صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۸۰۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 8 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ترسی که پروردگار، ایجاد آن را در قلب دشمنان فرمان میدهد، ترس بازدارنده است؛ یعنی باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که دشمنان از هیبت مردان جوان، مؤمن، فداکار و پُرانگیزه بیمناک شوند که این مهم‌ترین عامل بازدارندگی خواهد بود.(1398/7/21) ***حلول ماه ربیع‌الاول بر عموم مسلمین گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

آغاز فصل نو در عرصه سیاسی

ماه محرم و صفر، ماه حزن و عزاداري شيعيان جهان به پايان رسيده و ماهي نو که با تولد رحمت‌للعالمين(ص) و رئيس مکتب شيعه حضرت امام جعفرصادق(ع) همراه است، از راه رسيده است. اين تحول در فضاي مذهبی کشور، سرآغاز فصلي نو در فضاي سياسي کشور نيز خواهد بود. تا انتخابات فرصت کمي نزدیک به چهار ماه باقي مانده و با وجود آنکه فعاليت‌هاي انتخاباتي از مدت‌ها قبل آغاز شده است، اما پايان ماه محرم و صفر سرآغاز دور جديدي از فعاليت‌هاي انتخاباتي خواهد بود. در اين ميان، مهم‌ترين موضوع انتخابات در سطح درون اردوگاه جريان‌هاي سياسي، همچنان مسئله طرح‌ريزي راهبرد براي چگونگي ورود به انتخابات و مسئله همگرايي است. دو جريان سياسي شاخص کشور هر چند برنامه‌هايي براي همگرايي درون اردوگاهي داشته‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند بر اين مسئله غلبه کرده و اختلافات موجود را کنار بگذارند.
هر چند اخبار مثبتي از وحدت اصولگرايان شنيده مي‌شود و گفته مي‌شود ديدار برخي اعضاي جبهه پايداري با برخي اعضاي جامعه روحانيت، نويد همگرايي و حل برخي مشکلات را مي‌دهد، اما هنوز تا تحقق عملي اين ماجرا فاصله وجود دارد.
به نظر مي‌رسد، اصلاح‌طلبان يک گام عقب‌تر بوده و هنوز نتوانسته‌اند به راهبرد واحدي براي حضور در انتخابات برسند. برخي از آنان از مشارکت مشروط سخن مي‌گويند که در صورت تحقق آن شروط وارد انتخابات شوند و برخي ديگر از ضرورت مشارکت بدون شرط سخن گفته و در گامي جلوتر، از چگونگي حضور در انتخابات سخن مي‌گويند. در سطح کلان رقابت‌هاي سياسي کشور نيز احتمال ظهور جريان سياسي سومي که مي‌تواند چينش رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس يازدهم را متفاوت از گذشته کند! مسئله قابل ملاحظه‌اي است که بدون توجه به آن نمي‌توان روند انتخابات پيش‌رو را تحلیل کرد. جريان نزديک به دولت گام‌هايي را براي حضور مستقل در انتخابات برداشته و در حال يارکشي از دو اردوگاه اصولگرايان و اصلاح‌طلبان است که اگر موفق به اين امر شود، رقابت سه قطبي شده انتخابات مي‌تواند در نوع خود جالب و جذاب باشد!
حال که ماه وحدت مسلمانان فرار رسيده، جريان‌هاي سياسي کشور مي‌توانند براي با شکوه‌تر برگزار کردن انتخابات در مسير ائتلاف و همگرايي حرکت کرده و به جاي رقابت‌هاي بي‌فايده، براي به قدرت رسيدن شايستگان تلاش کنند؛ صاحبان صلاحيتي که خواهند توانست بر کارآمدسازي مهم‌ترين نهاد قانونگذاري و نماد مردم‌سالاري ديني تأثيرگذار باشند.

 

▼ گزارش روز

یارانه فراری‌ها چقدر است؟!

«امیدعلی پارسا» رئیس سازمان امور مالیاتی طی مصاحبه‌ای با اشاره به درآمد میلیاردی ۳۰۰ هزار نفر و نپرداختن مالیات از سوی آنها گفت: «این افراد میلیاردر درآمد مشمول مالیات دارند و بیش از ۵۰ درصد آنها مؤدی مالیاتی نیستند. این فرار مالیاتی میلیاردر‌ها در حالی است که مالیات پیش‌بینی شده بر‌ای کارکنان دولت تنها برای سال جاری حدود ۷ هزار میلیارد تومان و برای کارکنان بخش خصوصی برابر با ۶ هزار میلیارد تومان می‌باشد و قطعاً وصول خواهد شد.» «فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد و دارایی نیز 15 مهر طی مصاحبه‌ای درباره میزان فرار مالیاتی ثبت شده در اقتصاد ایران گفته بود: «برآورد‌ها عددی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد. از آنجا که درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای سال جاری رقمی در حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد، می‌توان گفت که میزان فرار‌های مالیاتی در اقتصاد ایران می‌تواند حدود ۲۷ درصد از درآمد‌های مالیاتی را پوشش دهد.» جالب‌تر اینجاست که همین افراد به گفته «حسین میرزایی» سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ حتی یارانه نیز دریافت می‌کنند و به حذف نام خود از فهرست یارانه‌بگیران هم اعتراض دارند؛ «خانواده‌هایی در میان حذف‌شدگان هستند که به معنای واقعی غیر نیازمند یا به تعبیر عامیانه میلیاردر تلقی می‌شوند. مثلاً فردی در یکی از پاساژ‌های تهران بالای ۲۰ میلیارد تومان تراکنش سالیانه و ماهی حدود ۲۰۰ میلیون تومان تراکنش داشت که نسبت به حذف یارانه خود اعتراض کرده بود.» با این اوصاف اگر فرض را بر این بگیریم که این ۱۵۰ هزار نفر میلیاردر ایرانی که مالیات نمی‌دهند، از ابتدای اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کرده باشند، می‌توان گفت که در این مدت تنها این افراد (اعضای خانواده آنها در نظر گرفته نشد) ۷۰۲ میلیارد و ۹۷۵ میلیون تومان هم یارانه دریافت کرده‌اند!

 

▼ اخبار ویژه

نتایج یک نظرسنجی جدید درباره وضعیت اقتصادی

براساس نتایج به دست آمده از نظرسنجی دانشگاه تهران، مردم ایران معتقدند وضعیت اقتصادی نسبت به سال گذشته بهتر شده است. البته تعداد کمی از مردم هم گفته‌اند، وضعیت به سمت بدتر شدن پیش می‌رود. در نظرسنجی‌های سال گذشته گفته شده بود، اوضاع بد است و چشم‌انداز آینده هم این است که وضع بدتر می‌شود؛ اما در نظرسنجی اخیر این نگاه کاهش پیدا کرده است. همچنین جمع‌بندی نظرسنجی این است که مردم استدلال‌های خود را دارند و مهم‌ترین دلایل مشکلات اقتصادی را به ترتیب مدیریت ناکارآمد، فساد و نداشتن برنامه‌ریزی دانسته‌اند. طبق این نظرسنجی، 53 درصد مردم مخالف سرمایه‌گذاری بر روی برجام هستند و با تأکید بر اینکه برجام توافقی خوب بوده؛ علت مخالفت خود را خروج آمریکا از این توافق‌نامه می‌دانند.

آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها، دلتنگ شاه مخلوع

«صدای آمریکا» ارگان رسمی وزارت خارجه ایالات متحده و «رادیو فردا» رسانه سازمان سیا، بخش زیادی از پایگاه و صفحات مجازی خود را به گرامیداشت سالروز تولد محمدرضا پهلوی اختصاص دادند. اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران که شکست در راه‌های گوناگون برای ضربه زدن به ملت ایران از تحریم تا جنگ و اقدامات تروریستی را تجربه کرده است، سعی می‌کند افکار عمومی مردم ایران را با تحریف و تطهیر حکومت سلطنتی تحت‌الشعاع قرار دهد. رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی مدعی دموکراسی هستند و ایران را به نداشتن دموکراسی متهم می‌کنند؛ اما همین رسانه‌ها در بزنگاه منافع خودشان از سلطنت و حکومت موروثی نیز دفاع می‌کنند و نقاب دموکراسی‌خواهی و مردم‌سالاری‌شان کنار می‌رود.

 

▼ اخبار

1ـ نشانه‌های فروپاشی ائتلاف اعراب و رژیم صهیونیستی

نشریه «فارین پالیسی» با اذعان به اینکه «ایران در جنگ بر سر آینده خاورمیانه پیروز شده است»، نوشت: اکنون نشانه‌های جدی متلاشی شدن ائتلاف کشورهای عربی و اسرائیل که دولت ترامپ علیه ایران بسیج کرده بود، آشکار شده است. این نشریه با بیان اینکه «اهمیت تاریخی تحولات خاورمیانه در مصاحبه اخیر سردار قاسم سلیمانی نمایان شد»، افزود: سردار سلیمانی در این مصاحبه چشم‌انداز منطقه‌ای منتهی به جنگ حزب‌الله و اسرائیل[رژیم صهیونیستی] در سال ۲۰۰۶ را تشریح کرد. به گفته سردار سلیمانی، هدف اسرائیل «خلاصی از حزب‌الله برای همیشه» بود. این رسانه آمریکایی اذعان کرد: در یک‌ و نیم دهه گذشته، واشنگتن و متحدانش در همه جنگ‌هایی که علیه اردوگاه تحت رهبری ایران به راه انداخته‌اند، ناموفق بوده‌اند. حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ اسرائیل را به بن‌بستی خونین کشاند. نفوذ ایران در عراق تثبیت شده است و ایران و متحدانش در سوریه پیروز شده‌اند. این در حالی است که کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ نتوانسته است ایران را به زانو درآورد.

2ـ سه‌ ضلعی ایران برای مهار دشمنان

اندیشکده صهیونیستی «ممری» (MEMRI) با انتشار یادداشتی تحلیلی، از گسترش نفوذ ایران در منطقه ابراز نگرانی کرد و مدعی شد: گفتمان «محور مقاومت» در واقع پوششی برای پیش‌برد «دکترین تشیع» است که ایران ترویج می‌کند. این اندیشکده اضافه کرد: در واقع، این سپاه پاسداران است که مأموریت‌ها و سلسله اولویت‌های مقاومت را تعیین می‌کند. با تقسیم وظایفی که از جانب ایران صورت گرفته، هم‌اکنون حشدالشعبی در عراق مأمور ایجاد مزاحمت برای آمریکا، حزب‌الله لبنان مأمور نابودسازی اسرائیل و انصارالله یمن مأمور مقابله با عربستان سعودی است که هر سه از دشمنان اصلی ایران محسوب می‌شوند. گفتنی است، دکترین سیاست خارجی ایران بر اساس قانون اساسی، مبتنی بر حمایت از ملت‌های مستضعف در برابر قدرت‌های استعماری و مستکبر است. گویا اندیشکده صهیونیستی درصدد القای این معناست که ایران از گروه‌های مقاومت برای تأمین منافع خود بهره می‌برد که البته ادعایی خصمانه و غیر واقعی است.

3ـ اعضای فهرست امید بدترین کار سیاسی را انجام دادند

«محمدرضا خباز» در انتقاد از فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته مجلس گفت: متأسفانه در انتخابات سال ۹۴ مجلس، عده‌ای با فهرست اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند، اما بدترین کار سیاسی را انجام دادند؛ یعنی با رسیدن به خواسته‌شان به وعده‌های گذشته خود بی‌اعتنایی کردند. به عقیده من این افراد کاملاً متوجه هستند، در صورتی که نام آنها در فهرست تهران قرار نمی‌گرفت، شاید کسبه محله‌شان هم به آنها رأی نمی‌داد، لذا نباید پس از انتخاب شدن طوری رفتار کنند که گویی هیچ خدمتی به آنها نشده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: این افراد با تأیید رئیس دولت اصلاحات به مجلس راه پیدا کردند، متأسفانه از روز اول حساب و خرج خود را جدا کردند که این کار پسندیده‌ای نیست، چون ممکن است این‌گونه رفتار‌ها شایع شود که در این صورت به هیچ چیزی نمی‌توان اعتماد کرد.

4ـ برخی کشور‌های منطقه پول دارند، اما حقیرند

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله جهاد با حرکت انقلاب اسلامی رشد پیدا کرد، افزود: در منطقه کشور‌هایی هستند که پول و امکانات زیادی دارند، اما حقیر هستند و با یک تلفن نظر خود را عوض می‌کنند، زیرا مجاهدت ندارند. وی گفت: طی چند دهه اخیر، غربی‌ها تلاش می‌کنند حرکت مجاهدانه را با حرکات کور و وحشیانه تروریست‌ها یکی بدانند. یکی از خیانت‌های تروریست‌ها به عالم اسلام این بود که چهره غلطی را به نمایش گذاشتند. لاریجانی تأکید کرد: مجاهدان جان خود را می‌دهند که راحتِ خلق به وجود آید، اما تروریست‌ها به دنبال وحشت خلق هستند. حزب‌الله جان خود را می‌دهد تا مسلمانان در آرامش باشند، اما داعش و امثال آن به دنبال وحشت‌آفرینی‌ هستند.

 

▼ اخبار کوتاه

«حسن نوروزی» سخنگوی فراکسیون ایثارگران مجلس درباره درخواست نمایندگان مجلس برای تغییر رئیس بنیاد شهید گفت: طی جلسه اخیر اعضای فراکسیون ایثارگران و آزادگان مجلس با ریاست مجلس پیشنهاد تغییر رئیس بنیاد داده شد. وی افزود: با توجه به مشکلات فراوان ایثارگران و کسالت حجت‌الاسلام شهیدی، بهتر است ریاست بنیاد به فردی جوان سپرده شود. در حال حاضر، افراد زیادی با ظرفیت مدیریت بنیاد و دفاع از اهداف خانواده ایثارگران و شهدا در کشور وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

«صادق النابلسی» استاد علوم سیاسی دانشگاه لبنان درباره استعفای «سعد حریری» نخست‌وزیر این کشور گفت: حریری به شدت تحت فشار قدرت‌های خارجی و دقیقاً از سوی امارات متحده و عربستان قرار داشت تا شرایط در صحنه لبنان بحرانی‌تر شده، زمینه فروپاشی ساختار حاکمیت فراهم شده و بر رئیس‌جمهور برای استعفا فشار وارد شود. وی افزود: اگر بخواهیم به این مسئله کمی عمیق‌تر بنگریم، باید بگویم سعد حریری خود بخشی از توطئه علیه لبنان است، توطئه‌ای که نقطه هدف آن خلع سلاح حزب‌الله است.

روز گذشته (۲۹ اکتبر هفت آبان) مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی نمادین به قطعنامه‌ای رأی داد که طبق آن کشتار ارامنه به دست دولت عثمانی را به ‌عنوان نسل‌کشی به رسمیت می‌شناسد. مجلس نمایندگان با اکثریت دموکرات‌ها، با ۳۰۵ رأی موافق در مقابل ۳ رأی مخالف این قطعنامه را تصویب کرد. گفتنی است، در ۳۵ سال اخیر این نخستین بار است که چنین قطعنامه‌ای تصویب می‌شود؛ البته پیش از آن در سال ۱۹۸۴ مجلس نمایندگان به قطعنامه مشابهی رأی داده بود.

پایگاه آمریکایی «هیل» نوشت: متأسفانه شاهد افول سریع «قدرت نرم» ایالات‌متحده هستیم؛ چیزی که تا کنون بخش اعظم قدرت و سرمایه ملی ما برای پیشبرد منافع‌مان بوده است. تنها ظرف یک هفته اخیر روسیه، ترکیه و ایران به دستاوردهای چشمگیری نائل شده‌اند که به‌ صورت مستقیم ناشی از سیاست‌های فاجعه‌بار کاخ‌سفید است.

«رافائل گروسی» مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: درباره ایران بی‌طرفانه عمل خواهم کرد. گفتنی است، رافائل گروسی، دیپلمات آرژانتینی دیروز از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مدیرکل آژانس و جانشین «یوکیا آمانو» انتخاب شد.

در پی برگزاری کنسرت «محمدرضا گلزار» در آمریکا، گروه‌های سلطنت‌طلب به ویژه فرشگردی‌ها، به دلیل حمایت‌های وی از شهدا، به ویژه شهدای مدافع حرم، برای برپایی تجمع اعتراضی در مقابل محل برگزاری این کنسرت فراخوان دادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات