صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۱۷

چهار نکته برای دانشگاه

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

چهار موضوع دانشجویان، فرماندهان، استادان و فرایند تریبت و تعلیم در سخنرانی فرمانده کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام‌حسین(ع) درباره مجموعه دانشگاه‌های تربیت پاسداری و جامع امام حسین(ع) مورد تأکید ایشان قرار گرفت؛ البته باید گفت این مباحث را می‌توان به تمام دانشگاه‌های دیگر سپاه هم تسری داد. رهبر معظم انقلاب در مورد کیفیت دانشجویان این دانشگاه «نظام جذب و عضویابی» را مطرح کردند که دارای اهمیت بسیاری است. در واقع عضویابی از میان عناصر انقلابی، با انگیزه و نخبه می‎تواند بر کیفیت نیروهایی که در این دانشگاه مشغول به تحصیل و تربیت می‎شوند بیفزاید.

نگاه مهم دیگر ایشان در این دانشگاه معطوف به آحاد فرماندهان، به ویژه فرماندهان ارشد سپاه بود؛ چرا که آنها به عنوان الگوهای مهم که از یادگاران دفاع مقدس هم هستند، می‌توانند نقش الگودهی خوبی برای دانشجویان جوان داشته باشند؛ البته در این میان ترویج سیره فرماندهان شهید هم امر مهمی است که باید در بخش محتوا و فرایند تربیت و تعلیم به آن پرداخته شود؛ اما در زمینه فرماندهان، فرمانده معظم کل قوا نکته عمیقی بیان داشتند که بسیار دقیق بود: «از جمله‌ چیزهایی که بنده تأکید می‎کنم، نظام‌مند بودن و ضابطه‌گرایی در همه‌ مسائل این دانشگاه [است] و در عین حال، با وجود ضوابط مستحکم و نظام مستحکم منضبط، ارتباط عاطفی و برادرانه بین فرماندهان و مدیران و مجموعه؛ همان چیزی که خصوصیت سپاه پاسداران از اول تشکیل سپاه بود که فرماندهان عالی سپاه، برادرانه با آحاد افراد سپاهی برخورد می‎کردند.» سپاه پاسداران اگرچه یک مجموعه نظامی و با ضوابط و مراتب و درجات است، تفاوتی عمده با سایر نیروهای مسلح جهان و حتی ارتش کشور خودمان دارد و آن جنبه ارتباط عاطفی فرماندهان با نیروهاست؛ یعنی فرمانده در عین حال که فرمانده است خودش در صف نیروها حضور دارد و وضعیت را خودش درک می‌کند. یکی از رموز موفقیت سپاه در عملیات‌ها هم حضور فرماندهان ارشد در کنار نیروها در سخت‎ترین شرایط است که این خصوصیت مهم سپاه می‎تواند مبدأ یک نظریه مدیریتی نیز باشد.

جنبه سوم سخنان امام خامنه‌ای معطوف به استادان تدریس‌کننده در این دانشگاه بود. «یکی از نکات هم این است که اساتید مشغول در این دانشگاه، اساتید عمیقاً مؤمن به مسائل انقلاب، مؤمن به سپاه پاسداران انقلاب، روی این مسائل باید تمرکز کنند.» این جبنه تأکیدی ایشان روی مسئله استادان قابل توجه است؛ چرا که به نظر می‎رسد دانشجو محصول اندیشه و منش و رفتار استاد است و بر این اساس با پررنگ شدن نقش استاد در تربیت و تعلیم افسران و پاسداران مشغول به تحصیل در این دانشگاه فرماندهان و مسئولان باید در جذب و به‌کارگیری استادان دقت روز افزونی داشته باشند.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین نکته در این میان اشاره فرمانده معظم کل قوا به فرایند تربیت و تعلیم افسران در این دانشگاه است. فرایندی که منحصربه‌فرد بوده و تنها سپاه می‎تواند چنین فرایندی را اجرایی کند که هم تربیت و تعالی روحی و معنوی و هم اعتلای علمی و سطح دانش و توانایی‌های مهارتی و مدیریتی همراه داشته باشد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات