اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۷۸۴۱

دولت دستش را از جیب بانک مرکزی درآورد/ سهم هر ایرانی از یارانه پنهان و آشکار ۱۶ میلیون تومان در سال است

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اعلام رقم ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان سالانه گفت: این عدد یعنی سالانه به ازای هر ایرانی ١۶ میلیون تومان یارانه پنهان و آشکار توزیع می شود که غیرهدفمند، غیرعادلانه و فساد برانگیز است.
سهم هر ایرانی از یارانه پنهان و آشکار 16 میلیون تومان در سال است

مسعود خوانساری در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به گزارش مجمع جهانی اقتصاد از شاخص رقابت پذیری و حقوق مالکیت ١۴۴ کشور دنیا اظهار کرد: در گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد که بر اساس ۱۰۳ شاخص تهیه شده است متاسفانه رتبه ایران نسبت به سال قبل با ۱۰ رتبه افت، به ٩٩ از ١۴۴ کشور دنیا رسیده است و این در حالی است که رتبه ایران در سال ۹۰، ۶٢ بوده و این یعنی طی ٨ سال گذشته ٣٧ کشور دنیا از ما جلو زده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، کارایی بازار کار، وضعیت اقتصاد کلان و وضعیت بازار محصول را جز ضعیفترین شاخص‌های کشورمان در این گزارش خواند رتبه‌ای بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ را در میان ١۴۴ کشور داشتند.
وی در ادامه با اشاره به پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی ایران گفت: بر اساس پیش بینی این صندوق، رشد اقتصادی ما امسال هم نزولی خواهد بود و به عدد ٩.۵- درصد خواهد رسید.
خوانساری اضافه کرد: نرخ تورم کشورمان برای امسال، سال ٩٩ و ۱۴۰۰، به ترتیب ٣٨ درصد، ٢٩ درصد و ٢٢.٧ درصد پیش بینی شده است که نشان میدهد با تورم و رکود توأمان در سال جاری و سال‌های آینده روبرو هستیم.
خوانساری عمده چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران را رکود تورمی، استمرار کاهش ارزش پول ملی، افزایش هزینه‌های دولت و محدود شدن بانک‌ها دانست که به گفته او همه این موارد به افزایش بیکاری و فقر منجر خواهد شد.

احتمال جهش ارزی و کاهش ارزش پول ملی در سال ۱۴۰۰
رییس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به کسری بودجه دولت در سال جاری و سال‌های آینده گفت: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد امسال ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسر بودجه خواهیم داشت و دولت نیز برای جبران این کسری، ٢ راهکار افزایش درآمد‌های مالیاتی و انتشار اوراق قرضه را در دستور کار خود قرار داده، ولی در هر دو مورد با نگرانی‌هایی مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: علی رغم آنکه ما معتقدیم اخذ مالیات واقعی امر بسیار خوبی است، ولی تجربه گذشته و ۶ ماه اخیر نشان داده در این ماجرا، فشار بر روی بنگاه‌های شناسنامه‌دار بیشتر می‌شود و ممکن است افزایش این فشار‌ها به تعطیلی این بنگاه‌ها منجر شود.
وی ادامه داد: اوراق قرضه نیز بدهی‌های دولت را از سال جاری به سال بعد به تعویق می‌اندازد و در نهایت باعث ایجاد تورم خواهد شد و همان اتفاقی که در سال ٩٢ و ٩٧ رقم خورد را در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تجربه خواهیم کرد و با جهش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی مواجه می‌شویم.
خوانساری خاطرنشان کرد: لذا اگر کسری بودجه از طریق اوراق مشارکت و بانک مرکزی باشد ٣ تا ۴ سال دیگر همان اتفاق سال ٩٧ دوباره تکرار خواهد شد.

دولت دستش را از جیب بانک مرکزی درآورد
وی در ادامه سخنانش با اعلام رقم ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان سالانه گفت: این عدد یعنی سالانه به ازای هر ایرانی ١۶ میلیون تومان یارانه پنهان و آشکار؛ یارانه‌ای که با توجه به قرارداشتن آن در چرخه اقتصادی کشور، غیرهدفمند، غیرعادلانه و فساد برانگیز است؛ لذا با توجه به شرایط امروز کشور و افت فروش نفت، ٢ راه پیش روی ماست.
وی ادامه داد: راه نخست افزایش صادرات غیرنفتی از مسیر تسهیل صادرات و افزایش تولید در کشور است و راه دوم، افزایش تقاضا در داخل با جبران کاهش قدرت خرید مردم است که در ٢ سال گذشته رخ داد.
وی خاطرنشان کرد: لذا انتظار ما این است دولت بجای دست کردن در جیب بانک مرکزی و انتشار اوراق قرضه، به سمت اصلاح بودجه شرکت‌های دولتی و کاهش هزینه‌های دولت باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات