صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۷۸۱۷

از باج‌گیری آمریکا تا دغدغه اقتصاددانان

1ـ‌ دعوای پدرخوانده‌ها و فرزندخوانده‌ها
«غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران گفت: اولین و بزرگ‌ترین مشکل اصلاحات، مشکل هویتی است. آقای عارف که روزی در مقام ریاست دانشگاه تهران مانع سخنرانی آقای عبدالکریم سروش شد، چطور امروز به شخصیت محوری اصلاحات تبدیل شده است؟ بنده سال ۶۸ که به تهران آمدم و شهردار تهران شدم، هیچ‌وقت ادعای اصلاح‌طلبی نداشتم. گفتیم می‌خواهیم این شهر آلوده، کثیف و مخروبه را درست کنیم؛ ما اصلاحات را همین می‌دانیم. ما از پدرخواندگی استعفا داده‌ایم، اما گویا این فرزندخوانده‌ها هستند که این استعفا را نمی‌پذیرند. در همین حال «علی شکوری‌راد» در پاسخ به پرسشی درباره سرلیستی اصلاح‌طلبان و تمایل نداشتن عارف به این سرلیستی گفت: من مستقیماً از آقای عارف چنین چیزی نشنیده‌ام؛ ولی شنیده‌هایی وجود دارد. درباره کاندیداتوری دکتر عارف برای ۱۴۰۰ هیچ بحث تشکیلاتی نشده است. برداشت این است که عارف سرلیست اصلاح‌طلبان نمی‌شود و خیلی دور از این خبر نیست.


2ـ ربوی بودن بانک‌ها به زودی قانونی می‌شود؟
«حسین صمصامی» یکی از 21 اقتصاددانی که بیانیه نقد نظام جدید بانکداری را امضا کرده، طرح عملیات بانکی بدون ربا را مورد دغدغه اقتصاددانان دانست و افزود: «بانک و نظام بانکی دو اشکال اساسی دارد که برای همگان عیان شده است؛ نخست اینکه بانک‌ها ربوی عمل می‌کنند و برخی مراجع تقلید نیز نسبت به آن اعتراض کرده‌اند. همچنین نظام بانکی نتوانسته حجم عظیم نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند؛ بانک مرکزی در سال گذشته اعلام کرد بانک‌ها 770 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده‌اند، در حالی که نرخ سرمایه‌گذاری 12 درصد منفی بوده است.» صمصامی افزود: «در این طرح اصلاح اساسی برای حل دو مشکل اساسی وجود ندارد و با در نظرگیری بندهای این طرح می‌بینیم عملیات بانکی در تخصیص منابع انجام می‌شود و بانک‌ها مجاز هستند وارد عملیات تجاری و خرید و فروش املاک و ارز شوند.»


3ـ‌ رئیس‌جمهور وقت کم می‌آورد
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ یک از رؤسای‌جمهور قبلی با خانه احزاب جلسه نداشتند، گفت: اگر وقت باشد، ما به این کار خواهیم رسید. محمود واعظی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور طی شش سال گذشته جلسه‌ای با خانه احزاب نداشته است و چه زمانی می‌خواهد برای این نهاد صنفی وقت بگذارد، گفت: من از این قراری که می‌فرمایید خبر ندارم؛ رؤسای‌جمهور دیگر هم این جلسه را نداشتند. وی افزود: به هر حال هر جلسه‌ای خوب است که برگزار شود، به شرط اینکه وقت رئیس‌جمهور را «الاهم فالاهم» کنیم؛ زیرا قطعاً رئیس‌جمهور هم مانند همه ما صبح ساعت ۷:۳۰، ۸ تا ساعت ۱۰، ۱۱ شب به مقداری از کار‌های کشور می‌رسد و توقعات از ایشان هم الی‌ماشاءالله است. حالا اگر وقت باشد، ما به این کار [جلسه با خانه احزاب]هم خواهیم رسید.


4ـ‌ باج‌گیری آمریکا و رژیم صهیونیستی از کشورهای عربی
سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم» نشست امنیت دریایی منامه را که به ریاست آمریکا و به بهانه مقابله با خطر ایران و نفوذ آن و حمایت از اعراب در حال برگزاری است، مؤید استمرار راهبرد آمریکا در باج‌گیری از کشورهای عربی دانست. به عقیده نویسنده، مصیبت آنجاست که رژیم‌های حاکم بر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بارها و بارها تسلیم این باج‌گیری آمریکا می‌شوند. «عبدالباری عطوان» با تأکید بر اینکه این حضور تل‌آویو است که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، نه ایران که هزاران سال در قلب منطقه قرار داشته است، افزود: دولت‌های آمریکا وقتی می‌خواهند پول بیشتری را چپاول کنند، به ایران‌هراسی متوسل می‌شوند. وی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی قادر به محافظت از خودش هم نیست، چه برسد که بخواهد از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس حفاظت کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات