صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۱۸۱۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 14 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): به دلسوزانِ این کشورها، مثل عراق، مثل لبنان از همین ‌جا بگویم اولویت‌شان علاج ناامنی است؛ مردم‌شان هم باید بدانند که [هر چند] مطالباتی دارند و مطالبات به‌حق هم هست، اما این مطالبات فقط در چارچوب ساختارهای قانونی، قابل تأمین است.(1398/8/8) * فرارسیدن شهادت یازدهمین اختر آسمان ولایت امام حسن عسکری(ع) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

محدودسازی مسیر تحریم
آمریکا در حالی تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان اعمال کرد که در سالروز تسخیر لانه جاسوسی، سیلی محکمی را از نسل چهارم انقلاب دریافت کرد. ارزیابی رفتارهای ضد ایرانی آمریکا و واکنش‌هایی که نسبت به تحرکات کاخ سفید در داخل کشورمان صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد نه تنها راه نفوذ آنها به ایران بسته است؛ بلکه اراده مردم برای شکستن هیمنه آمریکا همچنان پابرجا و استوار است. از سویی انتخاب سناریوی تکراری تحریم علیه ایران به خوبی گویاست که آنها نه تنها توان مقابله با روحیه انقلابی‌گری را ندارند؛ بلکه در نحوه مواجهه با جمهوری اسلامی ایران نیز دچار خلأ استراتژی مستقیم هستند. هرچند تمرکز شیطان بزرگ بر منطقه و به ویژه غلبه بر محور مقاومت است؛ اما پیروزی‌ها و موفقیت‌هایی که نصیب محور مقاومت شده، نشان‌دهنده خرد شدن استخوان‌های استکبار جهانی در منطقه است. بنابراین سیر شکست‌های آمریکا از جمهوری اسلامی ایران شروع شده است و شعاع آن روز به روز وسیع‌تر می‌شود. رصد تحولات منطقه غرب آسیا نیز نشان می‌دهد، سیاست آمریکا در قبال نظام اسلامی که آخرین شکل آن فشار حداکثری نام گرفت، شکست اساسی خورده است و تلاش آمریکا و هم‌پیمانان آن در منطقه در منحرف کردن اعتراضات مردمی کشورهای لبنان و عراق برای جبران این شکست جدید است؛ از این رو برنامه‌ریزی آنها با هدف تضعیف میزان نفوذ معنوی ایران در منطقه است. بنابراین دو نکته اساسی قابل استنباط است:
1ـ خروج آمریکا از برجام و اعمال سیاست‌های فشار حداکثری علیه ایران با هدف تأثیرگذاری آنها در داخل ایران صورت گرفته بود. به گونه‌ای که ترامپ با خوش‌بینی نسبت به سیاست‌های اتخاذ شده در سال 2017 در جلسه‌ای با سران کشورهای اروپایی، اعلام کرده بود تا سه ماه آینده کار ایران تمام خواهد شد. حال که ایران امروز مقتدرتر از دیروز در حال به زیر کشیدن ابهت آمریکا در جامعه بین‌المللی است، تلاش آنها در محدودسازی ایران در منطقه خود به خود اعتراف به ناکامی‌شان در مقابل کشورمان است.
2ـ ارزیابی تکرار سناریوی تحریم از سوی آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد، آنها جز تحریم، هیچ راهبردی در ضربه زدن به نظام اسلامی ندارند؛ بنابراین تلاش همگانی در بستن مسیر تحریم اولویتی است که باید سرلوحه تمام فعالیت‌ها قرار گیرد تا دومینوی شکست و تسلیم آمریکا در برابر جمهوری اسلامی و محور مقاومت ادامه یابد. ان‌شاءالله


▼ گزارش روز

مسیر تأمین منافع کدام است؟
در آستانه گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای کشورمان و در حالی که طرف مقابل همچنان از انجام تعهدات خود سر باز می‌زند و به دنبال بسط دادن برجام به مسائل منطقه و توان دفاعی و ده‌ها مسئله ریز و درشت دیگر است! برخی رسانه‌ها در داخل به جای آنکه به دنبال تأمین حقوق ملی کشور باشند، تلاش می‌کنند با بزرگنمایی قدرت آمریکا، حرکت جمهوری اسلامی ایران را در مسیر کاهش تعهدات برجامی خود به منظور تحقق منافع ملی کند کنند! در این زمینه روزنامه «آرمان» نوشته است: «اینکه ایالات متحده بخواهد به برجام بازگردد نزدیک به غیر ممکن است و به شروط دوازده‌گانه‌ای که در گذشته از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بستگی دارد. به خصوص در زمان ترامپ، مشکلات ایران و ایالات متحده صرفاً به برجام و مسئله هسته‌ای مربوط نیست، بلکه به کلیت روابط بازمی‌گردد. اگر قرار باشد آمریکا به برجام بازگردد، کلیت روابط دوجانبه باید اصلاح شود و شتاب‌زدگی در برداشتن گام‌های کاهش تعهدات به صلاح کشور نیست و باید صبر بیشتری چاشنی تصمیم‌گیری‌های مسئولان در کشور شود!» اگر فرض را بر این بگذاریم که این جملات با صداقت تمام نوشته شده است و از جنس آن مطالب نیست که مدیر مسئول روزنامه «شرق» گفته بود رسانه‌های اصلاح‌طلب مجبور بودند برجام را بزک کنند تا در افکار عمومی مقبولیت پیدا کند! سؤال این است که معیار و روش این افراد و این جریان برای تأمین منافع ملی چیست؟ چگونه می‌شود با امتیاز دادن مداوم و استیصال و دست به عصا حرکت کردن همیشگی در برابر طرفی که نشانه‌های آشکار دشمنی‌اش با ملت ایران قدمتی 66 ساله دارد، منافع ملی را تأمین کرد؟ کدام ملت در سراسر تاریخ با باج دادن به دشمنانش و عقب‌نشینی در مقابل زیاده‌خواهی مستکبران توانسته است به پیشرفت و عزت دست یابد که ملت ایران چنین مسیری را برگزیند؟


▼ اخبار ویژه

نامه رئیس‌جمهور ایران به شاه عربستان!
روزنامه «الجریده» کویت نوشت: ایران در اقدامی بی‌سابقه، نخستین نامه مکتوب خود به عربستان سعودی و بحرین را از طریق کویت ارسال کرد که در آن، طرح ابتکاری خود را برای تأمین امنیت ناوبری در تنگه هرمز و همچنین طرحش برای برقراری صلح با تمامی همسایگانش در منطقه را پیشنهاد داد. این روزنامه به ‌نقل از منبعی در وزارت امور خارجه ایران، نوشت: ایران دو نامه‌ را به دستیار وزیر خارجه کویت تحویل داده که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران آن را امضا کرده و خطاب به «سلمان‌بن‌عبدالعزیز» پادشاه سعودی و «حمدبن‌عیسی آل‌خلیفه» پادشاه بحرین است. این منبع افزود: ایران این امر را از طریق کانال‌های دیپلماتیک پیگیری کرده و واکنش مثبت کشورهای منطقه را در این زمینه، به‌ ویژه در زمینه تأمین امنیت ناوبری در تنگه هرمز، برقراری صلح در منطقه و حل‌وفصل اختلافات با همسایگان، دریافت کرده است.

 

«احمد امیرآبادی‌فراهانی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس پیرامون طرح موضوع انتخاب قائم‌مقام اجرایی برای رهبر معظم انقلاب در مجلس گفت: این پیشنهاد را آقای مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس اول مجلس در جلسه هیئت‌رئیسه مطرح کردند.‌ پزشکیان عنوان کرد، همان‌طور که در دوران جنگ دفاع مقدس امام راحل(ره) جانشین فرمانده کل قوا داشتند و همه امور کشور را به وی سپرده بودند، اکنون نیز در جنگ اقتصادی، رهبر معظم انقلاب باید یک قائم‌مقام اجرایی انتخاب کنند و بسیاری از اختیارات را به وی بسپارند تا بتواند کشور را از این جنگ اقتصادی عبور دهد.

 

▼ اخبار
1ـ آمریکا یک نهاد و ۹ شخصیت ایرانی را تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا ظهر دیروز از افزوده شدن نام ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین 9 فرد ایرانی به فهرست افراد و نهادهای تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه این وزارت‌خانه است، خبر داد. بر اساس این گزارش، نام «سردار سرلشکر محمد باقری»، «حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی»، «حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی»، «حجت‌الاسلام مجتبی خامنه‌ای»،‌ «سردار غلامعلی رشید»، «سردار حسین دهقان»، «غلامعلی حدادعادل»، «وحید حقانیان» و «علی‌اکبر ولایتی» به فهرست شخصیت‌های تحت تحریم این دفتر افزوده شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای که در چهلمین سالروز اشغال لانه جاسوسی این کشور در تهران منتشر کرده، ضمن اشاره به این واقعه حساس، تحریم ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و 9 شخصیت حقیقی فوق را‌ـ که از آنها به‌عنوان بلندپایه نظام نام برده است‌ـ اقدامی در راستای مقابله با توانمندی‌های داخلی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران خوانده است.


2ـ باور نکنید البغدادی کشته شده باشد
«سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: گروه‌های تروریستی‌ـ تکفیری به دست آمریکا، صهیونیست و انگلیس راه‌اندازی شد. آنها چند هزار تروریست را به عنوان مسلمان به مدت هفت سال به سوریه و عراق گسیل کردند، دست به کشتار زدند و با پول‌های برخی کشورهای عربی مانند عربستان ده‌ها هزار نفر از مردم سوریه و عراق را کشتند، حدود ۹ میلیون نفر را آواره کردند. خسارتی هم که این گروه‌های داعشی به زیرساخت‌های عراق و سوریه وارد کردند، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار است و بازسازی این کشورها چندین سال طول می‌کشد، با وجود این، آمریکایی‌ها نتوانستند بشار اسد و دولت عراق را سرنگون کنند. وی با بیان اینکه ائتلاف ایران، عراق، سوریه، حزب‌الله لبنان، روسیه و ترکیه، داعش را شکست داد، افزود: باور نکنید البغدادی کشته شده، نه سازمان ملل و نه روس‌ها، هیچ کس باور نکرده، این را دروغ بزرگ ترامپ می‌دانند؛ زیرا آثار و شواهدی نشان نمی‌دهند.


3ـ دولت در اصلاح ساختار بودجه جدی نیست!
«غلامرضا تاج‌گردون» رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت، علت اصلی تأخیر در تقدیم لایحه اصلاح ساختاری بودجه به مجلس است‏، گفت: دولتمردان برای این اصلاح ساختار، جدی نیستند. وی درباره نحوه تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره بودجه هم گفت: در بدو ورود، کارکرد و تصمیمات اقتصادی این شورا خوب بود؛ اما در بخش اصلاح ساختار بودجه، مشکلاتی وجود دارد. تاج‌گردون درباره تدوین بودجه دو ساله هم گفت: بر اساس قانون، بودجه، یک ساله است و نمی‌توان آن را برای دو سال تصویب کرد؛ اما بودجه را می‌توان به صورت کلی و افق چشم‌انداز دو ساله ارائه کرد؛ مانند برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور. در کل باید گفت درباره لایحه بودجه نمی‌توان خلاف قانون اساسی عمل کرد و موارد متعارض با قانون اساسی در مجلس تصویب نخواهد شد.


4ـ ایران شبکه برق سوریه را بازسازی می‌کند
تهران و دمشق یک قرارداد مقدماتی درباره بازسازی شبکه برق سوریه امضا کرده‌اند که طبق این قرارداد، شبکه برق ویران شده سوریه بازسازی و چند واحد تولید برق دیگر هم ساخته خواهد شد که شامل واحدهای خورشیدی و بادی می‌شوند. به علاوه، تولید تجهیزات برقی ایران هم در سوریه متمرکز خواهد شد. طبق یادداشت تفاهمی که وزرای انرژی هر دو کشور امضا کردند، یک ارتباط سه طرفه بین شبکه‌های برق سوریه، ایران و عراق برای تقویت ثبات انرژی منطقه‌ای ایجاد خواهد شد. این در حالی است که آمریکا به تازگی بخش ساخت‌وساز ایران را تحریم کرده است.

 

▼ اخبار کوتاه
وزیر نفت درباره توانمندی شرکت‌های داخلی گفت: تقریباً همه اجزای توربین‌های 25 مگاواتی در داخل ساخته می‌شود و این شرکت‌ها تاکنون نزدیک به 200 توربین و کمپرسور در کشور عرضه کرده‌اند که این توربین‌ها و کمپرسورها تقریباً به صورت کامل در داخل کشور ساخته می‌شود. تاکنون حدود 3/6 میلیارد یورو کار به شرکت OTC واگذار شده و آنها تحویل داده‌اند. همچنین 200 میلیون یورو در شمس‌آباد، یزد و قزوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و 1000 نفر در این زنجیره کار می‌کنند.
بودجه ۳۸۲ شرکت دولتی برای اولین بار یک ماه زودتر از بودجه عمومی کل کشور به مجلس رفت تا نمایندگان آن را بررسی کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، پیش‌بینی بودجه شرکت‌های دولتی در سال 1399، در مقایسه با بودجه ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومانی آنها در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ رشد ۱۳ درصدی داشته است. گفتنی است، بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه سال 1399 رقم۱۴۴۰ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده است.
«رعد حسین» نماینده ائتلاف «سائرون» درباره سفر «مقتدی صدر» به ایران گفته است: ما هیچ اطلاعاتی درباره سفر مقتدی صدر به ایران در اختیار نداریم. این سفر یک موضوع شخصی است، به ویژه آنکه او هنوز دروس حوزوی را به پایان نرسانده است. رعد حسین افزود: مقتدی صدر بار‌ها اعلام کرده است رهبر تظاهرات نیست تا اینکه درباره سفرش از او سؤال شود، اما از تظاهرات و خواسته‌های معترضان در بغداد و دیگر استان‌ها حمایت می‌کند.
«محمدرضا بختیاری» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره بالا بردن کیفیت آب جنوب تهران اظهار داشت: یک مقدار تفاوت میان جنوب تهران و شمال تهران از لحاظ کیفیت آب وجود دارد؛ اما تا پنج سال ‌آینده طرح رینگ به بهره‌برداری کامل می‌رسد و دیگر مشکلی از بابت تفاوت کیفیت آب در تهران نخواهیم داشت. وی تأکید کرد: برای طرح رینگ تهران تاکنون 1800 میلیارد تومان هزینه شده و 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
«فائزه هاشمی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره فضای انتخابات گفت: از سال 1392 اصلاح‌طلبان در انتخابات پیروز می‌شوند؛ اما مشکلات، ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌ها همچنان وجود دارد، من اصلاً نسبت به حضور در انتخابات دارای ابهام هستم. اکنون برای انتخابات به چه کسی رأی بدهیم؟ دوباره به اصلاح‌طلبان رأی بدهیم و مشکلات حل نشود؟ اصلاح‌طلبان نسبت به مسائل و مشکلات بی‌تفاوت و بی‌اعتنا شده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات