بین الملل >>  سایرحوزه ها >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۸۱۶۴

وضعیت سانتریفیوژهای ایرانی چگونه است؟

آزمایش و گازدهی ماشین های زیر بحرانی IR6f شروع شده و زنجیره 20 ماشین آن راه اندازی و گازدهی شده است.صالحی گفت:اکنون ما 8 هزار و 660 سو در اختیار داریم و تولید اورانیوم که قبل از گام سوم حدود 450 گرم در روز بود به بیش از 5 هزار گرم در روز رسیده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی:قبل از برجام حدودا سوی عملیاتی ما حدود ۱۱ هزار سو بود. بعد از گام سوم، سوی ما به ۸۶۰۰ سو رسیده است.علی‌اکبر صالحی افزود: به سویی که قبل از برجام بود نزدیک شده‌ایم و این در مدت ۲ ماه صورت گرفته است. تعداد کل ماشین‌های جدید ما ۴۹۰ دستگاه ماشین سانتریفیوژ جدید است که بالغ بر ۲۶۶۰ سو تولید می کنند. قبل از برجام تنوع ۵ نوع ماشین نسل جدید داشتیم بعد از گام سوم این تعداد به ۱۵ نوع رسیده است. علی‌اکبر صالحی در این آیین گفت: این سانتریفیوژ،10 برابر سانتریفیوژهای نسل اول می توانند غنی سازی اورانیوم را انجام دهند.


وی افزود: پس از ابلاغ دستور گسترش و شتاب بخشی به فعالیت های تحقیق و توسعه هسته ای کشور بدون رعایت تعهدات برجامی، اقدامات ویژه ای در زمینه تحقیق و توسعه روی ماشین های سانتریفیوژ صورت گرفته است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سالهای زیادی غنی سازی کشور با ماشین های نسل اول IR1 انجام می شود که پس از ابلاغ گام سوم، اولین بار اختلاط محصول و پسمان تولیدی ماشین های نسل جدید متوقف شده و از آنها به منظور جمع آوری محصول غنی شده استفاده می شود. وی افزود: با این اقدامات، حدود دو هزارو 500 سو بر ظرفیت بالفعل غنی سازی کشور افزوده خواهد شد.صالحی گفت: در روند تکوین ماشین های سانتریفیوژ IR6 برخی آزمایش ها در زمان کوتاه تر در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار گرفت.رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: آزمایش و گازدهی ماشین های زیر بحرانی IR6f شروع شده و زنجیره 20 ماشین آن راه اندازی و گازدهی شده است.صالحی گفت:اکنون ما 8 هزار و 660 سو در اختیار داریم و تولید اورانیوم که قبل از گام سوم حدود 450 گرم در روز بود به بیش از 5 هزار گرم در روز رسیده است.
وی با اشاره به اینکه آزمایش و گازدهی ماشین های سبیلوز IR5 در قالب یک زنجیره، 10 ماشین آن انجام شده است گفت: ماشین های سانتیریفیوژ جدیدIR8F – IR8B – IR7 IR6, IR9 نصب و سه ماشین IR8 با موفقیت راه اندازی و گازدهی شده است.

صالحی گفت:قرار نبود زنجیره ی 30 تایی را داشته باشیم قرار بود این زنجیره بعد از اینکه کارها را روی زنجیره 20 تایی به سرانجام برسانیم و دستاورد کنونی توان بالقوه ما در رفتار راهبردی انرژی هسته ای است.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود:کاری که امروز انجام شد قرار بود در ۳ تا ۴ سال آینده اجرا شود اما چالش سیاسی که غرب برای ما پدید آورد باعث شد مسئولین ارشد نظام این تصمیم را بگیرند.
وی گفت:تعداد سانتریفیوژهایی که در این دو ماه در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز نصب شده نزدیک به 15 دستگاه نسل جدید است که دستاوردی بسیار مهم به حساب می آید
صالحی در پایان گفت: تعداد ماشین های نسل جدید تحقیق و توسعه از حدود 50 ماشین قبل از برجام ، پس از اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی حدود 10 برابر افزایش یافته است.
جمهوری اسلامی ایران تاکنون در سه گام خود از میان پنج تعهد اصلی برجامی (سقف ذخایر، سقف درصد غنی سازی ، زمان بندی تحقیق و توسعه، تعداد ماشین های غنی سازی و نظارت ها) سه تعهد را کنار گذاشته است.
گام اول شامل رعایت نکردن محدودیت های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و آب سنگین (در 18 اردیبهشت)، گام دوم رعایت نکردن محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک (در 14 تیر) است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات