صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۸۰۴۷

اصلاح عراق آری سرنگونی نظام هرگز

اصلاح عراق آری سرنگونی نظام هرگز
 
خبر:
رئیس جمهور عراق در نطقی تلوزیونی بر حمایت از مطالبات اصلاگرایانه مردم تأکید کرد و همه مشکلات فراروی عراق را تنها در چارچوب قانون قابل حل دانست.
تحلیل:
- در کلام برهم صالح مردم و نیروی نظامی مکمل همدیگر معرفی شد و نیروی نظامی حافظ دیدگاه‌های اصلاح خواهانه مردم خوانده شد این یعنی خط پایان بر تلاش‌هایی که در خلال یک ماه گذشته شدیداً کوشید تا فضایی دو قطبی در عراق حاکم کند و از طریق آن و ضمن تشدید ناآرامی‌ها نظام را سرنگون و اصلاحات را بسمت انقلاب ببرد.
- در کلام برهم صالح مانند همه دلسوزان عراق تأکید شد راه حل مشکلات توسل به خشونت نیست و در عراق دمکراتیک قانونمدار امروز بمیزان کافی راه‌حل های عقلانی و منطقی برای برون رفت از مشکلات وجود دارد.
- اشاره برهم صالح به آمادگی نخست وزیر برای واگذاری امور به شخصیتی مورد توافق همه جریان‌های سیاسی عراق به این معناست که در نگاه همه حکام کنونی عراق حفظ و بقای این کشور و آرامش آن بیش از هر مصلحتی مورد توجه قرار دارد.
- حاصل کلام برهم صالح اینکه عبدالمهدی با تکلیف انجام اصلاحات بر مسند نخست وزیری خواهد ماند تا توافق جدیدی بر شخصیتی جدید به عنوان نخست وزیر حاصل شود. بدیهی است مفهوم این کلام آن است که می‌توان انتظار داشت پس از سخنان برهم رایزنی ها در این خصوص جدی شود.
- تدوین قانون جدید انتخابات و برگزاری انتخابات مبتنی بر قانون جدید همچنان در عراق قدری زمانبر خواهد بود و در این شرایط صبوری تظاهرکنندگان و همراهی ایشان با نظام سیاسی مطالبه حق برهم صالحی بود که بر حقانیت مطالبات تظاهر کنندگان تاکید مجدد کرد و راه‌های متنوعی را پیش روی ایشان برای برون رفت از مشکلات گذاشت و با زبان حال تظاهرکنندگان، از آنها خواست تا نسبت به "تک صداهای" معطوف با تبدیل اصلاحات به انقلاب هوشیار باشند.
منبع :العالم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات