صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 6 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما احتیاج داریم به قرآن؛ این قرآن نیاز امروز ما است؛ نه فقط ما ملّت ایران، جامعه‌ اسلامی بلکه جامعه‌ بشری، امروز واقعاً به قرآن نیاز دارند. قرآن است که با استکبار مخالفت می‌کند.(1398/2/16) *فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام رضا(ع) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

عاملان بحران عراق
در روزهای گذشته اغتشاش‌هایی در عراق به وقوع پیوسته که دولت و ملت عراق را وارد یک دوره گذار سیاسی بسیار پیچیده و حساس کرده است. درباره این اغتشاشات چند ملاحظه مهم وجود دارد:
۱ـ دولت شکل گرفته عراق عموماً متشکل از احزاب شیعی است؛ اما تظاهرات بیشتر در بغداد و شهر‌های شیعه‌نشین جنوب عراق جریان دارد و شمال عراق که کردنشین است و غرب این کشور که سنی‌نشین است، تقریباً آرام هستند. در جریان حملات داعش تنها مناطقی که داعش قدرت نفوذ و تخریب را نداشت، همین مکان‌ها بود که امروز با اعتراض موسوم به فساد وارد آن مناطق شده است.
۲ـ یکی از ترفندهای مورد استفاده در اعتراضات اخیر عراق این بود که جمهوری اسلامی را دلیل اصلی مشکلات اقتصادی در عراق معرفی کنند. این در حالی است که حجم ورود کالاهای چینی و ترک به عراق به مراتب بیشتر از کالاهای ایرانی است. این سناریوی عربستان سعودی بوده و فهرست ترور او کلیه فرماندهان سرافراز مقابله با داعش را در برمی‌گیرد.
۳ـ حمله به شیعه یکی از سرفصل‌ها بوده است؛ بی‌بی‌سی عربی هم گزارش‌هایی را تنظیم می‌کرد که هدف آن بی‌اعتبار کردن روحانیت و مذهب شیعه بود. آنها حتی با حمله به مرجعیت عراق، مدعی شدند مرجعیت پناهگاه احزاب است، نه مردم و آنها از اعتقادات مردم سوءاستفاده می‌کردند و می‌گفتند: «امام حسین از سکوت تو در قبال آنچه در بغداد می‌گذرد راضی نیست!»
۴ـ در جریان اغتشاش‌های عراق سه گروه با هم هم‌راستا در حال فعالیتند: اول، رهبران حزب منحله «بعث» و داعش که نقش‌های مهمی؛ چون درگیرسازی و افزایش تنش را دنبال می‌کنند. دوم، افراد وابسته به گروه «الصرخیه» که این گروه با عناصر حاضر در سفارت‌های انگلیس و هلند در بغداد ارتباط دارند و وظیفه آنان، توزیع اعلامیه و نوشتن شعارهایی علیه مرجعیت نجف، به ویژه آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق است و سوم، گروهی که از طریق شبکه‌های مجازی سازماندهی شده و سرویس‌های سعودی، موساد و سیا آنها را هدایت می‌کنند.
اغتشاشات عراق نشان می‌دهد، اگرچه گفته می‌شود سرکرده داعش کشته شده است؛ اما کسانی که او را تکثیر و توزیع کرده‌اند مهم‌ترین عامل ناامنی‌ها هستند و تا آنها بیرون نروند، هر تجمع مسالمت‌آمیز و خیرخواهانه دیگری به انحراف می‌رود.

 

▼ گزارش روز

تروریست‌ها به موقع می‌میرند!
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا روز گذشته در توئیتی نوشت، همین الآن اتفاق بزرگی روی داد و آن کشته شدن «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش است. این هشتمین بار است که خبر کشته شدن او منتشر می‌شود. سردمداران کاخ سفید مدعی‌ هستند، بغدادی در منطقه ادلب در شمال سوریه کشته شده است. باور حضور ابوبکر بغدادی در ادلب که در اشغال مشترک القاعده و معارضان وهابی سوری است، به سبب اختلاف القاعده و داعش اندکی شگفت‌انگیز است. مناقشه‌برانگیزتر آنکه خبر را ترامپ بیان کرده است که طبق برآورد سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی روزانه ۸ تا ۱۰ بار دروغ می‌گوید. حال اگر ترامپ در این زمینه راست گفته باشد، به نظر می‌رسد یکی دیگر از مهره‌های ناامن‌کننده دولت اوباما در غرب آسیا را که تاریخ مصرفش پایان یافته، از بین برده است. از نگاه تحلیلگران، ابوبکر بغدادی دو سال پیش که مرکز خلافتش در موصل آزاد شد، مرد، هرچند نفس می‌کشیده است. نکته‌ای که نباید فراموش شود، این است که ترامپ کشته شدن بغدادی را در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ اعلام کرده است. این در حالی است که باراک اوباما هم کشتن «اسامه‌بن‌لادن» سرکرده القاعده را در آستانه انتخابات ۲۰۱۲ منتشر کرد. البته تصویری از بن‌لادن منتشر نشد و باید دید حال درباره بغدادی چگونه عمل می‌شود. دولت اسلامی عراق و شام فرقه‌ای ضد دینی، ضد تمدنی و ضد بشری بود که زیرساخت‌های سوریه وعراق را دست کم ۳۰ سال به عقب برده است. «الکساندر دمارانش» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت فرانسه در کتاب «جنگ جهانی چهارم؛ دیپلماسی و جاسوسی در عصر خشونت»، نسخه فتنه طائفی همانند جنگ‌های ۳۰ ساله اروپا (۱۶۱۸تا ۱۶۴۸) را به طور تلویحی برای غرب آسیا تجویز کرده بود. باید منتظر بود و دید پس از القاعده و داعش کدامین بحران با چه نامی برای امت اسلامی طراحی می‌شود؟ این بشارت کافی است که بسیج جهان اسلام و مدافعان حرم اهل بیت(ع) از حزب‌الله تا انصارالله و از حشدالشعبی تا دفاع محلی و مقاومت اسلامی فلسطین راه غلبه بر فتنه مذهبی قرارگاه شرارت‌پیشگان غربی، عربی و عبری را فرا گرفته‌اند.


▼ اخبار ویژه

مأموریت بحث‌برانگیز و خبرساز خانم معاون!
«آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن تصویری از دیدار با لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران منتشر کرد که بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت و مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. نکته جالب توجه در این تصویر پوشش متفاوت معاون رئیس‌جمهور در جایگاه نماینده رسمی ایران در این دیدار بود. گفتنی است، پوشش «لعیا جنیدی» در یک مأموریت دیپلماتیک عملی بی‌سابقه در میان مقامات جمهوری اسلامی بوده است. همه دیپلمات‌های زن ایرانی و مقامات دیگر در سفر‌های رسمی خود به پوشش چادر مقید بودند، شاید این ساختارشکنی معاون حقوقی رئیس‌جمهور این روند را تغییر دهد و در آینده این پوشش به پوشش رسمی دیپلمات‌های زن ایرانی تبدیل شود.


خبر جعلی پایگاه ایرانی به نفع فتنه‌گران در عراق
یک پایگاه حامي دولت در خبري عجيب مدعي شد مرجعيت در نجف، تمام كلاس‌هاي درس حوزه را به نشانه همراهي با مردم تعطيل كرد! پس از انتشار گسترده این خبر و آغاز هجمه‌ها به ديگر مراجع در توئيتر، «انتخاب» به نقل از فرد نامشخص نوشت: حوزه نجف تعطيل نشده و كلاس‌ها هرسال بعد از ۲۹ صفر تعطيل مي‌شود! و در نهایت پست ابتدايي را ويرايش كرد. سياست القاي خبر كذب، ايجاد بحران و در نهایت ويرايش خبر به رفتار ثابت برخي رسانه‌هاي اصلاح‌طلب و حامي دولت تبديل‌ شده است. اتفاقي كه در ماجراي دروغ دختر آبي از سوي «خبرآنلاين» ديگر پایگاه حامي دولت نيز تكرار شد.

 

▼ اخبار
1ـ دام جدید خزانه‌داری آمریکا برای اقتصاد ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، سازوکار جدیدی برای تسهیل صادرات مواد غذایی و دارو به ایران ایجاد کرده است. این وزارتخانه با تکرار ادعای تلاش‌های دولت این کشور برای منزوی کردن جمهوری اسلامی اعلام کرد، از این طریق راهی برای تضمین تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران ایجاد کرده است. با این حال بسیاری از کارشناسانی که سابقه همکاری با دولت‌های گوناگون آمریکا در زمینه تحریم ایران را داشته‌اند، می‌گویند سازوکار جدید موسوم به «شفاف‌سازی» که وزارت خزانه‌داری آمریکا برای ایران اعلام کرد، بیش از آنکه در راستای تسهیل مبادلات بشردوستانه صادرات غذا و دارو به ایران باشد، سازوکاری به منظور جمع‌آوری اطلاعات برای دولت است تا از این طریق بتواند زمینه را برای اعمال تحریم‌های جدیدتر فراهم کند. «رایان اوتول» یکی از مقامات سابق دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در توئیتر خود نوشت: این سازوکار کمکی به ایران نخواهد کرد و در واقع احتمالاً شرایط را بدتر می‌کند.


2ـ پشت پرده کشته شدن ابوبکر البغدادی
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها نمی‌خواستند ابوبکر البغدادی زنده به دست مقاومت برسد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها با برنامه‌ریزی قبلی و هماهنگ شده عملیات خود را در این زمینه انجام دادند. «محمدجواد جمالی‌نوبندگانی» با اشاره به هلاکت ابوبکر البغدادی، سرکرده گروهک تروریستی داعش گفت: با توجه به اینکه چندین بار خبر مرگ ابوبکر البغدادی مطرح شده، ابتدا باید منتظر اخبار تکمیلی باشیم؛ ولی اگر این خبر صحت داشته باشد چندین موضوع قابل توجه است. نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: اول اینکه ابوبکر البغدادی را خود آمریکایی‌ها در شمال غرب ادلب مستقر کردند. این منطقه محلی بود که نیرو‌های سوریه‌ای و جبهه مقاومت در حال دسترسی به آن بودند. در این صورت احتمال داشت ابوبکر البغدادی زنده به دست نیرو‌های مقاومت برسد و حیثیتی برای آمریکایی‌ها نماند؛ به همین دلیل با برنامه‌ریزی قبلی هشت بالگرد از ترکیه وارد شمال سوریه شدند و این عملیات را انجام دادند.


3ـ شاید به پیام رئیس دولت اصلاحات نیازی نباشد!
«حسین کمالی» دبیرکل حزب کار گفته است: اگر نیاز باشد اصلاح‌طلبان ائتلاف می‌کنند یا بحث ائتلاف هم می‌تواند کنار گذاشته شود. در این زمینه ارزیابی ما از آرای مردم بسیار تأثیرگذار خواهد بود و تعیین راهبرد انتخاباتی نیز به نوع شرایطی وابسته است که اصلاح‌طلبان در ایام انتخابات با آن مواجه می‌شوند. وی تأکید کرده است، تا این لحظه اصلاح‌طلبان ارزیابی جامع و کاملی را از شرایط خود در جامعه در دست ندارند و از همین رو مشخص نیست آیا اصلاً نیازی به پیام است یا اینکه محدوده اثرگذاری آن چقدر است. کمالی خاطرنشان کرد، شاید برخی که جوان‌تر هستند، بدون آمار‌های دقیق هم شرایط را تحلیل کنند، اما با تجربه‌تر‌ها قطعاً این‌چنین عمل نمی‌کنند.


4ـ با انباشت قانون در مجلس مواجهیم
«غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به حجم بالای مصوبات مجلس، آماری از میزان قوانین طی مجالس گذشته تا دور هشتم مجلس ارائه کرد و گفت: از 2721 قانون مصوب مجالس دور اول تا هشتم تنها 608 قانون مهم بودند و صرفاً 208 قانون آن اقتصادی هستند؛ یعنی رقمی معادل 7/06 درصد از کل 2721 قانون در هشت دوره مهم بوده و مابقی قوانین دست‌وپاگیری هستند که کارایی ندارند.


▼ اخبار کوتاه
یکی از اثرات حملات پهپادی ۱۴ سپتامبر به قلب تأسیسات نفتی آرامکو بر میزان تولیدات «سابیک»، بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی خاورمیانه قابل مشاهده است. این شرکت علاوه بر زیانی که از ناحیه افت تولید داشته، با شناسایی زیان ۴۰۰ میلیون دلاری در ارزیابی دارایی‌های خود در شرکت پتروشیمی سوئیسی Clariant، کاهشی ۸۶ درصدی را در سود خالص سه ماه سوم خود به ثبت رساند. مدیرعامل شرکت صنایع پایه عربستان سعودی (SABIC)، روز گذشته اعلام کرد. این حمله ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن از تولیدات پتروشیمی این شرکت را تحت تأثیر قرار داده است.
«حسام عقبایی» نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک از تداوم کاهش قیمت مسکن در پاییز و زمستان ۹۸ خبر داد و گفت: در ماه‌های باقی مانده از پاییز و سه ماه زمستان همچنان شاهد رکود عمیقی در بازار و قیمت مسکن خواهیم بود و روند تبدیل رکود تورمی به غیرتورمی ادامه خواهد داشت. عقبایی با تأکید بر اینکه «روند نزولی قیمت‌ مسکن به این مفهوم نیست که به نرخ واقعی مسکن رسیده‌ایم»، گفت: در حال حاضر قیمت مسکن در حال نزدیک شدن به قیمت‌های واقعی است و انتظار کاهش بیشتر را نیز در این بخش داریم.
«عبدالناصر همتی» رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی ضمن اعلام بروز نشانه‌های برگشت امید به روند اطمینان‌بخش اقتصاد نوشت: در حال حاضر، دغدغه مهم بانک مرکزی تأمین نقدینگی مولد واحدهای تولیدی و بسط رونق پایدار و غیرتورمی در کشور است و تلاش می‌کند ضمن احتراز از رشد نامتناسب نقدینگی، برای حفظ روند تولید و تقویت رشد اقتصادی از طریق تأمین سرمایه در گردش واحدها و تأمین مالی بخش‌های تولیدی پیشتاز، اقدامات لازم را انجام دهد.
تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اوراسیا از ۵ آبان اجرایی شد. موافقت‌نامه موقت ترتیبات ترجیحی ایران و اوراسیا شامل 862 قلم کالاست که 360 قلم ترجیحات اعطایی ما به اوراسیا و 502 قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است. گفتنی است، در حال حاضر حجم تجارت ایران با این منطقه 2/6 میلیارد دلار است.
امسال تعداد 351 هزار نفر جدید کد سهامداری گرفته و وارد بورس تهران شده‌اند و تعداد کل سهامداران صادر شده در بازار سرمایه به رقم 11 میلیون و 193 هزار کد رسیده است.

 

ترنم زندگی
اضطراب، ناپخته بودن، افسردگی، وابستگی ناایمن، ضعف در خزانه لغات و بی‌توجهی والدین به کودک، از جمله علت‌هایی هستند که سبب گریه‌های مکرر در کودکان بزرگ‌تر می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات