صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۷۸۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 1 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز ملت ایران و کشور ایران یک درخت تناور است؛ امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی غلط می‌کنند که ملت ایران را تهدید کنند؛ تهدیدهای آنها، حرکات آنها، خباثت‌های آنها تا امروز شکست خورده است، از این پس هم شکست خواهد خورد.(1397/9/4)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

فصل جدايي!
ميعادگاه انتخابات، فصل همگرايي‌ها و واگرايي‌هاست! برخي احزاب و گروه‌هاي سیاسی «انتخابات» را فرصتي براي ائتلاف و وحدت قرار مي‌دهند و برخي به انتخابات به مثابه زمانه لازم براي جدايي و اتمام ائتلاف و همگرايي می‌نگرند! معيار و مبناي هر دو راهبرد انتخاباتي نيز منافعي است که در پس اين قرابت‌ها و فراقت‌ها قرار دارد.
انتخابات اسفندماه 98 نيز به ظاهر مي‌تواند فصل جدايي در اردوگاه اصلاح‌طلبان باشد. فصلي که نشانه‌هاي آن از مدت‌ها پيش آغاز شده و اين روزها به اوج خود رسيده است، که يکي از مهم‌ترين نمودهاي آن چگونگي مواجهه با «محمدرضا عارف» است!
در ماه‌هاي اخير نقد عملکرد رئیس فراکسيون اميد به معياري براي واگرايي و مرزبندي احتمالي جديد در اردوگاه اصلاح‌طلبان بدل شده است. طيفي هجمه و نقدهاي تند به وي را در دستور کار خود دارند و برخي حمايت از عارف را برگزيده‌اند. آخرين اظهارات در اين زمينه را مي‌توان از زبان «غلامحسین کرباسچي» دبيرکل حزب کارگزاران شنيد که به بهانه‌هاي گوناگون عارف را نقد کرده است. وي در آخرين اظهارات خود مي‌گويد: «آقاي عارف كه روزي در مقام رياست دانشگاه تهران مانع سخنراني آقاي عبدالكريم سروش شد يا آقاي سيدجواد طباطبايي را از معاونت پژوهشي برداشت يا روزي ديگر برخوردهايي با انجمن اسلامي داشته، چطور امروز به شخصيت محوري اصلاحات تبديل شده و از او براي هر منصب و مقامي صحبت مي‌شود.» پيش از اين نيز «محمد عطريانفر» عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگي در مصاحبه‌اي گفت: «نقد لاريجاني را به نسيه عارف ترجيح مي‌دهيم» و اين از اختلافات جدي کارگزاران با عارف حکايت دارد.
در مقابل روزنامه «آفتاب يزد» نيز با دفاع از عارف، مي‌نويسد: «کرباسچي از هر روشي براي خروج عارف از سرليستي اصلاح‌طلبان استفاده مي‌کند... وي مدت‌هاي زيادي است که شمشير را براي اصلاح‌طلبان از رو بسته و منتقد چهره‌هاي بارز اين جريان شده است.» البته عارف نيز پيش از اين به اين هجمه‌ها پاسخ داده بود که «راه خود را از فرصت‌طلبان جدا مي‌کنيم.»
اظهارات اين‌چنيني حکايت از اين دارد که به احتمال زياد در انتخابات آتي تجميع همه اصلاح‌طلبان در پاي حمايت از يک ليست واحد ممکن نبوده و بايد در انتظار ارائه ليست‌هاي متعدد از اصلاح‌طلبان باشيم که اين روند مي‌تواند وضعیت جديدي را در انتخابات پيش رو رقم بزند.

 

▼ گزارش روز

ناراحتی جریان خاص!
«مهدی ترابی» بازیکن تیم پرسپولیس تهران و تیم ملی ایران در بازی‌های هفته هفتم «لیگ برتر، جام خلیج‌فارس» پس از زدن گل اول تیمش، هنگام شادی، به رسم بسیاری از فوتبالیست‌ها نوشته‌ای را روی پیراهن دومش در برابر دوربین‌های تلویزیونی گرفت! جمله‌ای که عبارت بود از «تنها راه نجات کشور‌= اطاعت از رهبری»، جمله‌ای که اعلام آن از سوی این چهره محبوب تیم قرمزپوش پایتخت برای جریان‌های خاص و ضد انقلاب بسیار گران آمد! جریانی که استراتژی‌اش بیان مطالبات و خواسته‌های‌شان از زبان سلبریتی‌ها و چهره‌های محبوب است، به یکباره با پدیده‌ای روبه‌رو شد که داشت دقیقاً برخلاف آنها عمل می‌کرد! جریانی که با هدف تغییر سبک زندگی مردم و هدایت اجتماعی و سیاسی سلبریتی تولید می‌کند؛ در برابر بیان حرف مردم از زبان یک چهره محبوب به سرعت بسیج شد و انواع و اقسام تهمت‌ها و نسبت‌های ناروا را به شماره 9 قهرمان سه دوره گذشته لیگ کشور نسبت داد! جریانی که خود را حامی آزادی بیان می‌داند و شعار زنده‌باد مخالف را سرمی‌دهد، تلاش کرد چنان به مهدی ترابی حمله کنند که دیگر هیچ‌کس جرئت نکند حرفی خلاف نظر آنها را بزند! بلایی که پیشتر سلبریتی‌هایی که در مسیر مردم و انقلاب گام برداشتند، تجربه کردند! بایکوت رسانه‌ای و کاری در فضای سینما پس از حضور در پیاده‌روی اربعین، حمایت از چهره‌های جریان انقلابی، بازی کردن در آثاری درباره فتنه 88 و...؛ اما واکنش واقعی جامعه چیز دیگری بود! دنبال‌کننده‌های مهدی ترابی در اینستاگرام به سرعت افزایش یافت و هزاران توئیت در حمایت از او منتشر شد؛ اما جالب توجه‌تر از اینها واکنش خود ترابی به این حمله‌های ناجوانمردانه بود! او گفت: «این یک پیغام برای مسئولان بود که امیدشان برای حل مشکلات به جاهای دیگر است... . قبل از اینکه چنین خوشحالی‌ای را بعد از گل زدن در نظر بگیرم، فکر همه چیز را کرده بودم. هجمه‌ها و مخالفت‌ها به هیچ عنوان دلسردم نمی‌کند. من به کاری که انجام دادم، اعتقاد داشتم.»


▼ اخبار ویژه

پروژه‌های ناکام ضدانقلاب
پروژه ققنوس که تلاشی برای گردهم آوردن سلطنت‌طلبان قدیمی، حول رضا پهلوی و زیر یک چتر بود، پس از گذشت هشت ماه از آغاز فعالیت، با شکست مواجه شد. «الهیار کنگرلو» مؤسس و مدیر پروژه ققنوس و «عطا هودشتیان»، مدیر و سرپرست روابط بین‌المللی این گروه با اعلام خروج خود گفتند، برنامه‌های این گروه با خواسته‌ها و ضرورت‌های آنها همخوانی ندارد. هدف از تشکیل ققنوس جذب نخبگان علمی ایرانی بود؛ اما به دلیل آنکه در میان نخبگان علمی ایرانی جذابیتی پیدا نکرد، اولین کسی که از این گروه خارج شد، شخص مؤسس این گروه بود.


خانه‌های فساد به نام کلیسای خانگی
چند سالی است که کلیساهایی در ایران راه‌اندازی شده‌اند به نام کلیسای خانگی؛ این کلیساها در جریان مخالف با کلیساهای رسمی فعالیت می‌کنند و با تبلیغات غیر واقعی و استفاده از حربه‌های جنسی، سعی دارند جوانان ایرانی را جذب کنند. کشیش «هرمز شریعت» مدیر یکی از شبکه‌های مسیحی که تا پیش از این به شدت از کلیساهای خانگی حمایت می‌کرد، به گوشه‌ای از این فساد اشاره کرده و گفته است، اعتراف به گناه در نزد یک کشیش و افشای خصوصی‌ترین مسائل، به حربه‌ای در دست گردانندگان این کلیساها برای سوءاستفاده از زنان تبدیل شده است.

 

▼ اخبار
1ـ هر ایرانی ١۶ میلیون تومان یارانه می‌گیرد!
«مسعود خوانساری» رئیس اتاق بازرگانی تهران با اعلام رقم 1300 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان سالیانه گفت: این عدد یعنی سالیانه به ازای هر ایرانی ١6 میلیون تومان یارانه پنهان و آشکار؛ یارانه‌ای که با توجه به قرار داشتن آن در چرخه اقتصادی کشور، غیرهدفمند، غیرعادلانه و فسادبرانگیز است؛ از این رو با توجه به شرایط امروز کشور و افت فروش نفت، دو راه پیش روی ماست؛ راه نخست افزایش صادرات غیرنفتی از مسیر تسهیل صادرات و افزایش تولید در کشور است و راه دوم، افزایش تقاضا در داخل با جبران کاهش قدرت خرید مردم است که در دو سال گذشته رخ داد. وی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است دولت به جای دست کردن در جیب بانک مرکزی و انتشار اوراق قرضه، درصدد اصلاح بودجه شرکت‌های دولتی و کاهش هزینه‌های دولت باشد. وی عمده چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران را رکود تورمی، استمرار کاهش ارزش پول ملی، افزایش هزینه‌های دولت و محدود شدن بانک‌ها دانست که به افزایش بیکاری و فقر منجر خواهد شد.


2ـ سهم سازمان اقتصاد رضوی درصدی از اقتصاد ایران هم نمی‌شود
«مهدی برادران» قائم مقام سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی در واکنش به اظهارات برخی اصلاح‌طلبان از جمله «بهزاد نبوی» مبنی بر اینکه سهم اصلی اقتصاد کشور در اختیار نهادهای انتصابی مانند آستان قدس است، نه در اختیار دولت گفته است: «سهم سازمان اقتصاد رضوی اصلاًـ حتی‌ـ درصدی از اقتصاد ایران را شامل نمی‌شود. شما اگر صد شرکت بزرگ کشور را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد شرکت‌های تابعه آستان اصلاً در این فهرست قرار ندارند و در صنایعی مانند پتروشیمی، مخابرات و... اصلاً نامی از آستان قدس وجود ندارد.» وی می‌افزاید: «مجموعه سازمان اقتصادی رضوی اولین سازمانی بوده که اطلاعات و مشخصات سازمان‌های تابعه را شفاف اعلام کرده است. حتی عملکرد سال‌های گذشته، سود و زیان، کلیه اسامی سازمان‌ها و هیئت‌مدیره‌ها در قالب بحث شفافیت در سایت مربوط به شفافیت اقتصادی وجود دارد.»


3ـ فشار دولت برای تصویب FATF و CFT
در حالی که آمریکا از برجام خارج شده و دولت‌های اروپایی در انجام تعهدات برجامی‌شان شانه خالی کرده‌اند، پاستورنشینان همچنان در پی تصویب هر چهار لایحه هستند. در جدیدترین فشارها بر مجمع تشخیص مصلحت نظام «اسحاق جهانگیری» در سخنانی خواستار تأیید هر چه زودتر لوایح FATF و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است. این در حالی است که «غلامرضا مصباحی‌مقدم» و «محسن رضایی» دو عضو ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشتر از رد شدن این دو لایحه در مجمع خبر داده بودند. غلامرضا مصباحی‌مقدم اظهار داشت: از آنجایی که تحریم‌های آمریکا شامل حال هر گونه دور زدن تحریم هم می‌شود، پالرمو و سی‌اف‌تی موجب می‌شود آمریکا به راحتی بتواند دور زدن تحریم‌ها را کشف کند. ما که نمی‌توانیم با دست خودمان تحریم‌ها را برای خودمان تشدید کنیم.


4ـ نیروهای مسلح در برابر بدخواهی دشمنان می‌ایستند
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: دشمن باید بداند اگر به مرزهای میهن اسلامی تجاوزی صورت بگیرد، با یک ملت یکپارچه و تابع رهبر که دارای نیروهای مسلح مقتدر و توانمندی است، مواجه خواهد شد و این مواجهه حتماً با تلفات سنگین، انهدام تجهیزات و آبروریزی سنگین همراه خواهد بود. سردار سرلشکر «محمد باقری» با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هیچ چشم‌داشتی به منابع و یک وجب خاک همسایگان ندارند، اما در برابر تهاجم و بدخواهی دشمنان می‌ایستند و این ایستادگی را در دفاع مقدس نشان دادند، تصریح کرد: دوستان به ما اطمینان می‌کنند و دشمنان از ما وحشت دارند؛ چرا که باید چنین رویه‌ای در برخورد با دوستان و دشمنان وجود داشته باشد.

 

▼ اخبار کوتاه
«منصور پوریان» رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور با بیان اینکه بازار گوشت قرمز از وضعیت مناسبی برخوردار است، گفت: همچنان دامداران با مشکل ازدیاد تولید دام سنگین روبه‌رو هستند که باید برای آن چاره‌ای اندیشید. وی راهکار کاهش قیمت گوشت قرمز را حذف دلالان و عرضه مستقیم لاشه گوسفندی و گوساله از سوی تولیدکنندگان دانست و تصریح کرد: برای جلوگیری از خسارت دامپروران نیاز است دولت شرایط را برای صادرات دام زنده سنگین فراهم کند تا مشکل انباشت دام برطرف شود.
روزنامه «آرمان» در مطلبی نوشت: «بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این نظرند که اگر میان تهران و ریاض توافقی حاصل گردد و نوعی آرامش پدید آید، بسیاری از تنش‌ها افول خواهد کرد.» متأسفانه، رسانه‌های اصلاح‌طلب، ایران را که در صف مقدم مبارزه با تروریست‌ها در منطقه بوده، با آل‌سعود که یکی از حامیان اصلی تروریست‌های تکفیری است، عامل تنش در منطقه دانسته و مدعی هستند اگر این دو با یکدیگر به توافق برسند، منطقه آرام می‌شود!
دادستان آمریکایی پس از امتناع نماینده بانک خلق ترکیه (هالک بانک) از حضور در دادگاه برای رسیدگی به اتهام مطرح‌ شده علیه آن در زمینه نقض تحریم‌ها علیه ایران، این بانک را «فراری» خواند و آن را تهدید به جریمه کرد. بانک خلق ترکیه به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران، هدف اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها قرار گرفته است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه این پرونده را به منزله یک حمله سیاسی علیه دولت ترکیه محکوم کرده است.
«یونس مظلومی» عضو سندیکای بیمه‌گران ایران درباره بیمه فعالیت‌های بازرگانی و تجاری در عراق، گفت: فعالیت صنعت بیمه در عراق در دو بخش انجام می‌شود که بخش نخست مربوط به تحت پوشش قرار دادن فعالیت‌های ایرانی‌ها در عراق، مانند اجرای پروژه‌ها و صادرات است که در حال اجراست. بخش دیگر مربوط به صدور خدمات بیمه‌ای به عراق است که اجرایی کردن آن زمانبر و پیچیده است.
معترضان لبنانی در تظاهرات برای چندمین بار و این بار در میدان «ریاض الصلح» بیروت، پرچم رژیم صهیونیستی را آتش زدند. همزمان در شهر «صور» در جنوب لبنان نیز جوانان با آتش زدن پرچم این رژیم، شعار دادند که در خط مقدم مبارزه علیه «دشمن اسرائیلی» هستند.
«ابراهیم اصغرزاده» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «شرق» گفت: «تحریم انتخابات، سر به بیراهه گذاشتن است.» اصغرزاده در ادامه گفت: «متأسفانه نظرسنجی‌ها گزاره کاهش شدید سرمایه (اجتماعی اصلاحات) را تأیید می‌کند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات