صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۳۶
بازی جدید انتخاباتی اصلاح‌طلبان 

برجام 2

پایگاه بصیرت / حسین عبداللهی‌فر

طرح راهبرد تحریم و مشارکت مشروط در انتخابات مشکل اصلاح‌طلبان برای توجیه ناکارآمدی‌شان را حل نکرد. این روزها با انداختن مشکلات به گردن شورای نگهبان، شهردار اسبق تهران، حلقه اطراف رئیس‌جمهور و... به ارائه راهکارهایی می‌پردازند که از جمله آنها می‌توان به اتئلاف نداشتن با اعتدالگرایان، عبور از عارف و طرح برجام 2 برای حل مشکلات کشور اشاره کرد.

«شکوری راد»، دبیرکل حزب اتحاد ملت، در نشست مطبوعاتی حزب متبوعش از ائتلاف نداشتن جریان اصلاحات با اعتدالگرایان سخن گفت و در مورد کنارگیری عارف از فهرست اصلاح‌طلبان بیان کرد: «من مستقیماً از آقای عارف چنین چیزی را نشنیده‌ام؛ ولی شنیده‌هایی وجود دارد که براساس همان شنیده‌ها چنین مباحثی مطرح می‌شود. چندی پیش هم بنده میزبان ایشان بودم و خانم منصوری هم که از سوی حزب ما عضو هیئت‌رئیسه شورای عالی هستند جلسه نزدیکی با آقای عارف دارند؛ اما مستقیماً چنین چیزی شنیده نشده است؛ اما برداشت این است که عارف سرلیست اصلاح‌طلبان نمی‌شود و خیلی دور از این خبر نیست. وی افزود: وقتی هنوز لیستی نداریم طبیعتاً سرلیستی هم نمی‌توانیم داشته باشیم و نمی‌دانیم کدام یک از گزینه‌های ما باقی می‌مانند.»

پرسشی که شکوری راد به آن پاسخ نداد درباره علل عبور اصلاح‌طلبان از عارف و امثال وی است که در واقع به ناکارآمدی فراکسیون اصلاحات در مجلس و پاسخگو نبودن به مشکلات مردم باز می‌گردد؛ اما پرسش اساسی‌تر این است که آیا این اقدام می‌تواند توجیه‌کننده ناکارآمدی یک جریان سیاسی باشد که هم شورای شهر را در اختیار دارد، هم حامی اصلی دولت وقت بوده و هم در مجلس فراکسیونی قوی دارد.

از همین ‌رو، شکوری راد در این گفت‌وگو تلاش کرد در هر سه زمینه به توجیه ناکارآمدی جریان متبوعش بپردازد. وی در مورد ناکارآمدی دولت، اشکال را متوجه حلقه پیرامون رئیس‌جمهور کرد و گفت: «ما هم از سازوکاری که در دولت است راضی نیستیم و بارها این اعتقاد را گفته‌ایم. حلقه‌ای که دور و بر آقای روحانی وجود دارد، خیلی بسته است و برای تبادل‌نظر مشارکت‌جویی نمی‌کند و تعامل ما با دولت در همین حد افطاری‌های سالانه است.»

وی در مورد نقش معاون اول رئیس‌جمهور نیز که از اصلاح‌طلبان است، اظهار داشت: «ما به آقای جهانگیری توصیه کرده بودیم که بهتر است در دولت باقی نماند؛ اما باز ترجیح داد که باقی بماند؛ چرا که فکر می‌کرد همین مقدار که کمک می‌کند، مؤثر و مفید است ‌که البته مؤثر و مفید هم بوده، نه اینکه نبوده؛ اما مطالبات اصلاح‌طلبان را برآورده نمی‌کرد. تصمیم آقای جهانگیری برای بودن در دولت تصمیم شخصی ایشان بوده نه تصمیم اصلاح‌طلبان و ایشان براساس مجموعه ذهنیتی که خودشان داشتند، تشخیص دادند در دولت بمانند و همکاری‌شان با دولت به همین شکلی که هست ادامه داشته باشد.»

وی در مورد مجلس اشکال را متوجه شورای نگهبان کرد و با رد نظارت استصوابی و ادعای دو  مرحله‌ای‌شدن انتخابات گفت: «در تهران افرادی انتخاب شدند که از سبد تأیید صلاحیت‌ها قابل انتخاب بودند. شرایط در تهران به نسبت بهتر بود تا بتوانیم لیست انتخاب کنیم؛ اما در شهرستان‌ها متأسفانه این‌گونه نبود و بعضاً افرادی انتخاب شدند که بدواً نمی‌توانستند در لیست باشند. در انتخابات مجلس ائتلاف دقیقه نودی شکل گرفت که اصلاح‌طلبان هم از آن راضی نبودند؛ اما مصلحت بود.»

شکوری‌راد با بیان اینکه ما نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول نداریم و فکر می‌کنیم شورای نگهبان به مردم جفا می‌کند، گفت: «آن‌قدر شورای نگهبان از حد خودش فراتر رفته که انتخابات عملاً دو مرحله‌ای شده است.»

در مورد شورای شهر نیز که هیچ بهانه‌ای مثل حلقه پیرامونی و شورای نگهبان وجود نداشت، اظهار داشت: «ارزیابی من از عملکرد شورای شهر عملکرد موفقی است. دوره پنجم شورای تهران مقارن شده با وضعیت فعلی اقتصادی کشور و عملکرد دولت. این شورا شورای موفقی است و کسانی که به خصوص در آن عضو هستند کارنامه موفقی داشتند؛ اما اگر انتخاب شهردار را بگوییم بله مشکلاتی پیش آمد. انتخاب اول انتخاب مثبتی بود که به خاطر فشارهای بیرونی و اشتباه فردی خود او مشکل پیدا کرد. انتخاب دوم هم فرد شایسته‌ای بود؛ اما مجالی پیدا نشد برای خدماتش و شهردار سوم هم رو به جلو در حال حرکت است. به هر حال اینها میراث‌دار 12سال شهرداری قالیباف هستند. سه دوره شورای شهر داشتیم و اصلاً کسی از عملکرد آنها خبری نداشت؛ چون فضای پرسشگری وجود نداشت امروز این فضا وجود دارد.»

عجیب‌ترین بخش اظهارات دبیرکل حزب اتحاد ملت آنجا بود که در توجیه عملکرد دولت وعده برجام 2 را به هواداران جریانش داد و گفت: «به هر حال دولت درصدد است که مشکلات بین‌المللی را برطرف کند و به نفع مردم باشد. شاید ما بتوانیم با سازوکارهایی که وجود دارد در همین دولت شاهد برجام 2 باشیم که اگر برجام 2 به دست بیاید، ممکن است بسیاری از موانع را از پیش پای دولت بردارد و تحرکاتی را شاهد باشیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که منظورتان از برجام 2 توافقات بین‌المللی است یا داخلی، گفت: «نه، منظور ما از برجام 2 توافق بین‌المللی دولت با دیگر کشورهاست.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات