سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۰۶

دستگيري زم و استيصال اپوزيسيون

پس از اعلام خبر دستگيري روح الله زم شاهد مواضع عجيب و غريب رسانه‌ها و مخالفان نظام جمهوري اسلامي بوديم.
دستگيري زم و استيصال اپوزيسيون
خبر دستگيري روح الله زم مؤسس و مدير مسئول رسانه آمدنيوز در کليه رسانه ها همچون يک بمب خبري منتشر گرديد، خبري که جامعه رسانه اي داخلي و خارجي را تحت تاثير خود قرار داد و اين نشان از نقش اين رسانه دارد. پس از اعلام خبر دستگيري روح الله زم شاهد مواضع عجيب و غريب رسانه‌ها و مخالفان نظام جمهوري اسلامي بوديم. در مواضع شخصيتهاي سياسي در رسانه‌هاي مختلف نوعي سردرگمي و گيجي وجود دارد و اختلاف بسيار شديدي در بين اپوزيسيون و اخص در بين گردانندگان آمد نيوز را شاهد هستيم. در طول چند روز اخير برنامه‌هاي مختلفي در شبکه‌هاي مختلف اروپايي و آمريکايي مانندVOA ، بيان، کلمه، اينترنشنال، ايران آزادي و ساير شبکه‌ها اجرا شده است که شخصيت‌هاي سياسي به مصاحبه و گفتگو پرداختند و در اين مصاحبه‌ها، تناقض در گفتار، حمله به يکديگر، بي‌اعتمادي به يکديگر و استرس و نگراني کاملا مشهود است. براي نمونه در يکي از اين برنامه‌هاي شبکه بيان آقاي مازيار مدير فني کانال آمد نيوز، شيرين نجفي يکي از رابطان روح الله زم را به باد انتقاد مي‌گيرد و او را متهم به کشاندن روح الله زم به عراق معرفي مي‌کند تا جايي که حتي او را عامل سازمان اطلاعات سپاه معرفي مي‌کند. ضمن اينکه بعد از دستگيري آقاي زم، هنوز از خانوم نجفي خبري نيست.
مازيار در ادامه مي گويد: خانم شيرين نجفي کسي بود که روح الله زم را با وفا نيکفر تاجر ايراني مقيم استراليا آشنا مي کند و روح الله زم چنان اعتمادي به نيکفر پيدا مي کند که در يکي از برنامه هاي شبکه رسانه اي بيان 13 بار اسم وفا نيک فر را بعنوان کسي که تصديق کننده عملکرد روح الله زم بوده مي برد. با اين حال نه تنها شيرين نجفي را منتسب به سازمان اطلاعاتي سپاه مي دانند حتي وفا نيک فر را نيز منتسب به سپاه مي‌دانند.  اين صحبت‌ها نشان دهنده وجود اختلاف و سردرگمي بسيار شديد بين گردانندگان آمد نيوز و اپوزيسيون خارج از نظام است.
از طرف ديگر شخصي مثل طبرزدي دبير کل جبهه دموکراتيک ايران، طي مصاحبه با سيما نيوز با بزرگنمايي روح الله زم، او را بخاطر پديده بودنش در مواجهه با نظام جمهوري اسلامي و ارتباط بيش از حد او با اپوزيسيون  ستود و گفت جريان‌هاي ضد انقلاب به خاطر حسادت در فعاليتهاي موفق آميز روح الله زم زمينه دستگيري او را فراهم آوردند.
در اين ميان، روايت گروههاي مختلف سياسي از نحوه دستگيري روح الله زم در رسانه ها متفاوت است. و هر کدام گمانه زني هايي را مطرح مي کنند. براي نمونه به مطالب زير دقت شود:
الف) وي به اختيار خودش کشور فرانسه را به مقصد اردن و سپس عراق ترک کرده (دولت و پليس فرانسه مخالف اين سفر بوده اند و در جريان آن بوده اند)
ب)  در اردن فرود آمده و از آنجا به بغداد رفته است. (همسرش در گفتگو با ايران واير و بي‌بي‌سي اين دو موضوع را تاييد کرده است)
 ج) در بغداد بر او چه گذشته و با چه کسي ملاقات کرده تا کنون روشن نيست. ولو قصدش ديدار با آقاي سيستاني بوده. اين ديدار رخ نداده است. (دفتر آيت الله هرگونه برنامه ديدار و آشنايي را تکذيب کرده است).
د) نيروهاي امنيتي سپاه او را خارج از خاک ايران دستگير و به داخل منتقل کرده اند.
ه) هواپيماي حامل روح الله زم توسط سپاه پاسداران در شيراز به اجبار فرود آمده و او را همانند عبدالمالک ريگي دستگير کرده اند.
و) اينکه وسوسه ديدار با آيت الله سيستاني تا چه اندازه واقعي است، امر غيرقابل محاسبه‌اي به‌نظر مي رسد. بنا به چه دليل منطقي و سياسي، آيت‌الله سيستاني بايد براي ديدار با روح الله زم اجازه صادر کند، يا بيت وي درصدد قبول اين ديدار برآيد؟ چه کسي با چه ترفندي زم را راضي و قانع کرده آيت الله با ديدار وي موافقت کرده؟ در صورت صحت اين ديدار نيز، ديدار با نماينده آيت الله در کشوري اروپايي نمي‌توانست اهداف زم را برآورده سازد؟ چه ضرورتي براي ديدار مستقيم و خطرناک با شخص آيت الله در کشور عراق وجود داشته جز همان شهوت شهرت؟
ز) کاوه موسوي حقوقدان و قاضي بين المللي لاحه، عنوان داشت که فرانسه به روح الله زم اخطار داده بود که رفتن به عراق خطرناک بوده و در اين خصوص مسئوليت قانوني فرانسه با عراق متفاوت است. و با توجه به وجود قانون استرداد بين ايران و عراق، استرداد مجرمان توسط هر دو کشور الزامي است در حالي که روح الله زم مرتکب جرمي نشده بود.
و) تحليلگر راديو پيام اسرائيل پس از بررسي همه گزارش‌هايي که در اين زمينه انتشار يافته، به اين گمان رسيده است که روح الله زم بسيار مايل بود بودجه‌اي براي ادامه فعاليت خود و حتي گسترش آن و برپايي يک شبکه راديويي و تلويزيوني، فراهم سازد و سرويس اطلاعاتي ايران از اين گرايش زم بهره گيري کرد و سناريويي ترتيب داد که از طريق وعده‌هاي مالي بتواند او را به عراق بکشاند – زيرا مي‌دانست که زم حاضر نخواهد بود با پاي خود به ايران بيايد. با همه اين اوصاف از فحواي سخنان سياسيون ضد انقلاب در رسانه ها  نکات نه گانه زير مطرح است:
1-                    علني شدن ماهيت آمدنيوز و نحوه فعاليت روح الله زم
مسعود اختراني دبير شوراي هماهنگي رسانه هاي مبارز در گفتگو با شبکه جهاني کلمه گفت: قطعا آقاي زم يک مهره با ارزش و رهبر رسانه اي بسيار عالي بود که دستگيري او ما را به شوک بسيار بزرگ وارد کرد. من فکر مي کنم آقاي زم خيلي اسرار دارند.
2-                    غير واقعي جلوه دادن مصاحبه روح الله زم در رسانه هاي ايران
در کانال خيره سر متمرد آمده است؛ فيلم‌هايي که از روح الله زم تا کنون پخش شده در يکي از هتل‌هاي عراق بوده است. به همين دليل با همان لباسي که در فرانسه تنش کرده بود فيلم پر کردند. روح الله زم اينقدر ابله نبود که به عراق اونم در ايام اربعين سفر کنه.
3-                    مقصر دانستن دولت عراق در خصوص تحويل روح الله زم به ايران
محمد سيف زاده در مصاحبه با شبکه «دُرّ تي وي»  گفت: دولت عراق با تحويل روح الله زم به حکومت ايران، قطعا مرتکب «تخلف قضائي فاحش» شده است‎. او گفت: کليه اعمالي که تاکنون در ارتباط با آقاي زم، از «بازداشت در عراق و انتقال به ايران» گرفته تا «پخش اعترافات تلويزيوني» و «اظهار نظر مقامات نظام در مورد وي»، کاملا غير قانوني بوده است.
سيف زاده دستگيري روح الله زم را در تضاد کامل با اعلاميه جهاني حقوق بشر، برخلاف قانون مجازات اسلامي دانست. و اضافه کرد که بايد توجه داشته باشيم که عراق قانون «استرداد مجرم»، را با ايران امضا کرده است نه قانون «استرداد متهم»!
4-                    تبديل لفظ دستگيري روح الله زم به آدم ربايي و اقدام تروريستي
در بيانيه شماره هشت شبکه ايرانياران در28  مهرماه 1398 در خصوص دستگيري روح الله زم آمده است: رسانه آمدنيوز فارغ از نقصان‌ها و راستي آزمايي‌ها بي‌شک يکي از تاثيرگذارترين رسانه‌هاي مبارز در عرصه شبکه‌هاي اجتماعي عليه جمهوري اسلامي بوده و در اين زمينه خدمات رسانه‌اي و اطلاعاتي بسياري را به اپوزيسيون و مردم ايران ارائه داده است. دستگيري روح الله زم موسس رسانه‌ي «صداي مردم» آمدنيوز بي‌شک يک عمليات آدم‌ربايي و تروريستي است که توسط نيروهاي اطلاعات جمهوري اسلامي هدايت شده است.
5-                    القاء اعترافات روح الله زم تحت فشارهاي رواني و جسمي
در بيانيه شماره هشت شبکه ايرانياران آمده است: اعترافات زم تحت فشارهاي رواني شديد در يک روند غيرقانوني تنظيم شده و نقض تمام نماي حقوق بشر است. اعترافات اجباري از روح الله زم زير شکنجه هاي شديد گرفته شده است.
6-                    اتهام زني به نظام ج.ا.ايران و القاء اينکه آمد نيوز چيزي جز اجراي برنامه هاي نظام ج.ا. نبوده است.
کميسيون امنيت و ضدتروريسم شوراي ملي مقاومت ايران اعلام کرد: پارازيتهاي اطلاعاتي نظام.ج.ا.ايران از کانالها و طرق گوناگون با پخش خبرهاي مجعول به کار افتاده‌اند تا آمدنيوز را چيزي جداي از رژيم جلوه دهند که گويا گرداننده آن در خدمت رژيم و مأمور همين رژيم نبوده است.
مأموريت اصلي آمدنيوز در جريان قيام ديماه ۹۶ و بعد از آن اعلام تجمع و تظاهرات پوشالي در نقاط معين شده در زير ديد دوربينهاي امنيتي براي شناسايي و دستگيري نيروهاي قيام بود و بسياري از اين طريق قرباني شدند.
7-                    سطحي جلوه دادن دستگيري روح الله زم
     راديو پيام اسرائيل در 29 مهر در گزارش تحليلي نوشت:  اين خود بزرگ بيني در حالي است که روح الله زم زير نظر و مورد حفاظت هيچ سرويس اطلاعاتي نبود، بلکه به آن گونه که همکارش “مازيار” در يک مصاحبه تلويزيوني گفت، مامورين حفاظتي پليس فرانسه بتدريج اين حفاظت را کاهش داده بودند و پيش از سفر زم به عراق به او هشدار داده شده بود که مبادا به چنين کاري دست بزند. ولي پليس فرانسه کسي را از خروج از کشور و يا سفر به کشور ديگري منع نمي‌کند و از خبر ربوده شدن زم در عراق غافلگير نشده است. دست اندر کاران نظام ج.ا.ايران، براي پر اهميت دادن اين آدم ربايي، ادعا مي کنند که همزمان، چندين سرويس اطلاعاتي جهان، روح الله زم را زير نظر داشته اند. اين ادعا نيز مطلقا دروغ است، زيرا وقتي سرويس امنيت خارجي فرانسه از دور فعاليت هاي زم را رصد مي کند، جايي براي دخالت نيروي امنيتي کشورهاي ديگر باقي نمي ماند و اصولا نيازي به آن نيست، زيرا سرويس هاي امنيتي برخي کشورهاي جهان با ممالک دوست تبادل اطلاعات مي کنند و روح الله زم شخصيتي نبود که همه سرويس هاي امنيتي خارجي او را رصد کنند.
8-                    فرافکني در خصوص دستگيري روح الله زم
محسن سازگارا در مصاحبه با برنامه ساعت صفر؛ دستگيري زم را پروژه اي براي تسويه حساب درون حکومتي مي خواند و منابع آمد نيوز در ايران را به وزارت اطلاعات متصل مي کند و معتقد است که سازمان اطلاعات سپاه از اين به بعد تعدادي از عناصر وزارت را قلع و قمع خواهند کرد. و به اسم ارتباط با روح الله زم تعدادي از اطرافبان دولت را نيز به حاشيه خواهد برد.
9-                     هشدار شخصيت‌هاي سياسي ضدانقلاب به اپوزيسيون  خارج نشين
پس از دستگيري روح الله زم، در برخي از رسانه هاي غربي، شخصيتهاي سياسي ضد انقلاب، اعضاي اپوزيسيون  خارج از کشور را به هوشياري و آماده باش سفارش مي کنند. براي نمونه محسن سازگارا طي مصاحبه اي به اپوزيسيون  هشدار مي دهد که بايد خودشان جانشان را تامين کنند و مراقبت کنند و کشورهاي ديگر نمي توانند امنيت آنها را تامين کنند.  و مسئوليت اصلي به عهده خود مخالفين نظام ج اسلامي است. و آنها در معرض خطراتي همچون حملات سايبري،  پرهيز از رفتن به اماکن خطرناک بخصوص در شهرهاي بزرگ و عدم ملاقات با افراد ناشناس هستند.
با توجه به نکات برشمرده در خصوص دستگيري روح الله زم، وجود تناقضات در گفتار، تشويش در کلام، اضطراب و استرس و اختلافات زيادي را مشاهده مي کنيم. آنها دنبال ايجاد اختلاف بين مرجعيت شيعي ايران و عراق هستند و در تلاشند دستگيري روح الله زم را کم اهميت جلوه دهند اما اين اتفاق بار ديگر نشان داد که کساني که دستشان را در دست دشمنان نظام مي گذارند روزي رسوا خواهند شد. اين اقدام، قدرت و اقتدار اطلاعاتي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را به رخ جهانيان کشيد. دشمنان اين نظام بايد بدانند تمام هزينه کردهايشان و تمام تلاششان عليه نظام اسلامي کاري عبث و بيهوده است.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات