صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۷۸۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 4 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): پیامبر اعظم اسلام، مجموعه‌ فضائل همه‌ انبیاء و اولیاء است؛ نسخه‌ کامل و تکامل یافته‌ همه‌ فضائلی است که در سلسله‌ پیامبران و اولیای الهی در تاریخ وجود داشته است.(1385/1/1) * فرارسیدن سالروز شهادت پیامبر اعظم(ص) و امام حسن‌مجتبی(ع) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز      

اقتصاد روی ریل پیشرفت

پس از انتشار گزارش 18 اکتبر صندوق بین‌المللی پول مبنی بر روشن بودن آینده اقتصاد ایران و خروج ایران از رکود اقتصادی در سال آینده، برخی از سران غیرمتعهدها، از جمله «ماهاتیر محمد» ضمن تحسین مقاومت ملت ایران، این پیروزی را به ملت ایران تبریک گفتند. آمار اعلام شده صندوق بین‌المللی پول حاکی از رشد منفی 9/5 درصدی اقتصاد ایران در سال جاری است که در سال آینده مثبت شده و به حدود یک واحد خواهد رسید. تلاش دولت برای ارائه بودجه منهای نفت همراه با کوشش بخش‌های مختلف و نهادهای انقلابی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محرومیت زدایی نیز چشم‌انداز خوبی از آینده اقتصاد ایران است.
نکته مهم در این مقطع انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که پیش از پایان سال برگزار خواهد شد و باید مجلسی شکل بگیرد که در تراز انقلاب اسلامی و آماده برنامه‌ریزی دقیق در چنین شرایط اقتصادی باشد. در حال حاضر ساختار بودجه کشور در بخش بودجه شرکت‌ها مبهم و غیر شفاف است. طرح‌های نیمه تمام اقتصادی به اعتباری بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تورم و نرخ بیکاری نیز بسیار بالاتر از متوسط چند ساله کشور است. در این شرایط باید مجلسی تشکیل شود که نمایندگان آن از تخصص، تعهد و شجاعت لازم برای انجام کارهای بزرگ برخوردار باشند.
این روزها که جریانات سیاسی عمده و فعال کشور در حال طراحی سازوکارهای وحدت جریانی هستند و با تشکیل شورای وحدت یا سامانه‌های الکترونیکی سعی دارند با انسجام و هماهنگی در رقابت‌های انتخاباتی حضور پیدا کنند، لازم است توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند که چه نمایندگانی می‌توانند گام‌های مؤثرتری در حل مشکلات معیشت مردم بردارند. قطعاً فهرست‌هایی که بر اساس زد و بندهای سیاسی نوشته می‌شود، صلاحیت لازم را ندارد. شاید یکی از دلایلی که بسیاری از نمایندگان مجلس با طرح شفافیت آرای خود مخالفت کردند، همین نکته است که تصمیمات‌شان همواره منطبق با منافع ملی و مردم نیست. امروز که اقتصاد ایران پس از یک دوره رکود و فشار ناشی از تحریم‌های حداکثری روی ریل پیشرفت قرار گرفته، می‌تواند به نوعی آغاز دوران رشد اقتصادی بدون نفت ایران باشد. جریان‌های سیاسی نیز باید تلاش کنند که میدان رقابت را به سمت تلاش برای سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی کشور و رفع مشکلات معیشتی مردم سوق دهند.  

 

▼ گزارش روز            

تقدیم کلیدهای منطقه به ایران

روزنامه کویتی «القبس» با اشاره به سفر پمپئو به سرزمین‌های اشغالی نوشته است: «با اینکه وی (پمپئو) تضمین‌های لازم را به تل‌آویو برای ادامه پشتیبانی از آن داد؛ اما رژیم صهیونیستی همچنان نگران نفوذ ایران در شمال سوریه است و خیالش راحت نیست.» این روزنامه در ادامه به سخنان پمپئو می‌پردازد و می‌نویسد: «وزیر خارجه آمریکا در این سفر بعید دانست که خروج آمریکا از شمال سوریه باعث افزایش نفوذ ایران در منطقه شود و اطمینان داد که دولت آمریکا همچنان به مقابله با نفوذ ایران با همه ابزارها و سازوکارها پایبند است و هیچ‌کس نباید خروج آمریکا از شمال سوریه را نشانه عدم پایبندی واشنگتن به مقابله با سیاست‌های خصمانه ایران تعبیر کند.» القبس اضافه کرد: «این پیام‌ها نگرانی تل‌آویو را برطرف نکرده بلکه «عاموس هرئیل» کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی، در روزنامه «هاآرتص» نوشت خروج آمریکا از خاورمیانه به معنی تسلیم کلیدهای آن به ایران است.»
 نگرانی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه نوعی اعتراف به ناتوانی و ضعف خود در مقابل محور مقاومت است. از آنجا که مطابق با سیاست‌های غرب، حضور نامشروع رژیم صهیونیستی در غرب آسیا بر اساس تأمین منافع غربی‌ها در منطقه صورت گرفته، ناتوانی این رژیم شکست راهبردی برای غرب نیز محسوب می‌شود و در وضعیت فعلی نه تنها منافع آنها تأمین نمی‌شود، بلکه هزینه‌های آمریکا و اروپا در نگهداری و حفظ امنیت رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. اساساً تدوین سیاست تجزیه کشورها در اندیشکده‌های آمریکا که سال‌هاست از طرف کاخ سفید در قالب طرح‌های گوناگونی چون خاورمیانه جدید و معامله قرن در حال پیگیری است، با هدف تضعیف کشورهای منطقه در مقابل رژیم صهیونیستی و در واقع پنهان کردن ضعف‌های این رژیم بوده است؛ البته راهبرد غرب در تجزیه کشورها با مقاومت و هوشیاری مردم منطقه به شکست انجامید که آخرین نمونه آن در اقلیم کردستان بود. واکاوی تحولات منطقه نشان می‌دهد که نه تنها غرب بلکه رژیم منحوس صهیونیستی نیز در رقم زدن آینده آن جایی نخواهند داشت و منطقه از آن ملت‌های مقاومت آن خواهد بود.

 

▼ اخبار ویژه     

سرشاخه‌های داخلی «آمدنیوز» شناسایی شده‌اند!

«سردار رمضان شریف» با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد افراد مرتبط با سرشبکه کانال معاند آمد نیوز گفت: «با توجه به اینکه فرایند رصد و کنترل اطلاعاتی این عنصر مزدور در مدت طولانی صورت گرفته است، بخش عمده‌ای از اعضای شبکه زم شناسایی شده‌اند و دسترسی نسبتاً مطمئنی به عوامل داخلی کمک‌کننده به این شبکه ضد انقلاب و سرویس‌های خارجی حامی آن وجود دارد و نیاز چندانی به اعترافات مرسوم توسط نامبرده نیست.» سخنگوی سپاه در ادامه تصریح کرد: «بدیهی است مرتبطان و حامیان این کانال ضد انقلاب که متحمل ضربه سهمگین و سختی از سپاه شده‌اند، نوک پیکان تهاجم خود را به سمت مسئولان سازمان اطلاعات سپاه قرار دهند و در تلاش هستند افکار عمومی را از عملکرد این شبکه ضد انقلاب و ضد نظام و مردم منحرف کنند؛ اما دروغ‌پردازی‌ها و ایجاد سناریوهای فرعی خللی در روند پیگیری و اطلاع‌رسانی دقیق این پرونده ایجاد نخواهد کرد.»

به تازگی رسانه‌های وهابی برای تحریک اهل سنت علیه نظام، مدعی مخالفت علمای اهل سنت با نظام اسلامی هستند. «مولوی عبدالستار حسین زهی» از ائمه جمعه اهل سنت در پاسخ به این ادعا گفت: «من اصلاً تأیید نمی‌کنم که علمای اهل سنت حتی آنهایی که با برخی مسائل دولت مخالف هستند، مخالف نظام باشند. شبکه‌های خارجی به فکر بقای درآمد خود هستند و ما هیچ‌گاه امنیت خود را با خوشحالی آنان عوض نمی‌کنیم.»

▼ اخبار

1ـ هدف ایجاد جنگ داخلی در لبنان است

«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، با اشاره به اینکه برخی احزاب لبنانی به اقدام نظامی آمریکا علیه ایران و از بین رفتن محور مقاومت دل بسته بودند، گفت: «اما این اتفاق نیفتاد و آمریکا در حال جمع کردن بساط خود از منطقه است؛ بنابراین این افراد اکنون باید روی چیز دیگری شرط‌بندی کنند.» وی با بیان اینکه آمریکا هرگز به ایران حمله نخواهد کرد، تأکید دارد که حزب‌الله بر اساس اطلاعاتی که دارد، به اینکه تلاش‌هایی برای سوق دادن لبنان به جنگ داخلی مشاهده می‌شود، شک دارد. وی در مورد خلأ قدرت در لبنان نیز هشدار داد و گفت: «چنین خلأیی می‌تواند به هرج و مرج در این کشور و فروپاشی منجر شود.» او تأکید کرد که ما از کشور در برابر خلأیی که می‌تواند به هرج و مرج و فروپاشی بینجامد، حفاظت می‌کنیم. دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: «اگر از دل اعتراضات نتیجه مثبتی حاصل شود، حزب‌الله از آن حمایت خواهد کرد.»

2ـ همه برنامه‌های آمریکا شکست خورده است

یک رسانه آمریکایی نوشت: «اهمیت تاریخی تحولات خاورمیانه در مصاحبه اخیر سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران آشکار شد.» «فارن‌پالیسی» نوشت: «سلیمانی در این مصاحبه به تشریح شرایط منطقه که منجر به جنگ حزب‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ شد، پرداخت.» در ادامه این مطلب آمده است: «همانند سال ۲۰۰۶، دنیا یکبار دیگر در حال مشاهده نشانه‌های تولد خاورمیانه‌ای جدید، البته با ماهیتی بسیار متفاوت نسبت به آن چیزی است که رایس تصور می‌کرد. در یک دهه و نیم گذشته، جنگ‌های راه‌اندازی‌ شده علیه جبهه تحت رهبری ایران همه ناموفق از آب درآمده‌اند. حزب‌الله، اسرائیل را به بن‌بست کشانده، نفوذ ایران در عراق تثبیت و متحدانش در جنگ سوریه پیروز شده‌اند. علاوه بر این، کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ نتوانسته است ایران را به زانو درآورد.»

3ـ بهبود محیط کسب وکار ایران در گزارش بانک جهانی

گزارش کسب‌وکار 2020 بانک جهانی بهبود محیط کسب‌وکار در ایران را تأیید کرد. در این گزارش شاخص سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی، جمهوری اسلامی ایران با کسب ۵۸ امتیاز با یک رتبه صعود به جایگاه ۱۲۷ دست یافته است. رتبه ایران در سال ۲۰۱۹، ۱۲۸ و امتیاز ثبت شده در این شاخص ۵۶ بود. خبرگزاری بلومبرگ هم در گزارشی نوشت: «در نگاه اول به نظر می‌رسد که رویکرد موسوم به «فشار حداکثری» دولت ترامپ در حال جواب دادن است؛ اما در همین گزارش پیش‌بینی شده است که اقتصاد ایران سال آینده از این رکود عمیق خارج شده و به تدریج به سمت رشد مثبت حرکت کند. با نگاهی دقیق‌تر در می‌یابیم که بهبود تدریجی اقتصاد ایران همین اکنون نیز در حال انجام است؛ ثبات نسبی به قیمت‌های مصرف‌کننده، تولید، تجارت و ارزش پول ملی بازگشته است.»

4ـ اقدام معاون اول رئیس‌جمهور مایه تعجب است!

عضو مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه لوایح مرتبط با FATF در جلسه سران قوا تصویب و به تأیید رهبر انقلاب رسیده، گفت: «تعجب می‌کنیم که چرا آقای جهانگیری خبر غیرموثقی را به رهبری نسبت داده است.» احمد توکلی گفت: «مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دارد و اگر تصمیمی از سوی رهبری درباره لوایح مرتبط با FATF اتخاذ می‌شد، به رئیس مجمع ابلاغ می‌شد؛ حال اینکه رئیس مجمع از چنین خبری بی اطلاع است. دفتر آقای رئیسی هم گفته است که چنین موضوعی در جلسه سران قوا مطرح نشده است.» وی افزود: «مصالح کشور باید دیده شود و نباید زمینه بحث استدلالی تنگ شود و با سخنانی از این قبیل که رهبر انقلاب FATF را تأیید کرده است، همه را به سکوت وا دارند.»

 

▼ اخبار کوتاه

«صادق زیباکلام» از حامیان اصلی دولت، با انتقاد از فراموشی مردم در میان اصلاح‌طلبان گفت: «تا امروز که حدود دو سال از ماجراهای داخلی و خارجی سال 1396 می‌گذرد، نه اکثریت قاطع اصلاح‌طلبان و دوستان لیست امید و نه کارگزاران و نه شخص رئیس جمهور هیچ‌کدام در کنار کسانی که این روزها از آنها مأیوس شده‌اند، ننشسته‌اند و حرفای آنها را نشنیدند. توضیحاتی هم که تاکنون داده شده، در حد برخی بهانه‌های قدیمی بوده که همواره سال‌هاست تکرار شده است. من مشکل اصلی اصلاح‌طلبان را فعلاً این می‌بینم.» وی افزود: «احترام به رأی مردم نباید فقط در حد شعار باشد.»

«سیدحسین نقوی‌حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشت: «تحریم‌های آمریکا فوق FATF و پالرمو است. اگر ما همه توصیه‌های ۴۱گانه FATF را هم اجرا کنیم و پالرمو را هم به تصویب برسانیم، آورده‌ای برای ما ندارد، جز اینکه تعهدات بیشتری بر ما تحمیل می‌شود. با این کار یک نوع خودتحریمی را بر خودمان تحمیل می‌کنیم.»

«سردار سرلشکر سلامی»، در سفر به کهگیلویه و بویراحمد گفت: «ما فرستادگان رهبری معظم انقلاب هستیم. همین دو هفته پیش به ما فرمان دادند که مشکلات شما را تا آنجا که می‌توانیم برطرف کنیم. هر چه امروز ساخته می‌شود از آن قلب نورانی است؛ چرا که دغدغه رهبر معظم انقلاب پیشرفت، رفاه و عزت و سربلندی ملت است.»

«علی تاجرنیا» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد آرایش سیاسی گروه‌ها و جناح‌های گوناگون در آستانه انتخابات مجلس گفت: «پیش‌بینی من این است که آنچه در ابتدا شکل می‌گیرد چهار لیست عمده است، اما نهایتاً دو لیست با اقبال بیشتری از طرف مردم مواجه است و آن هم نزدیک‌تر به حجم اصلی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است.»

در ماه‌های اخیر به واسطه کم شدن دامنه نوسانات نرخ ارز، بسیاری از معامله‌گران از بازار خارج شده‌اند و همین موضوع افت بیشتر تغییرات قیمتی دلار را سبب شده است. در چنین شرایطی، قیمت دلار در ادامه هفته روند نزولی خود را حفظ کرده و در پنجمین روز هفته به ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان رسیده است.

«خالد باطرفی» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سعودی در اظهاراتی در شبکه «روسیا الیوم» با برادر توصیف کردن ایران و مقدس شمردن خون ایرانی اعلام کرد که عربستان به هیچ وجه با جمهوری اسلامی سر جنگ ندارد و به دنبال پایان تنش و مذاکره است.

 

شماره 919 صبح صادق

به همراه پرونده ویژه «مبارزه مقدس» منتشر شد

در این شماره می‌خوانید؛

هشدار! حق تحفظی وجود ندارد/ طبل‌های توخالی/ سقوط امپراتوری شایعات/ دشمن به دنبال مدیریت اعتقادات است/ ثبات‌بخشی سیدمقاومت/ فرار به جلوی سعودی‌ها و... .

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات