صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۸۲۵۹
مولوی نذیر احمد سلامی در گفت‌وگو با صبح صادق تاکید کرد

وحدت تنها راه نجات از شر گروه‌های تکفیری

پایگاه بصیرت / زهرا ظهروند

اگر این وحدت بین امت اسلامی محقق شود، دشمنان هیچ گاه به ذهن‌شان خطور نمی‌کند که از منافع مختلف این کشورها استفاده کنند و تیشه بر ریشه اسلام بزنند. در دهه‌های اخیر، دشمنان با ایجاد گروه‌های تکفیری و تروریستی گوناگون سعی بر گسست امت اسلامی کردند. در همین زمینه با مولوی «نذیر احمد سلامی» عالم اهل سنت و نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

افتراق میان کشورهای اسلامی منجر به چه مشکلاتی می‌شود و دشمنان چه سوءاستفاده‌هایی از این موضوع می‌کنند؟

وحدت یکی از آموزه‌های مهم دینی است که قرآن مجید و رسول گرامی اسلام در آموزه‌های خود تأکید بسیاری بر حفظ و ایجاد آن میان امت اسلامی داشته‌اند و بزرگان دین نیز همواره در آموزه‌های خود بر آن تأکید کرده‌اند. مسلم است، گرفتاری‌ها، حوادث و مشکلاتی که امت‌های اسلامی امروز با آنها مواجه هستند، ناشی از تفرقه است و دشمنان اسلام دانسته این تفرقه را ایجاد کرده‌اند و به قول معروف «تفرقه‌ بینداز و حکومت کن» را مد نظر خود قرار داده‌اند.

دشمنان می‌خواهند خود را بر امت و کشورهای اسلامی مسلط کنند تا با ایجاد تفرقه، منابع امت اسلام را از بین ببرند و مواد خامی را که در جهان اسلام است با نازل‌ترین قیمت به خود اختصاص دهند؛ بنابراین آنچه امروز مسلمانان با آن مواجه شده‌اند، ناشی از نبود وحدت و انسجام است. اگر امت‌‌های اسلامی با توجه به توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارند و در سایه خرد جمعی و اتحاد و انسجام از این داشته‌های خود به منزله یک ابزار سیاسی استفاده می‌کردند، هرگز دشمنان نمی‌توانستند این همه مشکلات برای آنها ایجاد کنند.

بنابراین موضوع تکفیر، که عده‌ای خود را مسلمان می‌دانند و دیگران را تکفیر می‌کنند نیز ناشی از نبود اتحاد و انسجام و از سوی دشمن است. دشمن سعی می‌کند به شکل‌های گوناگون و با تدبیرهایی که می‌اندیشد در میان امت اسلامی اختلاف ایجاد کند. آنها به خوبی می‌دانند که در عرصه نظامی نمی‌توانند امت اسلام را شکست دهند و آنها را نابود کنند؛ زیرا امت اسلامی یک ایدئولوژی بسیار قوی دارد؛ بنابراین اذعان دارند با حفظ این ایدئولوژی هیچ گاه نمی‌توانند امت اسلامی را در عرصه‌های نظامی و فیزیکی شکست دهند؛ از این‌رو سعی می‌کنند این ایدئولوژی را تضعیف کنند که این ایدئولوژی همان اعتقاد و ایمان اسلامی به خدا، پیامبر و آموزه‌های دینی و قرآنی است.

بنابراین هیچ تردیدی وجود ندارد که منشأ همه مشکلات، همین تکفیر، تفرقه، افراط و تفریط است و تنها راه برون‌رفت از این معضلات و مشکلات، ایجاد اتحاد و انسجام در میان لایه‌ها، قشرها و گروه‌ها و گرایش‌های گوناگون اسلامی است.

 

چگونه وحدت میان کشورهای اسلامی توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب می‌کند؟

برای اینکه وحدت مؤثر باشد، باید از توطئه دشمن آگاهی داشته باشیم و به عبارتی باید دشمن‌شناس باشیم و بدانیم دشمن چه توطئه، تدبیر و نقشه‌ای دارد. پس از دشمن‌شناسی نیز باید سعی کنیم خیرخواهی نسبت به یکدیگر را ثابت کنیم.

 

چگونه می‌توانیم این خیرخواهی را عملیاتی و اجرا کنیم؟

این خیرخواهی را باید شیعه برای سنی، سنی برای شیعه و هر فرقه و گرایش اجتماعی و سیاسی برای یکدیگر ثابت کنند و هر گروه، گروه دیگر را خیرخواه خود بداند. گروه مقابل هم به گروه دیگر ثابت کند که خیرخواه او و به دنبال صلاح، منافع و آرامش اوست که اگر این خیرخواهی متقابل محقق شود، قطعاً این هدف محقق خواهد شد.

 

جناب مولوی چگونه این خیرخواهی باید میان کشورهای اسلامی ثابت شود تا در وحدت مؤثر باشد؟

ما در رفتار، کردار و تعاملات خود باید ثابت کنیم خیرخواه همدیگر هستیم. طبیعتاً وقتی در طرف مقابل خود تشخیص می‌دهید که این رفتار، گفتار و تعاملاتش با شما صادقانه است، قطعاً محبت او در دل شما جا پیدا می‌کند و عکس این قضیه نیز حاکم است. وحدت اسلامی به دنبال این است که همه امت‌های اسلامی خیر و صلاح یکدیگر را دنبال کنند و در برابر دشمن مشترک، ید واحد شوند.

 

چرا تاکنون این وحدت میان کشورهای اسلامی به خوبی ایجاد نشده و گروه‌های تکفیری توانسته‌اند از این فرصت استفاده کنند؟

بله این موضوع درست است. اگر وحدت به خوبی میان امت اسلامی محقق می‌شد، این گروه‌های تکفیری نمی‌توانستند میان کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد کنند؛ در حالی که اکنون گروه‌های تکفیری به خود اجازه می‌دهند و جرئت می‌کنند تفرقه‌اندازی کنند و متأسفانه یا از نادانی و ساده‌لوحی خودمان یا به دلیل باهوشی و زیرکی دشمنان‌مان دچار تفرقه شده‌ایم و اگر آنها می‌دانستند که ما با یکدیگر اتحاد و انسجام داریم و شکار دام‌های آنها نمی‌شویم، هرگز جرئت نمی‌کردند گامی در جهت تفرقه امت اسلامی بردارند.

 

نقش کشورهای اسلامی در مقابل گروه‌های تکفیری مثل داعش، که دشمنان مجدد در حال احیای جسم بی‌جان آن هستند، چیست و چه کاری باید انجام دهند تا از بند آنها رهایی یابند؟

هر چند داعش به طور موقت در عرصه نظامی شکست خورده است؛ اما در این میان یک تفکری وجود دارد که بیش از صد سال است ایجاد شده و دشمنان روی آن کار کرده‌اند، تا اینکه این تفکر حامیان خود را پیدا کرد و جنگ با امت اسلامی آغاز شد؛ بنابراین ما باید بدانیم تفکر داعش وجود دارد و زنده است. اگرچه به دلیل سعی و تلاش مسلمان‌های آگاه، به ویژه سپاه پاسدران انقلاب اسلامی در عرصه نظامی شکست خورده است؛ اما قطعاً بدانید که داعش یک تفکر صد ساله است و اگر بتواند حامیان خود را پیدا کند‌ـ که همچنان وجود دارندـ‌ می‌تواند بار دیگر مشکل‌آفرین شود؛ بنابراین کشورهای اسلامی باید سعی کنند از یک جهت وحدت امت اسلامی را حفظ کنند و از جهت دیگر کسانی را که از داعش حمایت می‌کنند و به ویژه منابع مالی و فکری این گروه‌ها  هستند از بین ببرند. اگر موفق به تشخیص تقویت منابع مالی و فکری این گروه تکفیری شدیم و درصدد از بین بردن این منابع باشیم، ان شاءاللّه داعش و گروه‌های تکفیری از بین خواهند رفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات