تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۸۰۲۷
دکترصدرالحسینی در گفتگو با بصیرت:

سناریوی آمریکایی شکار بغدادی پرتناقض است

سناریو نویسانی که برای ترامپ در ایام انتخابات می خواهند دستاورد تراشی کنند در حقیقت به نظر می آید به این تناقضات توجه نکردند. گرچه این تناقضات کاملا از این سناریوی هایی که اعلام شده است آشکار و مشخص است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / گفتگو با دکترصدرالحسینی
سناریوی آمریکایی شکار بغدادی پرتناقض استخبری در روزهای اخیر در صدر اخبار رسانه ها و خبرگزاری های دنیا قرار گرفت مبنی بر اینکه ایالات متحده آمریکا توانسته ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تکفیری تروریستی داعش از بین ببرد، در همین راستای در خصوص گام بعدی آمریکا پس از البغدادی چیست، پایگاه بصیرت گفتگویی با دکتر سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا انجام داده است که در ادامه می خوانید.

بصیرت: رسانه های آمریکایی ادعا دارند ارتش این کشور در یک عملیات ویژه در شمال غرب سوریه، ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش را کشته است. صحت و سقم این خبر چگونه است؟
روایتی که ترامپ و رسانه های آمریکایی از این عملیات می گویند مبنی بر اینکه ارتش این کشور در یک عملیات ویژه در شمال غرب سوریه، توانسته ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تکفیری تروریستی داعش از بین ببرد، چندین نکته قابل توجه دارد. که باید به مهمترین آنها اشاره کنیم:
1- با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تکفیری تروریستی داعش می تواند برگ برنده ای برای رئیس جمهور آمریکا باشد که از هر طرف تحت فشار است. بنابراین اگر این خبر صحت داشته باشد چگونه می تواند پاسخگوی نیاز ترامپ در انتخابات آینده آمریکا باشد کاملا جای سوال است. در همین راستای مقامات آمریکایی هیچ گونه فیلم، عکس، DNA و هیچ گونه آثار و علائمی از کشته شدن آقای ابوبکر البغدادی اعلام نکردند. رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری در کاخ سفید مدعی شد که تیم ژنرال‌هایش از جمله «مارک اسپر» همچون یک فیلم در حال تماشای عملیات قتل البغدادی بوده‌اند. که تصاویر توسط عکاس کاخ سفید جعلی عنوان شده است. پيت سوزا عكاس كاخ سفيد در دوران اوباما در صفحه توئیتری خود مطلبی را درباره عكس ترامپ از رصد عمليات عليه البغدادى منتشر کرده و آن را جعلی خواند. براساس تصویر ترامپ از اتاق عملیاتی که مدعی است هنگام عملیات علیه بغدادی گرفته شده است، ساعت عکس ۵:۰۵ بعداز ظهر را نشان می دهد اما ساعت عملیات ۳:۳۰ است؛ ترامپ هم ساعت ۳:۳۳ زمین گلف را ترک کرده است. که بعدا هم عکاس کاخ سفید روشن کرد که صحنه جعلی است.
2- نکته بعدی اینکه کشورهایی که رئیس‌جمهور آمریکا برای کمک به واشنگتن برای هدف قرار دادن البغدادی در جریان این عملیات اعلام شده است تشکر کرد. می توان به روسیه اشاره کرد. البته سخنگوی وزارت دفاع روسیه شامگاه یکشنبه گفته بود که ارتش این کشور هیچ اطلاعات موثقی در مورد اقدامات ارتش آمریكا در منطقه ادلب، جایی كه البغدادی طبق گفته واشنگتن مخفی شده بود، ندارد.
3- نکته بعدی این است که ادعای هدف قرار دادن البغدادی در ادلب در حالی مطرح می‌شود که ارتش سوریه قصد دارد به زودی عملیات پاکسازی این منطقه را آغاز کند. این منطقه به ندرت شاهد حضور داعش بوده و عمده گروه‌های تروریستی حاضر در ادلب گروهک‌های وابسته به «القاعده» هستند که از لحاظ سازمانی با داعش دشمنی دارند. از این رو حضور البغدادی در مرکز تجمع گروه‌های رقیب، بسیار بعید به نظر می‌رسید.
4- نکته بعدی تناقض گویی بین صحبت های وزیر دفاع و ترامپ است. چرا که رییس جمهور آمریکا مبنی بر اهمیت حفظ نفت سوریه، ادعا کرده نیروهای تازه نفس به منطقه اعزام خواهد کرد. همچنین رییس جمهور آمریکا در نظر دارد برای توسعه میدان های نفتی تحت کنترل کردهای سوریه، یکی از شرکت های متخصص در این حوزه را روانه سوریه کند. خب سوالی که مطرح می شود اگر ساختار نظامی داعش توسط نیروهای آمریکایی از بین رفته است پس حضور آمریکا بر سر چاه های نفت شمال سوریه چه مفهومی دارد. به نظر می آید گزارش ها بسیار تناقض دارد. سناریو نویسانی که برای ترامپ در ایام انتخابات می خواهند دستاورد تراشی کنند در حقیقت به نظر می آید به این تناقضات توجه نکردند. گرچه این تناقضات کاملا از این سناریویی که اعلام شده است آشکار و مشخص است.

بصیرت: در جریان رقابت های انتخاباتی ترامپ ادعا کرد داعش ساخته و پرداخته رئیس جمهور اوباما و خانم کلینتون وزیر امور خارجه وقت آمریکا بود. گرچه هیلاری کلینتون هم پیشتر گفته بود القاعده و گروهک های افراطی دیگر ساخته و پرداخته خود مقامات آمریکا در مقابله با اتحاد جماهیر شوروی که به افغانستان حمله کرده بود، است؛ ظاهراً این یک رویه در سیاست خارجی آمریکاست!
برای پرداختن به این موضوع برمی گردیم به سال های نه چندان دور. سال 2011 زمانی که باراک اوباما داشت برای انتخابات دور دوم ریاست جمهوری آماده می شد. آن زمان او چندان دستاوردی در خاورمیانه نداشت. برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری بن لادن رهبر القاعده شناسایی و او را کشتند و جسد را در دریا دفن نمودند. گرچه سرنوشت کشته شدن این سرکرده هنوز در هاله ای از ابهام است و ثابت نشد که واقعا او کشته شده است. و نباید شک کنیم که امروز البغدادی هم دیگر کارآمدی لازم برای آمریکایی ها نداشته است. اما نکته مهم این است که آیا با کشته شدن البغدادی فرض کنیم توسط آمریکایی ها صورت گرفته است اینکه آمریکایی ها با تروریست مخالف هستند. براساس اسناد موجود از خانم کلینتون و ترامپ در مبارزات انتخاباتی آمریکایی ها از این تروریست ها در مواقع مختلف استفاده می کنند. بلافاصله بعد از کشته شده ابوبکر البغدادی فردی بنام ترکمانی به عنوان رئیس این مجموعه تروریست اعلام موجودیت کرد. به نظر می آید آمریکایی ها از این مجموعه گروه های تروریستی و تکفیری بنام داعش در نقاط دیگر قصد استفاده دارند. گزارش ها در بعضی از شهرهای عراق نشان می دهد نطفه ها و هسته های خاموش داعش مجددا سر در آوردند و حتی از بعضی فرماندهانی که در جبهه های جنگ با آنها مبارزه می کردند. انتقام گیری کردند. به نظر می آید راهبرد فعلی آمریکایی ها تغییر منطقه عملیاتی داعش می باشد و با این فرمانده جدید برای غرب آسیا برنامه های خاصی را در قالب اقدامات تروریستی توسط داعش خواهند داشت.

بصیرت: در غرب آسیا شاهد هماوردی دو تفکر مبتنی بر مقاومت اسلامی و نظام سلطه بودیم. در سالیان گذشته شاهد اوج گرفتن تفکر مقاومت در کشورهای مختلف هستیم که باعث پیروزی های بزرگ شد. چه میزان نظام سلطه توان برای مقابله با تفکر مقاومت علی رغم توطئه های متعدد و فتنه های سنگینی که تدارک می بیند، دارد؟
- شاید در نگاه روند شناسی بتوانیم این را به خوبی پاسخ دهیم. یعنی اگر فرض کنید به صورت موردی بتوانیم موارد مختلفی را تشریح کنیم مشخص می شود. به عنوان مثال در کشور یمن، جریان مقاومت به نام انصارالله اطلاق می شود یک جریان کوچک ترویستی امروز برای آینده یمن در مقابل نماینده سازمان ملل آقای گریفیت قرار می گیرد. این نشان دهنده قوت، قدرت و عقلانیتی است که امروز بر مقاومت حاکم است. همین قضایا در موضوع عراق هم وجود داشته است یک روز آمریکایی ها آمدند مقاومت عراق آنها را بیرون ریخت و یک روز دیگر گروه تکفیری تروریستی داعش به وجود آمد مقاومت عراق آنها را بیرون انداخت. به نظرم با یک نگاه روندشناسی، کاملا وزن و توازن قوا توسط مقاومت بر بصیرت توده های مختلف در غرب آسیا نسبت به دهه های گذشته بسیار افزایش پیدا کرده و پرچم دار مقاومت یعنی جمهوری اسلامی توانسته یک انسجام داخلی در جبهه مقاومت ایجاد و آن را تقویت کند.
 
گفتگو از وحیدقاسمی
 
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات