صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۰۸

گزیده تحلیل های رسانه ها

بیشترین خریدار کالای ایرانی-چه‌کسی پیش‌بینی می‌کرد؟-تکلیف مان را با رمز ارزها روشن کنیم-فراز و فرودهاي يك پرونده- محکومیت یک ایرانی به 20 سال حبس در امریکا-شروط ناگفته مسکن دولتی-آشوب در عراق و هشدار آیت‌الله سیستانی-
بیشترین خریدار کالای ایرانی
ایران: کارشناسان عنوان می‌کنند مهم‌ترین دلیلی که باعث شده صادرات ایران به کشور چین افزایش پیدا کند، جنگ تجاری این کشور با امریکا است. از وقتی سیاست‌های تعرفه‌ای امریکا یک مانع بزرگ بر سرراه کالاهای چینی ایجاد کرد، روابط دو کشور تحت‌الشعاع قرار گرفت و چین هم در اقدامی متقابل تعرفه‌های خود را در برابر کالای امریکایی افزایش داد. آمارها نشان می‌دهد که ارزش صادرات ما به چین در شش ماهه اول سال گذشته حدود 4633 میلیون دلار بوده است. با این تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که سهم چین از کل مجموعه کالاهای صادراتی ایران 24.3 درصد بوده است. دومین کشوری که صادرکنندگان آن را حفظ کردند و اکنون جزو مهم‌ترین بازارهای هدف صادراتی‌مان بوده، عراق است. طی شش ماهه سال‌جاری صادرات ایران به عراق 2 درصد افزایش پیدا کرده است. ارزش صادرات ایران به عراق طی شش ماهه سال 97 به‌ صورت تقریبی 4564 میلیون دلار بوده و اکنون این رقم به 4663 میلیون دلار رسیده است. میزان صادرات ایران به عراق نشان می‌دهد که از کل سبد صادراتی ایران سهم عراق 22.2 درصد است این در حالی است که ظرفیت تجاری دو کشور دوست و برادر، بیش از این عدد و ارقام است.
چه‌کسی پیش‌بینی می‌کرد؟
کیهان: برخی اتفاقات را می‌توان به راحتی پیش‌بینی کرد. یکی از این اتفاقات قابل پیش‌بینی ساکت نماندن مخالفان راهپیمای عظیم اربعین است. آنها قطعا برای برهم زدن این راهپیمایی عظیم یا کم اثر کردن آن تلاش خواهند کرد چرا که این حادثه، آنها را فقط غافلگیر نکرده، نگران هم کرده. برخی کارشناسان علوم سیاسی می‌گویند «جاذبه» و «تاثیر» در خود، «قدرت» دارد. وقتی فرد، فرهنگ یا مثلا یک دین برای مردم جاذبه پیدا می‌کند، موقعیت مخالفان آن فرهنگ، دین، و فرد طبیعتا در خطر قرار می‌گیرد. اگر این جاذبه و تاثیر، جهانی شد، طبیعتا قدرت و ظرفیت‌های موجود در آن نیز جهانی است و باز طبیعتا، مخالفان آن نیز در سطح جهانی خواهند بود. بنابراین می‌توان از هم‌اکنون پیش‌بینی کرد، تلاش‌های گسترده جهانی را شاهد خواهیم بود برای از کار انداختن این فرهنگ بزرگ حسینی(ع). شاید عده‌ای نپذیرند اما، حرکت دانشمندانِ غربیِ علوم انسانی به سمت آنچه «عقلانیت» و «علم» می‌گویند، و تلاش آنها برای ارزیابی همه تحولات این حوزه با ابزار «عقلِ ناقصِ بشری» و مشاهده رفتار «انسان به مثابه یک شیء»، تحلیل برخی رویدادهای اجتماعی را، نه ساده‌تر که، «سخت‌تر» کرده و بعضا محقق را به بیراهه برده است. از علل این بیراه رفتن شاید، حذف «دین» از فضای علمی و تحقیقاتی‌‌‌شان باشد. بد نیست بدانید بسیاری از اندیشمندان غربی دلیل کنار گذاشتن اعتقادات دینی در تحقیقات علمی را، «علمی ماندن» تحقیقات و فاصله گرفتن از «خرافه» می‌نامند اما جالب است این درخواست بیش از 200 سال است که در کتاب‌ها و سخنرانی‌هایشان تکرار می‌شود. این یعنی آنها موفق نبوده‌اند و دین با وجود تمام تلاش‌ها حذف نشده است؛ چرا که این مهم، امری «فطری» و حذف‌ناشدنی است.
 فتنه تازه‌ای در عراق و لبنان آغاز شده. ریشه یا به تعبیر دقیق‌تر «بهانه» هر دو فتنه، اقتصادی است ولی هدف، جبران شکست در سوریه است و احتمالا احیاء داعش یا شرایطی است که قرار بود با داعش به وجود آید. اگر دیروز دشمن تصور نمی‌کرد از دل فتنه داعش «حشدالشعبی» و «راهپیمایی میلیونی اربعین» بیرون می‌آید، تردید نداشته باشید از امروز هم نمی‌دانند و نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که از دل این فتنه جدید چه چیزی بیرون خواهد آمد. فقط یک جمله از گزارش جدید نشریه فارین پالیسی را در اینجا نقل قول کرده و می‌گذریم: آمریکا در حال ترک خلیج‌فارس است. امسال یا سال بعد، شکی وجود ندارد که آمریکا می‌رود... ایران مالک خلیج‌فارس می‌شود... چون در جنگ‌های خاورمیانه پیروز شده است...!
تکلیف مان را با رمز ارزها روشن کنیم
خراسان:  رشد فناوری، هر روز ایده ها و طرح های مبتکرانه ای را در حوزه های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سبک زندگی پدید می‌آورد. دولت ها نیز برای عقب نماندن از سرعت علم، ضروری است تا مسیر را برای نخبگان و فرهیختگان هموار کنند. از سوی دیگر، اثر این رشد فناوری، افزایش و تکثر نوعی فراغت و سهولت در امور جاری زندگی از جمله امور اقتصادی در جامعه است. رمز ارزها و پول های دیجیتالی و کیف پول های مجازی از جمله این فناوری ها هستند که تراکنش ها و مبادلات تجاری را تسهیل می کنند. این موج فناوری همانند سیلی است که دیر یا زود، اقصی نقاط جهان را فرا خواهد گرفت و گریزی از آن نیست. مسدود کردن یا محدود کردن فناوری، کاری نیست که ممکن باشد و تجربه نشان داده است که این سیاست ها، موجب زیر زمینی شدن تولید و گسترش فناوری های مزبور شده است.
درخصوص رمز ارزها و ماینینگ ها  نیز قضیه به همین منوال است. محدود کردن فعالیت های مرتبط با این حوزه، سبب هجوم ماینرها به سوله های صنعتی دوردست واستفاده غیر مجاز از انرژی شده است و در نهایت هم دولت مجبور می شود تا در یک موضع انفعالی، درخصوص آن اقدام کند که البته معمولا این اقدامات به جهت تاخیر فراوان، از اثر لازم برخوردار نیستند و این تاخیر و دستورالعمل صادر شده موجب مهاجرت بخشی از فعالان این صنعت به کشورهای همسایه شده است. در این خصوص دولت باید با به رسمیت شناختن این فناوری و فعالان این صنعت، به سرعت اقدام به راه اندازی و تاسیس اتحادیه صنفی مرتبط کند و با ضابطه مند کردن فعالیت ها در حوزه رمز ارزها، ضمن فراهم کردن شرایط استفاده جامعه از این فناوری و کسب ثروت از محل تولید رمز ارزها ، از قدرت مرکزی نهادهای پولی صیانت کند.  بخشی از جامعه که به رغم ریسک بالای این ارزها، وارد تجارت و خرید و فروش آن می شوند، به جهت جذابیت های داد و ستد این ارزهاست که مطلوبیت آن ها را افزایش می دهد. این به این معناست که دولت باید برای پاسخ گویی به این تقاضا، چاره ای بیندیشد. چه بسا فراهم کردن زیرساخت های لازم، بومی سازی رمز ارزها و حمایت و تقویت بخش خصوصی، خلأ موجود در این زمینه را پر کند و با تبدیل تهدید به فرصت موجب ایجاد اشتغال و روان شدن مبادلات مالی در کشور شود.
فراز و فرودهاي يك پرونده
روزنامه اعتماد: اواخر 97 بود كه اكبر طبري پس از سال‌ها فعاليت به عنوان معاون اجرايي صادق آملي‌لاريجاني، رييس وقت قوه ‌قضاييه با انتصاب سيدابراهيم رييسي به عنوان رييس جديد دستگاه از سوي رهبري از مقام خود بركنار شد و به‌زعم برخي فعالان سياسي اصولگرا، حاشيه امنش نيز كنار رفت. سخنگوي قوه قضاييه  درباره او گفت: «در اين پرونده ۱۷ نفر را بازداشت كرديم كه ۲ نفر از قضات هستند و در آينده ممكن است به تعداد متهمان اضافه و شايد از بعضي افراد رفع اتهام شود.» اين مقام مسوول قضايي همچنين تاكيد كرد: «در همه پرونده‌ها از جمله اين پرونده رسيدگي قضايي را بدون ملاحظه اين و آن انجام مي‌دهيم.» حالا از آن روز 22 روز مي‌گذرد ولي سرنوشت پرونده طبري همچنان در هاله‌اي از ابهام است. اما قاضي مسعودي‌مقام در همين زمينه، روز گذشته توضيحاتي را در باب چرايي عدم برگزاري دادگاه طبري ارايه و اظهار كرد: «برخي مطبوعات عكس مطالب را منتشر مي‌كنند. آقاي جليل سبحاني متهم پرونده آقاي طبري است و در حال تعقيب است. آقاي شريفي‌نيك ‌نفس در تحقيقات مقدماتي بازپرس مربوطه همچنان پرونده را مفتوح گذاشته و با وجود تاكيد ما مبني بر تكميل شدن آن براي ارسال به دادگاه هنوز تصميمي گرفته نشده است. اين آقايان متهم هستند اما اتهامات آنها بخشي مربوط به پولشويي يا مباحث مختلف ديگر است. اينكه در سايت‌ها تلقين كرده متهم نيست اشتباه است و متهم پرونده آقاي طبري است در پرونده ما هم سرنخ‌هايي از او پيدا شده است و به دادسرا براي تعقيب موضوع منعكس كرديم.»
محکومیت یک ایرانی به 20 سال حبس در امریکا
ایران: هنوز یک روز از اظهارات وزیر خارجه امریکا در حمایت از مردم ایران نگذشته که دادگاهی در امریکا یک ایرانی را به جرم کمک به هموطنانش به ۲۰ ماه زندان محکوم کرد. وزارت دادگستری امریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد؛ بهروز بهروزیان 64 ساله به دلیل آنچه که نقض عمدی تحریم‌های امریکا و تحریم‌های تجاری نامیده شده، به زندان محکوم شده است. این بیانیه اظهار کرده است؛ بهروزیان برای تأمین بخش‌های مربوط به صادرات نفت و گاز ایران برای یک دهه اقدام کرده است. بنیامین سی گلمن، دادستان بخش جنوبی ایالت اوهایو گفت: بهروزیان با تقویت اقتصاد یکی از مشهورترین حامیان مالی تروریسم در جهان، به لحاظ اقتصادی سودآوری کرد. قطعات به دست آمده توسط بهروزیان به نفع صنعت گاز و پتروشیمی ایران بود. نه تنها جنایات بهروزیان اثر تحریم‌های تجاری امریکا را کاهش داد، بلکه امنیت ملی امریکا را نیز تضعیف کرد.
شروط ناگفته مسکن دولتی
دنیای اقتصاد: بررسی‌های درباره جزئیات مربوط به شرایط ثبت‌نام متقاضیان برای ساخت وواگذاری ۱۰۰ هزار واحد مسکونی از مجموع ۴۰۰ هزار واحد برنامه‌ریزی شده در دولت دوازدهم با عنوان طرح اقدام ملی ساخت وعرضه مسکن نشان می‌دهد فاز اول ثبت‌نام برای دریافت خانه‌های دولتی که سرانجام پس از ۶ سال از عمر دولت تدبیر و امید، به‌عنوان طرح جایگزین مسکن مهر، آغاز شده است نشان‌دهنده نوعی غفلت - احتمالا ناشی از بی‌اطلاعی سیاست‌گذار-  نسبت به کانون التهاب مسکن در کشور است؛ در حالی‌که کانون التهاب بازار کشوری مسکن دست‌کم در یکسال گذشته و حتی در همه سال‌های قبل ابتدا تهران، سپس سایر کلان شهرها و در مرحله بعد شهرهای بزرگ بوده است، ثبت‌نام برای اجرای فاز اول طرح خانه‌سازی دولتی که یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای آن کاهش التهاب بازار مسکن عنوان شده از شهرهای کوچک آغاز شده است؛ یعنی مناطقی که در آنها چالش دسترسی به مسکن، بحران جهش قیمت و انباشت تقاضا به مراتب کمتر از پایتخت، کلان شهرها و شهرهای بزرگ است. دولت در حالی برای اجرای فاز اول این طرح اقدام به ثبت‌نام از متقاضیان استان کرمان به‌عنوان استان پایلوت کرده است که در عین حال در سامانه‌ای که با مدیریت بنیاد مسکن به‌عنوان مجری و متولی ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی با عنوان سامانه آباد راه‌اندازی شده است ۱۷ شهر بزرگ حذف شده‌اند. در سامانه آباد اعلام شده است در فاز اول ۱۷ شهر جدید کشور نیز علاوه بر ۱۷ شهر بزرگ نام برده شده دارای سهمیه ثبت‌نامی نیستند. فاز اول اجرای این طرح در حالی از شهرهای کوچک استارت زده شده است که طی دست‌کم یکسال گذشته بحران دسترسی به مسکن برای متقاضیان مصرفی در کلان شهرها وشهرهای بزرگ حادتر از قبل شده است و در حالی‌که انتظار می‌رفت طرح تامین مسکن دولت ابتدا این شهرها را هدف قرار دهد، در فاز اول ثبت‌نام در این طرح و در سامانه آباد به صراحت اعلام شده است برای شهرهای اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، شیراز، کرمان، کرج، کرمانشاه، مشهد، همدان، یزد و تمامی شهرهای جدید سهمیه منظور نشده است.
آشوب در عراق و هشدار آیت‌الله سیستانی
روزنامه مردم سالاری: تظاهرکنندگان در کربلا که همزمان با مردم در بغداد و چند شهر دیگر به خیابان‌ها آمدند، خواستار مبارزه جدی با فساد، انجام اصلاحات واقعی در حوزه سیاست و اقتصاد کشور و ایجاد شغل و رفع فقر شده اند، همچنین با شعارهای «کلا کلا آمریکا، کلا کلا اسراییل» آمریکا، هرگز و اسراییل، به سیاست  های واشنگتن در  عراق و منطقه اعتراض کردند. همزمان از بصره خبر می رسد که معترضان با روشن کردن لاستیک خودرو در مدخل گذرگاه مرزی سفوان، این نقطه اتصال عراق و کویت را مسدود کردند. در پی انتشار فراخوان هایی مبنی بر آغاز دوباره اعتراضات خیابانی در بغداد و چند شهر دیگر از عصر امروز، در شبکه های مجازی، گروهی به پیشواز آن رفته و از دیشب و بویژه سحرگاه امروز در چند مرحله پس از تجمع در میدان تحریر بغداد و عبور از پل جمهوری یک بار نیز توانستند موانع را کنار  زده و وارد منطقه سبز شوند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات