سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۸۰۳۹
مروری بر ماجرای ایام محسنیه و نظرات مراجع عظام تقلید

افراط در عزاداری و تهدید وحدت!

نکته قابل ملاحظه در این میان آن است که برگزاری این مراسمات را به برخی بزرگان منسوب می کنند تا مشروعیتی برای اعمال خود داشته باشند و آن را موجه جلوه دهند.

باب شدن ایامی به نام ایام محسنیه، در آغاز ماه ربیع الاول ماجرایی است که چند سالی به موضوع مورد مناقشه محافل مذهبی تبدیل شده است. علاوه بر آنکه نسبت به اصل اعتبار چنین مراسمی تردیدهای جدی وجود دارد و چنین سنتی در مرام و مسلک اهل بیت(ع) و علما و بزرگان تشیع ثبت نشده است، حتی در مورد زمان شهادت فرزند حضرت زهرا(س) در ایتدای ماه ربیع و بیماری ایشان که به شهادت شان انجامید نیز اختلاف نظر است و برخی وقع چنین حادثه ای را در روزهای پایانی ماه ربیع می دانند. ضمن آنکه این مراسمات به فرصتی برای تضعیف اردوگاه تشیع ناب و اسلام ناب محمدی(ص) تبدیل شده است، چرا که مجالس عزاداری برگزار شده  به نحوی است که در آستانه هفته وحدت بر اختلافات شیعه و سنی می افزاید، همچنین پیوند خوردن این ایام با برنامه های انحرافی و بدعت های مرسوم در  مراسمی جعلی با نام عیدالزهرا در نهم ربیع نیز در همین راستا قابل بررسی است.
همچنین تداوم عزاداری ها و کشاندن آن از ماه محرم و صفر به ماه ربیع که طبق سنت مسلمانان و شیعیان جهان ماه سرور و جشن و شادی به یمن تولد رحمت للعالمین حضرت محمد مصطفی(ص) و رییس مکت شیعه حضرت امام جعفر صادق(ع) است، خود عاملی برای تخریب چهره شیعه و عاملی برای دلزدگی مردم از عزاداری است.
نکته قابل ملاحظه در این میان آن است که برگزاری این مراسمات را به برخی بزرگان منسوب می کنند تا مشروعیتی برای اعمال خود داشته باشند و آن را موجه جلوه دهند. در طول این سالها این شایعه توسط این افراد رواج داده شده که آیت الله العظمی وحید خراسانی از جمله بزرگانی است که به برگزاری مراسم ایام محسنیه تاکید دارند و خود نیز چنین مراسمی را بر گزار می کنند! 
به تازگی حجت الاسلام حامد کاشانی از کارشناسان برنامه سمت خدا در کانال تلگرام خود ماجرایی را نقل کرده است که می تواند ابطال کننده این دروغ باشد. وی نوشته است:
«در جلسه‌ای که اساتید بزرگوار، حاج آقای نظری منفرد، حاج آقای فرحزاد، حاج آقای عابدینی، حاج آقای حسینی قمی، حاج آقای بهشتی، حاج آقای سعیدی، بنده و جناب آقای رکنی، کارشناسان و تهیه کننده برنامه سمت خدا در قم در منزل آقای حسینی قمی برگزار شد، ایشان گفتند من از حضرت آیت الله وحید سوال کردم، آقا شما بعد از صفر، و در آغاز ربیع عزاداری دیگری دارید؟ پاسخ ایشان منفی بود و آمادگی و کمک به شور و حرارت مردم برای فاطمیه را ترجیح دادند( روایت هفتاد و پنجم به بعد و البته آقای وحید، اول و هشتم ربیع، هر دو نقل را برای امام عسکری علیه السلام عزاداری میکنند.) (نقل قریب به مضمون)
بعد آقای حسینی گفتند، برای نقل این مطلب از آیت الله وحید، چه قدر حرف های کذایی به من زدند.
حاج آقای نظری منفرد فرمودند، من هم همین را از حضرت آیت الله وحید پرسیدم و مثل پاسخی که به شما دادند را به من هم فرمودند و برای ایام محسنیه در اوایل ربیع به صورت عمومی نظری نداشتند.
پ ن؛ دوستان میدانند سال پیش از بنده نکات نه‌گانه‌ای درباره اوایل ربیع منتشر شد، که با مطلب بالا تفاوت‌هایی داشت.
در نقل بالا فقط راوی و شاهد ماجرا هستم.
پ ن۲؛ ای کاش دفاتر مراجع عظام تقلید حفظهم الله برخی سوالات مردم و درگیری‌های فکری مومنین را زود و رسمی پاسخ دهند، تا مردم از تحیر بیرون بیایند.
پ ن۳؛ طبعا موضع رسمی اجتماعی در این گونه مسائل با رهبر معظم انقلاب است، که آن هم روشن است. بنده نیز نکات نه‌گانه پارسال خود را گرچه به آن باور دارم، به احترام این موضع باز‌نشر نکردم.
پ ن۴؛ البته این را اضافه کنم، توسل و روضه خوانی برای صدیقه طاهره سلام الله علیها و حضرت محسن، حتی در تمام روزهای سال خیلی خوب است و توفیق میخواهد.»
 
* نظر دیگر مراجع عظام تقلید
در این راستا دیدگاه برخی دیگر از مراجع عظام تقلید نیز شنیدنی است. به عنوان نمونه مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال که «نظر شما در مورد برگزاری ایام محسنیه چیست؟» می فرمایند:
«توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است، ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد.»
همچنین آیت الله العظمی شبیری زنجانی نسبت به ترویج دهه های پیاپی عزاداری هشدار دادند و گفتند: «افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میاورد.»
این مرجع عالی قدر عصر در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه های حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه های پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام دانستند و گفتند: «همین طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد. افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد.» (۲۱/۱۲/۹۲)
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات