوبی بود و به عنوان مدیر خوب به او مدیونم؛ نه به عنوان پدرم. ۴۰ سال من تنها بودم و پدری نداشتم. پدرم بیش از صد شهرک صنعتی راه‌اندازی کرده است و تمام عید و تعطیلات را در ماهشهر بودیم تا ماهشهر ساخته شود. آنجا بیابان بود. قاضی مسعودی‌مقام، رئیس دادگاه خطاب به شبنم نعمت‌زاده با بیان اینکه به دوستان و آشنایان‌تان بگویید زیاد نامه‌نگاری نکنند، سؤال کرد: شما چند شرکت و چند حساب بانکی دارید؟ نعمت‌زاده در پاسخ گفت: بنده پنج یا شش شرکت و حدود ۵۰۰ حساب بانکی دارم، چون پخش، نیاز به تعداد زیادی حساب بانکی داشت. من به هیچ شهرستانی برای باز کردن حساب نرفتم.

 

▼ اخبار
1ـ‌ دعوای پدرخوانده‌ها و فرزندخوانده‌ها
«غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران گفت: اولین و بزرگ‌ترین مشکل اصلاحات، مشکل هویتی است. آقای عارف که روزی در مقام ریاست دانشگاه تهران مانع سخنرانی آقای عبدالکریم سروش شد، چطور امروز به شخصیت محوری اصلاحات تبدیل شده است؟ بنده سال ۶۸ که به تهران آمدم و شهردار تهران شدم، هیچ‌وقت ادعای اصلاح‌طلبی نداشتم. گفتیم می‌خواهیم این شهر آلوده، کثیف و مخروبه را درست کنیم؛ ما اصلاحات را همین می‌دانیم. ما از پدرخواندگی استعفا داده‌ایم، اما گویا این فرزندخوانده‌ها هستند که این استعفا را نمی‌پذیرند. در همین حال «علی شکوری‌راد» در پاسخ به پرسشی درباره سرلیستی اصلاح‌طلبان و تمایل نداشتن عارف به این سرلیستی گفت: من مستقیماً از آقای عارف چنین چیزی نشنیده‌ام؛ ولی شنیده‌هایی وجود دارد. درباره کاندیداتوری دکتر عارف برای ۱۴۰۰ هیچ بحث تشکیلاتی نشده است. برداشت این است که عارف سرلیست اصلاح‌طلبان نمی‌شود و خیلی دور از این خبر نیست.


2ـ ربوی بودن بانک‌ها به زودی قانونی می‌شود؟
«حسین صمصامی» یکی از 21 اقتصاددانی که بیانیه نقد نظام جدید بانکداری را امضا کرده، طرح عملیات بانکی بدون ربا را مورد دغدغه اقتصاددانان دانست و افزود: «بانک و نظام بانکی دو اشکال اساسی دارد که برای همگان عیان شده است؛ نخست اینکه بانک‌ها ربوی عمل می‌کنند و برخی مراجع تقلید نیز نسبت به آن اعتراض کرده‌اند. همچنین نظام بانکی نتوانسته حجم عظیم نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند؛ بانک مرکزی در سال گذشته اعلام کرد بانک‌ها 770 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده‌اند، در حالی که نرخ سرمایه‌گذاری 12 درصد منفی بوده است.» صمصامی افزود: «در این طرح اصلاح اساسی برای حل دو مشکل اساسی وجود ندارد و با در نظرگیری بندهای این طرح می‌بینیم عملیات بانکی در تخصیص منابع انجام می‌شود و بانک‌ها مجاز هستند وارد عملیات تجاری و خرید و فروش املاک و ارز شوند.»


3ـ‌ رئیس‌جمهور وقت کم می‌آورد
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ یک از رؤسای‌جمهور قبلی با خانه احزاب جلسه نداشتند، گفت: اگر وقت باشد، ما به این کار خواهیم رسید. محمود واعظی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور طی شش سال گذشته جلسه‌ای با خانه احزاب نداشته است و چه زمانی می‌خواهد برای این نهاد صنفی وقت بگذارد، گفت: من از این قراری که می‌فرمایید خبر ندارم؛ رؤسای‌جمهور دیگر هم این جلسه را نداشتند. وی افزود: به هر حال هر جلسه‌ای خوب است که برگزار شود، به شرط اینکه وقت رئیس‌جمهور را «الاهم فالاهم» کنیم؛ زیرا قطعاً رئیس‌جمهور هم مانند همه ما صبح ساعت ۷:۳۰، ۸ تا ساعت ۱۰، ۱۱ شب به مقداری از کار‌های کشور می‌رسد و توقعات از ایشان هم الی‌ماشاءالله است. حالا اگر وقت باشد، ما به این کار [جلسه با خانه احزاب]هم خواهیم رسید.


4ـ‌ باج‌گیری آمریکا و رژیم صهیونیستی از کشورهای عربی
سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم» نشست امنیت دریایی منامه را که به ریاست آمریکا و به بهانه مقابله با خطر ایران و نفوذ آن و حمایت از اعراب در حال برگزاری است، مؤید استمرار راهبرد آمریکا در باج‌گیری از کشورهای عربی دانست. به عقیده نویسنده، مصیبت آنجاست که رژیم‌های حاکم بر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بارها و بارها تسلیم این باج‌گیری آمریکا می‌شوند. «عبدالباری عطوان» با تأکید بر اینکه این حضور تل‌آویو است که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، نه ایران که هزاران سال در قلب منطقه قرار داشته است، افزود: دولت‌های آمریکا وقتی می‌خواهند پول بیشتری را چپاول کنند، به ایران‌هراسی متوسل می‌شوند. وی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی قادر به محافظت از خودش هم نیست، چه برسد که بخواهد از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس حفاظت کند.

 

▼ اخبار کوتاه
«سپهر برزی» دبیر سندیکای صنعت برق با بیان اینکه مشخص نیست چرا عراق برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه امضا شده با ایران در زمینه برق جدیتی نشان نمی‌دهد، گفت: کارگروهی در وزارت نیرو برای آغاز همکاری همه‌جانبه ایران و عراق در زمینه برق تشکیل شده است. گفتنی است، در بهمن ماه سال گذشته وزرای نیروی جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق دو تفاهم‌نامه و یک قرارداد در زمینه برق به امضا رساندند؛ اما تکلیف این تفاهم‌نامه‌ها مشخص نیست و احتمالاً فشار ایالات متحده آمریکا سبب شده است تا عراق جدیتی برای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه از خود نشان ندهد.
«احمد یی ایت بولود» یکی از نمایندگان حزب حرکت ملی ترکیه در مجلس که در ائتلاف سیاسی با حزب حاکم قرار دارد، ایران را به حمله نظامی و آشوب داخلی تهدید کرده و به صراحت گفته است، پس از شمال سوریه نوبت به شمال‌غرب ایران خواهد رسید! با وجود گذشت چند روز از انتشار این توئیت، سفیر ایران در ترکیه هیچ واکنشی به آن نشان نداده است. این در حالی است که همین سفیر به دلیل یک تیتر و‌ عکس معمولی به روزنامه داخل کشور فشار وارد کرده و طی توئیتی به زبان ترکی استانبولی از آن اعلام برائت کرده بود!
«علی ربیعی» سخنگوی دولت گفت: دکتر روحانی منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست و اگر به مجلس اول اشاره می‌کند، اولاً به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیاً به حساسیت خودجوش ملت که با وجود نامزدهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب‌نامی رأی دادند. الآن هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه‌های متنوعی رأی دهند.
«جواد کریمی‌قدوسی» نماینده اصولگرای مجلس در ادعایی تازه مدعی شد: سال 1396 چهار رابط روح‌الله زم دستگیر شدند. به گفته او، از این چهار رابط یکی در دفتر آشنا، یکی در مجموعه ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور، یکی در دفتر بانک و چهارمی در قوه قضائیه بوده‌اند.
رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ایران جایگاه نخست تولید ماهی قزل‌آلا در دنیا را دارد، گفت: شرایط طوری است که برای هر میزان تولید مجوز درخواست شود، سازمان شیلات پاسخ‌گو خواهد بود.
چند مقام‌ آمریکایی به «نیویورک‌تایمز» گفته‌اند، این کشور به صورت تدریجی در حال خارج کردن هزاران نظامی خود از افغانستان بوده و این موضوع بدون حتی انجام توافق با طالبان صورت گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات