اقتصادی >>  کارآفرینی >> گزارش اقتصادی
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۸۱۸۱

رونق تولید با طرح های اقتصاد مقاومتی بسیج

طرح‌های اقتصاد مقاومتی بسیج این روزها در نقاط مختلف کشور توانسته رونق تولید را تا حد زیادی محقق سازد. یکی از این طرح‌ها استخر پرورش ماهی، اردک و...است که در استان گیلان با موفقیت چشمگیری همراه بوده است. ذیلا گزارش بسیج سازندگی در این باره را با هم می‌خوانیم.
پایگاه بصیرت / کارآفرینی

«بیشتر ساعات روز، لباس ضد آب صیادی به تن دارد و با چکمه‌های بلند مشکی، مدام به این طرف و آن طرف می‌رود.گاهی برای مرغ‌های کنار خاکِ استخر، دانه می‌پاشد، گاهی غذای ماهی‌ها را درون آب می‌ریزد.

اردک‌ها و غازها تقریبا خودشان از پس خورد و خوراک‌شان برمی‌آیند و هر چند دقیقه یک بار، به دل آب استخر می‌زنند و از این سو به آن سو می‌روند.بعضی از اردک‌های سیاه و سفید، سر در آب فرو برده‌اند تا در خوردن غذا با ماهی‌های کف استخر، شریک شوند. صدای مرغ، خروس و اردک فضا را پُر کرده، در این بین اما غازها پر سر و صدا ترند و سکوت همیشگی ماهی‌های استخر را جبران می‌کنند و تا می‌توانند فریاد می‌زنند.»
این همزیستی مسالمت‌آمیز، ۶ سال است که در استخر آقای رضا فرجی و محوطه آن جریان دارد؛ کار و باری که به یُمن تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی، در ۶ سال گذشته، حسابی گرفته و برای آقا رضا و خانواده‌اش، هم نان شده و هم آب !
آنطور که خود آقا رضا می‌گوید: تا همین ۶ سال پیش، قبل از اینکه تسهیلات طرح اقتصاد مقاومتی دریافت کند، فقط ۴ هزار مترمربع شالیزار داشت که کفاف هزینه‌های خانواده ۴ نفره شان را نمی‌داد و اینقدر شرایط زندگی سخت شده بود که پسر بزرگش در دوره متوسطه، ترک تحصیل کرد؛ حالا اما وضع فرق کرده و دو پسر، به یمن کار و کاسبی پدر، ادامه تحصیل داده‌اند و دانشجو هستند.
این تولید‌کننده موفق افزود: کارم را با پرورش ۲۰۰ قطعه ماهی گرم آبی در ۲۰۰ متر مربع استخر و چند تایی اردک و غاز شروع کردم اما در این ۶ سال، با تسهیلاتی که در چند مرحله، از بسیج سازندگی سپاه قدس در قالب طرح اقتصاد مقاومتی گرفتم، توانستم وسعت استخر چند منظوره‌ام را به ۴ هزار متر مربع برسانم و سالانه ۲ هزار قطعه ماهی گرمابی، ۷۰۰ اردک و ۳۰۰ مرغ و ۱۵ غاز پرورش بدهم.
آنطور که آقا رضا می‌گوید : زندگی‌اش از این رو به آن رو شده است و سالانه به طور میانگین ۲۵ میلیون تومان درآمد، فقط از فروش ماهی در می‌آورد و برای دو نفر هم شغل ایجاد کرده است.

سیده فاطمه، تولید‌کننده دیگری است که با کمک تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی، کار و کاسبی به راه انداخته است.
او می‌گوید: برای دریافت تسهیلات به نهادها و بانک‌های زیادی مراجعه کردم و بسیار این در و آن در زدم اما راه به جایی نبردم تا اینکه از پرداخت تسهیلات بسیج سازندگی مطلع شدم و توانستم با استفاده از این تسهیلات، یک کارگاه تولید و بسته‌بندی عرقیات، گیاهان دارویی، ادویه و آرد راه‌اندازی کنم.
سیده فاطمه که با تولید ۳ تا ۴ لیتر عرق گیاهی کارش را شروع کرد، حالا بیش از ۱۰ تن انواع عرقیات گیاهی در سال تولید و افزون بر بازارهای گیلان، در بازارهای استان‌های دیگر می‌فروشد.
این کار آفرین که تاکنون برای ۴ نفر مستقیم شغل ایجاد کرده و ۵ نفر را هم به طور فصلی و روز مزد به کار گرفته، فارغ‌التحصیل رشته آموزش ابتدایی است و به تازگی در رشته گیاهان دارویی قبول شده است و آنطور که خودش می‌گوید: قصد دارد، طرح اقتصاد مقاومتی را با تسهیلات بسیج سازندگی توسعه و به کار و بارش سامان بیشتری بدهد.

وقتی بسیج، پا به قدمگاه تولید می‌گذارد!
مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان گذری بر تاریخچه و اهداف طرح‌های اقتصاد مقاومتی این نهاد دارد و می‌گوید: در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت و بهره‌‌گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی در تحقق اقتصاد مقاومتی، بسیج با اجرای طرح‌های اقتصادی قدم‌های خوبی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی درمناطق مختلف کشور از جمله گیلان برداشته است.
سرهنگ احمد ابراهیمی مردمی کردن اقتصاد، افزایش تولید و کمک به امنیت غذایی کشور، ‌اشتغالزایی، فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی، بهبود درآمد خانوارهای روستایی و جلوگیری از مهاجرت نیروی کار جوان از روستاها به شهرها را از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی سپاه اعلام کرد.
وی افزود : بسیج سازندگی گیلان، اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی را از سال ۹۲ با محوریت روستا و اجرای طرح‌های کشاورزی، دامداری و پرورش آبزیان آغاز کرده و از سال ۹۴ قدم در مسیر ایجاد صنایع بسته‌بندی و تبدیلی گذاشته است.
مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان پرورش آبزیان، ایجاد واحدهای تولید قارچ، پرورش دام، طیور و شترمرغ، تولید کود آلی، پرورش زنبور عسل، تولید گیاهان دارویی وگلخانه‌ای، اصلاح باغ کیوی و صنایع بسته‌بندی و تبدیلی را از مهم‌ترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان برشمرد که از استقبال خوبی در استان برخوردار است.
سرهنگ احمد ابراهیمی در تشریح طرح‌های اقتصاد مقاومتی صنایع تبدیلی کشاورزی گفت : ۱۲ شهرستان از ۱۶ شهرستان گیلان را به عنوان قطب و پایلوت راه‌اندازی صنایع تبدیلی و رونق تولید ۱۲ محصول عمده کشاورزی انتخاب کرده‌ایم تا به طور متمرکز، طرح‌های اقتصاد مقاومتی را برای استفاده از دور ریز و فرآوری محصول عمده کشاورزی هر شهرستان اجرا کنیم.
وی افزود: برای مثال در شهرستان آستارا خشک کردن، بسته‌بندی و فرآوری گل گاوزبان و در شهرستان فومن، ابریشم‌کشی را محور قرار داده‌ایم.

دست پر طرح‌های اقتصاد مقاومتی
مدیر منابع طبیعی و کشاورزی سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان می‌گوید: با پرداخت حدود ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات، ۳ هزار و ۳۲۲ طرح اقتصاد مقاومتی از ۶ سال پیش، آغاز اجرای این طرح‌ها تاکنون، در گیلان اجرا شده است.
سرهنگ اکبر علیرضایی افزود: تسهیلات طرح‌های اقتصاد مقاومتی برای رونق تولید و ایجاد شغل جانبی است و بر اساس نوع و بزرگی طرح‌ها بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان تسهیلات، به متقاضیان پرداخت می‌کنیم.
به گفته وی با اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی از سال۹۲ تا ۹۶ در گیلان، برای۴ هزار و ۹۲۱ نفر یا شغل مستقیم و یا دست کم یک شغل جانبی در کنار کشاورزی فراهم شده است.
مدیر منابع طبیعی و کشاورزی سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان می‌گوید: در سال مالی امسال که از تیر ماه آغاز شده، برای تحقق شعار رونق تولید، اجرای هزار طرح اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده که در ۳ ماه گذشته ۲۴ طرح با ۲۶۵ میلیون تومان تسهیلات اجرا شده است و بقیه تسهیلات نیز تا ۹ ماه دیگر به تدریج پرداخت خواهد شد.

شانه به شانه کار آفرینان
علی افضل کارشناس اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان هم با ‌اشاره به اینکه برنامه‌های بسیج سازندگی به معرفی متقاضیان به ادارات برای دریافت مجوز و کسب مهارت و پرداخت تسهیلات خلاصه نمی‌شود گفت : برای پیگیری طرح‌ها، پس از پرداخت تسهیلات، ۱۰۰ نفر از اعضای بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی استان بر نحوه استفاده از تسهیلات، اجرای طرح و میزان بازدهی آن نظارت می‌کنند و در روند کار به متقاضیان مشاوره می‌دهند.
آنطور که او می‌گوید: تسهیلات طرح‌های اقتصاد مقاومتی پس از تایید میزان پیشرفت آن و به صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شود تا تمام تسهیلات برای اجرای همان طرح استفاده شود.
کارشناس اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید محصولات و تامین منابع غذایی بیشتر است گفت: اگرچه آمار مدونی از میزان محصولات تولیدی این طرح‌ها در دست نیست اما برخی از محصولات از جمله قارچ، سهم خوبی در سبد تولید دارد؛ به طوری که سالانه ۵۶ تن قارچ در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی بسیج درگیلان تولید می‌شود.
علی افضل البته به این نکته‌اشاره دارد که حدود ۷۰ درصد طرح‌های اقتصاد مقاومتی بسیج مربوط به پرورش آبزیان، ماکیان و زنبورعسل و دام است و بیشتر بهره‌برداران این طرح‌ها، خانوارهای روستایی هستند که درکنار کشاورزی با استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی به یکی از این فعالیت‌های جانبی می‌پردازند و از این طریق ممر درآمد جدیدی برای خانواده خود ایجاد کرده‌اند.
وی می‌گوید: در بسیاری از خانوارهای روستایی، فرزندان به علت تک محصولی بودن و درآمد کم کشاورزی، تمایلی به ادامه شغل پدران خود ندارند و مجبورند برای کسب و کار به شهرها مراجعه کنند اما در چند سال اخیر فرزندان خانوارهای روستایی که اغلب افراد تحصیل کرده هستند، با استفاده از تسهیلات طرح‌های اقتصادی برای خود شغلی دست و پا کرده‌اند و در روستا می‌مانند.
کارشناس اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان به تلاش‌های سازمان بسیج سازندگی برای تسهیل در فرآیند دریافت تسهیلات بانکی اقتصاد مقاومتی و نیز حل مشکل بازرگانی ‌اشاره می‌کند و می‌افزاید: با پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی که با بانک‌های عامل داشته‌ایم، شرط داشتن ۲ ضامن معتبر برداشته شده و متقاضیان با یک ضامن هم می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند و سود برخی از تسهیلات هم تا ۱۰ درصد کاهش یافته است.
علی افضل با بیان اینکه رایزنی‌های متعدد با نهادهای صدور مجوز و نیز صنف کشاورزی، فرآیند دریافت مجوز فعالیت را تا حدود زیادی تسهیل کرده است گفت: برای مثال در گذشته، مکانی که برای پرورش دام مشخص می‌شد، حتما می‌بایست ۵۰۰ متر با واحد مسکونی روستایی فاصله می‌داشت اما در حال حاضر پرورش دام تا ۱۵ راس در کمتر از این فاصله تعیین شده هم بدون مانع است.
وی به امضای تفاهمنامه با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای برای آموزش رایگان مهارت به متقاضیان هم ‌اشاره کرد و گفت: برای حل مشکل فروش و بازرگانی محصولات تولیدکنندگان و بهره برداران طرح‌های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی هم سالانه نمایشگاه‌هایی در مناطق مختلف استان و پایتخت برگزار می‌شود و از طرفی برخی تولید کنندگان عمده را در قالب پشتیبان برای خرید محصولات تولید کنندگان خرده پا،
تعیین کرده‌ایم.
بسیج با ترویج و تبیین طرح‌های اقتصاد مقاومتی، پرداخت تسهیلات و همراهی تولیدکنندگان در فرآیند تولید، گام‌های قرص و محکمی در زمینه ‌اشتغالزایی، بهبود درآمد خانوارهای روستایی و افزایش تولید برداشته است؛ هرچند شاید حمایت‌های مالی در حد و اندازه‌های طرح‌های کوچک باشد اما این طرح‌های کوچک و خرد که به عنوان شغل جانبی رویش حساب شده، کیسه تولید را اندک اندک زیاد می‌کند؛ راهبردی که به نظر می‌رسد تا به سرانجام رسیدنش، چندان فاصله نیست؛ بخصوص که امسال قرار است در سال رونق تولید هزار طرح دیگر سبد تولید را پر‌تر از دیروز کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات